لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

نوع C.1.2 ویروس کرونا را بشناسید.

نوع C.1.2 ویروس کرونا را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

نوع C.1.2 ویروس کرونا را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


محققان نوع جدیدی از SARS-CoV-2 را شناسایی کرده اند و از آن به عنوان نوع C.1.2 ویروس کرونا یاد می کنند. C.1.2 شامل جهش های مرتبط با افزایش قابلیت انتقال بین افراد و توانایی فرار از چتر ایمنی آنتی بادی ها، نسبت به سایر انواع ویروس کرونا، است. با این حال، کارشناسان می گویند مردم نباید در مورد نوع C.1.2 ویروس کرونا، وحشت داشته باشند.

محققان می گویند که پروتکل های بهداشت عمومی مانند واکسیناسیون، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی، راه های موثری برای پیشگیری از بروز این عفونت در افراد سالم، هستند. به همین دلیل، رعایت نکات پیشگیرانه و بهداشتی، اهمیت فراوانی‌ دارد.

هرچه ویروس ها بیشتر انتشار یابند،. احتمال بروز جهش و ایجاد انواع مختلف از آن ها، بیشتر خواهد شد. به طور کلی، واریانت و سویه هایی که در بین افراد بیشتری منتقل می شوند. در برابر گزینه های درمانی و واکسن های فعلی مقاوم شده و بیماری شدید تری ایجاد می کنند. آنها Variants of Concern (VOC) نامیده می شوند.

نوع C.1.2 چیست؟

به طور کلی، هرچه فرصت ویروس SARS-CoV-2 برای ایجاد عفونت در افراد واکسینه نشده بیشتر باشد. احتمال بروز VOC های جدید بیشتر خواهد بود. در تحقیقات اخیر، دانشمندان موسسه ملی بیماری های واگیر (NICD) در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، در کنار سایر موسسات این کشور، یک نوع جدید بالقوه شناسایی شده، به نام C.1.2 را یافته و مورد بحث قرار دادند.

از زمان کشف اولیه این سویه از ویروس کرونا در ماه مه 2021، دانشمندان نوع C.1.2 را در هفت کشور دیگر از جمله نیوزلند، بریتانیا و چین کشف کردند. با وجود این که برخی از ویژگی های این سویه، ممکن است باعث نگرانی افراد شودو اما کارشناسان هنوز در حال جمع آوری داده ها هستند.

با استفاده از تجزیه و تحلیل ژنتیکی، نویسندگان مطالعات علمی، متوجه شده اند که سویه C.1.2 ویروس کرونا، حاوی جهش های زیادی است که در انواع آلفا، بتا، دلتا و گاما SARS-CoV-2 نیز وجود دارند. محققان می گویند این جهش ها ورود ویروس به سلول های هدف را آسان می کند.

 این جهش ها، نوع جدید ویروس کرونا را در برابر درمان ها و واکسن های فعلی مقاومت کرده و با سرعت بیشتری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

نوع C.1.2 ویروس کرونا چه ویژگی هایی دارد؟

نوع C.1.2 ویروس کرونا را بشناسید. | پزشکت

به طور کلی، دانشمندان نگران این نوع از ویروس کرونا هستند.، زیرا به سرعت جهش یافته است. این سویه جدید، بین 44 تا 59 جهش با ویروس اصلی شناسایی شده در ووهان فاصله دارد. این جهش ها، به نوبه خود، باعث بروز جهش های بیشتر از سایر VOC یا Variant های به رسمیت شناخته شده توسط WHO در این سویه می شود.

دانشمندان می گویند، این سویه جدید، همچنین حاوی جهش های زیادی است که با افزایش قابلیت انتقال و افزایش توانایی فرار از چتر آنتی بادی، در انواع دیگر ویروس کرونا، مرتبط هستند. اگرچه این جهش ها، در شکل های مختلف رخ می دهند و تأثیرات آن ها بر ویروس هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما همچنان دارای اهمیت فراوانی هستند.

بیماری ژنتیک

از آنجایی که این سویه از ویروس کرونا، فقط چند ماه از زمان انتشار آن می گذرد، دانش و علم کنونی موجود درباره نحوه عملکرد آن، محدود است. با این حال، محققان گزارش کرده اند که موارد ابتلا به این نوع از ویروس کرونا، در ماه های اخیر، با سرعت مشابه با انواع بتا و در حال حاضر مشابه با سویه Delta، در آفریقای جنوبی افزایش یافته است.

محققان همچنین خاطرنشان می کنند که بین نمونه گیری و در دسترس بودن داده ها، معمولاً بین 2 تا 4 هفته تأخیر وجود دارد. این واقعیت، در کنار محدودیت در ظرفیت نمونه برداری، ممکن است به این معنی باشد که این نوع از ویروس کرونا، از آنچه که داده های فعلی نشان می دهند، بیشتر شیوع پیدا کرده است.

نوع C.1.2 ویروس کرونا از کجا آمده اند؟

وقتی کسی به این ویروس آلوده می شود، آنتی بادی های ما به این ویروس متصل می شوند. تا آن را کشته و از ورود آن به سلول های ما جلوگیری کنند. در طول ابتلا به عفونت، ویروس به طور تصادفی جهش می یابد. اگر این جهش های تصادفی فایده ای مانند توانایی فرار از این حملات سیستم ایمنی با جلوگیری از اتصال آنتی بادی، داشته باشند، این جهش افزایش می یابد. زیرا ویروس های دارای این جهش، دارای مزیت رقابتی هستند.

هرچه مدت طولانی تری فردی مبتلا به عفونت با یک ویروس خاص آلوده شده باشد، شانس بیشتری برای وقوع بسیاری از جهش ها وجود خواهد داشت. از آنجا که این سویه از ویروس کرونا (C.1.2) بسیار جهش یافته است. ما فرض می کنیم که این اختلال، یک عفونت طولانی مدت است که به ویروس اجازه می دهد تا قبل از انتقال به دیگران، جهش های زیادی را ایجاد کند.

آیا باید نگران سویه جدید کروناویروس باشیم؟

نوع C.1.2 ویروس کرونا را بشناسید. | پزشکت

به طور کلی، با توجه به این که این سویه جدید کرونا ویروس، به تازگی شناسایی شده است. هنوز اطلاعات دقیقی درباره آن در دسترس نیست. به هر حال، مسئولان بهداشتی مناطق مختلف جهان، به دقت، تحولات را رصد می کنند. به طور کلی، در حال حاضر، مدرکی از وجود جهش های خطرناک تر از سویه دلتا، در این سویه جدید، یافت نشده است. به هر حال، محققان در حال تلاش برای کسب اطلاعات بیشتری هستند.

علاوه براین، پزشکان سراسر دنیا، به مردم توصیه می کنند که در هر شرایطی، با رعایت نکات بهداشتی، مراقب سلامتی شان باشند. علت اصلی این امر، ناشناخته بودن ویروس کرونا و ‌عوارض جانبی احتمالی آن، به خصوص عارضه های طولانی مدت، است.

نوع C.1.2 خطرناک تر است یا سویه دلتا؟

به گفته محققانی که در زمینه این سویه جدید فعالیت می کنند، تعداد موارد ابتلا به این ویروس جدید، نسبتاً کم است. علاوه براین، تا به امروز، محققان به هیچ مدرکی دست پیدا نکرده اند که جهش های خاصی که در این ویروس ایجاد شده است، خطرناک تر از سویه دلتا باشند.

به طور کلی، محققان و پزشکان، معتقدند که با توجه به اطلاعات اندک کنونی، قضاوت درباره تاثیرات طولانی مدت این بیماری و نیز، اثرات سویه جدید کروناویروس، هنوز زود است. با گذشت زمان و انجام پژوهش های بیشتر، مسائل مربوط به کرونا ویروس، شفاف تر خواهد شد.

البته، نگرانی ها درباره سویه های جدید کروناویروس، تازه نیست. نگرانی های مشابهی در مورد نوع Iota که برای اولین بار در نیویورک شناسایی شده بود، ابراز شد. ولی به سرعت توسط نوع دلتا کروناویروس، تحت الشعاع قرار گرفته و تقریبا فراموش شد.

به گفته پزشکان، در حال حاضر، C.1.2 حتی یک نوع ساده ویروس نیست. چه رسد به این که VOC باشد. بنابراین، همه ما باید آرامش خود را حفظ کنیم. حتی اجازه دهیم ویروس شناسان شاغل در سیستم بهداشتب آفریقای جنوبی، کار خود را انجام داده و اطلاعات تکمیلی را منتشر کنند.

آیا C.1.2 می تواند از انواع دیگر کروناویروس پیشی بگیرد؟

نوع C.1.2 ویروس کرونا را بشناسید. | پزشکت

برای یافتن پاسخ این سوال، باید منتظر مانده و اوضاع را مشاهده کنیم. برخی از داده های اولیه نشان می دهند که سویه C.1.2 توسط Delta، تقریبا کنار زده شده است. اما هنوز برای گفتن سخن قطعی درباره این موضوع، بسیار زود است. تحقیقات، مسائل را شفاف تر خواهند کرد.

به گفته محققان، هنوز زود است که بگوییم این سویه از کروناویروس، چه کارهایی خواهد کرد. در حال حاضر، به نظر نمی رسد این سویه جدید، از سویه Delta که در حال حاضر در آفریقای جنوبی غالب است، پیشی بگیرد. Delta همچنین در جهان به عنوان نوع غالب باقی می ماند.

آیا واکسن کرونا در برابر نوع C.1.2 موثر هستند؟

از آنجا که سویه C.1.2 کروناویروس، دارای مشخصات جهشی مشابه سویه های بتا و دلتا است، دانشمندان و پزشکان کاملاً مطمئن هستند که واکسن های موجود، همچنان در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کروناویروس نوع C.1.2 ایمنی ایجاد می کنند. همانطور که در برابر انواع بتا و دلتا به طور مطلوبی عمل کردند.

هنوز مشخص نشده است که آیا این نوع جدید از کروناویروس، دارای ویژگی هایی است که می تواند آن را به VOC تبدیل کند یا خیر. البته، باید به این نکته مهم اشاره کرد که تحقیقات در این زمینه ادامه دارند. بحث پیرامون این نوع جدید از کروناویروس، باید این نکته را برجسته تر کند که چرا اینقدر مهم است که بتوانیم تلاش خود را برای کاهش بار جهانی این ویروس، به ویژه تلاش برای پوشش بالای واکسیناسیون در سراسر جهان، ادامه دهیم.

جامعه بهداشتی باید در رابطه با استراتژی های اساسی کنترل عفونت هوشیار باشند، از جمله:

  • استفاده از ماسک
  • فاصله گذاری اجتماعی
  • استفاده از نکات بهداشتی

چگونه می توانیم از خودمان در مقابل C.1.2 دفاع کنیم؟

به طور کلی، رعایت نکات بهداشتی که از زمان شروع همه گیری بیماری کووید ۱۹ توصیه شده اند، به همراه انجام واکسیناسیون کامل در سریع ترین زمان ممکن، بهترین راه های مبارزه با این بیماری، در سراسر کشورهای جهان به حساب می آیند.

در واقع، می توان گفت که مداخلات مشابهی که برای مبارزه با انواع دیگر کروناویروس استفاده می شوند.، احتمالاً در برابر این نوع نیز ایمنی زایی می کنند. سعی کنید برای به روز بودن، از اخبار روز در مورد شیوع COVID-19 مطلع شوید. همچنین، برای مشاوره بیشتر در مورد پیشگیری و درمان بیماری کووید ۱۹، می توانید با یک‌ پزشکت تماس گرفته و سوالات تان را از او بپرسید. متخصصین پزشکی به شما در مورد بیماری کووید ۱۹، اطلاعات لازم را خواهند گفت.

انواع ویروس های کرونا

نوع C.1.2 ویروس کرونا را بشناسید. | پزشکت

بر اساس اطلاعات منتشر شده، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در حال حاضر چهار سویه از VOC SARS-CoV-2 را به رسمیت می شناسد:

  • آلفا 1.1.7. اولین بار در سپتامبر 2020 در انگلستان شناسایی شد.
  • بتا 1.351. اولین بار در مه 2020 در آفریقای جنوبی شناسایی شد.
  • گاما 1. برای اولین بار، در نوامبر 2020 در کشور برزیل شناسایی شد.
  • Delta B.1.617.2. برای اولین بار، در اکتبر 2020، در کشور هند شناسایی شد.

باید این نکته را دانست که ویروس ها، برای تکثیر و جهش، به میزبان نیاز دارند. به طور کلی، تنها راه پیشگیری از ظهور و ایجاد انواع جدید و خطرناک SARS-CoV-2، پیشگیری از انتقال ویروس و بروز عفونت، در میان افراد سالم و یا بهبود یافته، است.

SARS-CoV-2 در میان افراد واکسینه نشده، سریعتر تکثیر می شود. بنابراین، در این افراد، ویروس فرصت بیشتری برای جهش دارد. از آنجایی که بدن های این افراد، قبلاً پاسخ ایمنی نسبت به ویروس ایجاد نکرده اند. ویروس عامل‌ بیماری کووید ۱۹، می تواند برای مدت طولانی تری در بدن آن ها زنده مانده و تکثیر شود.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/covid-19-what-do-we-know-about-the-c-1-2-variant

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز