لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

احتقان ریه در کرونا

احتقان ریه در کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


احتقان ریه در کرونا ممکن است به صورت فشار یا سنگینی در قفسه سینه، صدا یا احساس تکان خوردن هنگام تنفس و ایجاد خلط غلیظ هنگام سرفه ظاهر شود. تب، خستگی و سرفه خشک شایع ترین علائم عفونت COVID-19 است. ممکن است در صورت ابتلا به SARS-CoV-2، سرفه همراه با مقدار کمی خلط داشته باشید. سرفه های خشک از شایع ترین علائم COVID-19 است. حدود یک سوم از بیماران مبتلا به COVID سرفه همراه با خلط دارند و دچار احتقان ریه می شوند.

هنگامی که به ویروسی مانند SARS-CoV-2 مبتلا می شوید، ریه ها و مجاری تنفسی شما شروع به تولید خلط اضافی می کنند. تولید خلط اضافی، باعث از بین رفتن عفونت ها می شود. سرفه مرطوب و خلطی، راهی است که بدن سعی می کند خلط اضافی را از مجاری تنفسی خارج کند.

این مقاله مروری جامع بر سرفه های خلطی مبتلا به COVID ارائه می دهد. همچنین مطالبی در مورد سرفه ها و داروها، درمان های خانگی و تمریناتی که می توانید برای رفع احتقان ریه استفاده کنید، آورده ایم.

چگونه COVID-19 بر ریه ها تأثیر می گذارد؟

احتقان ریه در کرونا | پزشکت

COVID-19 بیماری ناشی از ویروس SARS-CoV-2 است که برای اولین بار در نوامبر 2019 در چین ظاهر شد. این عفونت بافت های ریه، از جمله بافت هایی که اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و هوا منتقل می شود را ملتهب می کند. وقتی این بافت ها ( آلوئول ها ) متورم شده و پر از مایعات می شوند و تنفس را دشوار می کند، باعث می شود کار ریه ها دشوار تر شود.

شایع ترین علائم COVID-19 عبارتند از:
  • مشکل در تنفس
  • تب یا لرز، تعریق شبانه
  • سرفه خشک یا مرطوب
  • درد، از جمله سردرد و گلو درد
  • آبریزش بینی و احتقان قفسه سینه
  • از دست دادن توانایی چشایی و بویایی
  • مشکلات گوارشی، از جمله اسهال، تهوع و استفراغ

علائم COVID-19 در بیماران متفاوت است. برخی از نکات نشان می دهد که انواع COVID-19 علائم کمی متفاوت از نوع اولیه دارند. برخی از پزشکان می گویند که نوع دلتا علائم سرماخوردگی بیشتری از جمله آبریزش بینی، سردرد و گلودرد را نشان می دهد.

هنگامی که عفونت COVID-19 شدید می شود، ریه ها متورم شده و با مایع پر می شوند، حالتی به نام پنومونی گفته می شود. پنومونی معمولاً باعث مشکلات تنفسی در عفونت های COVID-19 می شود و در موارد شدید ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان با اکسیژن یا دستگاه تنفس داشته باشد.

هنگامی که ذات الریه کووید -19 شدید باشد، می تواند باعث آسیب دائمی ریه و علائم طولانی مدت شود که بهبود آن ماه ها یا حتی یک سال طول می کشد. عفونت و التهاب بافت های ریه، از جمله مجاری تنفسی، می تواند باعث تولید بیش از حد خلط شود که سپس منجر به سرفه مرطوب و مولد می شود.

سرفه خشک شایع ترین علامت COVID-19 است. بین 50 تا 70 درصد از بیماران مبتلا به کووید -19 سرفه خشک دارند. سرفه مرطوب و مولد کمتر رایج است اما حدود یک چهارم تا یک سوم بیماران مبتلا هستند. ممکن است سرفه خشک به مرور زمان تبدیل به سرفه مرطوب شود. در بیماران مبتلا به علائم طولانی مدت COVID، سرفه ممکن است ماه ها پس از عفونت وجود داشته باشد.

احتقان ریه در کرونا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

احتقان ریه در کرونا | پزشکت

بیماری ژنتیک

اگر در تنفس مشکل دارید، باید به یک متخصص مراجعه کنید. برخی دیگر از علائم مربوط به سرفه که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • گیجی
  • درد یا فشار مداوم بر قفسه سینه
  • سرفه کردن به همراه خون ریزی
  • بیش از سه هفته طول کشیدن سرفه
  • تب بالا بیش از 104 درجه فارنهایت
  • خواب آلودگی شدید و ناتوانی در بیدار ماندن

درمان احتقان ریه در کرونا

احتقان ریه در کرونا | پزشکت

خلطی که بدن ما در هنگام بیماری تولید می کند، دارای هدفی است. پاکسازی خلط، عفونت شما را از بین نمی برد، اما می تواند به تنفس بهتر کمک کند. در اینجا چند روش برای درمان خلط اضافی در ریه ها آورده شده است.

اگر سرفه های مرتبط با COVID-19 طولانی مدت است یا احتقان قفسه سینه باعث مشکلات تنفسی می شود، ممکن است برای بهبود سلامت و قدرت ریه خود به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید.

درمان های بدون نسخه. مواد محرک (مانند Mucinex یا هر چیزی با ماده فعال گایافنزین) خلط را نازک کرده و سرفه را آسان تر می کند. این کار باعث نمی شود کمتر سرفه کنید، اما باعث می شود که سرفه ها پربارتر شوند و راه های تنفسی را راحت تر پاک کنید. این داروها برای کمک به سرفه و احتقان قفسه سینه بهترین کار را می کنند.

ضد احتقان ها (مانند سودافد یا هر چیزی که دارای شبه افدرین باشد) رگ های خونی را در غشاهای خلطی، به ویژه در سینوس ها کوچک می کند و تولید خلط را کند می کند. آنها همچنین برای احتقان بینی بهتر عمل می کنند. سرفه برای خروج خلط از ریه ها ضروری است.

درمان خانگی برای احتقان ریه در کرونا

به غیر از داروها، داروهای خانگی دیگری نیز وجود دارد که می توانید احتقان قفسه سینه را برطرف کنید.

آب کافی بنوشید. خلط 90 درصد آب است و وقتی کم آب شدید می تواند غلیظ شود. از مرطوب کننده یا دستگاه بخور استفاده کنید. صورت خود را با یک دستمال مرطوب گرم حفظ کنید. همچنین می توانید با صورت خود روی یک کاسه آب گرم نفس بکشید.

تنفس عمیق و تمرینات موضعی را امتحان کنید. سعی کنید سینوس های خود را با دستگاه شستشوی بینی یا اسپری بینی شستشو دهید. اگر پس از عفونت تنفسی در پاکسازی خلط از ریه های خود مشکل دارید، این تمرینات ممکن است به شما کمک کنند. در اینجا دو نوع ورزش وجود دارد.

دو مورد اول تمرینات تنفسی هستند که از نفس شما به تقویت ریه ها و دفع خلط کمک می کند. دو مورد دوم تمرینات وضعیتی هستند که از جاذبه برای کمک به خارج کردن خلط از ریه ها استفاده می کنند.

موکوس چیست؟

احتقان ریه در کرونا | پزشکت

خلط مایع غلیظی است که توسط مجاری هوایی شما تولید می شود تا آنها را شفاف و مرطوب نگه دارد. خلط به عنوان یک سد محافظ برای پیشگیری از میکروب ها عمل می کند. معمولا به خلط، لکه بینی یا بلغم نیز می گویند. خلط در حفظ عملکرد بدن و پیشگیری از بیماری میکروب ها بسیار مهم است.

غشاها و بافت های ایجاد کننده خلط، در بسیاری از نقاط بدن یافت می شوند. بافت ها، مجاری تنفسی، از جمله بینی، گلو و ریه ها و دستگاه گوارش شما، از جمله دهان، مری، معده و روده را در بر می گیرند. بافت ها همچنین در دستگاه تناسلی زنان و کره چشم نیز یافت می شوند.

در دستگاه تنفسی (دهان، بینی، گلو و ریه)، خلط، میکروب هایی را که در طول روز تنفس می کنید جذب می کند و به بدن کمک می کند تا از شر آنها خلاص شود. برآمدگی های کوچک مو، مانند مژک روی غشاهای خلط، آلودگی ها را به سمت بالا و خارج از ریه ها حرکت می دهد.

خلط می تواند از ملاس غلیظ تا بسیار نازک تر و نازک تر متغیر باشد. همچنین قوام آن تغییر می کند، به عنوان مثال هنگام عفونت یا التهاب، بدن خلط ضخیم و چسبناک تری ایجاد می کند تا از گسترش و رشد عفونت پیشگیری کند.

شما حتی خلط کثیف را بلعیده اید بدون آنکه بدانید. اما وقتی بدن شما در حال تلاش برای مقابله با میکروب مهاجم است، غشای خلطی شما حتی بیشتر از آن استفاده می کند.

سرفه مرطوب که مایع و خلط تولید می کند، سرفه مولد، سرفه قفسه سینه یا احتقان قفسه سینه نیز نامیده می شود. هنگامی که سرفه بین سه تا هشت هفته طول بکشد حاد است و اگر بیش از هشت هفته طول بکشد مزمن نامیده می شود.

رنگ های متفاوت خلط شامل موارد زیر می باشد:
  • خلط قهوه ای: ممکن است به این معنی باشد که شما در معرض گرد وخاک بوده اید.
  • خلط سیاه: اگر سیگاری شدید یا بیماری ریوی دارید، خلط سیاه یا قهوه ای تیره ممکن است ایجاد شود.
  • خلط خونی:اگر سرفه یا التهاب به سینوس ها یا مجاری تنفسی آسیب رسانده باشد، ممکن است خلط رنگ خون صورتی داشته باشد.
  • خلط سبز: رنگ سبز ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد، اگرچه این سیگنال قطعی نیست. در صورت مشکوک بودن به عفونت باکتریایی و تمایل به تجویز آنتی بیوتیک، پزشک باید آزمایش های بیشتری انجام دهد.

خلط معمولاً شفاف است، اما می تواند مایل به سفید و زرد نیز باشد. اگر عفونت دارید، ممکن است خلط، سفید یا زرد و کدر باشد. حتی بعضی مواقع شاید رنگ های دیگری داشته باشد.

سخن آخر

خلط از طریق غشاهای خلطی در دستگاه تنفسی و جاهای دیگر تولید می شود. افراد مبتلا به COVID-19 و سایر عفونت های تنفسی ممکن است سرفه مرطوب به همراه خلط داشته باشند. پزشک شما ممکن است داروهای بدون نسخه یا داروهای خانگی یا تجویزی را برای راحتی بیشتر شما و پاکسازی ریه ها توصیه کند. تمرینات تنفسی نیز می تواند برای شما مفید باشد.

سرفه یکی از علائمی است که می تواند در سندرم پس از COVID (که به آن COVID طولانی نیز گفته می شود) ادامه یابد. برای برخی از بیماران مبتلا به COVID-19، سرفه، خستگی، درد و مه مغزی آنها هفته ها یا حتی ماه ها پس از ابتلا به COVID-19 اولیه در آنها باقی می ماند.

یکی از علائم شایع COVID-19 طولانی، سرفه است. وقتی تست ویروس شما منفی می شود، عفونت دیگر مسری نیست، اما داشتن علائم مدت ها پس از از بین رفتن عفونت (گاهی هفته ها یا ماه ها) زندگی با آن دشوار است. شما می توانید در مورد نحوه درمان علائم طولانی مدت COVID-19 با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز