لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا

سیگار و واکسن کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

یکی از سوالاتی که اکثر افراد می پرسند، این است که آیا مصرف سیگار و واکسن کرونا با یکدیگر تداخل دارند؟ آیا پس از دریافت دوز اول واکسن ضد کرونا، می توانند سیگار بکشند یا خیر؟ آیا سیگار کشیدن برای این افراد مشکلی ندارد؟ یا باید منتظر بمانند تا دوز دوم واکسن کرونا تزریق شود و پس از آن دخانیات مصرف کنند؟

به طور کلی، نوع دخانیات مصرفی، اهمیت چندانی ندارد. باید به این نکته توجه داشته باشید که به طور کلی مصرف دخانیات اعم از ماری جوانا، تنباکو و …، به طور مستقیم بر کارایی واکسن های تزریقی، تاثیری ندارند. بنابراین این مسئله، نباید تبدیل به نگرانی اصلی شما شود. اما این موضوع، تشویق و تأییدی برای سیگار کشیدن نیست. علاوه بر اینکه مصرف دخانیات، آسیب های بسیار جدی و کشنده به دنبال دارند، باید به این نکته توجه داشته باشید که استعمال دخانیات، از جمله سیگار، باعث افزایش شدت و خطرات عوارض ناشی از بیماری کووید ۱۹ خواهد شد. این‌ موضوعی است که به طور قطعی اثبات شده است.

براساس همین موضوع و به دلیل وجود آسیب پذیری بیشتر، افراد سیگاری باید واکسن COVID را در صورت دسترسی به آن، هرچه سریع تر دریافت کنند. در واقع، برخی کشورها، برای مثال ایالت ایلینویز آمریکا، افراد سیگاری را در اولویت اول برنامه ریزی تزریق واکسن ها قرار داده اند.

آیا تاثیر سیگار بر دوز اول با دوز دوم متفاوت است؟

سیگار و واکسن کرونا | پزشکت

جواب کوتاه، نه است. به طور کلی، اکثر واکسن هایی که امروزه در دسترس هستند. تفاوت چندانی در میان دو دوز تزریقی آن ها وجود ندارد. البته، تاثیراتی که دریافت دوز دوم، در بدن فرد دریافت کننده ایجاد می کند، متفاوت از عملکرد دوز تزریقی اول خواهد بود.

به عبارت دیگر، اولین دوز به عنوان آغازگر عمل می کند. دوز اول، باعث بروز پاسخ ایمنی اولیه بدن شما به ویروس خواهد شد. از آنجا که بدن شما در برخورد با آنتی ژن های ویروس COVID تجربه قبلی ندارد. تزریق دوز دوم واکسن، به عنوان تقویت کننده پاسخ ایمنی شما عمل خواهد کرد.

در واقع، تزریق دوز دوم واکسن این اطمینان را می دهد که سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی های کافی را برای مقابله با تهدیدات ویروسی مهاجم به همراه داشته باشد. با وجود اینکه میزان دوز تزریقی اول و دوم، معمولا یکسان هستند. نکته مهم این است که تا جای امکان، برند دوز دریافتی اول و دوم یکسان باشند.

به عنوان مثال، پزشکان توصیه می کنند‌ که اگر اولین دوز دریافتی شما Moderna بود. دوز دوم نیز باید همین واکسن باشد. علت توصیه پزشکان برای یکسان بودن هر دو دوز واکسن دریافتی، به این خاطر است که تا به حال، کارآیی و ایمنی زایی ترکیب دو نوع واکسن متفاوت، توسط سازمان های مربوطه، مورد بررسی قرار نگرفته است.

آیا مصرف داروهای مسکن پس از واکسیناسیون بی خطر است؟

مصرف مسکن پس از تزریق واکسن ضد کرونا، یکی از سوالات پر تکرار این روزها به حساب می آید.  به عنوان مثال، افراد زیادی می پرسند که بهتر است داروی مسکن، برای پیشگیری از بروز عوارض، قبل از تزریق واکسن مصرف شود. یا استفاده از داروهای مسکن، پس از تزریق واکسن توصیه می شود؟

با توجه به پژوهش های موجود، این موارد، سوالات پیچیده ای به حساب می آیند. زیرا اطلاعات جامعه علمی، در این‌ باره، محدود است. به گفته پزشکان، هنوز اطلاعات جامعی برای تجزیه و تحلیل تأثیر مسکن ها بر اثر واکسیناسیون ضد کرونا در انسان وجود ندارد.

بیماری ژنتیک

بنابراین تا زمانی که این اطلاعات تدوین نشوند. نتیجه گیری دقیق در مورد تأثیر داروهای مسکن بر توانایی و ایمنی زایی واکسیناسیون ضد کرونا، دشوار است. یعنی نمی توان در این زمینه، به طور قطعی نظر داد. باید منتظر انجام پژوهش های بیشتر در این‌ باره شد.

به همین اساس اکثر پزشکان، امروزه، به دستورالعمل های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اشاره می کنند. این دستورالعمل، توصیه می کند از داروهای بدون نسخه برای جلوگیری از بروز عوارض تزریق واکسن، خودداری کنید.

در واقع، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، توصیه می کند که پس از واکسیناسیون، از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید. زیرا پژوهش هایی بر روی موش، نشان داده اند که مسکن ها اثرات واکسیناسیون را از بین می برند. اگرچه این یافته در انسان تأیید نشده است، اما کارشناسان توصیه می کنند در هر صورت محتاط باشید.

اگر بعد از تزریق واکسن دچار سردرد شدید یا بازوی شما درد کرد، نیاز نیست که انواع مختلفی از داروهای مسکن را مصرف کنید. اگر بعد از تزریق علائم را مشاهده کردید، قطعاً مصرف مقداری از یک داروی مسکن خوب خواهد بود. این عمل، نوعی تسکین برای کمک به کنترل علائم به حساب می آید.

دریافت واکسن کووید -19 و سیگار کشیدن

سیگار و واکسن کرونا | پزشکت

مطالعات مختلفی در حال انجام است که می خواهند نشان دهند سیگار کشیدن از افراد در برابر کرونا محافظت می کند. تمام این مطالب کاملا دروغ هستند در عوض، سیگار کشیدن و یا مصرف هر نوع دخانیات، می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شود.

همچنین، علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، افرادی که سیگاری هستند، اگر به این بیماری مبتلا شوند، علائم شدید و جدی تری بروز خواهند داد. بنابراین، بهترین کار این است که هر‌ چه زودتر، مصرف هر نوع دخانیات را ترک کنید. ترک سیگار، باعث افزایش سطح سلامتی شما خواهد شد.

چندی پیش، خبری پخش شد که طبق آن، پژوهش های انجام شده توسط یک مرکز علمی نشان داده اند که افراد سیگاری و گیاه خواران، شانس کمتری برای ابتلا به کووید -19 دارند. یافته ها نشان داد که تولید مخاط در افراد سیگاری می تواند به عنوان یک مانع محافظ عمل کند، در نتیجه به آن ها در جلوگیری از آلودگی با ویروس در بیشتر موارد کمک می کند.

برخی از مطالعات دیگر از فرانسه، ایتالیا، نیویورک و چین نیز بر اساس برخی نظرسنجی ها همین را گزارش کرده اند.

ارتباط منفی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ با سیگار کشیدن در جاهای دیگر نیز گزارش شده اند، اما به عنوان یک واقعیت علمی، بررسی نشده اند. به همین علت، انجام پژوهش های بیشتر قبل از دستیابی به هرگونه نتیجه گیری قطعی، ضروری است، به ویژه آن که امروزه، در فضای مجازی، اطلاعات صحیح و غلط زیادی در گروه ها یا سایت های مختلف، به سرعت به اشتراک گذاشته می شوند.

آیا مصرف سیگار از ابتلا به کرونا جلوگیری می کند؟

سیگار و واکسن کرونا | پزشکت

مطالعات انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) که بیش از 7000 نفر دارای جواب آزمایش مثبت کووید 19 مورد ارزیابی قرار داد، این ادعا را رد کرده است. یعنی این که سیگار کشیدن، سودی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ندارد‌.

یعنی می توان گفت که ادعای پیشگیرانه بودن مصرف سیگار، یک مطلب غیر علمی است. به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که سیگار کشیدن ایده خوبی نیست. سیگار کشیدن، نه از شما در برابر ویروس کرونا محافظت می کند و نه می تواند به شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که اکثر مطالعات قطعی نیستند و برخی شواهد نیز به این واقعیت اشاره می کنند که این پژوهش ها، تحت حمایت لابی های گوناگون دخانیات در نقاط مختلف جهان هستند. در واقع، سازمان بهداشت جهانی به افراد سیگاری هشدار می دهد، زیرا آن ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید -19 هستند.

به خاطر زیاد بودن احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹، واکسیناسیون آن ها در اسرع وقت ضروری است. همچنین، لزوم واکسیناسیون سریع این افراد به این دلیل است که افراد سیگاری، اگر به بیماری کرونا مبتلا شوند، ممکن است‌ دچار عوارض بسیار شدید و جدی شوند. به همین دلیل، ضروری است که این افراد، به سرعت درباره ترک سیگار، تصمیم بگیرند.

عوارض مصرف سیگار چیست؟

سیگار و واکسن کرونا | پزشکت

البته، به گفته دانشمندان و پزشکان متخصص، این موضوع تعجب آور نیست که سیگار کشیدن با افزایش خطر بروز پیامدهای شدید ناشی از ابتلا به بیماری کووید همراه است. واقعیت این است که سیگار کشیدن، باعث ایجاد تغییرات ساختاری در دستگاه تنفسی می شود. حتی توانایی افراد در ایجاد پاسخ های ایمنی و التهابی مناسب (در برابر عفونت ها) را به خطر می اندازد.

علاوه بر بیماری کووید ۱۹، افراد سیگاری بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های دیگر از جمله بیماری های قلبی، فشار خون بالا، بیماری های مزمن انسدادی ریه و موارد دیگر هستند. یعنی، جدا از اثرات مضر سیگار بر عوارض ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، افراد سیگاری در معرض ابتلا به بیماری های جدی مختلفی هستند.

سیگار کشیدن ممکن است در هنگام استرس کار جذابی به نظر برسد. ولی بسیار مضر بوده و کشنده است. همچنین، مصرف سیگار می تواند شانس ابتلا به کووید -19 را افزایش دهد. یعنی برای کاهش خطر ابتلا به کووید ۱۹، بهتر است هرچه زودتر سیگار را ترک کنید.

آیا مصرف سیگار بعد از واکسیناسیون مجاز است؟

برخی از کارشناسان بهداشتی و پزشکان، سیگار کشیدن را پس از دریافت اولین دوز واکسن ضد کرونا توصیه نمی کنند، زیرا گفته می شود که استعمال دخانیات، پاسخ آنتی بادی را کاهش می دهد. در عوض، افراد سیگاری می توانند روش های جایگزین، مانند برچسب نیکوتین یا آدامس حاوی نیکوتین را جایگزین استعمال سیگار کنند.

این به این دلیل است که قرار گرفتن در معرض دود سیگار “توانایی تشکیل سلول های حافظه ای را که برای حفظ پاسخ ایمنی محافظتی ناشی از تزریق واکسن بسیار مهم هستند” مختل می کند. به همین دلیل، بهتر است از استعمال سیگار خودداری کنید. همچنین، برخی از مطالعات نشان می دهند که کشیدن سیگار خطرات لخته شدن خون را افزایش می دهد.

همین امر در مورد الکل نیز صدق می کند. به طور کلی، گفته می شود که مصرف الکل، پاسخ ایمنی را تضعیف می کند. به طور کلی، افراد باید چند نکته را قبل و بعد از واکسیناسیون به خاطر بسپارند. مهم است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. بر مصرف غذاهای هیدراته تمرکز کنید. علاوه بر این، خواب به همان اندازه مهم است. زیرا حتی داشتن یک شب خواب بد، می تواند سیستم ایمنی بدن را تا 70 درصد تضعیف کند.

سخن آخر

با وجود واکسن یا بدون واکسن، همه ما از مضرات سیگار کشیدن بر بدن خود آگاه هستیم. بنابراین، بهانه ای برای سیگار کشیدن پیدا نکنید. زیرا نسبت به فواید غیر واقعی، به هر حال ضرر بیشتری خواهد داشت! پس هر چه زودتر آن را کنار بگذارید.

منبع
healthshots

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز