لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا

آیا واکسن برکت ایران مطمئن و موثر است؟

آیا واکسن برکت ایران مطمئن و موثر است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در پاسخ به این سوال که آیا واکسن برکت ایران مطمئن و موثر است و اثربخشی قابل قبولی دارد یا نه می توان گفت که طبق بررسی های صورت گرفته نشان داده است که واکسن کوو برکت ایران در برابر ویروس کرونا تا حدودی موثر بوده است. در همین زمینه یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: نتایج مطالعات نشان دهنده اثربخشی واکسن COVIran Barikat ایران در برابر نوع دلتا ویروس کرونا است. محمدرضا صالحی، سرپرست آزمایش بالینی واکسن COVIran برکت، گفت: “اثربخشی واکسن برکت بر کرونا دلتا در آزمایش خنثی سازی (CVNT) ارزیابی شد.”

یک آزمایش خنثی سازی آنتی بادی های خنثی کننده (NAbs) را در خون بیمار تشخیص می دهد.

صالحی با اشاره به اثر بخشی واکسن ایرانی گفت: افرادی که واکسن COVIran Barekat را در فازهای یک و دو دریافت کرده اند.آنتی بادی موثری در برابر ویروس کرونا دلتا دارند. وی خاطرنشان کرد: اولین واکسن کروناویروس ایرانی انواع ویروس کرونا در بریتانیا و آفریقای جنوبی را شکست داده بود. ما در حال آماده سازی مقاله ای برای انتشار نتایج علمی آن هستیم.

محمدرضا شان ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی ایران (IFDA) در اظهارات مربوطه در ماه ژوئیه اعلام کرد: شرکت های تولید کننده واکسن کشور 1.8 میلیون دوز واکسن خانگی ویروس کرونا را برای تزریق آماده کرده اند.

شانه ساز گفت: “همه بسترهای مورد استفاده در جهان برای تولید واکسن کرونا در کشور توسعه یافته است. در چند ماه آینده نیاز داخلی به واکسن برطرف می شود و برای صادرات آماده می شویم.”

آیا واکسن ضد کروناویروس COV-Iran از کارایی بالایی برخوردار است؟

آیا واکسن برکت ایران مطمئن و موثر است؟ | پزشکت

طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که همه واکسن های ایرانی به مرحله آزمایش انسانی و نتایج مطلوب رسیده بودند. اما COV-Iran Barkat عوارض جانبی کمتری داشته است.

مینو محراز، عضو ارشد گروه ملی مبارزه با COVID-19  در مورد اثربخشی کوو برکت ایران می گوید: واکسن کرونا، COV-Iran، که توسط دانشمندان ایرانی در ستاد اجرای فرمان امام خمینی (HEIKO) تهیه شده است. فراتر از انتظار کارآمد است.

وی می گوید: “واکسن COV-Iran Barakat موثر و ایمن است. ما امیدواریم واکسن ما بالاترین درصد کارایی و مصونیت را داشته باشد.”

وی با بیان پیشرفت های انجام شده در مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن “COV-Iran Barakat” ، گفته است: “با تولید انبوه واکسن، دیگر نیازی به واردات واکسن از خارج نداریم. “محراز با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا جنبه های اقتصادی و آموزشی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. گفت: “ما باید به همه کمک کنیم تا در ماه اکتبر واکسینه شوند تا مدارس و دانشگاه ها بازگشایی شوند.”

بیماری ژنتیک

در سخنان مربوطه، در اواخر ماه گذشته، رئیس HEIKO محمد مخبر گفت: نزدیک به 30 میلیون دوز واکسن COV- ایران برکت تولید و تحویل وزارت بهداشت می شود.

مخبر گفت: “یک میلیون دوز واکسن در این ماه، 3 میلیون دوز در ماه آینده، 10 تا 12 میلیون دوز در جولای و 13 تا 15 میلیون دوز در آگوست تولید می شود.”

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نگرانی های مردم در مورد ویروس ظرف 3 تا 4 ماه آینده برطرف می شود.

وی نتیجه گرفت که همه واکسن های ایرانی به مرحله آزمایش انسانی و نتایج مطلوب رسیده بودند. اما COV-Iran Barkat عوارض جانبی کمتری داشته است.

آیا کوو برکت ایران و کوبا برای کودکان مناسب است؟

آیا واکسن برکت ایران مطمئن و موثر است؟ | پزشکت

مدیر موسسه ایران پاستور در پی بازگشایی مدارس گفت که واکسن مشترک کووید -19 ایران و کوبا با موفقیت آزمایش بالینی را بر روی کودکان در کوبا پشت سر گذاشته است و همچنین می تواند برای کودکان در ایران نیز انجام شود. واکسن معروف به Soberana 2 در کوبا و PastoCoVac در ایران به طور مشترک توسط موسسه Finlay کوبا و موسسه ایران پاستور توسعه یافته است.

دکتر علیرضا بیگلاری، مدیر موسسه ایران پاستور، در این باره گفته است که PastoCoVac یکی از ایمن ترین واکسن های موجود برای تزریق به کودکان است.

آغاز سال تحصیلی در ایران نزدیک است و مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه ها قرار است در ماه سپتامبر بازگشایی شوند. با این حال، به دلیل افزایش جدید موارد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر در ایران، این امر ممکن است یک ماه به تعویق بیفتد.

بیگلری گفت که کودکان در گروه های سنی اولویت بندی شده برای دریافت واکسن قرار نگرفته بودند. اما آنها در لیست قرار خواهند گرفت. زیرا ایران در روزهای اخیر به منابع جدید واکسن دسترسی بیشتری پیدا کرده است.

به گفته دکتر بیگلری، مطالعات مورد نیاز روی واکسن کرونا Soberana 2 در کوبا انجام شده است. مجوز استفاده اضطراری در آن کشور را دریافت کرده است.

وی افزود که وزارت بهداشت ایران می تواند از این واکسن برای کودکان استفاده کند. زیرا PastoCoVac بسیار در دسترس بوده و جزو مقرون به صرفه ترین واکسن ها برای کودکان است.

بیگلری خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده است که PastoCoVac باید با دوز تقویت کننده برای نوجوانان همراه شود. اما این تزریق سوم در کودکان لازم نیست. زیرا آنها با دوز ایمنی به سطح مطلوب ایمنی می رسند.

برکت بهتر است یا سینوفارم؟

آیا واکسن برکت ایران مطمئن و موثر است؟ | پزشکت

به گفته دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ واکسیناسیون ابتلا را کم نمی‌کند. بلکه میزان مرگ و بیماری شدید را کاهش می‌دهد. افرادی که علائم خفیف کرونا دارند، نباید واکسن بزنند.

عاطفه عابدینی در خصوص احتمال ابتلا و مرگ پس از تزریق واکسن گفت: وقتی واکسیناسیون برای فرد انجام می‌شود، فرد نباید در دوره کمون بیماری‌اش باشد. نباید به تازگی تماس نزدیک با یک فرد آلوده داشته باشد. یا اینکه نباید علائم خفیف کووید را قبل از تزریق داشته باشد.

وی اضافه کرد: مثلا برخی افراد می گویند: «صبح همان روزی که برای تزریق واکسن رفتم تب خفیف داشته‌ام یا یکی از افراد خانواده به تازگی مبتلا به کرونا شده‌اند. اما فعلا علائم خفیفی دارند». این افراد پس از تزریق واکسن علائم شدید در آنها بروز پیدا می‌کند. زیرا سیستم ایمنی آنها خیلی تحریک می‌شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در خصوص افرادی که پس از تزریق دوز اول به کرونا مبتلا می‌شوند گفت: برخی افراد دوز اول واکسن را تزریق می‌کنند. بعد از کمتر از دو هفته مبتلا به کووید می‌شوند. معمولا در دز اول واکسن به تأثیر حداکثری خود نرسیده است. حتی در افراد مسن همان دو هفته بعد از تزریق نیز برای اثرگذاری واکسن کافی نیست. تولید آنتی بادی طول می‌کشد.

عابدینی گفت: پس از تزریق دز دوم واکسن نیز حداقل سه هفته باید بگذرد. تا واکسن تاثیرگذاری خوبی داشته باشد. در ضمن یادآوری می‌کنم واکسیناسیون ابتلا را کم نمی‌ کند. بلکه میزان مرگ و بیماری شدید را کاهش می‌دهد.

برکت بزنیم یا سینوفارم؟

این فوق تخصص ریه در زمینه ی انتخاب واکسن برای تزریق گفت: به افرادی که ریسک خطر بالا یا بیماری خاص دارند یا داروهای سرکوب ایمنی مصرف می کنند، توصیه می‌کنیم که از واکسن‌های کشته شده مانند برکت یا سینوفارم استفاده کنند زیرا تفاوتی بین این دو نیست. یا مثلا در خانم‌های جوان زیر ۳۰ سال تزریق آسترازنکا کمی خطرناک است و بهتر است از انواع دیگر استفاده کنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹  ادامه داد: شعار سازمان جهانی بهداشت را نباید فراموش کنیم که هر واکسنی که در دسترس ماست باید تزریق کنیم و با وجود اینکه انتخاب واکسن به سن، بیماری زمینه‌ای و مواردی دیگر ارتباط دارد اما به هر صورت هر واکسنی تا حدودی ایمنی را در مردم ایجاد می‌کند و مهم واکسینه شدن درصد مطلوبی از جامعه برای ریشه‌کنی ویروس است.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: تزریق واکسن با مصرف دارو منافاتی ندارد یعنی افراد در صورت مصرف دارو برای بیماری خود می‌توانند واکسن را نیز تزریق کنند. اما یک سری داروها برای افراد پیوندی هست که کمیته علمی دستورالعمل داده که این افراد فاصله بین واکسن و دارو را چطور باید تنظیم کنند که بهترین تأثیر را از واکسن بگیرند.

میزان اثربخشی واکسن برکت چقدر است؟

آیا واکسن برکت ایران مطمئن و موثر است؟ | پزشکت

مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن برکت گفت: میزان اثربخشی واکسن برکت بالای ۹۰ درصد است. نتایج فاز سه در انتهای شهریور ماه مشخص می‌شود. اثربخشی واقعی را خیلی دقیق‌تر اعلام خواهیم کرد.

آقای سید حامد حسینی با حضور در استودیو گفتگوی ویژه خبری درباره مقایسه واکسن برکت با نمونه‌های خارجی آن افزود: پلتفرم‌های مختلفی در تولید واکسن وجود دارد که واکسن کووایران برکت جزو پلتفرم‌های واکسن‌های ویروس کشته شده است. مشابه آن واکسن سینوفارم، سینوواک، بهارات است. بنابراین واکسن برکت از پلتفرمی استفاده می‌کند که بشر تجربه بیشتری نسبت به آن دارد. عوارض آن را بیشتر می‌شناسد. حنی با اطمینان بیشتری از این پلتفرم استفاده می‌کند.

وی افزود: عوارض واکسن برکت در مقایسه با واکسن‌های دیگر از قبیل واکسن‌هایی که با پلتفرم کشته شده بود. به صورت مشابه است و طبق گزارش وزارت بهداشت که منتشر شده واکسن برکت جزو واکسن‌های کم عارضه بود.

عوارض واکسن برکت ایرانی چیست؟

طبق گفته های مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن برکت، عوارض واکسن برکت در مقایسه با نمونه‌های خارجی کمتر بوده است. در داده‌های مطالعات فاز یک و دو، مقداری که الآن در جامعه مصرف می‌شود. توسط ناظر خارجی و تیم پژوهشی نشان داده شده است.

وی در این مورد می گوید: مطالعات فاز یک در اواسط دی ماه شروع شد. اسفند ماه یک مطالعه فاز یک تکمیلی با گروه سنی بالاتر را شروع و مطالعه فاز دو را در اواخر اسفند ۹۹ آغاز و در ۲۶ خرداد فاز سه را شروع کردیم. تا الآن ۲۰ هزار داوطلب مطالعه فاز سه دز دوم واکسن را دریافت کردند. تا انتهای شهریور باید این داوطلبان را پیگیری کنیم. اولین زمانی که داده‌های اثربخشی را به سازمان غذا و دارو ارسال می‌کنیم انتهای شهریور است.

وی خاطر نشان کرد: نتایج دو مطالعه فاز یک و دو به صورت مقاله علمی فرآیند داوری آن انجام شده است. در پایان شهریور بعد از اینکه نتایج را به سازمان غذا و دارو دادیم. مقاله فاز سه را هم چاپ خواهیم کرد.

آقای حسینی گفت: مقاله فاز یک فایزر در ۴ می ۲۰۲۰ شروع و ۷ ماه بعد در ۱۷ دسامبر چاپ شد. فاز یک و دو واکسن بهارات در ۱۳ جولای ۲۰۲۰ شروع و شش ماه بعد در می ۲۰۲۱ چاپ شد. فرآیند چاپ مقاله زمان بر است.

منابع:

https://www.iribnews.ir/

https://tejaratnews.com/

https://www.farsnews.ir/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز