لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟ ورود و توزیع واکسن های ایمن و موثر COVID-19 یک پیشرفت بزرگ در همه گیری ویروس کرونا است. با واکسیناسیون بیشتر افراد، خانواده ها و جوامع قادر خواهند بود به تدریج به روال عادی بازگردند. هر سه واکسن مجاز یا تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به طور کامل آزمایش شده اند. حتی در پیشگیری از COVID-19 شدید ایمن و موثر هستند. واکسن ها همچنان تحت نظارت مداوم و شدید ایمنی قرار دارند.

به طور کلی، هر سه واکسن را در پیشگیری از بیماری های جدی، بستری شدن و مرگ ناشی از COVID-19 بسیار موثر شناخته شده و مزایای آنها از خطرات آنها بیشتر است.

میوکاردیت و واکسن های COVID-19

از آوریل 2021، با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، بیش از هزار مورد میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و پریکاردیت (التهاب پوشش داخلی قلب) پس از دریافت واکسن های کرونا ویروس در ایالات متحده گزارش شده است. با توجه به صدها میلیون دوز واکسن COVID-19 که تجویز شده است، این گزارش ها بسیار نادر است. این مشکل بیشتر در نوجوانان و جوانان و مردان اتفاق می افتد. میوکاردیت یا پریکاردیت در بیشتر موارد خفیف است و به سرعت برطرف می شود.

اگر در عرض چند روز پس از تزریق دومین تزریق واکسن COVID-19 ، شما یا فرزندتان دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

واکسن جانسون و جانسون

در آوریل 2021، واکسن جانسون و جانسون متوقف شد. در حالی که FDA و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تعداد کمی از موارد لخته شدن خون را در افرادی که آن واکسن را دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار دادند. تقریباً تمام گزارشات مربوط به این مشکل در زنان بزرگسال زیر 50 سال گزارش شده است. پس از بررسی دقیق، FDA و CDC توصیه کردند که تجویز واکسن  COVID-19 جانسون و جانسون با خیال راحت از سر گرفته شود. پزشکی جان هاپکینز این توصیه ها را دنبال موقتاً واکسن J&J را متوقف کرد و سپس از سر گرفت.

تعداد کمی از افراد پس از دریافت واکسن J&J دچار بیماری لخته خون جدی شده اند. تقریباً تمام گزارشات مربوط به این مشکل در زنان بزرگسال زیر 50 سال بوده است. مرور همه داده های موجود در آن زمان نشان می دهد که مزایای شناخته شده و بالقوه واکسن J&J بیشتر از خطرات شناخته شده و بالقوه آن است.

با این حال، زنان زیر 50 سال باید از این عارضه جانبی نادر آگاه باشند و باید بدانند که واکسن های دیگر COVID-19 در دسترس است.

به مدت سه هفته پس از دریافت واکسن J&J، ممکن است علائم احتمالی لخته شدن خون با پلاکت های پایین به نام ترومبوز با سندرم ترومبوسیتوپنی یا TTS را مشاهده کنید. اگرچه بسیار نادر و در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است، اما TTS بسیار جدی است.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم ظرف 3 هفته پس از دریافت واکسن کرونا J&J، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم پا
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • درد مداوم شکم
  • سردردهای شدید یا مداوم یا تاری دید
  • کبودی آسان یا لکه های خونی کوچک زیر پوست در نزدیکی محل تزریق

آیا باید نگران ایمنی واکسن کرونا باشم؟

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟ | پزشکت

بیماری ژنتیک

طی ماه های گذشته، میلیون ها نفر در ایالات متحده واکسینه شده اند. FDA واکسن COVID-19 را به طور کامل تأیید کرده است. ممکن است در آینده سایر واکسن های کرونا را به طور کامل تأیید کند. FDA و CDC همچنان از نظر ایمنی هر یک از واکسن های مجاز COVID-19 را به دقت زیر نظر دارند.

این سازمان ها دقیق و شفاف عمل می کنند. یک مثال این است که در آوریل 2021 CDC و FDA تجویز واکسن J&J را متوقف کردند تا بتوانند اطلاعات مربوط به چند مورد گزارش شده از لخته شدن خون جدی پس از واکسیناسیون با آن واکسن را بررسی کنند. پس از این بررسی، FDA و CDC تعیین کردند که مزایای واکسن J&J بیشتر از خطر این عارضه جانبی است و واکسیناسیون با تزریق J&J مجاز به سرگیری است.

به همین ترتیب، پس از مشاهده موارد نادر میوکاردیت پس از تزریق دوم واکسن های Pfizer وModerna COVID-19، CDC اطلاعاتی را برای عموم منتشر کرد. هرگونه خطرات احتمالی ایمنی واکسن های COVID-19 باید در برابر خطر جدی شناخته شده است. حتی آسیب ناشی از عفونت COVID-19 و مزایای حفاظتی که واکسن ها ارائه می دهند، سنجیده شود.

برای اطمینان از ایمن بودن واکسن کرونا چکار کنم؟

ایمنی همیشه یک اولویت اصلی است زیرا سازمان بهداشت جهانی با تولید کنندگان واکسن همکاری می کنند تا واکسن های جدید را تولید و مجاز کنند. در اینجا برخی از مراحل اقدامات آنها ذکر شده است:

آزمایش دقیق. همه واکسن ها آزمایشات بالینی را برای آزمایش ایمنی و اثربخشی انجام می دهند. برای واکسن COVID-19، FDA استانداردهای ایمنی بالایی را برای توسعه دهندگان واکسن تعیین کرد.

مجوز برای استفاده اضطراری. اگر واکسن یا دارو برای رسیدگی به شرایط اضطراری مانند همه گیری ویروس کرونا مورد نیاز است، هنگامی که ایمن و موثر نشان داده شود، FDA می تواند مجوز استفاده اضطراری یا EUA را به آن اعطا کند. EUA اجازه می دهد قبل از تأیید رسمی FDA از واکسن، درمان یا دارو استفاده شود.

نظارت مداوم برای مشکلات و عوارض جانبی. هنگامی که واکسن EUA دریافت می کند و به افراد داده می شود، FDA و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) به دقت به تماشای آنها ادامه می دهند. تا مطمئن شوند مشکلی ایجاد نمی شود. داده های مربوط به سوابق ایمنی واکسن در طول زمان جمع آوری می شود. یکی از راه های مهم گزارش هرگونه عوارض جانبی پس از واکسیناسیون، سیستم گزارش حوادث جانبی واکسن (VAERS) است.

آیا نگرانی هایی در مورد ایمنی واکسن وجود دارد؟

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟ | پزشکت

مسائل مربوط به واکسن COVID-19 جانسون و جانسون و بروز نادر میوکاردیت پس از واکسن های Pfizer وModerna COVID-19، همانطور که در بالا ذکر شد، گزارش شده است.

آزمایشات مربوط به واکسن ها دارای نظارت ایمنی کاملاً مستقل بوده و داده های ایمنی به طور مداوم توسط FDA و پانل های متخصص بررسی می شود. تعداد مشکلات جدی در شرکت کنندگان در آزمایش واکسن بسیار کم بود و تفاوت کمی بین کسانی که واکسن واقعی را دریافت کرده بودند. کسانی که دارونما دریافت کرده بودند وجود داشت. میلیون ها نفر از زمان مجوز واکسن ها را دریافت کرده اند. نظارت دقیق ایمنی بر روی هر نوع واکسن COVID-19 همچنان ادامه دارد.

آیا واکسن کووید -19 خطر واکنش آلرژیک دارد؟

طبق CDC، هر کسی که حساسیت شدید به هریک از اجزای واکسن دارد (به عنوان مثال، آنافیلاکسی) نباید آن واکسن را دریافت کند. CDC می گوید افرادی که به برخی غذاها، حشرات، لاتکس و سایر آلرژن های رایج حساسیت دارند می توانند با خیال راحت واکسن COVID-19 را دریافت کنند. کسانی که سابقه واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) به تزریق یا سایر واکسن ها دارند. باید در مورد واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنند، که می تواند خطر آنها را ارزیابی کند.

عوارض جانبی واکسن کووید چیست؟

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟ | پزشکت

برخی از افراد متوجه عوارض جانبی واکسن COVID-19، مانند درد یا تورم در محل دریافت واکسن می شوند. همچنین ممکن است دچار تب، درد عضلانی، لرز، خستگی، سردرد یا ترکیبی از این علائم شوید.

عوارض جانبی واکسن COVID-19 ممکن است حدود یک یا دو روز طول بکشد. اما این علائم نشان دهنده بیماری نیست. این ها نشانه هایی است که نشان می دهد سیستم ایمنی بدن شما در حال واکنش است و در صورت ابتلا به ویروس کرونا آماده مبارزه می شود. در صورت تداوم علائم، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا عوارض جانبی از تزریق اول تا دوم متفاوت است؟

هر واکسیناسیون COVID-19 که شامل دو تزریق است، چندین هفته با فاصله از هم تزریق می شوند. برای این واکسیناسیون دو شات:

  • اگر تا به حال COVID-19 نداشته اید، ممکن است بعد از دوز دوم عوارض جانبی بیشتری مشاهده کنید تا بعد از دوز اول.
  • اگر قبلاً COVID-19 را قبل از واکسیناسیون داشته اید، اولین تزریق ممکن است عوارض جانبی قابل توجهی نسبت به افرادی که این ویروس را نداشته اند ایجاد کند.

چگونه واکسن COVID-19 به این سرعت ساخته شد؟

در گذشته، توسعه واکسن ها سال ها طول کشیده است. با این حال، توسعه نسبتا سریع این واکسن به این معنا نیست که اقدامات ایمنی حذف شده است. دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود واکسن های COVID-19 سریعتر از سایر واکسن ها تولید شوند:

سالهاست که فناوری های مورد استفاده برای تولید واکسن های کووید -19 برای آماده سازی برای شیوع ویروس های عفونی در حال توسعه است. مراحل تولید در اوایل همه گیری آماده بود. همچنین تولیدکنندگان واکسن برخی مراحل این فرآیند را به طور همزمان انجام دادند تا در اسرع وقت اطلاعات بیشتری جمع آوری کنند.

دولت ها از قبل به توسعه دهندگان واکسن منابع لازم را اعطا کردند. بنابراین شرکت ها منابع مورد نیاز خود را در اختیار داشتند. برخی از انواع واکسن های کووید -19 با استفاده از RNA ایجاد شده است، RNA فناوری جدیدی است که به روشی سریع تر از روش سنتی ساخت واکسن ها اجازه می دهد.

از آنجا که ویروس کرونا بسیار مسری و گسترده است. بسیاری از داوطلبانی که واکسن دریافت کرده اند در معرض این ویروس قرار گرفتند تا مشخص شود آیا واکسن کار می کند یا خیر. شرکت ها شروع به تولید واکسن قبل از مجوز یا تأیید خود کردند. بنابراین در صورت وقوع مجوز برخی از منابع آماده خواهند بود.

واکسن COVID-19 چقدر موثر است؟

آیا واکسن کرونا بی خطر است؟ | پزشکت

همه واکسن های مجاز برای پیشگیری از عفونت شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از COVID-19 بسیار موثر هستند. روش های آزمایش واکسن ها همه یکسان نیستند، بنابراین مقایسه آنها دشوار است.

آیا همچنان باید ماسک و اقدامات احتیاطی را دنبال کرد؟

CDC همچنان بر شیوع COVID-19 نظارت می کند و توصیه هایی برای استفاده از ماسک انجام می دهد، این اقدامات هم برای کسانی است که کاملاً واکسینه شده اند و هم کسانی که کاملاً واکسینه نشده اند. توصیه می شود که همچنان موقع رفتن به مطب پزشک، بیمارستان ها و مراکز شلوغ، فاصله اجتماعی را رعایت کنید. دستورالعمل ها و استفاده از ماسک همچنان توصیه می شود، و ما هنوز از همه افراد می خواهیم که در تمام امکانات خود از ماسک استفاده کنند.

آیا COVID-19 از طریق واکسن منتقل می شود؟

شما از هیچ یک از واکسن ها، COVID-19 را دریافت نمی کنید. واکسن های کووید -19 هیچ گونه ویروس یا مواد عفونی دیگری در خود ندارند.

FDA و سایر داوران، جمعیت های گوناگونی را که در آزمایشات به منظور ایمنی مورد استفاده قرار گرفته اند، از نزدیک در نظر می گیرند.

در صورت بروز هر گونه علائم و عوارض کرونا بهتر است به فکر مشاوره آنلاین در کرونا باشید. مشاوره با متخصصین پزشکی به خصوص متخصص بیماری های عفونی، متخصص ریه و متخصص گوارشی می تواند علائم شما را سریعا بررسی کرده و درمان مناسب را قبل از بروز عوارض به شما ارائه دهد. خدمات مشاوره آنلاین فوری و تلفنی در پزشکت مسیر دسترسی راحتی را برای ارتباط با مشاورین در اختیار شما قرار داده است.

منبع:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/is-the-covid19-vaccine-safe

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز