لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا

صدای کرونا و شایعترین علت بروز آن

صدای کرونا و شایعترین علت بروز آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

صدای کرونا و شایعترین علت بروز آن به تغییرات تارهای صوتی و صدا از جمله گرفتگی صدا بعد از ابتلا به بیماری کرونا اشاره دارد. امروزه، کووید -19 بر هر فردی، به طریقی تأثیر می گذارد. این بیماری همه گیر اکنون علائم و عوارض بیشتری را آشکار می کند، زیرا در سراسر جهان در حال گسترش است. یکی از علائم کرونا که اخیراً مشاهده شده است، بروز تغییراتی در صدا است. همچنین، این عفونت منجر به التهاب تارهای صوتی بیماران می شود و در نهایت صدای طبیعی را به شکل دیگری در می آورد.

بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) به عنوان یک بیماری ناشی از یک ویروس جدید کرونا، که با نام SARS-CoV-2 (سندرم حاد تنفسی حاد ویروس کرونا 2) نیز شناخته می شود، تعریف شده است. همانطور که می دانید، شیوع این ویروس بسیار عفونی باعث ایجاد آسیب های جدی در سراسر جهان شده است.

شیوع این ویروس از کشور چین شروع شد و در حال حاضر در سراسر جهان به عنوان سندرم شدید حاد تنفسی کروناویروس (SARS-CoV-2) شناخته می شود. با درگیر شدن بیش از 200 کشور بر روی کره زمین، سازمان بهداشت جهانی در مارس 2020 شیوع COVID-19 را به عنوان یک همه گیری اعلام کرد.

علت صدای کرونا چیست؟

صدای کرونا و شایعترین علت بروز آن | پزشکت

برخی از بیماران مبتلا به کووید -19 گزارش می دهند که صدای آنها، در حالی که بیماری ویروسی روند خود را طی می کند، خشن شده است. اما این عارضه، ریشه در سایر پیامدهای ویروس COVID-19 دارد. هرگونه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باعث التهاب راه هوایی فوقانی می شود. این قسمت شامل تارهای صوتی نیز می شود. لارنژیت یا التهاب حنجره می تواند در اثر ابتلا به هر یک از ویروس های مربوطه، ایجاد شود.

با این حال، COVID-19، شدت این عارضه را یک قدم جلوتر می برد. ویروس به خودی خود باعث التهاب می شود، اما بسیاری از علائم ثانویه هستند که عوارض را بدتر می کنند. وقتی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بر ریه ها تأثیر می گذارد، مانند COVID-19، شما بیشتر از سایر عفونت ها، سرفه می کنید.

در واقع، بیمار دچار التهاب گلو و تارهای صوتی ناشی از عفونت شده و سپس سرفه ثانویه ای که ایجاد می شود می تواند بسیار شدید و آزاردهنده باشد. به طور خاص، سرفه می تواند باعث بروز التهاب در حنجره شود. حنجره، اندامی در گلو است که طناب های صوتی را در خود جای داده است.

عفونت دستگاه تنفسی

بیمارانی که از عفونت COVID-19 رنج می برند، گاهی اوقات صدای خشنی را تجربه می کنند، زیرا این ویروس بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد. وقتی یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بر ریه ها تأثیر می گذارد، مانند COVID-19، بیماران بیشتر از سایر مبتلایان، سرفه می کنند. با وجود این که این بیماران، قبلاً دچار التهاب گلو و تارهای صوتی ناشی از عفونت شده اند، سرفه ثانویه ای که اتفاق می افتد می تواند بسیار تحریک کننده و شدید باشد.

سرفه می تواند به طور خاص باعث بروز التهاب در حنجره شود که به آن گرفتگی صدا نیز گفته می شود. حنجره یک اندام در گلو است که دارای تارهای صوتی و دو بافت مخصوص بوده که با حرکت و به کمک تنفس و ارتعاش، به فرد کمک می کند تا صحبت کند.

التهاب ناشی از سرفه

التهاب ناشی از سرفه، بر انعطاف پذیری تارهای صوتی تأثیر گذاشته و آن ها را سفت و متورم می کند، به این معنی که آن ها نمی توانند به میزان طبیعی ارتعاش کنند. این شرایط می تواند بر عمق و میزان صدای بیمار تأثیر بگذارد. همچنین، می توان باعث شود که صدای فرد، ناهنجار به نظر رسیده و یا حتی به یک زمزمه تبدیل شود.

بیماری ژنتیک

بنابراین، با وجود این که سرفه می تواند بر صدا و تارهای صوتی افراد مبتلا به ویروس COVID-19 تأثیر بگذارد، علل دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد صدای خشن در بیماران مبتلا به بیماری COVID-19 شوند. برخی از این علل، عبارت اند از:

استروئیدها. پزشکان، مصرف استروئیدها (دگزامتازون) را برای عفونت های شدید COVID-19 توصیه می کنند. این استروئیدها می توانند رفلاکس اسید را افزایش دهند، که گلو و تارهای صوتی را تحریک می کند. بیمارانی که استروئید دریافت می کنند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز ممکن است دچار عفونت قارچی در دهان و گلو شوند. این شرایط می تواند باعث ایجاد “صدای COVID-19” شود.

ونتیلاتورها. مشاهده شده است که بیماران مبتلا به کووید -19 که تحت درمان با دستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفته اند، پس از بهبودی با مشکل تارهای صوتی روبرو می شوند.

تحریک عصب واگ. بیماری COVID-19 می تواند به عصب واگ موجود در گلو آسیب برساند. این وضعیت می تواند منجر به وارد شدن آسیب طولانی مدت به تارهای صوتی بیمار شود.

در صدای کرونا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم بیماری COVID-19 یا تماس نزدیک با فرد آلوده به این بیماری، باید فوراً با یک پزشک تماس بگیرید تا از نکات درمانی و بهداشتی بیشتری مطلع شوید. همچنین توصیه می شود که به پزشک متخصص خود، علائمی را که مشاهده کرده اید، اطلاع دهید.

هیچ کاری نمی توان برای پیشگیری از “COVID-19 Voice” یا سایر مشکلات گلو انجام داد. به طور کلی، صدای خشن در مقایسه با سایر علائم بیماری به عنوان یک مسئله مهم در نظر گرفته نمی شود.

اختلال صدای کرونا چگونه درمان می شود؟

صدای کرونا و شایعترین علت بروز آن | پزشکت

در ادامه این مقاله، چند گزینه درمانی برای درمان صدای خشن ناشی از COVID-19 ذکر شده است:

داروهای ضد سرفه. داروهای های ضد سرفه می توانند مانند سایر اختلالات تنفسی، به درمان COVID-19 نیز کمک کنند. این‌ محصولات، شامل منتول هستند که اعصاب گیرنده های سرفه را بی حس کرده و به کمک این روش، حساسیت کمتری ایجاد می کند.

هیدراته ماندن یا مصرف آب کافی. سرفه خشک منجر به سوزش گلو می شود. هیدراته بودن می تواند گیرنده های سرفه را از فعال شدن باز دارد.

رژیم غذایی خوب و مناسب. داشتن یک رژیم غذایی خوب و مناسب، بسیار مهم است، زیرا به کاهش رفلاکس اسید کمک می کند. این رفلاکس، وضعیت گلو را در طول عفونت بدتر می کند.

محدود کردن صحبت یا آرام حرف زدن. هرچه بیشتر صحبت کرده و از صدای خود به بلندی استفاده کنید، گلو بیشتر تحریک می شود. بنابراین، اجتناب از صحبت کردن، به ویژه با صدای بلند، بسیار مهم است.

کرونا یک بیماری تنفسی شدید است که سراسر جهان را فرا گرفته است. تاثیر این ویروس بر روی صدا، یکی از عوارض بارز بیماری COVID-19 است. التهاب گلو ایجاد شده در اثر آلودگی با COVID-19، بر انعطاف پذیری تارهای صوتی تأثیر گذاشته و باعث سفت و متورم شدن آن ها می شود.

هیچ کس نمی تواند از پیشرفت “صدای COVID-19” جلوگیری کند. اما، مهم است به یاد داشته باشید که این عارضه، یک نگرانی جدی به حساب نمی آید.

علائم شایع بیماری COVID-19 کدام اند؟

صدای کرونا و شایعترین علت بروز آن | پزشکت

برخی از علائم شایع COVID-19 شامل تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس چشایی است. علاوه بر این، سایر علائم COVID-19 شامل استفراغ، درد عضلانی، گلودرد، سردرد، آبریزش بینی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و برخی از علائم دیگر است.

برای کاهش خطر ابتلا به این عفونت، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

از تماس نزدیک با فرد بیمار خودداری کنید. فاصله اجتماعی 6 فوت را بین دو نفر رعایت کنید. از حضور در مناطق شلوغ خودداری کنید. از مراجعه به اماکن سرپوشیده و شلوغ خودداری کنید. شستشوی مکرر دست ها را فراموش نکنید. هر زمان که در مکان های عمومی هستید از ماسک استفاده کنید.

از لمس صورت (دهان، بینی و چشم) خودداری کنید. سطوح مختلف را ضدعفونی کنید. به طور مرتب از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید. در خانه بمانید و تا حد امکان از حضور در مکان های عمومی خودداری کنید.

چرا ضدعفونی کردن سطوح مهم است؟

برای جلوگیری از گسترش ویروس، باید سطوح مورد استفاده مانند دستگیره در، دستگیره کابینت، میز و سایر موارد را به طور مرتب ضد عفونی کنیم. بر اساس یک مطالعه، ویروس COVID-19 می تواند مدت طولانی تری روی سطوح بماند. برخی از انواع سطوح و مدت زمان بقا ویروس روی آن ها، به شرح زیر است:

  • مقوا – حدود 24 ساعت
  • فولاد ضد زنگ و پلاستیک – حدود 2 تا 3 روز

در طول همه گیری بیماری COVID-19، ویروس همچنان در حال گسترش علائم و بروز عوارض متنوع در سراسر جهان است. و یکی از علایمی که اکنون توجه بیشتری را به خود جلب کرده است، عارضه ای است که این بیماری در صدای افراد ایجاد می کند.

با وجود این که ایده تأثیر ویروس روی صدای شما ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما به هر حال، در نتیجه  اختلالاتی که ویروس می تواند ایجاد کند، اتفاق می افتد. با وجود این که ممکن است به نظر برسد، این عارضه، یک نقص بزرگ نیست، اما احتمال بروز آسیب طولانی مدت، مانند سایر علائم COVID-19 وجود دارد.

بروز آسم پس از ابتلا به کرونا

صدای کرونا و شایعترین علت بروز آن | پزشکت

براساس برخی از گزارشات، ایجاد آسم پس از ابتلا به بیماری COVID-19 برای برخی از بیماران رخ داده است. اگر بعد از بهبودی از بیماری کرونا، علائم تنگی نفس یا سایر علائم بالقوه آسم را تجربه می کنید، باید توسط یک‌ پزشک مورد ارزیابی و معاینه قرار بگیرید.

علاوه بر مسئله سلامت کلی شما، مشکلات تنفسی درمان نشده می توانند باعث سرفه بیشتر و افزایش آسیب های احتمالی موثر بر روی تارهای صوتی شما شوند. در صورت نیاز، ممکن است به شما یک دستگاه استنشاقی داده شود که سرفه را به حداقل رسانده و فشار تارهای صوتی شما را در زمان بهبودی از بیماری کووید ۱۹، کاهش می دهد.

در صورت بروز هر کدام از علائم مشابه آسم، شما باید مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی را در نظر بگیرید. ممکن است مدتی طول بکشد تا صدای شما بهبود یابد، اما در نهایت باید بهتر شود. اگر اینطور نشود، شما می توانید با مراجعه به یک متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) به دنبال درمان باشید.

متخصص گوش و حلق و بینی دارای تخصص و اطلاعات لازم درباره تارهای صوتی است. همچنین، از درمان های اضافی که ممکن است به تسریع بهبودی کمک کنند، آگاه است.

یکی از این روش های درمانی، تزریق دارو به اعصاب تارهای صوتی است. داروهایی مانند گاباپنتین یا آمی تریپتیلین اعصاب گیرنده های سرفه را بی حس می کنند. فقط با کمی درمان و معالجه این اعصاب، می توانید سرفه و گرفتگی صدا را به حداقل برسانید. برای انتخاب یک روش درمانی مناسب و موثر، شما باید با یک‌ پزشک مشورت کنید.

منبع:

https://healthlibrary.askapollo.com/what-is-covid-19-voice-and-what-causes-it/

https://health.clevelandclinic.org/what-is-covid-19-voice-and-what-causes-it/amp/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز