لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

اشتباهات رایج در پیشگیری کرونا

اشتباهات رایج کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

اشتباهات رایج در پیشگیری از کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اشتباهات رایج در پیشگیری کرونا ، باعث می شود که با توجه به همه گیری این عفونت کشنده، در روند پیشگیری کرونا اختلال ایجاد نماید. باید به این نکته توجه کنیم که علت اصلی بیماری کرونا نوعی ویروس است که توسط قطره های تنفسی توسط یک شخص به شخص دیگر منتقل و انتشار می یابد. این بدان معناست که وقتی فرد آلوده سرفه یا عطسه می کند، این قطرات تنفسی در هوا منتشر می شوند. همزمان با انتشار این قطرات، ویروس می تواند در هوا منتشر شوند یابد و روی دهان یا بینی دیگران قرار بگیرند. به طور کلی ویروس ها تا فاصله تقریباً شش فوت (1.8 متر) را طی می کنند. در شرایطی که ویروس ها در بدن فرد جدید به عنوان میزبان قرار بگیرند، می تواند سلول های بدن فرد را آلوده کرده و باعث بیماری شود.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که در حالی که پزشکان هنوز در مورد نحوه رفتار این ویروس کرونا در بدن اطلاعات کاملی ندارند، بر اساس مواردی که تاکنون شرح داده شده است، پزشکان معتقدند که SARS-CoV-2 ممکن است بین دو تا 14 روز طول بکشد تا منجر به بروز علائم شود؛ اما در این میان برخی اشتباهات رایج در پیشگیری از کرونا وجود دارند ممکن است افراد را گمراه کنند و حتی منجر به بروز برخی عوارض جانبی دیگری شوند.

برخی از اشتباهات رایج در پیشگیری از کرونا، عبارتند از:

دست دادن با مشت های بسته از شیوع کرونا جلوگیری می کند!

یکی از باورهای غلط و اشتباهات رایج پیشگیری از کرونا این است که دست دادن به یکدیگر با مشت های بسته می تواند از شیوع ویروس جلوگیری کند؛ اما واقعیت این است که از آنجا که این بیماری از طریق قطرات تنفسی انتشار می یابد، هیچ یک از روش های دست دادن حتی با مشت های بسته، روش اصلی برای انتقال از ویروس کرونا نیست.

فرد آلوده ممکن است عطسه و یا سرفه کرده و سپس دست شخص دیگری را لمس کند. در این شرایط فرد دوم در شرایطی به ویروس آلوده خواهد شد که دستش را در تماس نزدیک با بینی، دهان یا حتی چشم خود قرار دهد. پس در این میان هیچ دلیل واضحی وجود ندارد که نشان دهد روی سطح دست بنابراین هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که نشان دهد دستبا مشت های بسته مطمئن تر است دست دادن معمولی است.

در صورت بروز علائم سریعا باید آزمایش بدهیم!

یکی دیگر از اشتباهات رایج در مورد بیماری کرونا این است که برخی از افراد فکر می کنند در صورت بروز علائم سریعا باید آزمایش بدهند. در حالی که محققان می گویند: صرفاً منفي بودن آزمايش COVID-19 به اين معني نيست كه فردي نبايد از دستورالعمل هاي ايمني پيروي كند. این فقط به معنای آن است که فرد در لحظه دقیق نمونه گیری، ویروس نداشته است.

اسپری ضدعفونی کننده، برای از بین بردن ویروس ها کافی است!

اشتباهات رایج کرونا | پزشکت

در حالی که ممکن است تمیز کردن سطوح یک راهکار برای پیشگیری باشد. اما اینکه مواد ضدعفونی کننده را روی سطوح بریزیم و سریعا آن را با دستمال پاک کنیم، روش مناسبی نیست.

ناتاشا توزنیک، دستیار استاد کلینیک بیماری های عفونی UC Davis Health، در این مورد می گوید: بسیاری از ما ضد عفونی کننده ها را سریعا اسپری می کنیم و دستمال می کشیم و فکر می کنیم آن را ضد عفونی کرده ایم در حالی که این روش صحیح نیست.

حداقل تمیز کننده یک دقیقه باید بر روی سطوح بماند. حتی در برخی شرایط ممکن است اجازه دهیم تمیز کننده ده دقیقه روی برخی سطوح قرار بگیرد و بعد آن را دستمال بکشیم.

لمس دستگیره درب، دستگیره درب یا اشیاء می تواند خطر ابتلا به COVID-19 را افزایش دهد!

اشتباهات رایج کرونا | پزشکت

بیماری ژنتیک

واقعیت امر این است که همانند دست دادن، لمس سطوح آلوده منبع اصلی انتقال نیست. ویروس SARS-CoV-2 به طور مثر توسط قطرات تنفسی منتشر می شود. حتی اگر ویروس پس از سرفه یا عطسه فرد آلوده بر روی سطحی بنشیند و فرد دیگری پس از مدت کوتاهی آن را و سپس بینی، دهان یا چشم های او را لمس کند، احتمال انتقال ویروس بسیار کم است. متخصصان هنوز مطمئن نیستند که ویروس تا چه مدت می تواند روی چنین اشیایی زنده بماند، اما به طور کلی برای ویروس ها، این مدت زمان زیادی نیست.

دین بلومبرگ، رئیس بیماری عفونی کودکان در بیمارستان کودکان UC دیویس، در این باره می گوید: مسیر اصلی عفونت COVID-19 با لمس سطح آلوده نیست بلکه از طریق سیستم تنفسی است. افراد باید بر استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی و کمتر بر روی تمیز کردن سطوح تمرکز کنند.

استفاده از وسایل نقلیه عمومی می تواند منجر به کرونا شود!

برخی افراد به اشتباه معتقدند که استفاده از وسایل نقلیه مانند اتوبوس، مترو و حتی هواپیما می تواند منجر به ابتلا کرونا شود. واقعیت این موضوع این است که همه چیز بستگی به رعایت فاصله بستگی دارد. از آنجا که COVID-19 توسط قطرات تنفسی منتشر می شود، فاکتور مهم و محدود کننده این است که این قطرات تا کجا می توانند هنگام عطسه یا سرفه فرد حرکت کنند. به طور معمول، متخصصان می گویند این حدود شش فوت یا کمی زیر دو متر است. این بدان معناست که افرادی که فاصله کمتری با فرد آلوده دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می گیرند.

خشک کردن دستانتان با حرکت دادن در هوا

برخی افراد از ضد عفونی کننده دست استفاده می کنند و سپس دستان خود شان را تکان می دهند و سعی می کنند آنها را در هوا خشک کنند. در حالی که محققان معتقدند: برای اینکه مواد ضدعفونی کننده بیشترین تأثیر را داشته باشد، دستان خود را به هم بمالید تا خشک شوند.

ضد عفونی کننده دست باید حداقل 60٪ الکل داشته باشد. رایج ترین نسخه مطمئن برای ستفاده اتانول است که به آن الکل اتیل نیز گفته می شود.

از ضد عفونی کننده با متانول استفاده نکنید. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هشدار داد که متانول سمی است و می تواند از طریق پوست جذب شود. همچنین هشدار داد که بیش از 100 ضد عفونی کننده به عنوان اتانول نامگذاری شده اند. می توانید لیستی از ضد عفونی کننده های دستی را که نباید از آنها استفاده کنید در وب سایت FDA پیدا کنید.

استفاده از دستکش برای پیشگیری از کرونا ضروری است!

اشتباهات رایج کرونا | پزشکت

هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد دستکش یکبار مصرف باعث افزایش محافظت در برابر COVID-19 می شود. این ویروس از طریق دستانی که به خوبی شسته و تمیز شده اند به شما سرایت نمی کند. به یاد داشته باشید که تماس با سطوح منبع اصلی انتقال COVID-19 نیست.

پنکه های بزرگ می تواند در پیشگیری از کرونا موثر باشند!

یکی دیگر از اشتباهات رایج در پیشگیری از کرونا این است که استفاده از پنکه های بزرگ که روی کف قرار می گیرند، می توانند در پیشگیری از بروز کرونا موثر باشند. اما واقعیت این است که پنکه های بزرگ کف، هوا و ویروس را به مسیری طولانی تر سوق می دهد. بررسی ها نشان می دهد: در این شرایط، ممکن است در فاصله بیشتری در معرض ویروس ها قرار بگیرید.

حضور در جمع های کوچک باعث کرونا نمی شود!

یکی دیگر از اشتباهات رایج در مورد انتشار بیماری کرونا این است که مردم فکر می کنند حضور در اجتماعات کوچک باعث ابتلا به کرونا نمی شود. حتی آنها را در عرض خطر قرار نمی دهد. در حالی که متخصصان بهداشت گفته اند كه هر اجتماع با افراد خارج از خانه شما را در معرض خطر انتشار COVID-19 قرار می دهد. هرچقدر هم كه این گروه كوچك باشد.

حتی محققان معتقدند: حضور در جمع های کوچک با افرادی که آنها را می شناسید، شما را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

دکتر جونئی خلدون، مدیر ارشد پزشکی اداره بهداشت و خدمات انسانی میشیگان، توصیه می کند: هر زمان که در جمع های خانوادگی هستید، از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

بعد از ابتلا به بیماری نیازی به قرنطینه نیست!

اشتباهات رایج کرونا | پزشکت

یکی دیگر از اشتباهات رایج در پیشگیری از ابتلا به کرونا این است که برخی افراد گمان می کنند بعد از ابتلا به بیماری بدون علائم شدید نیازی به قرنطینه ندارند. در حالی که محققان معتقدند: هر کسی که در معرض COVID-19 قرار گرفته باشد، باید بدون توجه به علائم، به مدت دو هفته در قرنطینه باشد. مقامات بیمارستان روز پنجشنبه طی یک بحث مجازی گفتند که 40٪ یا بیشتر افراد مبتلا به COVID-19 بدون علامت هستند. اما هنوز هم می توانند ویروس را منتقل کنند. در صورت ابتلا به ویروس، اگر به مدت دو هفته خودتان را قرنطینه نکنید ممکن است دیگران را در معرض خطر بزرگی قرار دهید.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://time.com/5786005/fistbumps-handshakes-covid-19/

https://health.ucdavis.edu/coronavirus/covid-19-information/coronavirus-mistakes.html

https://www.clickondetroit.com/health/2020/11/12/6-common-mistakes-people-are-making-as-covid-19-spreads-in-michigan-according-to-gov-whitmer/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز