لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا

بیماری التهابی روده و کرونا

بیماری التهابی روده و کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بیماری التهابی روده و کرونا یکی از بحث های دیگر در زمان شیوع کروناست که منجر به نگرانی مبتلایان به این بیماری شده است. اگرچه SARS-CoV-2 یک عفونت تنفسی ویروسی است، در برخی موارد COVID-19 علائم سیستم گوارش و علائم بیماری التهابی روده (IBD) را شامل می شود. افراد مبتلا به IBD باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلا به SARS-CoV-2، که باعث COVID-19 می شود، انجام دهند. افراد مبتلا به IBD همچنین باید از گزینه های درمانی که می تواند سیستم ایمنی بدن آنها را سرکوب کند، آگاهی داشته باشند و توجه ویژه ای به عوارض احتمالی ناشی از این بیماری داشته باشند.

علت دقیق بیماری التهابی روده ناشناخته است. پیش از این محققان به رژیم غذایی و استرس مشکوک بودند، اما اکنون پزشکان می دانند که این عوامل ممکن است منجر به وخیم تر شدن بیماری شوند اما باعث ایجاد بیماری التهابی روده نمی شوند. یکی از دلایل احتمالی نقص سیستم ایمنی بدن می باشد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سعی در مقابله با ویروس مهاجم یا باکتری دارد، سیستم ایمنی بدن نیز به سلول های دستگاه گوارش حمله می کند. به نظر می رسد که وراثت نقشی در این بیماری ایفا می کند به طوری که IBD در افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری دارند شایع تر است. با این حال، بیشتر مبتلایان به IBD سابقه خانوادگی ندارند.

علائم بیماری التهابی روده بسته به شدت التهاب و محل بروز آن متفاوت است. علائم ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. احتمالاً دوره های بیماری فعال و به دنبال آن دوره های بهبودی در بیماری التهابی روده وجود دارد.

آیا افراد مبتلا به IBD در معرض خطر کرونا هستند؟

فرد مبتلا به IBD در معرض خطر بیشتری از COVID-19 نیست.

یک مطالعه در مجله کرون و کولیت نشان می دهد که افراد مبتلا به IBD در معرض افزایش خطر ابتلا به COVID-19 نیستند. با این حال، عواملی وجود دارد که افراد مبتلا به IBD باید در نظر بگیرند. به عنوان مثال، برخی از درمان های IBD ممکن است سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و فرد را در معرض خطر بیشتری از عفونت ها مانند SARS-CoV-2 قرار دهد. داروهایی زیر می تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند:

  • مهار کننده های ژانوس کیناز، مانند توفاسیتینیب
  • داروهای بیولوژیکی دیگر مانند ودولیزوماب و اوستکینوماب
  • تنظیم کننده های ایمنی، از جمله متوترکسات، آزاتیوپرین و 6-مرکاپتوپورین
  • استروئیدهای طولانی مدت مانند هیدروکورتیزون، پردنیزون و متیل پردنیزولون
  • بیولوژیک فاکتور نکروز ضد تومور، از جمله اینفلیکسیماب، آدالیموماب و گلیمیماب

این داروها ممکن است سیستم ایمنی را سرکوب کرده و به کنترل علائم IBD کمک کنند. با این حال، همین عملکرد ممکن است افراد را در معرض خطر بیشتری از COVID-19 یا عوارض آن قرار دهد. هر کسی که از این نوع داروها استفاده می کند، نباید بدون مشورت با پزشک، مصرف آن را متوقف کند. قطع ناگهانی دارو ممکن است باعث عود علائم شود.

مصرف داروهای ضدالتهابی در دوران ابتلا به کرونا

بیماری التهابی روده و کرونا | پزشکت

بیماران التهاب روده که شرایط آنها ثابت است باید به مصرف داروهای خود ادامه دهند. هر کسی که در مورد درمان خود مطمئن نیست یا دچار علائم بیماری کووید شده است باید با پزشک خود تماس بگیرد. هرکسی که قبلاً برای جراحی یا آندوسکوپی برنامه ریزی کرده است، باید به تعویق انداختن این موارد در زمان همه گیری COVID-19 با پزشک در مورد همه گزینه ها صحبت کنند. سایر افرادی که ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به COVID-19 باشند عبارتند از:

  • زنان حامله
  • افراد بالای 65 سال
  • افراد مبتلا به IBD در مرحله فعال که در معرض سوء تغذیه هستند.
  • کسانی که بیماریهای زمینه ای دیگری مانند دیابت یا بیماری قلبی دارند.

فرد مبتلا به IBD که در یک یا چند مورد از این دسته ها قرار می گیرد ممکن است بیشتر در معرض عفونت باشد.

عوارض بیماری کرونا در مبتلایان به التهاب روده

هر کسی که مبتلا به IBD است و علائم COVID-19 مانند تب، سرفه خشک یا تنگی نفس را تجربه می کند، باید با پزشک تماس بگیرد تا در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کند. در صورت ابتلا به COVID-19، ممکن است وضعیت بیماری IBD افراد شدیدتر شود. اگرچه شایع ترین علائم COVID-19 در مجاری تنفسی رخ می دهد. اما حدود 4-6 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ یا اسهال را تجربه می کنند.

بیماری ژنتیک

در افراد مبتلا به IBD که قبلاً علائم گوارشی مانند اسهال را تجربه کرده اند، ابتلا بهCOVID-19 ممکن است به معنی بدتر شدن علائم باشد. عوارض شدید COVID-19 ممکن است شامل مشکل در تنفس باشد که نیاز به مداخله پزشکی دارد. همچنین، در مواردی که عفونت اسهال را بدتر می کند. ممکن است فرد نیز در معرض خطر سوء تغذیه قرار گیرد. هر کسی که علائمی مانند تنگی نفس، فشار مداوم در قفسه سینه یا رنگ مایل به آبی روی پوست صورت یا لب های خود را تجربه می کند، نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد.

اقدامات پیشگیری از کرونا در مبتلایان به سندرم التهابی روده

بیماری التهابی روده و کرونا | پزشکت

پیشگیری یکی از مهمترین مراحل برای افرادی است که به دنبال اجتناب از COVID-19  هستند. برخی از نکات کلی پیشگیری عبارتند از:

  • اجتناب از دست زدن به دهان، بینی و چشم ها
  • حداقل رعایت 6 فوت (2 متر) فاصله با افراد دیگر در مکان های عمومی
  • شستن مرتب دستها با استفاده از صابون و آب گرم و هر بار حداقل 20 ثانیه کف زدن
  • سطوح مکرر مورد استفاده در خانه، مانند دستگیره درها، صفحات پیشخوان و وسایل دستی را ضدعفونی کنید.
  • وقتی آب و صابون در دسترس نیست. دستها را با یک ضد عفونی کننده دست حاوی حداقل 60 درصد الکل ضدعفونی کنید.
  • استفاده از دستمال برای پوشاندن بینی و دهان هنگام عطسه یا سرفه، سپس دستمال را فوراً دور بریزید.

به طور کلی، ماندن در خانه تا آنجا که ممکن است مهم است، تنها برای موارد ضروری مانند مواد غذایی یا درمان پزشکی از خانه خارج شوید.

علاوه بر این، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) در حال حاضر توصیه می کند که مردم از پوشش های پارچه ای به عنوان یک گام موثر برای جلوگیری از انتقال SARS-CoV-2در مکان های عمومی استفاده کنند.

افراد مبتلا به IBD نیز باید منابع درمانی خود را در نظر بگیرند. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که افراد با شرایط موجود همیشه 90 روز داروی خود را تهیه کنند. این به فرد کمک می کند از بیرون رفتن اجتناب کرده و اطمینان می دهد که در صورت نیاز به قرنطینه شدن در خانه، داروهای خود را در اختیار دارد.

در صورت بروز علائم چه باید کرد؟

بیماری التهابی روده و کرونا | پزشکت

اجتناب از تماس با دیگران برای کمک به کاهش شیوع SARS-CoV-2 مهم است.

این امر به ویژه برای افرادی که به هر نحوی علائم بیماری را دارند بسیار مهم است. علائمی مانند تب، سرفه یا خستگی عمومی علائم ماندن در خانه است. هر کسی که علائم را در خود احساس کرد باید در خانه بماند. حتی برای اطلاعات بیشتر به پزشک مراجعه کند. افرادی که در معرض خطر عوارض شدید نیستند می توانند با پزشک تماس بگیرند. یا یک مشاوره ویدئویی برای بحث در مورد نیازهای درمانی تعیین کنند.

افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند و کسانی که علائم شدید را تجربه می کنند ممکن است نیاز به مراقبت های فوری یا اورژانس داشته باشند. در صورت امکان باید از قبل تماس بگیرند. تماس با مرکز و توضیح علائم می تواند به کادر پزشکی کمک کند تا اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از گسترش عفونت انجام دهند. افرادی که علائم را تجربه می کنند. نیز باید در هنگام حضور در جمع مانند هنگام مراجعه به پزشک از ماسک استفاده کنند.

درمان کرونا در مبتلایان به بیماری التهابی روده

گزینه های درمانی COVID-19 بسیار متفاوت است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) یادآور می شود که تقریباً 80 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 تأیید شده دارای علائم خفیف تا متوسط ​​هستند. این موارد ممکن است در خانه با استفاده از داروهای موجود برای تسکین علائم قابل کنترل باشد. در این موارد، فرد باید در حدود 2 هفته بهبود یابد و حدود 10 درصد موارد نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

در موارد متوسط ​​تا شدید، فرد ممکن است در تنفس مشکل داشته باشد. در برخی موارد، افراد ممکن است به اکسیژن درمانی نیاز داشته باشند. تا هوای غنی از اکسیژن را در ریه های خود جریان دهند.

در شدیدترین موارد، ممکن است فرد برای نگه داشتن اکسیژن در ریه ها به یک دستگاه تنفس مکانیکی نیاز داشته باشد.

در همه موارد، یک پزشک در مورد گزینه های درمانی COVID-19 و هر بیماری زمینه ای مانند IBD صحبت خواهد کرد. در بسیاری از موارد، آنها توصیه نمی کنند که هر دارویی را که فرد قبلاً مصرف کرده، متوقف کنند.

پیش آگهی بیماری کرونا در مبتلایان به IBD 

بیماری التهابی روده و کرونا | پزشکت

برخی از گروه ها ممکن است بیشتر در معرض علائم شدید مربوط به COVID-19 باشند مانند افراد مبتلا به IBD و کسانی است که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند. هر کسی که در مورد خطر ابتلا به عفونت نگران است باید با پزشک صحبت کند تا گزینه های درمانی مناسب فرد مورد بررسی قرار گیرد. به طور کلی مصرف داروهای مربوطه و حفظ IBD در اولویت قرار دارد. شیوه هایی مانند فاصله گذاری فیزیکی ممکن است به کاهش خطر عفونت کمک کند.

مشاوره پزشکی در کرونا به صورت آنلاین و تلفنی رواج زیادی پیدا کرده است اما استفاده از خدمات معتبر به شما کمک می کند تا در صورت بروز هرگونه  علائم و عوارض کرونا بتوانید با متخصص بیماری های عفونی، متخصص ریه و حتی خدمات پاتولوژی و آسیب شناسی استفاده کنید.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/ibd-and-covid-19

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز