لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کدام بیماری کرونا را کشنده تر می کند؟

این بیماری، کرونا را کشنده تر می کند. | پزشکت

فهرست مطالب

کدام بیماری کرونا را کشنده تر می کند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


محققان معتقدند این بیماری ، کرونا را کشنده تر می کند. التهاب لثه می تواند خطرات و عوارض ناشی از بیماری و مرگ و میر کرونا را افزایش دهد. حتی این بیماری ممکن است افراد مبتلا به کرونا را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات تنفسی قرار دهد. بر همین اساس بررسی های جدید نشان می دهد که بین بیماری لثه و SARS-CoV-2 ارتباط وجود دارد. مطالعه مروری که برای انتشار در ماه اکتبر سال 2020 مجله انجمن دندانپزشکی کالیفرنیا (JCDA) پذیرفته شده است، نشان می دهد که بیماران کرونا بستری شده در بیمارستان با سابقه قبلی بیماری لثه احتمال دارد در معرض خطر بیشتری برای نارسایی تنفسی قرار بگیرند.

بررسی MCC ارتباط بین باکتری های موجود در لثه های ملتهب و از ضعف استخوان (علائم پریودنتیت مزمن) و عوارض COVID-19 را نشان می دهد. محققان پیشنهاد می کنند که بیماران با مقادیر بالای IL-6 (اینترلوکین) ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات تنفسی جدی و خطرناک باشند. اینترلوکین، یک پروتئین مضر است که در بیماری لثه افزایش می یابد.

یک مطالعه مهم در آلمان بیماران COVID-19 بستری در بیمارستان را از نظر پروتئین IL-6 بررسی کردند. نتایج این بررسی نشان داد بیمارانی که سطح IL-6 بالایی را دارند بیشتر به دستگاه های تنفسی نیاز پیدا می کنند.

این مطالعه توسط دکتر شروین مولایم، جراح دندانپزشکی مستقر در لس آنجلس و بنیانگذار مجله تحقیقات دندانپزشکی UCLA و دکتر کارلا پونتس، دانشمند و محقق بهداشت در آفریقای جنوبی انجام شده است.

بررسی ها نشان می دهد: بیماران مبتلا به بیماری لثه در معرض خطر تولید سطح مضر پروتئین IL-6 هستند که به ریه های آنها انتشار می یابد. وقتی این پروتئین با ویروس SARS-CoV-2 ترکیب شود، می تواند فرد را در معرض خطر یک بحران تنفسی قرار دهد.

التهاب لثه ، علت خاموش عوارض و مرگ و میر در بیماران کرونایی

این بیماری، کرونا را کشنده تر می کند. | پزشکت

دکتر مولایم در این باره می گوید: بیماری لثه با سایر بیماری های تنفسی از جمله ذات الریه و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) در ارتباط است، بنابراین از نظر بیولوژیکی برای مشکلات تنفسی COVID-19 هم ممکن است این وضعیت رخ دهد.

مطالعه آلمان نشان داد که بیماران COVID-19 در بیمارستان که دارای سطح IL-6 بالاتر از 80pg / ml هستند، 22 برابر بیشتر از مشکلات حاد تنفسی رنج می برند و بیشتر به دستگاه تنفس نیاز پیدا می کنند.

بر همین اساس محققان به افرادی که از بیماری های لثه رنج می برند، توصیه می کنند هر چه سریع تر به یک دندانپزشک مراجعه کنند؛ زیرا چندین مطالعه نشان می دهد که بیماری لثه می تواند منجر به سطوح بالای IL-6 شود.

تجزیه و تحلیل 153000 آمریکایی که از زمان گزارش اولین موارد جان خود را از دست داده اند، تاثیر بیماری لثه در میزان مرگ و میر بیماری های کرونایی را بیشتر نشان داده است. آنها همچنین از بیمارستان ها و پزشکان اورژانس که بیماران COVID را پذیرفته اند می خواهند بیماری لثه را به عنوان منبع پنهان التهاب در نظر بگیرند.

بیماری ژنتیک

اهمیت رعایت پروتکل های دندانپزشکی در سالمندان 

بیماران سالمند به ویژه بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، بیماری های زمینه ای، مانند دیابت یا بیماری های قلبی عروقی بیشتر در معرض خطر عوارض شدید COVID-19 از جمله نارسایی تنفسی قرار می گیرند. محققان می گویند احتمالاً سالمندان بیش از سایر جمعیت از بیماری لثه مزمن رنج می برد.

محققان امیدواند با بررسی های صورت گرفته و نتایج حاصل از آن، افراد سالمند و بویژه افرادی که در خانه های سالمندان نگهداری می شوند، مجبور به اجرای پروتکل های غربالگری دندانپزشکی شوند.

محققان می گویند بیماری پریودنتال در بین بیماری های دندانپزشکی کمتر دیده می شود؛ اما افرادی که این بیماری ها را دارند، بهتر است هرچه سریعتر آن درمان کنند.

دکتر مولایم با اشاره با افزایش میزان و مرگ و میر در بین بیماران کرونایی می گوید: با افزایش تعداد مرگ و میرها، سازمان پیشگیری از بیماری ها اکنون پیش بینی می کند که ویروس یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در ایالات متحده باشد؛ اما از طرفی هم پریودنتیت می تواند آن را حتی کشنده تر کند. اگر نگران ابتلا به بیماری لثه هستید، مراجعه به دندانپزشک و درمان بیماری شما می تواند یکی از راهکارها برای پیشگیری از بروز عوارض های خطرناک و جدی تر بیماری کرونا باشد.

پریودنتیت چیست و چه علائمی دارد؟

این بیماری، کرونا را کشنده تر می کند. | پزشکت

پریودنتیت، بیماری لثه نیز نامیده می شود، یک عفونت جدی در لثه است که به بافت نرم آسیب می رساند و بدون درمان، می تواند استخوان حمایت کننده از دندان های شما را از بین ببرد. پریودنتیت می تواند باعث شل شدن دندان ها یا از بین رفتن آنها شود.

پریودنتیت شایع بوده اما تا حد زیادی قابل پیشگیری است. این وضعیت معمولاً نتیجه بهداشت نامناسب دهان است. مسواک زدن حداقل دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و معاینات منظم دندانپزشکی می تواند شانس موفقیت درمان پریودنتیت را تا حد زیادی بهبود بخشد و همچنین احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد.

لثه های سالم سفت و صورتی کمرنگ هستند و کاملاً در اطراف دندان ها قرار می گیرند. علائم و نشانه های پریودنتیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بوی بد دهان
  • جویدن دردناک
  • چرک بین دندانها و لثه ها
  • لثه های متورم یا پف کرده
  • ایجاد فضاهای جدیدی بین دندان ها
  • لق شدن دندان یا از بین رفتن دندان ها
  • لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند.
  • لثه های قرمز روشن، قرمز تیره یا بنفش
  • مسواک به رنگ صورتی رنگ پس از مسواک زدن
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • تغییری در نحوه قرارگیری دندان های شما هنگام گاز زدن

برای بیماری لثه چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

این بیماری، کرونا را کشنده تر می کند. | پزشکت

برای چکاپ های منظم از برنامه پیشنهادی دندانپزشک خود پیروی کنید. در صورت مشاهده علائم پریودنتیت، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. هرچه زودتر به دنبال مراقبت باشید، جبران آسیب ناشی از پریودنتیت سخت تر است.

چه عواملی خطر بروز التهاب لثه را افزایش می دهد؟

عواملی که می توانند خطر پریودنتیت را افزایش دهند عبارتند از:

  • چاقی
  • ژنتیک
  • التهاب لثه
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • عادات بهداشت دهان و دندان ضعیف
  • تغذیه نامناسب، از جمله کمبود ویتامین C
  • داروهای خاصی که باعث خشکی دهان یا لثه می شوند.
  • تغییرات هورمونی، مانند تغییرات مربوط به بارداری یا یائسگی
  • بیماری های خاصی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید و بیماری کرون
  • مصرف مواد مخدر تفریحی، مانند سیگار کشیدن ماری جوانا یا بخار دادن
  • شرایطی که باعث کاهش ایمنی می شود، مانند سرطان خون، HIV / AIDS و درمان سرطان

التهاب لثه با چه عوارضی همراه است؟

پریودنتیت می تواند باعث از دست دادن دندان شود. باکتری های مسئول پریودنتیت می توانند از طریق بافت لثه وارد جریان خون شوند و احتمالاً سایر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، پریودنتیت با بیماری های تنفسی، آرتریت روماتوئید، بیماری عروق کرونر و مشکلات کنترل قند خون در دیابت مرتبط است.

چگونه از التهاب لثه جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری از پریودنتیت رعایت برنامه ای از بهداشت دهان و دندان است.

حداقل دو بار در روز (صبح و قبل از خواب) مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید. استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن به شما این امکان را می دهد تا بتوانید ذرات و باکتری های شل شده مواد غذایی را پاک کنید. بهداشت دهان و دندان از ایجاد محیطی در اطراف دندان های شما برای مساعد شدن باکتری های خاص که باعث بیماری پریودنتال می شوند، جلوگیری می کند.

ویزیت های منظم دندانپزشکی. به طور مرتب، معمولاً هر شش تا 12 ماه به دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان مراجعه کنید. اگر فاکتورهایی خطرناک دارید که احتمال ابتلا به پریودنتیت را افزایش می دهد مانند خشکی دهان، مصرف برخی داروها یا سیگار کشیدن ممکن است بیشتر به مراجعه به پزشک نیاز داشته باشید.

 

این بیماری، کرونا را کشنده تر می کند. | پزشکت

درمان ممکن است توسط یک پریودنتیست، یک دندانپزشک یا یک متخصص بهداشت دندان انجام شود. هدف از درمان پریودنتیت تمیزکاری کامل جیب های اطراف دندان ها و جلوگیری از آسیب دیدن استخوان اطراف است.

درمان های غیر جراحی

اگر پریودنتیت پیشرفته نباشد، درمان ممکن است شامل روشهای کمتر تهاجمی باشد که ممکن است با استفاده از ابزار، لیزر یا دستگاه اولتراسونیک انجام شود.

آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی می توانند به کنترل عفونت باکتریایی کمک کنند. آنتی بیوتیک های موضعی می توانند شامل شستشوی دهان با آنتی بیوتیک یا قرار دادن ژل های حاوی آنتی بیوتیک در فضای بین دندان و لثه یا داخل جیب پس از تمیز کردن عمیق باشند. با این حال، ممکن است برای از بین بردن کامل باکتری های عامل عفونت، آنتی بیوتیک خوراکی تجویز شوند.

درمان های جراحی

اگر پریودنتیت پیشرفته تر باشد، برای درمان ممکن است به جراحی دندان نیاز داشته باشید.

مشاوره از دندانپزشک در طول بحران کرونا

با شیوع عفونت کشنده کرونا که هر روز قربانیان بیشتری می گیرد و با اعمال محدودیت ها و قرنطینه ها، باز هم می توانید با دندانپزشکان حرفه ای و با تجربه در ارتباط باشید و راهکارهایی را برای بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان آموزش ببنید.

خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی فوری پزشکت با دندانپزشکان این امکان را برای شما فراهم کرده است که به راحتی بتوانید با آنها ارتباط برقرار کرده و با مشاوره تلفنی، نوشتاری، صوتی و حتی تصویری در یک بستری امن و کاملا محرمانه مشکل خود را مطرح کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم قبل از برقراری تماس به دندان پزشکان حرفه ای پزشکت لیستی از سوالات خود را آماده کنید. برخی از سوالاتی که می توانید از دندانپزشک خود بپرسید شامل موارد زیر است:

  • بهترین اقدام چیست؟
  • در صورت وجود، به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • چه چیزی احتمالاً باعث بروز علائم من شده است؟
  • آیا محدودیتی وجود دارد که لازم باشد آنها را رعایت کنم؟
  • گزینه های جایگزین رویکردی که شما پیشنهاد می کنید چیست؟
  • برای حفظ سلامت لثه ها و دندان ها چه اقداماتی می توانم در خانه انجام دهم؟
  • آیا بیمه دندانپزشکی من درمان هایی را که شما پیشنهاد می دهید پوشش می دهد؟

منابع:

https://www.dentalproductsreport.com/view/new-research-suggests-a-deadly-link-between-gum-disease-and-covid-19

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/periodontitis/symptoms-causes/syc-20354473

[advisers limit=3 online =true skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. من تست کرونام مثبت شده، الان در دوره‌ی ارتودنسی هستم و متاسفانه لثه‌هام ملتهب شدن. از قبل هم دچار بیماری لثه نبودم، این خطرناکه؟ چیکار کنم التهاب لثه‌هام رفع بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز