لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سوء مصرف الکل و کرونا

سوء مصرف الکل و کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

سوء مصرف الکل و کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ادعاهایی وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن و یا مصرف الکل می تواند از افراد در برابر SARS-CoV-2 محافظت کند. SARS-CoV-2 همان ویروس کرونا است که باعث COVID-19 می شود. اما این باور که سوء مصرف الکل در پیشگیری کرونا می تواند موثر باشد، درست نیست.

به گفته سازمان بهداشت جهانی اروپا (WHO)، الکل از شما در برابر عفونت یا بیماری مربوط به کرونا محافظت نمی کند. در واقع، این احتمال وجود دارد که مصرف الکل احتمال ابتلا به بیماری های شدید را در نتیجه COVID-19 افزایش دهد.

این مقاله باورهای غلط و حقایق مربوط به مصرف الکل و COVID-19 را مورد بحث قرار می دهد. همچنین توضیح می دهد که چگونه مصرف الکل بر سلامت روان تأثیر می گذارد.

کرونا و افزایش سوء مصرف الکل

سوء مصرف الکل و کرونا | پزشکت

بیماریهای همه گیر مانند COVID-19 می تواند بسیاری از مشکلات پزشکی، روانی و جامعه شناختی، از جمله افزایش مصرف الکل و آسیب های ناشی از چنین مصرفی را ایجاد کند. الکل یک ماده مضر است. در واقع، در حال حاضر چهارمین علت اصلی مرگ قابل پیشگیری در ایالات متحده است.

تحقیقات نشان می دهد کسانی که استرس را تجربه می کنند اغلب مصرف الکل را راهکاری برای کاهش استرس خود در نظر می گیرند. وقتی افراد دوره های استرس اقتصادی یا روانی دارند اغلب الکل بیشتری مصرف می کنند و در نتیجه علائم سوء مصرف الکل و وابستگی به الکل افزایش می یابد. به عنوان مثال، محققان دریافتند افرادی که در چین قرنطینه شده اند یا در مکان های پرخطر در طول همه گیری SARS 2003 کار می کردند، بیشتر از الکل به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می کردند.

این شرایط به طور قابل توجهی با “افزایش علائم سوء مصرف وابستگی به الکل” سه سال پس از شیوع بیماری همراه بود. به طور مشابه، بزرگسالان در شهر نیویورک دو سال پس از حملات 2001 به مرکز تجارت جهانی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، افزایش مصرف الکل و نوشیدن زیاد را گزارش کردند. ظهور COVID-19 ممکن است تأثیرات مشابهی بر مصرف الکل و مضرات مرتبط با آن داشته باشد. اما اثرات آن هنوز عمدتا ناشناخته است.

باور های غلط در مورد سوء مصرف الکل و کرونا

سوء مصرف الکل و کرونا | پزشکت

باور های غلط مختلفی در مورد مصرف الکل و SARS-CoV-2 وجود دارد. یکی از باور های غلط در مورد سوء مصرف الکل و کرونا این است که مصرف الکل می تواند ویروس را از بین ببرد. اما واقعیت این است که مصرف الکل SARS-CoV-2 را از بین نمی برد.

ممکن است از غلظت بالای الکل، مانند 60-90 درصد برای از بین بردن برخی از انواع باکتری ها و ویروس ها استفاده شود. با این حال، الکل ویروس های روی پوست را از بین می برد. اما نوشیدن الکل شانس ابتلا به SARS-CoV-2 یا ابتلا به بیماری شدید ناشی از COVID-19 را کاهش نمی دهد.

بیماری ژنتیک

یکی دیگر از باورهای غلط این است که مصرف الکل باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود. اما واقعیت این است که الکل می تواند بر سیستم ایمنی بدن مضر باشد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، الکل هیچ نقشی در حمایت از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ویروسی ندارد. این برای هر غلظت الکل صادق است. ممکن است مصرف بیش از حد الکل حتی به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند.

افسانه دیگر در مورد مصرف الکل و کرونا این است که مشروبات الکلی باعث از بین رفتن ویروس موجود در هوا می شود. اما باید این را بدانید که الکل دهان را ضدعفونی نمی کند. الکل موجود در تنفس از ویروس موجود در هوا محافظت نمی کند. نوشیدن الکل خطر عفونت را کاهش نمی دهد.

الکل و سیستم ایمنی بدن

الکل می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. همچنین می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری های عفونی، مانند ذات الریه و سل را افزایش دهد.

طبق مقاله ای در سال 2015 که در تحقیقی در مورد الکل را بررسی کرده، الکل می تواند از عملکرد صحیح سلول های ایمنی جلوگیری کند. این امر توانایی سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت ها را کاهش می دهد. همچنین می تواند باعث ایجاد التهاب شود و سیستم ایمنی بدن را بیشتر تضعیف کند.

افرادی که به بیماری شدید COVID-19 مبتلا می شوند در معرض ابتلا به سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) قرار می گیرند. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که مایع، کیسه های هوا را در ریه ها پر می کند و بر اکسیژن رسانی به بدن تأثیر می گذارد . عواقب این می تواند خطرناک و جدی باشد.

بر اساس یک مطالعه در JAMA Internal Medicine، از 201 نفر مبتلا به ذات الریه ناشی از COVID-19 ،41.8٪ مورد سندرم پریشانی حاد تنفسی را تجربه کرده اند.

الکل و سلامت روان

سوء مصرف الکل و کرونا | پزشکت

در طول همه گیری COVID-19، افراد ممکن است سطوح بالاتری از استرس، افسردگی و اضطراب را تجربه کنند. این ممکن است باعث شود برخی از افراد بیش از حد معمول الکل مصرف کنند. برای عملکرد طبیعی بدن، مغز باید تعادل انتقال دهنده های عصبی خودش را حفظ کند. اما مصرف بیش از حد الکل می تواند این تعادل را مختل کند. از طرفی هم مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به مشکلات روانی موجود یا بدتر شود. به عنوان مثال، بر اساس یک بررسی در سال 2015، الکل می تواند باعث افسردگی شود.

مصرف الکل همچنین می تواند علائم اضطراب را در طول زمان بدتر کند. حدود 20 درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال مصرف الکل را تجربه می کنند.

مقابله با مشکلات روانی در طی کرونا

اگرچه برخی از افراد به الکل روی می آورند، اما راه های بسیار دیگری برای کنار آمدن با احساس افسردگی و اضطراب وجود دارد.

برخی افراد ممکن است روان درمانی را مفید بدانند. روان درمانی از روش های متفاوتی برای کمک به فرد در درک و تغییر الگوهای تفکر و رفتار خود استفاده می کند.

همچنین انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی و اضطراب موجود است. به عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی می توانند علائم افسردگی را در برخی افراد درمان کنند. تاثیر این دارو ها معمولاً 2-4 هفته طول می کشد .

پزشکان ممکن است انواع دیگری از داروها را برای درمان اضطراب تجویز کنند. به عنوان مثال، مسدود کننده های بتا می توانند به کنترل پاسخ های فیزیکی به اضطراب مانند افزایش ضربان قلب کمک کنند.

ایجاد سایر تغییرات در شیوه زندگی نیز ممکن است کمک کننده باشد. به عنوان مثال، ورزش منظم و تمرین تکنیک های کاهش استرس می تواند به کاهش علائم کمک کند. همچنین مهم است که در صورت امکان با برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود از احساس انزوا جلوگیری کنید.

تاثیر الکل بر داروها

سوء مصرف الکل و کرونا | پزشگت

استفاده همزمان الکل با برخی داروها می تواند برخی علائم را ایجاد یا بدتر کند، از جمله:

  • سردرد
  • استفراغ
  • غش کردن
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه و سبکی سر
  • از دست دادن هماهنگی

این علائم ممکن است هنگام مصرف همزمان الکل با بسیاری از مسکن های رایج بدون نسخه و همچنین برخی داروهای سرماخوردگی و آلرژی ظاهر شود. همیشه برچسب داروها را برای تداخل احتمالی با الکل بررسی کنید.

الکل همچنین می تواند از عملکرد صحیح برخی داروها جلوگیری کند. به عنوان مثال، می تواند از عملکرد موثر برخی آنتی بیوتیک ها بکاهد یا از آن جلوگیری کند. در موارد جدی تر، مخلوط کردن الکل با داروها می تواند باعث خونریزی داخلی و مشکلات اندام شود. به عنوان مثال، الکل می تواند با ایبوپروفن یا استامینوفن ترکیب شود یا مشکلات معده و آسیب کبدی ایجاد کند.

سخن آخر

الکل هیچ گونه محافظتی در برابر SARS-CoV-2 ندارد. حتی خطر عفونت یا ایجاد بیماری شدید مربوط به COVID-19 را کاهش نمی دهد.

در حقیقت، ممکن است مصرف بیش از حد الکل خطر ابتلا به بیماری ناشی از COVID-19 را افزایش دهد، زیرا این می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. مصرف الکل همچنین ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن برخی از شرایط روانی در طول همه گیری شود.

همچنین می تواند با چندین داروی رایج مانند ایبوپروفن تداخل داشته باشد و علائم بیشتری ایجاد کند.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در طول دوران شیوع بیماری کرونا با مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب روبرو شده اید و به دنبال راهکار های موثر برای کاهش و تسکین علائم خود هستید بهتر است به جای انتخاب رفتارهای مخرب مانند مصرف الکل به دنبال راهکارهای موثرتری باشید. مشاوره با یک روانپزشک می تواند به شما کمک کند تا بتوانید مشکلات خود را به طور موثر و بدون هیچ گونه عوارض جانبی دیگری درمان کنید. پس بهتر است برای پیشگیری از بروز هرگونه رفتار مخرب مانند سوق به سمت مصرف الکل هر چه زودتر اقدام کنید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/alcohol-and-covid-19#mental-health

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7763183/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز