لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری کرون

واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری کرون | پزشکت

فهرست مطالب

واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری کرون

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری کرون خطر ندارد و به نظر می رسد منجر به بروز عوارض جدی نمی شود. بر همین اساس مبتلایان به بیماری کرون با خیال راحت می توانند واکسن کرونا بزنند. بیماری کرون نوعی بیماری التهابی روده (IBD) است. IBD زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به درستی عمل نمی کند. واکسن COVID-19 برای افراد مبتلا به بیماری کرون بی خطر است زیرا واکسن ویروس زنده نیست.

داروهای خاص مورد استفاده در مبتلایان به بیماری کرون می توانند سیستم ایمنی بدن آنها را تضعیف کنند. همچنین به این معنی است که واکسن هایی که با استفاده از یک ویروس زنده کار می کنند ممکن است برای افراد مبتلا به این بیماری بی خطر نباشند.

با این حال، واکسن COVID-19 چون حاوی ویروس زنده نیست، نمی تواند در مبتلایان به این بیماری منجر به بروز عوارض جدی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واکسن COVID-19 و بیماری کرون ادامه مطب را تا انتها بخوانید. این مقاله همچنین حاوی اطلاعاتی در مورد تأثیر COVID-19 بر مبتلایان به بیماری کرون است.

آیا فرد مبتلا به کرون می تواند واکسن بزند؟

یک فرد مبتلا به بیماری کرون می تواند واکسن COVID-19 را دریافت کند. از ماه مه 2021، افراد بالای 12 سال واجد شرایط واکسن COVID-19 در ایالات متحده شناخته شده اند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) خاطرنشان می کنند که این واکسن برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، بی خطر تلقی می شود. با این حال، اگر فردی به هر یک از اجزای واکسن COVID-19 حساسیت دارد، نباید آن را تزریق کند.

علاوه بر این توصیه، مهم است که هر فردی که واجد این واکسن است حتما آن را بزند. واکسن به جلوگیری از بیماری شدید افراد مبتلا به COVID-19 کمک می کنند و از گسترش ویروس جلوگیری خواهد کرد.

اگر فردی در مورد واکسن COVID-19 نگرانی دارد، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کند.

واکسن های مختلف COVID-19 با ترکیبات مختلف وجود دارد که افراد می توانند از آنها استفاده کنند. فردی که به مواد اولیه واکسن حساسیت شدید دارد نباید آن واکسن خاص را داشته باشد – آنها می توانند در مورد گزینه های خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنند.

کدام واکسن برای افراد مبتلا به کرون بهتر است؟

واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری کرون | پزشکت

هیچ یک از واکسن های COVID-19 حاوی ویروس های زنده نیستند. به این معنی که فرد مبتلا به بیماری کرون می تواند واکسنی برای این بیماری دریافت کند.

CDC واکسن خاصی را توصیه نمی کند. در منبع دیگری این آژانس همچنین پیشنهاد می کند که هر فرد واکسنی در اختیار دارد و منتظر واکسن خاصی نیست.

بیماری ژنتیک

اگر مردم درباره نحوه تداخل داروهای بیماری کرون با این واکسن ها نگران هستند، باید با پزشک خود مشورت کنند.

تاثیرات واکسن بر افراد مبتلا به کرون

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که افراد مبتلا به IBD به احتمال زیاد عوارض جانبی واکسن mRNA COVID-19 را مشابه افراد بدون IBD تجربه خواهند کرد. محققان همچنین دریافتند کسانی که از داروهای بیولوژیکی یا مهارکننده های مولکول کوچک برای IBD خود استفاده می کنند. کمتر احتمال دارد عوارض جانبی نامطلوبی از واکسن COVID-19 داشته باشند.

تحقیقات انجام شده در سال 2021 نشان داد افرادی که از اینفلیکسیماب، داروی بیماری کرون استفاده می کنند، پس از یک واکسن COVID-19 در مقایسه با افرادی که از این واکسن استفاده نمی کنند، پاسخ ایمنی آنها کاهش یافته است. بنابراین، در آن زمان، افرادی که این دارو را دریافت می کردند نسبت به افرادی که از آن استفاده نمی کردند از محافظت کمتری برخوردار بودند.

با این حال، هنگامی که افرادی که از اینفلیکسیماب استفاده می کردند واکسن دوم یا COVID-19 دریافت کردند. پاسخ ایمنی آنها به سطح طبیعی بازگشت. بنابراین، بسیار مهم است که افرادی که از اینفلیکسیماب استفاده می کنند. واکسن دوم خود را در اسرع وقت در پنجره بازه توصیه شده واکسن دریافت کنند.

آیا واکسن ها در افراد مبتلا به کرون آزمایش شده اند؟

واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری کرون | پزشکت

در طول آزمایش واکسن COVID-19، ده ها هزار داوطلب واکسیناسیون دریافت کردند تا اثرات آنها را بررسی کنند. با این حال، محققان تعداد محدودی از افراد مبتلا به IBD را در این مطالعات گنجاندند. به این معنی که اطلاعات زیادی در مورد تأثیر این واکسن ها بر کسانی که مبتلا به بیماری کرون هستند وجود ندارد.

با این حال، الف مطالعه از سال 2021 نشان می دهد که مزایای واکسن COVID-19 برای افراد مبتلا به این بیماری بیشتر از عوارض جانبی احتمالی آینده است.

خطر ابتلا به COVID-19 در مبتلایان به کرون

بیماری کرون زمانی رخ می دهد که سیستم دفاعی فرد بیش از حد به موجودات خارجی بی ضرر واکنش نشان می دهد. این واکنش بیش از حد می تواند باعث التهاب در دستگاه گوارش (GI) فرد شود.

یک مقاله دیدگاه 2020 خاطرنشان می کند که هیچ خطر ابتلا به COVID-19 در افراد مبتلا به بیماری کرون وجود ندارد.

خطر عوارض COVID-19 در افراد مبتلا به کرون

واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری کرون | پزشکت

فرد مبتلا به بیماری کرون به احتمال زیاد COVID-19 را همانند فردی بدون این بیماری تجربه می کند.

با این حال، بنیاد کرون و کولیت اشاره می کند که داشتن بیماری کرون در کنار سایر عوامل خطر می تواند شانس ایجاد علائم جدی COVID-19 را افزایش دهد. این عوامل خطر عبارتند از:

  • داشتن 60 سال یا بیشتر
  • در حال حاضر باردار هستید.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • داشتن یک بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی، دیابت یا بیماری مزمن کبدی

داروها و خطر عوارض

علاوه بر این، مصرف برخی داروها ممکن است به این معنی باشد که برخی از افراد مبتلا به کرون مبتلا هستند مستعدتر به بیماری های جدی ناشی از عفونت های COVID-19. اینها عبارتند از :

  • بیولوژیک، از جمله اوستکناماب، vedolizumab، اینفیلیکسیماب، adalimumab به، و یا گولیموماب
  • سرکوب کننده های سیستم ایمنی مانند آزاتیوپرین، مرکاپتوپورین، تیوگوانین، متوترکسات، تاکرولیموس یا سیکلوسپورین
  • داروهای دیگر، از جمله توفاسیتینیب یا استروئیدهای حاوی کمتر از 20 میلی گرم (میلی گرم) پردنیزولون در روز، به جز بودزونید یابتامتازون

مسدود کننده های سایتوکاین

یک فرد مبتلا به بیماری کرون ممکن است نسخه ای از مسدود کننده های سایتوکاین را از پزشک خود دریافت کند. اینها سیتوکین ها را که پروتئین هایی هستند که در پاسخ های ایمنی نقش دارند، سرکوب می کنند. مسدود کننده های سایتوکاین می توانند به کاهش التهاب ناشی از سایتوکاین ها کمک کنند.

محققان از سال 2020 دریافتند که مسدود کننده های سیتوکین ممکن است از یک فرد در برابر ذات الریه ناشی از COVID-19 محافظت کنند.

آیا فرد مبتلا به کرون باید به مصرف داروهای خود ادامه دهد؟

واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری کرون | پزشکت

فرد مبتلا به بیماری کرون باید طبق توصیه پزشک به مصرف دارو برای بیماری خود ادامه دهد.

اگرچه برخی از داروها می توانند خطر ابتلا به عوارض COVID-19 را افزایش دهند، اما قطع این داروها به این معنی است که احتمال بیشتری وجود دارد که فرد عوارض مشابهی را از افزایش احتمال وقوع آتش سوزی تجربه کند. این شامل افرادی است که مصرف داروهای خود را در 3 ماه گذشته متوقف کرده اند، زیرا آثار این داروها می تواند در جریان خون باقی بماند.

خلاصه

داشتن سیستم ایمنی ضعیف از مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای کرون ممکن است باعث شود فرد در معرض بیماری جدی ناشی از COVID-19 قرار گیرد. با این حساب، مهم است که فردی مبتلا به بیماری کرون واکسن COVID-19 را در اسرع وقت دریافت کند.

در صورت عدم واکسیناسیون کامل، برخی داروهای خاص برای بیماری کرون می توانند بر اثر واکسن COVID-19 تأثیر بگذارند. افراد قبل از برنامه ریزی و استفاده از دوزهای اول و دوم واکسن باید با پزشک خود در مورد داروهای بیماری کرون خود صحبت کنند.

واکسن های کووید -19 حاوی ویروس های زنده نیستند. برای استفاده در مبتلایان به کرون ایمن هستند. هیچ واکسن خاصی برای فرد مبتلا به این بیماری بهتر از واکسن دیگری نیست. بنابراین توصیه ها بیان می کند که افراد مبتلا به بیماری کرون باید هر واکسن COVID-19 را در اختیار داشته باشند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/crohns-disease-covid-vaccine

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز