لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

دوز دوم واکسن کرونا

دوز دوم واکسن کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

چرا به دو دوز واکسن کرونا نیاز داریم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تزریق دوز دوم واکسن کرونا و اینکه چرا به دوز دوم واکسن کرونا نیاز داریم یکی دیگر از چالش های پر تکرار واکسن کرونا است. برای اطلاعات بیشتر در مورد تزریق دوز دوم کرونا ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.   COVID-19، بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا، SARS-CoV-2 است. با وجود این که بسیاری از افراد مبتلا به COVID-19 علائم خفیفی دارند، دیگران می توانند به شدت بیمار شوند. چندین واکسن برای محافظت ار افراد، در برابر COVID-19 ساخته شده است.

به عنوان مثال، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تاکنون سه واکسن COVID-19 را برای استفاده اضطراری مجاز کرده است. دو مورد از آن ها، شامل واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna هستند. هر دوی این واکسن ها، به تزریق دو دوز نیاز دارند.

واکسن جانسون و جانسون نیز مجاز به استفاده اضطراری است. با این حال، این واکسن فقط به تزریق یک دوز نیاز دارد. ممکن است که سوالاتی در این مورد مطرح شود. چرا برخی واکسن ها نیاز به تزریق دو دوز دارند؟ بین تزریق دوزها، چقدر باید صبر کنید؟ آیا بعد از تزریق اولین دوز، مصونیت خاصی ایجاد می شود؟

در این مقاله، به شما توضیح داده می شود که چرا به تزریق دو دوز از این دو واکسن، یعنی واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna، نیاز دارید. اگر سوالات بیشتری در ذهن تان دارید، می توانید با یک پزشک تماس گرفته و در مورد آن ها، با او مشورت کنید.

مکانیسم تاثیر واکسن های‌ فایزر و مدرنا

واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna، هر دو از فناوری mRNA استفاده می کنند. سلول های بدن شما به طور طبیعی از mRNA ها، برای ایجاد انواع مختلف پروتئین های مورد نیاز برای حفظ سلامتی کلی اندام ها و سلول هایتان، استفاده می کنند.

mRNA موجود در دو دوز واکسن COVID-19، دستورالعمل هایی در مورد نحوه ساخت پروتئین سنبله مخصوص کروناویروس جدید به سلول های بدن شما ارائه می دهد. این پروتئین سنبله در سطح ویروس یافت می شود. ویروس، از این پروتئین سنبله برای اتصال و ورود به سلول میزبان، در بدن شما، استفاده می کند.

هنگامی که واکسن COVID-19 خود را دریافت می کنید، سیستم ایمنی بدن تان، اطلاعات پروتئین سنبله را پردازش می کند و پاسخ ایمنی به آن ایجاد می شود. فرآیند ایجاد ایمنی، شامل تولید آنتی بادی است. بدین ترتیب، بدن تان در برابر ورود ویروس ها، مقاوم خواهد شد.

واکسن ها، به جنبه بسیار مهمی از سیستم ایمنی بدن شما بستگی دارند. این ویژگی مهم سیستم ایمنی بدن انسان، این است که سیستم ایمنی، حافظه دارد. پس از واکسیناسیون، سیستم ایمنی بدن شما همچنان اطلاعات مربوط به پروتئین سنبله را ذخیره می کند.

اگر در معرض ابتلا به ویروس جدید کرونا قرار بگیرید، سیستم ایمنی بدن شما از این اطلاعات ذخیره شده برای پاسخگویی و محافظت از شما در برابر ویروس استفاده می کند. این کار سیستم ایمنی، می تواند به شما در جلوگیری از بروز بیماری COVID-19 کمک کند.

کل فرآیند ایمنی زایی، معمولاً 2 هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن، به طول می انجامد. به همین دلیل است که اگر مدت کوتاهی پس از دریافت واکسن، در معرض این ویروس قرار بگیرید، هنوز می توانید به ویروس جدید کرونا مبتلا شده و بیمار شوید.

بیماری ژنتیک

چرا واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna به تزریق دو دوز نیاز دارند؟

دوز دوم واکسن کرونا | پزشکت

طی مطالعات اولیه، محققان دریافتند که واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna، در صورتی که به صورت تک دوز تزریق شوند، باعث ایجاد پاسخ ایمنی نسبتا خفیف و ضعیف در بدن فرد دریافت کننده واکسن، می شوند. با این حال، هنگامی که دوز دوم تزریق می شود، پاسخ ایمنی قوی تری به وجود می آید.

اساساً، تزریق اولین دوز واکسن، روند ایجاد محافظت را آغاز می کند. با تزریق دوز دوم واکسن ضد بیماری کووید ۱۹، این ایمنی و حفاظت، بسیار بیشتر از قبل، تقویت می شود. در این باره، یک قیاس برای توضیح بهتر آن، وجود دارد: شما و یک دوست در حال تلاش برای حرکت دادن یک میز سنگین در یک اتاق هستید. شما دو نفر، می توانید آن را تا حدی به مکان مورد نظرتان برسانید. سپس، چند دوست دیگر برای کمک به آنجا می آیند و بدین ترتیب، می توانید بقیه راه را طی کنید.

واکسن هایی که به تزریق بیش از یک دوز نیاز دارند، چندان غیر رایج نیستند. برخی از نمونه های واکسن های دیگر که به تزریق چند دوز نیاز دارند، عبارت اند از:

  • واکسن زونا
  • سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)
  • واکسن های ضد هپاتیت A و هپاتیت B

آیا واکسن های ضد کووید -19 دیگری وجود دارند که به تزریق دو دوز نیاز داشته باشند؟

چندین نوع دیگر از واکسن های COVID-19، از جمله واکسن هایی که هنوز در دست توسعه هستند، به تزریق دو دوز نیاز دارند. برخی از نمونه های این نوع از واکسن ها، عبارت اند از:

  • نوواواکس
  • Sputnik V
  • Coronavac
  • Oxford-AstraZeneca

واکسن های ضد بیماری کووید ۱۹ تک دوز

واکسن ضد بیماری کووید -19 که توسط شرکت جانسون و جانسون، ساخته شده است تنها به تزریق یک دوز نیاز دارد. پس از بررسی داده های ایمنی و اثربخشی آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ، FDA این مجوز استفاده از این واکسن را اعطا کرده است.

بین تزریق دو دوز واکسن ضد کووید ۱۹ چقدر باید صبر کنید؟

دوز دوم واکسن کرونا | پزشکت

در مورد واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna، یک دوره انتظار بین تزریق دوز اول و دوم وجود دارد. فاصله زمانی بین تزریق دو دوز واکسن ضد بیماری کووید ۱۹، بستگی به نوع واکسنی دارد که دریافت کرده اید.

در ادامه مقاله، به فاصله زمانی مورد نیاز بین تزریق دوز اول و دوم برخی از واکسن ها، اشاره شده است:

  • Pfizer-BioNTech. دوز دوم خود را 3 هفته (21 روز) پس از تزریق اولین دوز، دریافت می کنید.
  • واکسن مدرنا. دوز دوم مورد نیاز خود را 4 هفته (28 روز) پس از تزریق اولین دوز، دریافت می کنید.

چرا بین تزریق دوز اول و دوم به فاصله زمانی نیاز است؟

دریافت دوز اول واکسن ضد بیماری کووید ۱۹، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. تزریق دو اول، در اصل، mRNA مربوطه را به پروتئین سنبله معرفی می کند و به آن اجازه می دهد قبل از دریافت دوز دوم، یک واکنش ایمنی کوچک ایجاد کند. زمان لازم است تا بتوان این روند را به درستی توسعه داد.

همچنین مهم است که دوز دوم خود را خیلی زود دریافت نکنید، زیرا ممکن است بر ایمنی زایی ناشی از تزریق واکسن، تأثیر بگذارد. طبق دستورالعمل های ارائه شده از سوی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، می توانید دوز دوم خود را حداکثر 4 روز زودتر از زمان توصیه شده دریافت کنید.

اگر مدت زمان بیشتری منتظر بمانید تا واکسن دوم را دریافت کنید چه اتفاقی می افتد؟

CDC توصیه می کند که تزریق دوز دوم واکسن خود را، تا حد امکان، نزدیک به فاصله مورد نیاز بین تزریق اول و دوم، دریافت کنید. شاید برایتان سوال باشد که اگر نتوانید دوز دوم خود را در بازه های زمانی مشخص دریافت کنید، چه اتفاقی می افتد.

CDC می گوید، در مورد چنین شرایطی، یعنی فراموشی دوز دوم، دوز فراموش شده را می توان تا 6 هفته (42 روز) پس از دریافت دوز اول، تجویز کرد. در حال حاضر، پزشکان نمی دانند که آیا تأخیر در دریافت دوز دوم، بیش از این زمان، بر ایمنی زایی واکسن، تأثیر می گذارد. یا خیر.

برای این که بتوانید دوز دوم واکسن تان را به موقع دریافت کنید، بهتر است در همان روز دریافت دوز اول، برای تزریق دوز دوم، برنامه ریزی داشته باشید. اگر در حال حاضر برای دریافت دوز دوم واکسن تان، برنامه ریزی نکرده اید، برای تعیین وقت قبلی با محلی که اولین دوز خود را آن جا دریافت کرده اید، تماس بگیرید.

بعد از دریافت اولین دوز واکسن از چه سطح ایمنی برخوردار خواهید شد؟

دوز دوم واکسن کرونا | پزشکت

اگرچه واکسن های Pfizer-BioNTech و Moderna به تزریق دو دوز نیاز دارند، اما پس از دریافت اولین دوز، مقداری ایمنی دریافت می کنید. بیایید این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

Pfizer-BioNTech. محققانی که بر روی آزمایشات بالینی واکسن Pfizer-BioNTech کار می کردند، بین زمان تزریق دوزهای اول و دوم، که یک دوره 21 روزه است، اثر ایمنی زایی 52 درصدی را مشاهده کردند. با این حال، واکسن Pfizer-BioNTech ممکن است بعد از تزریق اولین دوز، موثرتر باشد. این اطلاعات از تجزیه و تحلیل انجام شده توسط دانشمندان در انگلستان به دست آمده است.

این دانشمندان می خواستند تأثیر این واکسن را، 15 روز یا بیشتر، پس از دریافت اولین دوز واکسن Pfizer-BioNTech مورد بررسی قرار دهند. آن ها دریافتند که اثر واکسن، در واقع 15 روز پس از تزریق اولین دوز به 89 تا 91 درصد نزدیک می شود.

واکسن مدرنا. در یک گزارش ارائه شده به FDA، محققان در مورد کارآیی واکسن های تزریق شده به شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی، که فقط یک دوز واکسن دریافت کرده بودند، بحث کردند. اثر واکسن مدرنا، به میزان 50.8 درصد تا 14 روز پس از تزریق اولین دوز، مشاهده شد. اثر واکسن پس از 14 روز از تزریق دو اول، 92.1 درصد بود.

بعد از تزریق دوز دوم واکسن چه میزان ایمنی ایجاد می شود؟

حال بیایید مصونیت ایجاد شده را، پس از دریافت دوز دوم واکسن Pfizer-BioNTech یا Moderna بررسی کنیم.

Pfizer-BioNTech. محققان، در آزمایش بالینی واکسن Pfizer-BioNTech، ۷ روز پس از تزریق دوز دوم این‌ واکسن، اثربخشی واکسن را بررسی کردند. در این مرحله، اثر ایمنی زایی این واکسن، 95 درصد بود. علاوه براین، یک مطالعه جداگانه، که در حال حاضر در حال چاپ مجدد است، به این موضوع پرداخته است. این مطالعه، 63 روز پس از دریافت دوز دوم، افراد را بررسی کرد.

پس از تزریق دوز دوم، پاسخ آنتی بادی قوی مشاهده شد. با وجود این که سطح کلی آنتی بادی ها، با گذشت زمان، به آرامی کاهش می یابد، اما همچنان به مدت 63 روز، بالا باقی می ماند.

واکسن مدرنا. محققانی که بر روی کارآزمایی بالینی واکسن Moderna کار می کردند، اثر ایمنی زایی این واکسن را 14 روز پس از دریافت دوز دوم، در شرکت کنندگان ارزیابی کردند. اثر ایمنی زایی این واکسن در این مرحله، 94.1 درصد بود. همچنین، محققان، یک مطالعه جداگانه، در مورد پاسخ ایمنی به واکسن Moderna، در ۹۰ روز پس از تزریق دوز دوم، منتشر کردند. این مطالعه نسبتاً کوچک و شامل 34 شرکت کننده بود.

سطوح بالایی از آنتی بادی، پس از تزریق دوز دوم ، در بدن افراد واکسینه شده، ساخته شد. مشابه مطالعه Pfizer-BioNTech که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است، سطح آنتی بادی به تدریج کاهش می یابد. با این حال، مصونیت در سطح بالا، به مدت 90 روز ادامه داشت.

آیا تزریق دوز دوم واکسن ضد کووید ۱۹ لازم است؟

از آنجا که به نظر می رسد، هر دو واکسن فایزر و مدرنا، 14 روز یا بیشتر، پس از تزریق اولین دوز، اثربخشی بالایی دارند، ممکن است از خود بپرسید که آیا تزریق دوز دوم واکسن، ضروری است یا خیر. در واقع، بین مقامات بهداشت عمومی و دانشمندان، در مورد احتمال تأخیر یا حذف دوز دوم این واکسن ها، بحث ایجاد شده است.

برخی از افراد، مدعی هستند که تأخیر یا حذف تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹، باعث می شود که تعداد بیشتری از مردم بتوانند از سطح ایمنی مطلوب در برابر کووید ۱۹، برخوردار شوند. همچنین، این امر، می تواند به افزایش تعداد واکسن، برای تزریق به افراد بیشتر، کمک کند.

با این حال، نگرانی هایی در مورد انجام این کار وجود دارد. با انجام این کار، ممکن است ایمنی کلی یا اثر واکسن تحت تأثیر قرار گیرد. علاوه بر این، سطوح پایین ایمنی می تواند باعث ظهور انواع ویروس های بیشتری شود که می توانند از زیر چتر ایمنی زایی واکسن های فعلی ضد کووید ۱۹، فرار کنند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/why-two-doses-of-covid-vaccine

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز