لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی

تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی می تواند برای زنانی که از اختلالات قاعدگی رنج می برند و یا نگران وضعیت باروری خود هستند، مهم باشد. اما آیا به راستی واکسن کرونا می تواند در قاعدگی تاثیری داشته باشد؟

گزارش های متعددی وجود دارد که ارتباط و تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی را تایید کرده است. به طور کلی بررسی ها واکسن های کووید -19 را با تغییر در چرخه قاعدگی افراد مرتبط می کند. بسیاری از افراد پس از دریافت واکسن COVID-19 تغییراتی در پریودهای خود گزارش کرده اند. کارشناسان درباره این پدیده چه می گویند؟

واکسن کووید -19 مسلماً مهمترین ابزار جهان در مبارزه با همه گیری کووید -19 است. در سراسر جهان، 20 واکسن مجوز استفاده اضطراری را از مراجع نظارتی مربوطه در حداقل یک کشور دریافت کرده اند.

با این حال، یک موضوع همچنان ذهن عموم مردم و کارشناسان بهداشت را برانگیخته است:
  • این واکسن ها چه عوارضی می توانند داشته باشند؟
  • هر چند وقت یکبار و تحت چه شرایطی باید واکسن بزنیم؟

عوارض جانبی رایج در انواع مختلف واکسن ها شامل تب، خستگی، سردرد و بدن درد است. واقعیت این است که عوارض جانبی جدی بسیار به ندرت دیده شده اند. آژانس های بهداشت ملی و بین المللی به جمع آوری و نظارت بر گزارشات مربوط به هرگونه عوارض جانبی ادامه می دهند.

با این حال، با توسعه واکسیناسیون در سراسر جهان، برخی از افراد به یک عارضه جانبی بالقوه اشاره کرده اند. حتی گزارشات زیادی درباره تغییرات چرخه قاعدگی افراد پس از دریافت واکسن COVID-19 منتشر شده است. اما داده های خاصی در مورد فراوانی این پدیده در حال حاضر کمیاب است.

نتایج بررسی تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی

اطلاعاتی که تایمز به دست آورد نشان می دهد که در انگلستان، آژانس تنظیم کننده محصولات دارویی و بهداشتی تقریباً 4000 گزارش از تغییرات دوره های قاعدگی پس از واکسن COVID-19 تا 17 مه 2021 دریافت کرده است.

از این تعداد، 2734 مورد پس از واکسن Oxford-AstraZeneca، 1158 مورد پس از واکسن Pfizer-BioNTech و 66 مورد پس از واکسن Moderna رخ داده است.

با توجه به این گزارش ها، سوالات زیادی ایجاد شده است، از جمله:

  • چرخه قاعدگی فرد بعد از واکسن چگونه ممکن است تغییر کند؟
  • آیا اینها واقعاً عوارض جانبی مربوط به COVID-19 هستند؟
  • آیا ناشی از استرس و سایر تغییرات زندگی بوده که ممکن است همزمان با دریافت واکسن باشد؟

علت خونریزی شدید بعد از واکسن کرونا چیست؟

تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی | پزشکت

بررسی ها نشان داده برخی از زنان بعد از دریافت واکسن کرونا دوره های قاعدگی طولانی را تجربه کرده اند. تا کنون، علت اصلی مکانیسم های بیولوژیکی در پشت این تغییرات دوره ای بررسی نشده است و مشخص نیست که چه کسانی ممکن است بیشتر در معرض این تغییرات باشند.

بیماری ژنتیک

کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا عواملی در احتمال تغییر چرخه قاعدگی پس از دریافت واکسن COVID-19 وجود دارد یا خیر.

این در حالی است که برخی از آنها حدس می زنند کسی در حال حاضر اختلالی داشته باشد که ممکن است خونریزی و لخته شدن را تحت تأثیر قرار دهد یا در گذشته با خونریزی و لخته شدن مشکل داشته باشد، ممکن است بعد از دریافت واکسن این عوارض را تجربه کند. اگر هنوز واکسن را دریافت نکرده اید، ابتدا پزشک در این زمینه مشورت کنید.

سطح بالای استروژن

اما برخی از کارشناسان معتقدند داشتن سطح بالای استروژن، می تواند یکی از عوامل بروز قاعدگی های طولانی مدت بعد از واکسن کرونا باشد. این بیشتر در زنان بالای 40 سال شایع است و نتیجه افزایش سیگنال از مغز است که برای تحریک تخمک گذاری لازم و ضروری می باشد.

آنها همچنین معتقدند که کورتیزول، به اصطلاح هورمون استرس، می تواند بر پریود تأثیر بگذارد و تغییرات در چرخه قاعدگی ممکن است نه در پاسخ به واکسن های COVID-19 بلکه در افزایش سطح استرس باشد.

استرس

دکتر جردن همچنین نقشی را که استرس می تواند در تأثیر دوره ها ایفا کند، برجسته کرد. او معتقد است: “استرس می تواند بر سطح کورتیزول ما تأثیر بگذارد. کورتیزول می تواند بر تخمک گذاری و سطح FSH / LH هورمون تحریک کننده فولیکول یا هورمون لوتئینیزه تأثیر بگذارد.

بیماری های خودایمنی 

دکتر اسکات در ادامه این نظریه را مطرح کرد که ممکن است علت اصلی تغییرات قاعدگی بعد از واکسن کرونا، بیماری های خود ایمنی باشد. چون واکسن های کووید -19برای تقویت پاسخ ایمنی و تولید آنتی بادی هایی که از شما در برابر SARS-CoV-2 محافظت می کنند، به سیستم ایمنی افراد وابسته است.

دکتر جردن، با این حال، گفت که تغییرات دوره های قاعدگی در افراد واکسینه نشده نیز به دلایل مختلف رخ می دهد.

تغییرات قاعدگی بعد از واکسن کرونا چقدر طول می کشد؟

تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی | پزشکت

مطالعات واکسن نشان داده است که اکثر این تغییرات در چند روز اول پس از واکسیناسیون بوده و به سرعت برطرف می شود. مطابق با این امر این است که وقتی زنان تغییرات دوره ای خود را گزارش می کنند، بیشتر اوقات فقط در چرخه فوری خود هستند. چرخه های بعدی به حالت اولیه باز می گردند.

دکتر جردن به زنانی که پس از دریافت واکسن دچار تغییر در چرخه قاعدگی خود می شوند، توصیه می کند:

اگر دچار درد شدید یا تغییرات مداوم در قاعدگی خود هستید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. چرخه های قاعدگی از نظر بیولوژیکی پیچیده هستند. بنابراین عوامل مختلفی می تواند بر آنها تأثیر بگذارد. ارائه دهنده خدمات درمانی شما می تواند این عوامل را ارزیابی کند.

اما افرادی که بلافاصله پس از واکسیناسیون یک دوره غیرطبیعی را تجربه کرده اند مطمئن باشند که شواهد نسبتاً وسیعی وجود دارد که واکسن هیچ تاثیری بر باروری یا بارداری ندارد. الگوها نشان می دهد که چرخه های بعدی یا دوره های قاعدگی باید عادی شوند.

نکته اصلی این است که فقط مراقب خودتان باشید. کارشناسان همچنین توصیه می کنند: اگر خونریزی زیادی دارید و احساس ضعف می کنید. اگر یک قاعدگی فوق العاده سنگین دارید یا چند هفته طول می کشد، شما باید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر کلنسی می گوید: روش های متعددی وجود دارد که پزشکان می توانند به توقف خونریزی کمک کنند. وی همچنین به زنانی که پس از یائسگی دچار هرگونه خونریزی می شوند، توصیه کرد که با پزشک مشورت کنند.

آیا واکسن کرونا بر باروری تاثیر دارد؟

تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی | پزشکت

دکتر جردن، و همچنین Dr. لی و کلنسی، تأکید کردند که واکسن COVID-19 هیچ خطری برای باروری ندارد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) همچنین تصریح می کند: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این واکسن ها می توانند بر باروری فرد تأثیر بگذارند.

این در حالی است که ابتلا به [COVID-19] برای سلامتی طولانی مدت شما، برای باروری آینده و برای دوره شما بسیار بدتر است.

دکتر کلنسی همچنین گفت که صرف نظر از اثرات احتمالی روی چرخه قاعدگی، به دلیل محافظتی که واکسن برای فرد و جامعه ارائه می دهد، در دریافت مجدد واکسن COVID-19 تردید نکنید.

ویروس کرونا و عوارض طولانی مدت بر قاعدگی

تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی | پزشکت

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کووید -19 طولانی مدت اشاره کرده اند که این امر بر چرخه قاعدگی آنها نیز تأثیر گذاشته است. افراد مبتلا به کووید طولانی مدت اغلب علائمی مانند تب، خستگی یا سردرد را برای ماه ها پس از فروکش بیماری اولیه تجربه می کنند.

شواهد موجود نشان می دهد که علائم COVID-19 باید حدود 2 هفته پس از شروع علائم ناپدید شوند.

دلایلی که بسیاری از مردم همچنان علائم مخرب را تجربه می کنند هنوز نامشخص است. با این حال، محققان و پزشکان در حال بررسی مکانیسم های احتمالی و بهترین راه ها برای حمایت از افراد مبتلا به COVID طولانی هستند.

پریودهای نامنظم، لخته شدن، افزایش علائم

اخیراً، در رسانه های اجتماعی و گروههای حمایتی اختصاصی، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کووید طولانی مدت در مورد چگونگی تأثیر این وضعیت طولانی مدت بیماری بر چرخه قاعدگی خود و تأثیر بیشتر بر کیفیت زندگی آنها صحبت کرده اند.

برخی از آنها گفتند که از زمان ابتلا به کووید -19، قاعدگی های نامنظم، لخته شدن غیرمعمول خون قاعدگی یا وخیم تر شدن سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه کرده اند.

با این حال، در حالی که همه افرادی که تغییراتی در چرخه قاعدگی خود تجربه کرده بودند. شکل این اختلالات متفاوت بود. هنوز مشخص نیست که چرا چرخه های قاعدگی در طول و بعد از COVID-19 تحت تأثیر قرار می گیرند.

با این حال، متخصصان پزشکی بر اساس تجربیات خود در مورد اینکه چگونه عفونت های ویروسی می توانند به طور غیر منتظره بر دوره ها تأثیر بگذارند، توضیحات احتمالی ارائه کرده اند.

به نظر می رسد استرس به خودی خود باعث اختلال در قاعدگی با اختلال در محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان می شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که کروناویروس جدید می تواند اندام های تناسلی زنان را تحت تأثیر قرار دهد.

اطلاعات منتشر شده در مورد اثرات SARS-CoV-2 نسبتاً کمیاب است. با این حال، برخی معقول بیولوژیک که این ویروس می تواند عملکرد تخمدان به طور مستقیم در برخی از اثرات این ویروس در دیگر اندام ها وجود دارد.

سخن آخر

بررسی ها نشان داده است که 25 درصد از افراد مبتلا به COVID تغییرات قاعدگی دارند. به نظر می رسد اینها پس از بهبودی فرد به حالت اولیه باز می گردند. هیچ چیز نشان دهنده تغییرات باروری نیست.

طبق یک مطالعه منتشر شده در Reproductive BioMedicine Online در ماه سپتامبر، از 177 فرد مبتلا به COVID-19 با سابقه قاعدگی، 45 نفر (25٪) تغییرات در حجم خون قاعدگی را گزارش کردند. 50 نفر (28٪) تغییرات مختلفی در چرخه قاعدگی مانند خونریزی سبک تر یا دوره های طولانی مدت داشته اند.

سلامت زنان و مامایی از آنجایی اهمیت  زیادی پیدا کرده است که بروز هر گونه علائم هشدار دهنده در زنان ممکن است در نازایی آنها تاثیر هر چند جزئی داشته باشد و باعث نگرانی در این زمینه شود. اما خوشبختانه مشورت با متخصص زنان و زایمان و حتی ماما های باتجربه می تواند تا جای ممکن این نگرانی ها را کاهش دهد. از طرفی هم مشورت با روانپزشک در زمینه های سکس تراپی و مسائل و مشکلات جنسی می تواند از بروز اکثر نگرانی ها در زمینه اختلافات خانوادگی در کنار مشکلات شیوع کرونا پیشگیری کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز