لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا است که احتمال دارد در برخی از بیماران به عنوان تنها علامت بیماری کرونا بروز پیدا کند. در صورت بروز این عارضه ممکن است یک یا چند انگشت بیمار متورم شده و به رنگ صورتی، قرمز یا بنفش تغییر رنگ دهند.

به نظر می رسد انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا بوده و بیشتر افراد جوان را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب در مواردی مشاهده می شود که فرد علائم دیگری نداشته باشد.

پزشکان در سراسر جهان متوجه شده اند که در برخی از بیماران که آزمایش ویروس کرونا مثبت است، انگشتان پا دچار تغییر رنگ و تورم می شوند. در حالی که انگشتان COVID می توانند در هر سنی ظاهر شوند، به نظر می رسد کودکان، نوجوانان و جوانان به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوند. بسیاری از بیماران هرگز علائم متداول دیگر COVID-19 مانند سرفه خشک، تب و دردهای عضلانی را نشان نمی دهند. حتی در صورت بروز سایر علائم کرونا، ممکن است خفیف باشند.

این وضعیت ممکن است در انگشتان پا، انگشتان دست یا هر دو ایجاد شود. از آنچه می دانیم، به نظر می رسد که اکثر افراد این مشکل را فقط در انگشتان پا ایجاد می کنند که نام انگشتان پا کوید را نشان می دهد.

به گفته امی پالر، MD، FAAD، كه یک متخصص پوست و كودك و دارای كیفیت پوست در دانشكده پزشكی نورث وسترن فاینبرگ است، تورم و تغییر رنگ می تواند از یك یا چند انگشت یا انگشت شست شروع شود. در ابتدا ممکن است یک رنگ قرمز روشن مشاهده کنید که به تدریج به بنفش تبدیل می شود. انگشتان COVID نیز می توانند با رنگ ارغوانی تبدیل شوند.

انگشتان COVID چیست؟

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا می باشد. که از نزدیک شبیه یک بیماری التهابی به نام پرنیو است که در آن یک یا چند انگشت پا قرمز و متورم می شود و گاهی تاول می زند. در طی چند روز، ممکن است قرمزی به رنگ ارغوانی تیره شود. گاهی اوقات تاول ها شبیه واکنش پوستی به سرماخوردگی هستند که لوزه ها نامیده می شوند و می توانند به بقیه قسمت های پا منتقل شوند. گاهی اوقات تورم مانند یک پیاز کوچک روی انگشت پا به نظر می رسد و در موارد دیگر باعث ایجاد زخم های مایل به سفید می شود.

افرادی که انگشتان COVID داشته اند گزارش می دهند که این بیماری می تواند خارش دار باشد و به اندازه کافی دردناک است و می تواند از پوشیدن کفش جلوگیری کند.

علائم انگشتان COVID چیست؟

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا | پزشکت

بسیاری از افراد هیچ علائم دیگری از بیماری کرونا ندارند و فقط با دیدن تغییر رنگ و تورم در پاها (دست ها) متوجه می شوند که به انگشتان COVID مبتلا هستند.

همراه با تورم و تغییر رنگ، انگشتان COVID همچنین می توانند تاول، خارش یا درد ایجاد کنند. برخی از افراد دچار برجستگی های دردناک یا خشکی بیش از حد پوست می شوند. دیگران ممکن است مقدار کمی چرک در زیر پوست خود مشاهده کنند.

بیماری ژنتیک

انگشتان COVID در چه افرادی بروز می کند؟

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا | پزشکت

انگشتان COVID تنها درصد کمی از افراد مبتلا به COVID-19 را تحت تأثیر قرار می دهد. در یک مطالعه کوچک ایتالیایی، محققان تقریباً گزارش دادند 20 درصد از بیماران مبتلا به COVID-19 دچار ضایعات یا لکه های قرمز انگشتان پا شده اند. بررسی های اولیه از چین نشان داد که تنها 0.2 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 با علائم پوستی مواجه هستند.

یکی از غیرمعمول ترین جنبه های این بیماری این است که افراد بدون آزمایش مثبت ویروس کرونا و بدون تجربه علائم دیگر عفونت ویروسی، انگشتان COVID را تجربه کرده اند.

بررسی ها نشان می دهد برخی افراد گزارش کرده اند که وضعیت انگشتان پا چند هفته پس از بروز علائم ویروسی خفیف ظاهر شده است.

علل بروز انگشتان COVID چیست؟

علت دقیق بروز انگشتان COVID کاملا مشخص نیست. برخی از متخصصان معتقدند که بثورات در مواردی که بیماران در حال مبارزه با عفونت های ویروسی هستند، به خصوص هنگامی که ماهیت تنفسی دارند، نسبتاً شایع است. اعتقاد بر این است که انگشتان COVID ممکن است ناشی از همین وضعیت باشد. به همین ترتیب، درمان با آنتی بیوتیک ها می تواند باعث ایجاد بثورات و سایر موارد پوستی شود.

تجزیه و تحلیل دقیق تر انگشتان COVID چندین جنبه التهاب مرتبط با این بیماری را نشان می دهد. التهاب معطوف به عروق، به نام واسکولیت، در حدود متوسط ​​تا شدید در حدود نیمی از مواردی که تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته است وجود دارد. با این حال، حتی زمانی که التهاب خفیف بود، شواهدی از آسیب به عروق هم وجود داشت.

در حالی که علت دقیق انگشتان COVID ناشناخته است، نظریه هایی وجود دارد. این موارد شامل ناهنجاری در مسیرهای انعقادی، آزاد شدن اینترفرون ها و عوامل خارجی احتمالی است. نظریه های دیگر مستقیماً به COVID-19 اشاره می کند. به عنوان مثال، یک تئوری این است که ذرات ویروسی COVID-19 در سلولهای پوست منجر به از بین رفتن سلولهای ایمنی می شود که به نوبه خود باعث التهاب می شود.

اگر انگشتان پا ناگهان متورم و قرمز شد، آیا باید آزمایش COVID-19 را بدهم؟

اگرچه CDC و WHO بثورات انگشت پا را در لیست رسمی علائم کرونا ذکر نکرده اند، اما محققان توصیه می کنند در صورت بروز این علامت پوستی، آزمایش کرونا را انجام دهید. این احتمال وجود دارد که افراد با علائم پوستی، نسبت به این بیماری مسری باشند، بنابراین بهتر است برای پیشگیری از شیوع ویروس اقدامات لازم را انجام دهید.

آیا کرونا منجر به بیماری پوستی دیگری می شود؟

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا | پزشکت

عفونت های ویروسی اغلب باعث بروز مشکلات پوستی می شوند. محققان در سراسر جهان تعدادی از ضایعات پوستی را در بیماران تحت درمان با COVID-19 ثبت کرده اند؛ اما تشخیص اینکه آیا بثورات از علائم عفونت، بخشی از پاسخ ایمنی یا واکنش به یکی از داروهایی است که برای معالجه بیمار استفاده می شود، گاهی اوقات دشوار است.

برخی از ضایعات پوستی مربوط به بیمارانی که تحت درمان COVID-19 قرار دارند، عبارتند از:

  • reticularis. این علامت پوستی به صورت پوستی خالدار بنفش یا قرمز ظاهر می شود.
  • بثورات موربلی فرم. برخی افراد لکه های قرمز برجسته در قسمت های مختلف بدن را تجربه می کنند.
  • بثورات آبله مرغان مانند. محققان در ایتالیا گزارش دادند که 22 بیمار تاول های کوچک و پر از مایع در سراسر پوست دارند که شبیه بثورات آبله مرغان است.
  • کندوها. برخی از افراد بثورات قرمز و برجسته ای دارند که به نظر می رسد جوش باشد. کهیر ممکن است روی بدن یا اندام ها ظاهر شود و خارش داشته باشد.
  • Livedo سندرم التهابی چند سیستم (MIS-C). برخی از کودکان مبتلا به کرونا ویروس MIS-C را تجربه می کنند که شبیه بیماری کاوازاکی است. یکی از شاخص های MIS-C بثورات پوستی زیاد است. علائم دیگر این سندرم شامل تب، تورم دست و پا، ملتهب شدن دهان، گلو و لب ها، به علاوه تورم غدد در گردن است.

علائم دیگر COVID-19 چیست؟

CDC به طور منظم لیست علائم COVID-19 خود را به روز می کند. در حال حاضر، باید مراقب این علائم باشید:

  • سرفه
  • استفراغ
  • اسهال
  • تب یا لرز
  • گلو درد
  • حالت تهوع
  • مشکل تنفس
  • خستگی یا خستگی
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • بدن درد، از جمله سردرد
  • از بین رفتن ناگهانی چشایی یا بویی

انگشتان COVID چگونه درمان می شود؟

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا | پزشکت

اگر ضایعات و تورم به طور ناگهانی روی انگشتان یا انگشتان شما ایجاد شد، با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا علت اصلی آن تشخیص داده شود. انگشتان COVID، در بیشتر موارد نیازی به درمان ندارد زیرا التهاب پوست در طی چند هفته به خودی خود برطرف می شود.

با توجه به اطلاعات موجود از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، علائم می توانند 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا ظاهر شوند.

برای کاهش درد یا خارش، کرم هیدروکورتیزون را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. در صورت عدم تسکین یا تشدید علائم، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 درمان انگشتان پا COVID تا چه حدی موفقیت آمیز است؟

انگشتان 19 COVID از عوارض نادر کرونا | پزشکت

میزان موفقیت در درمان انگشتان پا COVID در بیماران با توجه به سایر علائم COVID-19 در فرد متفاوت است. در بعضی از افراد، بثورات انگشت COVID تنها علامت است و طی چند هفته به خودی خود برطرف می شود. در افراد دیگر، بثورات با علائم شدیدتری همراه است و رفع آن ممکن است بیشتر طول بکشد.

حرف آخر

انگشتان COVID” به تورم قرمز دردناک یک یا چند انگشت اشاره دارد که با COVID-19 مرتبط است. این بثورات می تواند خارش داشته باشد و حتی با گذشت زمان تیره شوند. این بثورات ممکن است روی پاشنه و انگشتان نیز ظاهر گردند.

برای بسیاری از افراد مبتلا به انگشتان COVID، علائم دیگری از عفونت وجود ندارد. برای بعضی ها، بثورات انگشت پا همراه با علائم شایع تنفسی اتفاق میفتد.

اگر انگشتان انگشتان شما به طور ناگهانی متورم و تاول زدند، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و آزمایش COVID-19 را انجام دهید، زیرا ممکن است مسری باشید یا در معرض سایر علائم بیماری قرار بگیرید. خبر خوب این است که برای اکثر مردم، این وضعیت ناخوشایند طی چند هفته به خودی خود برطرف می شود.

انگشتان COVID گهگاه با بثوراتی مرتبط هستند که ممکن است در اثر بیماری نیز ایجاد شوند. این بثورات می توانند تکه تکه باشند ، ظاهری شبیه تاول داشته باشند، یک الگوی توری بر روی پوست باقی بگذارند و خارش داشته باشند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/covid-toe-rash#bottom-line

https://www.news-medical.net/health/What-are-COVID-toes.aspx

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز