لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

7 سوال شایع در رابطه با واکسن کرونا

7 سوال شایع در رابطه با واکسن کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

یکی از سوالات رایج واکسن کرونا، قبلاً به کرونا مبتلا شده ام آیا واکسن بزنم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر قبلا به کرونا مبتلا شده ام آیا به واکسن کرونا نیاز دارم یا نه؟ و دیگر سوالات رایج واکسن کرونا که ذهن خیلی از افراد را درگیر کرده است. بر همین اساس ما تصمیم گرفته ایم در این مقاله از پزشکت بسیاری از این سوالات را بررسی کنیم.

در 13 مه 2021، مرکز کنترل بیماریها اعلام کرد که در بیشتر موارد، بزرگسالان واکسینه شده در ایالات متحده می توانند بدون ماسک حتی در خانه نیز حرکت کنند. این یک معیار طولانی مدت برای نشان دادن بازگشت به زندگی عادی بعد از واکسیناسیون است. اما بسیاری از مردم هنوز سوالات زیادی در مورد واکسن های COVID-19 دارند، به خصوص اگر قبلاً  به کروناا مبتلا شده باشند. داشته اید.

یکی دیگر از سوالات رایج واکسن کرونا، من سالم هستم و هنوز به COVID مبتلا نشده ام. آیا باید واکسن بزنم؟

بله کاملا. ویروس SARS-CoV-2 هنوز در جوامع ما در حال گردش است و ما هنوز به سطح واکسیناسیون ایمنی همه افراد نرسیده ایم. حتی اگر شما جوان هستید و هیچ شرایط بهداشتی اساسی یا بیماری زمینه ای خاصی ندارید که شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد، باز هم بهتر است واکسن کرونا را دریافت کنید. توجه داشته باشید که نحوه پاسخگویی افراد به COVID-19 غیرقابل پیش بینی است. همین غیرقابل پیش بینی بودن این بیماری آن را بسیار خطرناک می کند. تقریباً در هر مورد، توصیه می شود واکسن بزنید. این نه تنها از شما بلکه از کسانی که به شما نزدیک هستند. حتی افرادی که دوستشان دارید محافظت می کند.

یکی دیگر از سوالات رایج واکسن کرونا،اگر قبلاً به COVID-19 مبتلا شدم، آیا هنوز به واکسن نیاز دارم؟

7 سوال شایع در رابطه با واکسن کرونا | پزشکت

کاملا. در حالی که ما می دانیم بهبودی از عفونت COVID-19 به این معنی است که شما در بدن خود آنتی بادی های گردش خون خواهید داشت. اما هنوز در مورد نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن با پاسخ آنتی بادی پس از یک عفونت طبیعی اطلاعات زیادی وجود ندارد. اما آنتی بادی ها از انواع مختلف عفونت ها محافظت می کنند. کارشناسان واکسیناسیون را حتی پس از عفونت COVID-19 توصیه می کنند تا بهترین محافظت را داشته باشید.

علاوه بر این، اگر با افرادی زندگی می کنید که در معرض خطر بالای عفونت شدید هستند یا ممکن است پس از واکسیناسیون سطح آنتی بادی قوی در آنها ایجاد نشود. واکسیناسیون COVID-19 خود شما ممکن است احتمال انتقال ویروس را به آنها کاهش دهد.

بعد از ابتلا به کووید -19 چه زمانی باید واکسینه شوم؟

دستورالعمل فعلی می گوید تا زمانی که دیگر در معرض خطر قرار گرفتن افراد دیگر در معرض ویروس قرار ندارید، می توانید در هر زمان واکسن خود را دریافت کنید. این بدان معناست که هنگامی که دیگر نیازی به قرنطینه ندارید و دیگر عفونی نیستید، هر زمانی می توانید واکسن را دریافت کنید. استثنا برای افرادی است که آنتی بادی های مونوکلونال را به عنوان بخشی از درمان COVID-19 دریافت کرده اند.

توصیه فعلی این است که این بیماران حداقل 90 روز پس از درمان برای واکسیناسیون منتظر بمانند، زیرا در حال حاضر آنتی بادی های COVID-19 در سیستم آنها در گردش است و ما فقط اطلاعات کافی در مورد ویروس یا آنتی بادی های آن نداریم تا بدانیم آیا این درمان خاص می تواند با تأثیر واکسن تداخل داشته باشد.

آیا مصونیت از طریق قرار گرفتن در معرض COVID-19 بهتر است یا از طریق واکسن؟

7 سوال شایع در رابطه با واکسن کرونا | پزشکت

با برخی از ویروس ها، مانند آبله مرغان، آلوده شدن به ویروس به خودی خود محافظت ایمنی قوی تری نسبت به واکسن آبله مرغان ایجاد می کند. با این حال، در این موارد، شما باید با تمام عوارض ابتلا به ویروس مقابله کنید. وقتی صحبت از COVID-19 به میان می آید، دانستن اینکه آیا قرار گرفتن در معرض این ویروس از عفونت های آینده بیشتر از واکسن محافظت می کند، واقعاً سخت است. فقط به این دلیل که ما هنوز ویروس SARS-CoV-2 را به اندازه کافی نمی شناسیم.

بیماری ژنتیک

از طرفی هم پاسخ ایمنی می تواند متغیر باشد. به عنوان مثال: تعداد آنتی بادی هایی که بدن شما تولید می کند بستگی به میزان ویروسی دارد که در معرض آن هستید. و احتمالاً تنوع مفیدی در انواع آنتی بادی های تولید شده وجود دارد. نشان داده شده است که واکسیناسیون های موجود در ایالات متحده به طور موثرتری آنتی بادی ها را در برابر پروتئین سنبله ویروس تحریک می کند.

واکسن های جدیدی در حال ایجاد است که آنتی بادی هایی را برای سایر قسمت های ویروس ایجاد می کند. هم ایمنی در برابر عفونت طبیعی و هم واکسیناسیون باعث تحریک پاسخ سلول T می شود که ممکن است بتوانند برای مدت طولانی تری شما را در برابر ویروس محافظت کند.

از سوی دیگر، ما می دانیم که واکسن بسیار مطمئن و محافظت کننده است. در اکثر افراد، واکسیناسیون باعث تولید آنتی بادی های زیادی می شود. تا کنون، به نظر می رسد واکسن ها فوق العاده موثر هستند. به ویژه در مورد جلوگیری از عفونت های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ تاثیر زیادی دارند.

بعد از ابتلا به کووید -19 واکسن دریافت می کنم خطر دارد؟

7 سوال شایع در رابطه با واکسن کرونا | پزشکت

بسیاری از گزارش های حدیثی وجود دارد که نشان می دهد بسیاری از افرادی که مبتلا به COVID-19 بوده اند. پس از اولین دوز واکسن خود عوارض جانبی قوی تری را تجربه می کنند، در حالی که اکثر افرادی که هرگز COVID-19 نداشته اند. پس از دوز دوم پاسخ قوی تری دارند. اما تجربه هر فرد منحصر به فرد است. افراد مختلف عوارض جانبی متفاوتی دارند. برخی از افرادی که مبتلا به COVID-19 نشده اند نیز عوارض جانبی بسیار قوی را گزارش می کنند.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که احتمالاً بسیاری از افرادی که واکسینه می شوند در معرض COVID-19 قرار گرفته اند. حتی بدون اطلاع از آن دچار عفونت بدون علامت شده اند. همین وضعیت می تواند در تغییر عوارض جانبی نقش داشته باشد.

 آیا احتمال دارد بعد از واکسن، کووید -19 بگیرم؟

7 سوال شایع در رابطه با واکسن کرونا | پزشکت

بله، شما همچنان می توانید COVID-19 را پس از دریافت واکسن دریافت کنید. در واقع، ما گاهی اوقات می بینیم که افراد با عفونت های مجدد کرونا مبتلا می شوند. در اکثر موارد، اینها افرادی هستند که بدون علامت غربالگری می شوند. به طور تصادفی از نظر ویروس مثبت هستند. یا علائم خفیف ویروس را نشان می دهند. اما واکسن برای جلوگیری از عفونت های شدید و بستری شدن در بیمارستان در نظر گرفته شده است. حتی محافظت بسیار خوبی را انجام می دهد!

البته تا حدودی می توان پیش بینی کرد که چه کسانی ممکن است بهترین پاسخ ایمنی را به واکسن نداشته باشند. اینها معمولاً افرادی هستند که شرایط سلامتی دیگری بر قدرت سیستم ایمنی بدنشان مانند پیوند اعضا یا سرطان دارند. این افراد به احتمال زیاد پیش از این برای پیشگیری از بیماری اقدامات احتیاطی را انجام داده اند و از پیروی از سایر دستورالعمل ها در مورد پیشگیری از COVID-19 حتی پس از واکسیناسیون، مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی، بیشترین بهره را خواهند برد.

میزان ویروسی که فرد در معرض آن قرار می گیرد می تواند بر شدت عفونت تأثیر بگذارد. بنابراین حتی با دریافت واکسن افراد باید از  وضعیت خود آگاه باشند و به یاد داشته باشند که حتی پس از واکسیناسیون، هنوز هم احتمال عفونت احتمالی وجود دارد.

سخن آخر

مهمترین کاری که می توانید برای محافظت از خود در برابر دلتا انجام دهید ، واکسیناسیون کامل است. بر اساس گزارش بهداشت عمومی انگلستان، یک دوز Pfizer تنها حدود 33 protection در برابر بیماری علامتی با دلتا محافظت می کند، اما دو دوز آن  88 درصد موثر بود. واکسن AstraZeneca پس از دو دوز، 92  درصد در برابر بستری شدن در Delta موثر بود. این در حالی ا است که تعدادی از تولید کنندگان واکسن، از جمله Pfizer ، در حال برنامه ریزی برای استفاده از دوز بالقوه سوم به عنوان تقویت کننده برای مبارزه با نوع دلتا هستند.

برای جلوگیری از شیوع همه گیر بی سابقه COVID-19، واکسن های جدیدی برای محافظت از مردم در برابر ویروس SARS-CoV-2 که باعث COVID-19 می شود، ساخته شده است.

بسیاری از مردم نگران مدت زمان ماندگاری واکسن ها هستند -کهآیا آنها محافظت مادام العمر مانند واکسن اوریون را ارائه می دهند یا به تقویت کننده های گاه به گاه مانند واکسن آنفولانزا نیاز دارند.

پاسخ به این سوال ساده نیست و هنوز در حال بررسی است، زیرا عوامل زیادی مانند تعداد شرکت کنندگان ، زمان مطالعه و سلامت شرکت کنندگان همه بر نتایج تحقیق تأثیر می گذارد.

اما داده ها به طور فزاینده اعداد کارآیی دقیق تری را برای هر پنج واکسنی که در سراسر جهان استفاده می شود نشان می دهد.

مدرن Pfizer-BioNTech جانسون و جانسون آکسفورد-آسترازنکا نواواکس
چقدر طول می کشد حدود 6 ماه حدود 6 ماه حدود 8 ماه حدود 3 ماه حدود 6 ماه
اثر 94.1 95٪ 66.3 77٪ 89.7٪
دوزها دو ، 28 روز فاصله دو ، 21 روز فاصله یکی دو ، 4 تا 12 هفته فاصله دو ، 21 روز فاصله
مصونیت 2 هفته پس از دوز دوم 2 هفته پس از دوز دوم 2 هفته پس از تک دوز 15 روز پس از دوز دوم 2 هفته پس از دوز دوم

منابع

https://www.uchicagomedicine.org/forefront/coronavirus-disease-covid-19/do-i-need-a-vaccine-if-i-had-covid

https://www.healthline.com/health/how-long-does-covid-vaccine-protect-you

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز