لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اخبارکرونا

عوارض واکسن کرونا ویروس چیست؟

عوارض واکسن کرونا ویروس چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض واکسن کرونا ویروس چیست؟ با امید به دستیابی به واکسن کرونا، عوارض واکسن کرونا ویروس توجه خیلی از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. آیا این واکسن منجر به بروز عوارض جدی می شود؟ واکسن چه زمانی در دسترس عموم قرار می گیرد؟ با تحولات سریع انجام شده توسط گروه های تحقیقاتی پزشکی برای تولید واکسن برای مبارزه با COVID-19، جهان مشتاقانه منتظر استقرار واکسنی برای استفاده عمومی است.

تقریباً 5 گروه تحقیقاتی به مرحله سوم آزمایشات بالینی خود رسیده اند و درصدد تزریق واکسن قبل از سال 2020 هستند. در حالی که تأیید عملکرد واکسن کرونا ویروس هنوز به اطلاعات زیادی نیاز دارد، اما چیزی که کارشناسان در مورد آن به مردم زیاد هشدار می دهند، عوارض جانبی احتمالی آن است که می تواند پس از تزریق رخ دهد.

واکسن چیست؟

واکسن کرونا ویروس | پزشکت

سیستم ایمنی بدن، فرد را در برابر عوامل عفونت زا، محافظت می کند و می تواند این عوامل را از بین ببرد. با این حال، برخی از عوامل بیماری می توانند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث بیماری جدی شوند. عوامل بیماری زایی که به احتمال زیاد باعث ایجاد بیماری می شوند، مواردی هستند که بدن آن ها را شناسایی نمی کند.

واکسیناسیون راهی برای آموزش به سیستم ایمنی بدن است که چگونه یک عامل خارجی را شناسایی کند و از بین ببرد. واکسیناسیون شکل مهمی از پیشگیری اولیه است که می توانند فرد را از مریض شدن محافظت کنند. واکسیناسیون به ما این مکان را می دهد تا بسیاری از بیماری ها مانند سرخک، فلج اطفال، کزاز و سیاه سرفه را کنترل کنیم. واکسیناسیون فقط از افراد محافظت نمی کند. وقتی افراد زیادی در جامعه واکسینه شوند، به محافظت جامعه کمک خواهد شد.

واکسن های ویروس کرونا چگونه کار می کنند؟

واکسن کرونا ویروس | پزشکت

به طور معمول، این واکسن ها مستقیم یا غیرمستقیم بر روی پروتئین سنبله که ویروس های کرونا را منحصر به فرد می کند، تاثیر می گذارند. پس از تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدن می تواند به سرعت ویروس های کرونا ویروس را تشخیص دهد و در صورت حمله، توانایی تکثیر ویروس را مختل می کند و از انتشار آن به سایر قسمت های سیستم ایمنی بدن پیشگیری می کند. واکسن از ورود ویروس به سلول ها، تکثیر آنها و بیمار شدن افراد جلوگیری می کند.

 آیا واکسن ها بی خطر هستند؟

به طور کلی واکسن ها به میزان قابل توجهی ایمن و بی خطر هستند. حتی اگر کسی عوارض یک بیماری را در نظر بگیرد در برابر عوارض واکسن آن خیلی بیشتر است. همین مورد در مورد واکسن های ویروس کرونا در حال تولید هم صدق می کند. واکسن های ویروس کرونا از روش های مختلفی استفاده می کنند، اما هیچ یک شامل ویروس های بیماری زا نیستند و خود واکسن منجر به بیماری نمی شود. از طرفی هم قانون ملی آسیب واکسن ایجاب می کند که واکسن ها باید “ایمن و موثر” باشند و تا زمانی که بی خطر نباشند در دسترس عموم قرار نمی گیرند.

عوارض کلی واکسیناسیون چیست؟

بیشتر عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن خفیف هستند. برخی افراد به هیچ وجه عوارض جانبی را تجربه نخواهند کرد. عوارض جانبی احتمالی که به ندرت دیده می شود، عبارتند از:

  • تشنج
  • خستگی
  • ضعف عضلانی
  • اختلالات خواب
  • از دست دادن حافظه
  • درجه پایین یا تب بالا
  • درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق
  • کاهش شنوایی و یا از دست دادن آن
  • فلج کامل عضلات در ناحیه خاصی از بدن

برخی از عوامل، خطر ابتلا به عوارض جانبی واکسیناسیون را افزایش می دهد. این عوامل خطرزا شامل موارد زیر است:

بیماری ژنتیک
  • بیمار بودن در هنگام دریافت واکسن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا سرکوب شده
  • داشتن سابقه خانوادگی یا شخصی در مورد حساسیت به واکسن

عوارض جانبی جدی یا خطرناک از طریق واکسن ها نادر است. در واقع، بیشتر افراد در صورت عدم واکسینه شدن در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می گیرند.

آیا هنوز هم می توانیم به واکسن کرونا امیدوار باشیم؟

واکسن کرونا ویروس | پزشکت

متخصصان مستقر در دانشگاه کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا که داده های آزمایشات و تحقیقات اولیه را از نزدیک تحت نظارت قرار داده اند، می گویند که در حالی که بسیاری از واکسنهایی که در حال تولید هستند، ثابت کرده اند که در خنثی سازی ویروس کرونا موثر هستند و واکسن منجر به بروز پاسخ ایمنی بدن می شود، اما بزرگترین نقض احتمالی واکسن می تواند بروز عوارض جانبی آن باشد؛ اما Moderna Inc و Oxford-AstraZeneca واکسن هایی تولید کردند که در حال حاضر در این رقابت ها پیشتاز هستند و نتایج خوبی را در آزمایش های اولیه نشان دادند. شرکت کنندگان در آزمایش علائم خفیف تا متوسط پس از تزریق واکسن را گزارش داده اند.

از نظر علمی، اکثر واکسن ها بعد از تزریق منجر به بروز اثر واکنشی می شوند. بر همین اساس حتی افرادی که دوز کمی از واکسن را دریافت می کنند ممکن است علائم خفیف یا کوتاه مدتی را بروز دهند که این علائم در افرادی که واکسن کرونا ویروس را دریافت کرده اند دیده شده است.

 عوارض احتمالی ناشی از کرونا ویروس چیست ؟

چرا واکسن کرونا ویروس منجر به بروز عوارض می شود؟

واکسن کرونا ویروس | پزشکت

تزریق واکسن به بدن باعث ایجاد سد محافظتی و پیشگیری کننده در برابر برخی ویروس ها، میکروب یا عفونت می شود. در حالی که تزریق واکسن ها، شانس ریشه کن کردن عفونت ها را از بین می برند؛ اما به طور طبیعی بدن به آنها واکنش نشان می دهد و منجر به بروز برخی عوارض جانبی می شود. در حالی که واکسن ها معمولاً با ناراحتی خفیف و ایجاد عوارض جانبی همراه هستند، بعضی از واکسن ها می توانند دردناک تر از بقیه باشند و عوارض جانبی شدیدتری نسبت به بقیه دارند. از این رو ساخت هر نوع واکسنی زمان می برد و باید در فاز های مختلفی آزمایش شوند و مورد ارزیابی قرار بگیرند.

در حال حاضر واکسن های برتر COVID با ایجاد عوارض جانبی کوتاه مدت که به طور موقت بر فرد تأثیر می گذارد، مرتبط هستند. در حالی که بررسی این عوارض نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما عوارض جانبی خفیف می تواند مردم را برای آنچه که ممکن است انتظار دارند، آماده کند. از آنجا که واکسن ها دقیقاً مثل هم نیستند و هر واکسنی می تواند عوارض خاص خودش را داشته باشد، کسب آگاهی از نتایج و جوانب مثبت و منفی آنها نیز می تواند موثر باشد.

واکسن کرونا ویروس چه زمانی آماده می شود؟

تولید کنندگان واکسن کرونا ویروس در حال تلاش برای این هستند تا در اولین فرصت این واکسن را در دسترس عموم قرار دهند، و هر چه زود تر راهی را برای مقابله با این بیماری پیدا کنند؛ اما ممکن است ماه ها طول بکشد تا واکسن ها برای عموم آماده شوند. در حالی که هیچ کس به طور قطعی زمان آماده شدن واکسن کرونا ویروس را نمی داند؛ اما  انتظار می رود سریعترین زمان برای در دسترس قرار گرفتن واکسن زمانی است که اولین آزمایشات توسط سازمان غذا و دارو تایید شود. بر همین اساس به نظر می رسد که واکسن کرونا ویروس اواخر امسال یا اوایل سال آینده در دسترس عموم قرار بگیرد؛ اما ساخت و تایید کامل واکسن ها ممکن است زیاد طول بکشد مثلا واکسن اوریون چهار سال به طول انجامید.

نقش دولت ها در توزیع واکسن کرونا ویروس چیست؟

واکسن کرونا ویروس | پزشکت

محققان و کارشناسان معتقدند که قبل از اینکه واکسن کرونا ویروس ساخته شود و در دسترس عموم قرار بگیرد دولت ها باید برای توزیع عادلانه آن برنامه ریزی کنند زیرا وقتی واکسن تصویب می شود، اکثر کشورها دوز کافی برای واکسیناسیون را برای همه افراد ندارند. دولت ها باید از الان در مورد توزیع واکسن کرونا ویروس تصمیم درست بگیرند تا به محض در دسترس قرار گرفتن آن بتوانند واکسن را طبق برنامه توزیع کنند. بدون داشتن یک برنامه مشخص، زمان ارزشمندی از دست می رود و دولت ها ممکن است مجبور به تصمیم گیری سریع شوند که در تحقق کامل پتانسیل یک واکسن موفق نیستند. با توجه با اینکه بیماری کرونا ویروس بیشتر بر قشر امر و گروه های محروم جامعه تأثیر می گذارد، دولت باید وضعیت توزیع واکسن را کاملا طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده مشخص کند.

آیا واکسن های COVID عوارض جانبی شدیدی دارند؟

محققان دوز های مختلفی را آزمایش کردند تا ببینند چه عواملی باعث بروز عوارض احتمالی و یا تاثیر بیشتر می شوند؛ اما به نظر می رسد که یک دوز با مقدار بیشتر واکسن تاثیر بیشتری بر روی خنثی سازی ویروس دارد. در مطالعه آکسفورد که نتایج آن در لانست منتشر شده نشان داده که 60 از شرکت کنندگان در فاز اولیه تست واکسن کرونا عوارض جانبی آن را تجربه کرده اند.

سایر رقبا مانند CanSino Biologics و Moderna هنگام استفاده از قوی ترین دوز، وقوع عوارض جانبی شدید را مشاهده کردند. حداقل یك شركت كننده، ایان هایدون، كه در آزمایشات فاز اول مدرنا شركت كرده بود، پس از آنكه 12 ساعت پس از دریافت دوز دوم واكسن، تب 103 فارنهایت را تجربه کرده بود و نیاز به درمان پزشکی داشت. در همین حال، تقریباً سه چهارم افرادی را که واکسن را دریافت کرده بودند، در آزمایش فاز 2 خود عوارض جانبی را گزارش کرد.

لازم به ذکر است که عوارض جانبی مانند موارد ذکر شده در بالا نه تنها در واکسن های COVID بلکه به طور خاص در هر واکسنی شایع است. اگرچه فکر احتمال بروز عوارض ناشی از واکسن کرونا ویروس منجر به ترس بسیاری از افراد می شود، اما ما باید تصدیق کنیم که در حال حاضر استفاده از واکسن بهترین شرط ما در مبارزه با ویروس است. از این رو، شناختن کاستی ها و عوارض جانبی احتمالی می تواند ما را برای آینده آماده کند. شاید واکسن کرونا ویروس منجر به بروز برخی عوارض خفیف و درد شود اما باید نتیجه آن را هم در نظر بگیریم. احتمالا نتیجه دریافت واکسن کرونا ویروس و مقابله با بیماری سخت آن خیلی با ارزش تر عوارض ناشی از آن است.

چه کسانی برای واکسن کرونا اولویت دارند؟

واکسن کرونا ویروس | پزشکت

هنوز مشخص نیست چه کسانی اول واکسن را می زنند و در اولویت قرار می گیرند؛ اما به نظر می رسد کادر درمان و کارکنان مراکز های بهداشتی و درمانی و همچنین افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس مانند سالمندان و افراد مبتلا به شرایط های پزشکی زمینه ای در اولویت قرا بگیرند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها لیست افراد پر خطر و در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس را تغییر داده است. این مرکز به مراکز درمانی و مردم هشدار می دهد که افراد پر خطر در صورت ابتلا به COVID-19 ممکن است پیامدها و عوارض شدیدتری را تجربه کنند.

گروه پر خطر در برابر ابتلا به کرونا ویروس، عبارتند از:

کودکانی که از نظر پزشکی وضعیت پیچیده ای مانند مانند مبتلایان به بیماری های:

  • عصبی
  • ژنتیکی
  • متابولیکی
  • بیماری مادرزادی قلبی
شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.uchealth.org/today/coronavirus-vaccines-101-what-you-need-to-know/

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/health-news/coronavirus-vaccine-update-vaccines-can-carry-some-mild-side-effects-feel-experts/photostory/77242273.cms?picid=77242460

https://theconversation.com/who-will-get-the-coronavirus-vaccine-first-we-need-to-plan-now-144986

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. من دیروز واکسن زدم و الان قلبم درد میکنه هیچ بیماری قلبی هم تا حالا نداشتم میتونه علتش تزریق واکسن باشه؟

    1. سلام برای اطمینان خاطر و رفع مشکل از مشاوره تلفنی متخصص داخلی کمک بگیرید.

  2. درود،

    من پدرم واکسن کرونا زده از نوع چینی ولی متاسفانه عوارض خیلی خیلی شدیدی داره در حدی که حتی بدنش موقتا فلج شده البته الدنم بیمارستان هستش، خواستم ببینم این گرفتگی عضلات موقت هست یا دائم،،؟ البته پدرم دیالیز میشه و مشکل ریوی هم داره، ممنون میشم جواب بدید مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز