لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چشم درد و کرونا

آیا چشم درد علامت کرونا است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا چشم درد علامت کرونا است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 

راجع به کرونا و چشم مطالعات زیادی به عمل آمده است. اگر امروز صبح با چشم درد بیدار شدید، آیا باید نگران باشید که به کووید -19 مبتلا شده اید؟ آیا چشم درد علامت کرونا است؟ در صورت تجربه چشم درد، ابتلا به این اختلال، بعید خواهد بود، اگرچه نمی توان آن را به طور قطعی رد کرد. انجام تست های تشخیص، تنها راهی است که می توان با اطمینان درباره ابتلا به بیماری کووید ۱۹، نظر داد.

COVID-19 معمولاً بر روی ریه ها تاثیرات چشم گیری می گذارد. افراد مبتلا به کووید ۱۹، اغلب سرفه خشک کرده و تب را تجربه می کنند. به طور کلی، مطلبی درباره بروز چشم درد در اثر ابتلا به کووید ۱۹، منتشر نشده است. زیرا یک‌ اتفاق نادر محسوب می شود.

با این حال، دانشمندان معتقدند چشم درد می تواند یکی از علائم مهم ابتلا به بیماری COVID-19 باشد. با این وجود، هنوز هم چشم درد شما، ممکن است فقط نشانه ای از بروز حساسیت باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، موارد زیر را، جزو شایع ترین علائم بیماری کووید ۱۹ به حساب می آورد:

  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • گلو درد
  • تب یا لرز
  • سرفه کردن
  • تهوع یا استفراغ
  • درد عضلات یا بدن
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی

در مورد چشم درد، به عنوان یکی‌ از علائم ابتلا به بیماری کووید ۱۹، مطالب مهمی گفته نشده است. CDC خاطرنشان می کند که این لیست، شامل تمام علائم بیماری COVID-19 نیست. این موارد، فقط لیستی از علائمی است که بیماران مبتلا به کووید ۱۹، در بیشتر موارد، آن ها‌ را تجربه می کنند.

شیوع چشم درد در مبتلایان به کرونا

آیا چشم درد علامت کرونا است؟ | پزشکت

تحقیقات منتشر شده در دسامبر 2020 در مجله BMJ Ophthalmology نشان داد که کمتر از یک پنجم افراد مبتلا به کووید مثبت، علائم مربوط به چشم را بروز‌ داده اند. محققان، درد چشم را “مهمترین” علامت مربوط به عوارض چشم در بین افراد مورد مطالعه، عنوان کردند.

علاوه بر این، یک مطالعه منتشر شده در JAMA Ophthalmology در آگوست 2020 گزارش کرد که کودکان و خردسالان مبتلا به COVID-19، چشم های خود را مالش داده، دچار اختلال چشم صورتی شده و سایر علائم مربوط به چشم را بروز می دهند.

البته، دانش و اطلاعات محققان درباره SARS-CoV-2 (نوعی جدید از ویروس کرونا)، که باعث بروز COVID-19 می شود، هر روز در حال تغییر است. تا زمان نگارش این مقاله، محققان علائم مشابه عوارض اختلال ملتحمه (نام علمی بیماری چشم صورتی) را در برخی از بیماران مبتلا به COVID-19 ثبت کرده اند.

بنابراین، سوالات زیادی در مورد عوارض چشمی ناشی از COVID-19 وجود دارد. در ادامه، به چند مورد از مهم ترین سوالات مربوط به عوارض چشمی بیماری کووید ۱۹، اشاره شده است.

بیماری ژنتیک

تشخیص افتراقی آلرژی از بیماری کرونا

متخصصان آکادمی چشم پزشکی آمریکا، در مقاله ای که در ژانویه 2021 منتشر شد، به این سوال مهم پرداختند. آن ها دو نوع اصلی ورم ملتحمه را مورد بحث قرار دادند:

ورم ملتحمه آلرژیک یا ناشی از آلرژی. ملتحمه آلرژیک می تواند باعث بروز خارش، آبریزش و خونریزی چشم ها شود. چشم صورتی ناشی از علل آلرژیک، معمولاً در مواقع خاصی از سال اتفاق می افتد، مانند اوج فصل ابتلا به انواع مختلف آلرژی ها. عوامل متنوعی می توانند باعث بروز آلرژی در افراد شوند.

ورم ملتحمه ویروسی، ناشی از ابتلا به ویروس ها. ملتحمه ویروسی می تواند در هر زمان از سال رخ دهد. همچنین، این نوع ورم ملتحمه، باعث ایجاد ترشح آبکی غلیظ تر از اشک می شود. خارش و آبریزش چشم، به احتمال کمتری در اثر ملتحمه ویروسی، بروز پیدا می کنند.

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین علائم حساسیت فصلی و علائم کروناویروس، ابتلا به تب است. مبتلایان به آلرژی، به عنوان یک علامت ناشی از حساسیت، به تب دچار نمی شوند، در حالی که اغلب بیماران مبتلا به کرونا ویروس، تب را تجربه می کنند.

اگر شما به طور همزمان، دچار علائم چشم صورتی و بیماری کووید ۱۹، مانند تب، تنگی نفس، اختلال در چشایی و سایر موارد در لیست CDC شده اید، باید در اسرع وقت برای بررسی ابتلا به علل ویروسی، مورد آزمایش قرار بگیرید. با این حال، اگر علائم چشم صورتی را، بدون عوارض بیماری کووید ۱۹ تجربه کرده اید، احتمالا دچار آلرژی شده اید.

با این حال، ورم ملتحمه آلرژیک را، به هیچ عنوان نباید نادیده بگیرید. در مورد درمان علائم، با چشم پزشک خود مشورت کنید. عوارض باید به سرعت رفع شوند تا زندگی شما مختل نشود. همچنین، باکتری ها نیز می توانند باعث بروز ملتحمه شوند، بنابراین پزشک شما این احتمال را نیز ارزیابی خواهد کرد.

ارتباط بین چشم درد و بیماری COVID-19

آیا چشم درد علامت کرونا است؟ | پزشکت

بر اساس اطلاعات منتشر شده در مجله BMJ Open Ophthalmology، اکثر افراد مبتلا به COVID-19 درد چشم یا سایر مشکلات چشمی را گزارش نمی کنند. این مجله، نتایج یک نظرسنجی که در بین 83 نفر که تست کووید -19 مثبت داشتند، انجام شد، منتشر کرد. در میان پاسخ دهندگان نظرسنجی:

  • 76٪ تب داشتند.
  • 66٪ سرفه خشک داشتند.
  • 90٪ احساس خستگی داشتند.
  • 70٪، از دست دادن بویایی یا چشایی را تجربه کردند.

علائم مربوط به چشم، در بین شرکت کنندگان در نظرسنجی، بسیار کمتر از سایر علائم گزارش شده بود:

  • 18٪ حساسیت به نور (فتوفوبی) داشتند.
  • ۱۶٪ در چشم های خود احساس درد داشتند.
  • 17٪ در چشم های خود احساس خارش داشتند.

مهمترین علائم چشمی کرونا چیست؟

دانشمندان ادعا می کنند که چشم درد، مهمترین علامت چشمی ناشی از بیماری کووید ۱۹‌به حساب می آید. هرچند این‌ عارضه، کمی کمتر از خارش چشم یا حساسیت به نور گزارش شده است. در این نظرسنجی، از هر یک از شرکت کنندگان سوال شد که قبل از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، چه علائمی تجربه کرده اند.

تقریباً هیچ کس قبل از آلوده شدن به کروناویروس، چشم درد نداشت. البته، میزان بروز این عارضه، پس از ابتلا به عفونت، به 16٪ رسید. سایر علائم چشمی تقریباً با همان سرعت، قبل و بعد از به دست آمدن آزمایش مثبت افراد، ظاهر شد. به گفته دانشمندان، این یافته از اهمیت کمتری برخوردار بود.

البته بیش از چهار نفر از پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹، در این نظرسنجی، مشکلات چشمی را گزارش نکردند. آیا این یافته نشان می دهد که در مورد عوارض ابتلا به بیماری COVID-19، احساس درد در چشم، به عنوان یک علامت ابتلا به این بیماری، اهمیت چندانی ندارد. بسیاری از افراد، درباره خطر ورود ویروس ها، از جمله کروناویروس جدید، به بدن، از طریق چشم، اطلاعات زیادی ندارند. محققان به شواهدی اشاره کرده اند که نشان می دهد ویروس COVID-19 می تواند از طریق قرنیه وارد بدن شود. قرنیه، نیمه برآمده شفاف قسمت جلویی مرکز کره چشم را پوشانده است.

آن ها همچنین حدس می زنند که COVID-19 می تواند از طریق اشک، به قسمتی که بیماری، بیشترین آسیب را وارد می کند، یعنی ریه ها، گسترش یابد. این اتفاق چگونه می افتد؟ از طریق مجاری اشکی در پلک ها، که اشک را از چشم دور کرده و به حفره بینی منتقل می کنند، این اتفاق ممکن است رخ دهد. از آن قسمت، ویروس را می توان به ریه ها وارد کرد.

بنابراین، دانشمندان به دنبال علائم چشمی در افراد آلوده به ویروس COVID-19 هستند.

چشم درد در کودکان مبتلا به بیماری کووید -19

آیا چشم درد علامت کرونا است؟ | پزشکت

محققان در ووهان چین، مرکز اپیدمی این‌ بیماری، گروهی متشکل از 216 کودک آلوده به COVID-19 را مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه بین 26 ژانویه تا 18 مارس 2020، درست در زمان گسترش همه گیری بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان، انجام شد.

از این کودکان، 22.7 درصد علائم مربوط به چشم را تجربه کرده بودند. 55 درصد از آن ها ترشح مایع داشته و 39 درصد چشم های خود را می مالیدند. فقط 8 درصد از آن ها چشم درد داشتند (یا همانطور که محققان آن را مهم ترین عارضه چشمی نامیده اند).

نتیجه اصلی مطالعه چینی این بود که کودکان معمولاً بدون مداخلات پزشکی اساسی، بهبود می یابند. آن ها ممکن است به قطره چشم نیاز داشته باشند، اما به ندرت به درمان بیشتری نیاز خواهند داشت. یکی دیگر از یافته های مهم، که ارتباطی با چشم درد ندارد، این است که 80٪ از کودکان مبتلا به ویروس، از یکی از اعضای خانواده خود به این بیماری مبتلا شده بودند.

به طور کلی، کودکان مبتلا به علائم سیستمیک (مانند تب، سرفه) بیشتر در معرض علائم چشمی هستند. محققان حدس زدند که کودکان، با سرفه در دستان خود و سپس لمس ناحیه اطراف چشم، می توانند علائم چشمی را تجربه کنند. احتمال دیگر این است که سرفه، ذرات ویروسی را از طریق مجاری اشک وارد هوا می کند، روشی که با آن، ویروس می تواند سطح چشم را آلوده کند.

علامت چشمی ابتلا به بیماری کووید ۱۹

آیا چشم درد علامت کرونا است؟ | پزشکت

بر اساس تحقیقات جدیدی که در BMJ Open Ophthalmology منتشر شده است، مهمترین علامت چشمی کسانی که از بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) رنج می برند، درد چشم بود. دانشمندان،‌ در حال مطالعه علائم و عوارض چشمی ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند.

اگرچه بیماری COVID-19 در درجه اول یک بیماری تنفسی به حساب می آید و شایع ترین علائم آن، شامل سرفه مداوم و درجه حرارت بالای بدن است، اما تحقیقات جدید نشان داده اند که ممکن است علائم و عوارض چشمی، در برخی از افراد مبتلا به این بیماری، ظاهر شود.

یک مطالعه انجام شده در چین نشان داد که در بین کودکان مبتلا به COVID-19، شایع ترین علائم چشمی شامل ترشح ملتحمه، مالش چشم و احتقان ملتحمه است. ملتحمه (چشم صورتی) نیز از علائم شایع COVID-19 است. اما این عارضه، در لیست علائم سازمان بهداشت جهانی گنجانده نشده است.

علیرغم شیوع بیشتر پیامدهای جدی، خطرناک و کشنده، به طور کلی، نوع، فراوانی و انتقال چشمی ویروس را نباید نادیده گرفت، به ویژه اینکه چشم به عنوان یکی از اندام هایی مطرح است که ممکن است از طریق آن ویروس وارد بدن شود. این روش انتقال، جزو روش های شناخته شده انتقال کووید ۱۹ مطرح است.

علاوه بر این، در حال حاضر هیچ مطالعه ای وجود ندارد که به طور قطعی مکانیسم انتقال و بیماری زایی SARS-CoV-2 را مشخص کند. باید به این نکته توجه داشته باشید، ویروسی که باعث بروز‌ بیماری COVID-19 می شود، ملتحمه را نیز، آلوده می کند.

سخن آخر

به گفته محققان، علائم چشمی، در بین 4 تا 31 درصد از مبتلایان به کووید -19 وجود دارد. اما ممکن است کمتر گزارش شود. زیرا معمولاً شدید نیستند. برای درک بهتر اینکه کدام علائم چشمی بیشتر گزارش می شوند، چگونه این علائم با سایر علائم COVID-19 مقایسه شده و چه مدت طول می کشد تا رفع شوند. محققان باید اقدامات بیشتری را انجام دهند.

عوارض چشمی ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، نادر است. با این وجود، نباید آن را نادیده گرفت. با توجه به این که اطلاعات کنونی درباره بیماری کووید ۱۹، کم است. نمی توان به طور قطعی درباره ارتباط بین علائم چشمی و ابتلا به کووید ۱۹ نظر داد.

با این حال، مواردی از بروز عوارض چشمی، در میان مبتلایان به کووید ۱۹، گزارش شده است. درد چشم، مهم ترین عارضه چشمی گزارش شده توسط این افراد بود.

منابع:

https://www.ajmc.com/view/-sore-eyes-reported-as-most-significant-ocular-symptom-of-covid-19

https://www.allaboutvision.com/coronavirus/sore-eyes-covid-19-symptom/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز