لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کووید ۱۹ و سالمندان

کووید ۱۹ و سالمندان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قبل از پرداختن به کووید ۱۹ و سالمندان باید بدانیم که، واکسیناسیون از بروز بیماری های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری می کند. افراد 65 سال و بالاتر که هر دو دوز واکسن Pfizer یا Moderna را دریافت کرده بودند، به اندازه 94٪ آمار مربوط به خطر بستری شدن ناشی از بیماری COVID-19 را کاهش دادند.

افراد واکسینه نشده، باید واکسینه شوند و ماسک زدن را تا زمان واکسیناسیون کامل ادامه دهند. با ظهور‌ نوع دلتا، واکسیناسیون امری فوری و مهم تر از همیشه است. CDC بر اساس شواهد جدید در مورد نوع دلتا، راهنمایی هایی را برای افراد کاملاً واکسینه شده، ارائه کرده است.

اطلاعاتی درباره واکسیناسیون سالمندان

به طور کلی، خطر ابتلا به نوع شدید بیماری COVID-19، با افزایش سن، افزایش می یابد. بنابراین، افراد سالمند، بیشترین خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را دارند. افراد سالمند واکسینه نشده، بیشتر در بیمارستان بستری شده و یا در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، می میرند.

باید به این نکته مهم توجه کنید که در اسرع وقت، باید واکسینه شوید. واکسن های ضد COVID-19 در پیشگیری از بروز بیماری COVID-19 موثر هستند. تزریق این واکسن ها، برای همه افراد 12 سال به بالا توصیه می شود. افراد سالمند و کسانی که با آن ها زندگی کرده، به آن ها مراجعه کرده و یا از آن ها مراقبت می کنند، باید اقدامات پیشگیرانه ای را برای محافظت از خود در برابر ابتلا به COVID-19 انجام دهند.

مهم ترین اقدامات پیشگیرانه شامل واکسیناسیون، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن دست ها است.

افزایش خطر ابتلا به نوع شدید بیماری COVID-19

کووید ۱۹ و سالمندان | پزشکت

افراد سالمند، بیشتر از سایرین به بیماری کووید -19 مبتلا می شوند. ابتلا به نوع شدید بیماری، به این معناست که افراد سالمند مبتلا به COVID-19 ممکن است به بیمارستان، مراقبت های ویژه یا دستگاه تنفسی برای کمک به تنفس نیاز داشته باشند، وگرنه ممکن است بمیرند.

این خطر برای افراد بالای  50 سال افزایش یافته و در دهه های 60، 70 و 80 به شدت بیشتر می شود. افراد 85 سال به بالا بیشترین احتمال ابتلا به بیماری را دارند. عوامل دیگر نیز می توانند فرد سالمند را در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری COVID-19 قرار دهند.

به عنوان مثال، ابتلا به برخی از بیماری های زمینه ای، می‌ تواند احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش دهد. اگر شما یک بیماری زمینه ای دارید، باید به دنبال برنامه درمانی خود باشید، مگر اینکه توسط پزشک، روش دیگری برای رفع مشکل تان توصیه شود‌.

محافظت از خود و دیگران در برابر ابتلا به COVID-19

کووید ۱۹ و سالمندان | پزشکت

بیماری ژنتیک

افراد سالمند و کسانی که با آن ها زندگی کرده و یا از آن ها مراقبت می کنند، باید اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر ابتلا به COVID-19 انجام دهند. راه حل اصلی این است که در اسرع وقت واکسینه شوید. واکسن های COVID-19 در پیشگیری از COVID-19 موثر بوده و تزریق آن ها، برای همه افراد 12 سال به بالا توصیه می شود.

در صورت واکسیناسیون کامل، می توانید فعالیت هایی را که قبل از همه گیری انجام می داده اید، بدون استفاده از ماسک یا فاصله فیزیکی از سر بگیرید، مگر در مواردی که توسط قوانین و مقررات، از جمله قوانین محلی، به ادامه رعایت پروتکل های بهداشتی‌ ملزم شوید.

اگر کاملاً واکسینه نشده اید و 2 سال یا بیشتر سن دارید، باید از ماسک، در اماکن عمومی، استفاده کنید. به طور کلی، نیازی به استفاده از ماسک در محیط های بیرونی و فضای آزاد ندارید. در مناطق دارای تعداد زیادی از موارد ابتلا به بیماری COVID-19، استفاده از ماسک در محیط های شلوغ، در فضای باز و فعالیت هایی که در آن، افراد با کسانی که کاملاً واکسینه نشده اند، در تماس نزدیک هستند، ضروری است.

گروه پر خطر و واکسن کرونا

افرادی که بیماری داشته و یا از داروهایی استفاده می کنند که سیستم ایمنی بدن آن ها را ضعیف می کند، حتی اگر به طور کامل واکسینه شده باشند، در برابر ابتلا به این اختلال، محافظت نمی شوند. آن ها باید تمام اقدامات احتیاطی توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ را انجام دهند.

تا جایی که ممکن است، تعاملات حضوری خود را با افراد دیگر محدود کنید، به ویژه هنگامی که در خانه هستید. فاصله ایمن بین خود و دیگران را حفظ کنید (6 فوت با دیگران فاصله داشته باشید).دستان خود را به طور مرتب بشویید. اگر آب و صابون در دسترس تان نیست، از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید. از ضد عفونی کننده ای استفاده کند که حداقل 60 درصد الکل دارد.

از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خود، با دست های شسته نشده، خودداری کنید. سرفه و عطسه را با دستمال یا قسمت داخلی آرنج خود بپوشانید. سپس دستان خود را بشویید. سطوح و چیزهایی را که اغلب لمس می کنید، با محلول های ضد عفونی کننده، تمیز کنید.

به طور کلی، هرچه بیشتر با افراد دیگر ارتباط برقرار کرده، ارتباط نزدیک تری با آن ها داشته و تعامل، طولانی تر باشد، احتمال اینکه به ویروس ایجاد کننده بیماری COVID-19 مبتلا شده و یا در معرض آن قرار بگیرید، بیشتر از حالت عادی خواهد بود. شما باید تمام تلاش تان را انجام دهید تا در اسرع وقت، واکسینه شوید.

از پزشک به صورت آنلاین مشورت بگیرید.

اگر بیمار بوده و یا فکر می کنید که در معرض ابتلا به بیماری COVID-19 قرار گرفته اید، با پزشک خود تماس گرفته و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض تماس با فردی مبتلا به COVID-19 قرار گرفته اید، ممکن است نیاز به تست آزمایشگاهی داشته باشید. اطلاعات CDC را برای افرادی که باید تست تشخیصی انجام دهند، بررسی کنید.

اگر وضعیتی با ویژگی های فوریت پزشکی دارید، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

اگر علائم بیماری COVID-19 را در خود مشاهده کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید. آزمایش دهید و مراحل درمان را تا زمانی که احساس بیماری می کنید، ادامه دهید. اگر به پزشک دسترسی ندارید، با نزدیک ترین مرکز بهداشت محل زندگی تان تماس بگیرید. علاوه براین، می توانید با یک‌ پزشک تماس گرفته و با او مشورت کنید‌.

تب در سالمندان

کووید ۱۹ و سالمندان | پزشکت

اگر شما یک فرد سالمند (65 ساله یا بیشتر) بوده و یا از یک فرد سالمند مراقبت می کنید. توجه داشته باشید که یک دمای واحد بیشتر از 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتی گراد)، چندین قرائت بالاتر از 99 درجه فارنهایت (37.2 درجه سانتی گراد) یا افزایش دمای بیشتر از 2 درجه فارنهایت (1.1 درجه سانتی گراد) بالاتر از دمای طبیعی فرد (دمای نرمال) ممکن است نشانه وجود عفونت باشد.

در افراد سالمند، دمای طبیعی بدن می تواند کمتر از افراد جوان باشد. به همین دلیل، دمای تب نیز می تواند کمتر باشد.

ویروس کرونا و COVID-19 و مراقبت از سالمندان

وقتی صحبت از COVID-19 می شود، بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا، یعنی سویه دلتا، در افراد سالمند، می تواند اثرات شدید تری برجای بگذارد. تحقیقات نشان می دهند که بزرگسالان 60 سال به بالا، به ویژه کسانی که از بیماری های زمینه ای رنج می برده اند. به ویژه بیماری های قلبی، بیماری های ریوی، دیابت یا سرطان، بیشتر از سایر گروه های سنی به عفونت شدید – حتی کشنده – مبتلا می شوند.

اگر از یک سالمند مراقبت می کنید، ممکن است نگران سلامتی او باشید. بنابراین باید نکات لازم برای نگه داری از سالمندان در شرایط کرونایی را به خاطر بسپارید.

اولین و مهمترین اصل، به عنوان سرپرست یک‌ سالمند، این است که باید تمام اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا خودتان به ویروس کرونا، آلوده شدن نشوید.

اصول اولیه پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، عبارت اند از:

دستان خود را مکرراً با آب و صابون، به مدت حداقل 20 ثانیه قبل و بعد از مراقبت، تهیه غذا، استفاده از حمام یا دست زدن به سطوح در اماکن عمومی، بشویید. از ورود به مکان های شلوغ خودداری رده و اگر سرفه یا عطسه می کنید. این کار را در قسمت خم آرنج یا به کمک دستمال یکبار مصرف، انجام دهید.

دستان خود را از صورت خود دور کنید. سطوح مکررا لمس شده در خانه خود را تمیز کنید. از جمله، وسایل جابجایی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده توسط عزیزانتان، مانند واکرها، عصا و نرده ها را ضد عفونی کنید. فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنید.

یکی از راه های مهم برای کاهش خطر ابتلای اعضای بزرگتر خانواده به COVID-19 محدود کردن ملاقات های حضوری است. اما این ممکن است برای افراد سالمند، که زمان سپری شده با دوستان و اعضای خانواده خود را دوست دارند، سخت و ناراحت کننده باشد.

رعایت فاصله فیزیکی، لزوماً به معنای انزوا یا تنهایی نیست.

 ما باید افراد سالمند را ایمن نگه داریم، اما در نظر داشته باشیم که انزوای اجتماعی می تواند بر ایمنی و سلامت روانی افراد سالمند تأثیر منفی بگذارد. در ارتباطات اجتماعی، سالمندان باید تشویق شوند که به افرادی فراتر از حلقه معمول دوستان و خانواده خود فکر کنند. سلام دادن به مامور پست یا همسایگان نزدیک، می تواند بر احساس اجتماعی بودن افراد، بیفزاید.

با وجود این که بسیاری از عبادتگاه ها و مساجد، درهای خود را  تا زمان رفع همه گیری، بسته اند، ممکن است افراد مذهبی، به ویژه افراد سالمند، احساس تنهایی کنند. جوامع ایمانی، اغلب بخش بزرگی از زندگی اجتماعی افراد سالمند هستند. مراقبین ممکن است به عزیزان خود کمک کنند تا به خدمات آنلاین دسترسی داشته باشند. حتی برای آرامش و حمایت معنوی، با این خدمات آنلاین، تماس بگیرند.

استفاده از فناوری برای برقراری ارتباط

کووید ۱۹ و سالمندان | پزشکت

برای کمک به افراد سالمند، جهت کاهش احساس تنهایی در دوران همه گیری بیماری کووید ۱۹، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

نحوه چت تصویری با دیگران را، با استفاده از تلفن های هوشمند، لپ تاپ یا سایر وسایل ارتباطی، به آن ها یاد دهید. از برنامه های موجود در این دستگاه ها برای ارائه زیرنویس برای بزرگسالان مبتلا به هرگونه مشکل شنوایی، استفاده کنید. دوستان و خانواده خود را در خارج از خانه تشویق کنید. تا با تلفن تماس گرفته، نامه و پیامک نوشته یا کارت هایی ارسال کنند تا روحیه سالمند تحت مراقبت شما بالا رود.

به طور کلی، سعی کنید سالمند تحت مراقبت خود را سرگرم نگه دارید. می توانید کارهایی را که می توانند انجام دهند، به آن ها بسپارید. می تواند از آن ها بخواهید که تصاویر قدیمی آلبوم را، از نو مرتب کرده و یا درباره خاطرات خوبی که ای ایام گذشته دارند، با شما صحبت کنند.

آشپزی و پختن غذاهای ساده، می تواند زمان خوبی برای یک سالمند باشد تا دستور غذای مورد علاقه خانوادگی را به شما آموزش داده و یا آهنگ ها و فیلم های مورد علاقه خود را با سایر افراد خانواده به اشتراک بگذارند.

علائم خود و سالمند تحت مراقبت تان را بررسی کنید. اطلاعات مربوط به واکسن را دریافت کنید. از خود و دیگران محافظت کنید.

به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری COVID-19

به طور کلی، بهتر است که ویزیت های غیر ضروری پزشک را به تعویق بیندازید. اگر یک فرد سالمند تحت مراقبت شما، احساس خوبی دارد. به او کمک کنید تا مراحل تشخیصی، معاینات سالانه و سایر ویزیت های غیر ضروری پزشک را به تعویق بیندازد.

منابع:

https://www.cdc.gov/aging/covid19/covid19-older-adults.html

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/coronavirus-caregiving-for-the-elderly?amp=true

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز