لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اختلالات بویایی در کروناویروس

اختلالات بویایی در کروناویروس | پزشکت

فهرست مطالب

اختلالات بویایی در کروناویروس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اختلالات بویایی در کروناویروس ، که باعث از دست دادن و یا اختلال در حس بویایی بیماران می شود، به آنوسمی معروف است و به عنوان ageusia شناخته می شود. پزشکانی از سراسر جهان مواردی از ابتلا بیماران به COVID-19 را که دچار این اختلال شده بودند را گزارش دادند. از بین رفتن بو با سرماخوردگی و سایر عفونت های ویروسی بینی و گلو اتفاق میفتد. گزارش ها حاکی است که از بین رفتن بوی ممکن است یکی از اولین علائم COVID-19 باشد. پزشکان در سراسر جهان گزارش می دهند که 70٪ بیمارانی که از نظر بیماری COVID-19 مثبت بودند حتی بدون علائم تب، سرفه یا سایر علائم معمولی این بیماری از بین رفتن حس بویایی یا از دست دادن حس چشایی را تجربه کردند. اما به طور کلی درک این واقعیت، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

آنوسمی اختلالات بویایی در کروناویروس | پزشکت

حواس شیمیایی بدن، شامل بویایی است که برای تشخیص بوهای فرار و طعم استفاده می شود و ترکیبات غذایی مانند قندها، نمک ها و اسیدها را شناسایی می کند. تعدادی از اختلالات شیمیایی منجر به کاهش، تحریف یا از بین رفتن کامل عملکردهای بو یا طعم می شوند. به عنوان مثال، آنوسمی از بین رفتن کامل یا عدم وجود بویایی است، در حالی که هیپوسمی به توانایی کاهش بویایی و ageusia به عدم وجود احساس طعم اشاره دارند.

تقریبا حس بویایی در 13٪ از افراد بالای 40 سال دچار اختلال شدیدی می شود و این اختلال در سالمندان شیوع بیشتری دارد . در مقابل از بین رفتن طعم نادر است و اغلب از آسیب های جسمی اعصاب طعم ناشی می شود. حتی با این وجود، اختلالات بو و طعم می توانند تأثیرات منفی زیادی بر سلامتی و کیفیت زندگی میلیون ها نفر داشته باشد. طبق اخبار منتشر شده، بسیاری از بیماران مبتلا به COVID-19 از دست دادن حس بویایی را گزارش داده اند. در بیمارانی که آنوسمی یا هیپوزمی شدید دارند ممکن است از بین رفتن طعم هم بروز کنند اما این بیماران هنوز قادر به تشخیص قند، نمک یا اسید روی زبان خودشان هستند و به نظر می رسد که از بین رفتن چشایی در بیماران COVID-19 احتمالا به دلیل کاهش یا عدم وجود بویایی است.

کرونا ویروس و بروز آنوسمی

اختلالات بویایی در کروناویروس | پزشکت

از بین رفتن بویایی می تواند ناشی از دلایل مختلف زیر باشد:

  • ضربه مغزی
  • پولیپ بینی
  • آنفولانزا و تب
  • سرما خوردگی
  • سیگار کشیدن
  • عفونت سینوسی
  • بیماری های عصبی
  • حساسیت های مزمن
  • مسدود شدن مسیر بینی
  • قرار گرفتن در معرض سموم
  • آلرژی و حساسیت (رینیتیت آلرژیک)
  • انسداد مزمنی که ارتباطی به آلرژی نداشته باشد.

يكي از شايع ترين علل آنوزمي و هيپوزمي، ويروس هايي هستند كه باعث عفونت هاي تنفسي فوقاني مي شوند و اغلب به عنوان “سرماخوردگي” شناخته مي شوند. ویروس ها می توانند از هر راه مختلفی عملکرد بو را تحت تأثیر قرار دهند. آن ها می توانند به سلول های مختلفی در بافت بینی حمله کنند و باعث التهاب موضعی و اختلال در تشخیص بو شوند. این ویروس می تواند سلول های حسی موجود در بینی که بوها را تشخیص می دهد به طور مستقیم غیرفعال کرده و یا به آن ها آسیب برساند. احتمال دیگر این است که ویروس ها می توانند از طریق عصب بویایی در جمجمه و مغز را دنبال کنند. اما عملکرد اصلی coronavirus بر روی حس بویایی ناشناخته است اما مطمئنا منطقه مهمی را تحت تاثیر قرار می دهد.

 نحوه تاثیرگذاری ویروس کرونا بر حس بویایی

اختلالات بویایی در کروناویروس | پزشکت

اما سه نظریه در مورد نحوه تاثیرگذاری ویروس کرونا بر حس بویایی افراد وجود دارد:

نظریه اول

در نظریه اول به نظر می رسد که ویروس می تواند پوشش داخلی حفره بینی را آلوده کند و باعث التهاب موضعی شود. در این شرایط التهاب در بینی می تواند از رسیدن بو به سلول ها جلوگیری کند. به عنوان مثال، التهاب مزمن در سینوس ها و حفره بینی ( رینوزینوزیت مزمن ) یکی از علل اصلی از بین رفتن بو است.

نظریه دوم

نظریه دیگر آنکه، که ویروس به طور خاص می تواند سلول های داخل بینی را، تحت تاثیر قرار دهد. ویروس با آلوده کردن این سلول ها و اختلال در عملکردشان منجر به اختلال موقت حس بویایی شود. خوشبختانه، بدن هر 30 تا 60 روز این سلول ها را دوباره می کند.

بیماری ژنتیک
نظریه سوم

علاوه بر آلوده کردن بافت عصبی در حفره بینی، ویروس از نظر تئوری می تواند ” به پیاز بویایی نفوذ کند “. اما باز هم، این فرضیه ها هنوز اثبات نشده است..

آزمون خراش و استشمام

اختلالات بویایی در کروناویروس | پزشکت

دانستن مکانیسم چگونگی تاثیر COVID-19 بر بو و طعم بیماران به پزشکان کمک می کند تا در دراز مدت علائم بیماران را ارزیابی و پیش آگهی این بیماری را تعیین کنند.

اخیرا پزشکان و گزارش های بیماران، شیوع بالای آنوسمی را در مبتلایان به COVID-19 توصیف کرده اند که در بسیاری از آن ها علائم خاص دیگری نداشته اند. بنابراین، آزمایش بو می تواند یک ابزار مفید برای شناسایی افرادی باشد که ممکن است به COVID-19 آلوده شده باشند. در واقع برخی از متخصصین گوش و حلق و بینی در انگلستان و ایالات متحده توصیه کرده اند افرادی که دچار آنوسمی ناگهانی می شوند باید به مدت 14 روز خود را قرنطینه کنند و با پزشک تماس بگیرند و پزشکان سعی کنند تست بو را انجام دهند. اما متأسفانه، تست بویایی به ندرت به عنوان بخشی از ویزیت پزشک معمولی انجام می شود. علاوه بر این، خود گزارش دهی بیماران در مورد اختلالات بویایی می تواند نادرست باشد.

پروفسور کلر هاپکینز، رئیس انجمن جامعه شناسی انگلیس، در این مورد معتقد است که از دست دادن حس بویایی می تواند یکی از علائم عفونت ناشی از کروناویروس باشد و افرادی که آن را تجربه می کنند باید برای پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری به افراد دیگر، خودشان را قرنطینه کنند. او و نیرمال کومار، رئیس بخش گوش و حلق و بینی انگلستان، بیانیه مشترکی را صادر کردند و از کارکنان مراقبت های بهداشتی خواستند در هنگام معالجه به بیمارانی که حس بویایی خود را از دست داده اند، از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنند.

پزشکان انگلیس با استناد به گزارش از سایر کشورها مبنی بر اینکه تعداد قابل توجهی از بیماران کروناویروس دچار آنوسمی شده اند، گفتند: در کره جنوبی 30 درصد از بیماران آنوزمی مثبت را به عنوان مهمترین علامت ابتلا به کروناویروس گزارش داده اند.

آزمون خراش و استشمام

آزمون خراش و استشمام (Scratch-and-sniff tests)، آزمایش شناسایی بو در دانشگاه پنسیلوانیا (UPSIT) در ایالات متحده و استاندارد طلا برای ارزیابی بو و اختلال بویایی است. این آزمایش شامل 40 کارت می باشد که بیماران را برای تشخیص بوهای خاص به چالش می کشد. آزمایش معادل آن در اروپا، Snickin ‘Stick نامیده می شود. بیماران با در اختیار داشتن این کارت ها می توانند این تست را در منزل انجام دهند و به پزشکان این امکان را می دهد که از راه دور درمان را آغاز کنند.

تست ژله

در یک روش ساده تر و البته غیر رسمی تر مردم می توانند حس بویایی خودشان را مورد بررسی قرار دهند تست ژله لوبیا (jelly bean test) می باشد.

در این تست بیمار ژله را برمی دارد و بینی خودش را محکم می گیرد. در آن وضعیت ژله را می خورد. اگر بیمار طعم ژله را تشخیص دهد، حس چشایی طبیعی است. بیمار باید در حین جویدن، ناگهان بینی خود را رها کند. در صورتی که بتواند نوع ژله را تشخیص دهد می توان گفت حس بویایی بیمار طبیعی است. نام علمی این فرآیند، بویایی رتونازال است، که در آن بوها از پشت دهان به پشت گلو و درون حفره بینی جریان می یابد.

حامل های خاموش

اختلالات بویایی در کروناویروس | پزشکت

گزارش ها نشان می دهند که otolaryngologists در معرض بیشترین خطر ابتلا به کروناویروس در حین انجام جراحی های فوقانی سیستم تنفسی و معاینات قرار دارند و میزان بالایی از انتقال Covid-19 به گوش و بینی این پزشکان گزارش شده که بسیاری از آن ها منجر به فوت هم شده است. علاوه بر آن پزشکان در ایتالیا هم دریافتند که از دست دادن حس بویایی می تواند نشانه ای از Covid-19 باشد. چون در مناطقی از ایتالیا که به شدت تحت تأثیر ویروس قرار گرفته پزشکان به این نتیجه رسیده اند که از بین رفتن طعم و بو یکی از علائم این بیماری است و در افرادی که کاملا سالم به نظر می رسند دیده می شود. در اصل این افراد ممکن است حامل ویروس باشند و آن را به دیگران منتقل کنند.

در برخی از بیماران ممکن است از دست دادن ناگهانی حس بویایی، با سردرد عجیب و غریب همراه باشد که برخی از آن ها سردردهای بسیار شدیدی در جلوی سر درست بالای چشم را گزارش داده اند در حالی که علائمی از مسدود شدن و گرفتگی بینی، تب و سرفه نداشته اند. غالباً فقدان حسی در غیاب سایر علائم در بیماران کروناویروس رخ می دهد و ممکن است ناشی از این واقعیت باشد که بیشترین غلظت ویروس را می توان در حفره های بینی بیماران در زمان بروز علائم تشخیص داد. این در حالی است که تعداد بیماران مبتلا به کرونا ویروسی که از آنوزومی شکایت دارند رو به افزایش است و برخی از افراد معتقدند که این بیماران می توانند ” حامل ها خاموش ” از کرونا ویروس باشند كه ممكن است در روش های كنترل غربالگری تشخیص داده نشوند.

عوارض کرونا و ایجاد اختلال بویایی

گذشته از تاثیر روان شناختی، آنوسمی تا حدودی هم می تواند خطرناک باشد. اما اغلب بیماران بدون توجه به شدت بیماری و عفونت بعد از چند روز یا چند هفته بهبود می یابند. ولی در موارد نادر ممکن است ماه ها و سال ها طول بکشد تا بیمار توانایی بویایی خود را دوباره به دست آورد. بعضی اوقات بازگشت آن کاملا تدریجی است و گاهی اوقات به یکباره اتفاق میفتد و استفاده از قطرات بینی یا اسپری ها تاثیری در بهبودی بیماران ندارد.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://7news.com.au/travel/coronavirus/coronavirus-australia-simple-jelly-bean-test-could-reveal-if-you-have-covid-19-symptoms-c-959791

https://www.livescience.com/odd-coronavirus-symptom-smell-loss.html

https://edition.cnn.com/2020/04/12/health/smell-taste-coronavirus-pandemic-wellness-intl-gbr/index.html

https://fortune.com/2020/03/23/coronavirus-symptoms-sense-of-smell-lost-taste-senses-covid-19-anosmia-rudy-gobert/

https://www.nytimes.com/2020/03/22/health/coronavirus-symptoms-smell-taste.html

https://www.marketwatch.com/story/when-you-lose-your-sense-of-smell-and-taste-should-you-suspect-coronavirus-2020-03-28

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز