لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خطر انتقال کرونا در سیگاری ها

خطر انتقال کرونا در سیگاری ها | پزشکت

فهرست مطالب

خطر انتقال کرونا در سیگاری ها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

محققان با بررسی نتایج به دست آمده از تحقیقات خویش، در مورد خطر انتقال کرونا در سیگاری ها و قرار گرفتن در معرض دود بازدم فرد هشدار می دهند. آنها معتقدند که قطرات حاوی coronavirus جدید که منجر به بروز بیماری COVID-19 می شود ممکن است در دود سیگار و همچنین بخار سیگار الکترونیکی به دیگران منتقل شوند. کارشناسان می گویند که دود دست دوم از سیگار و همچنین سیگارهای الکترونیکی می توانند رمان کورو ویروس را دورتر از فاصله معمولی منتقل کنند. این موضوع در افراد سیگاری که از ماسک استفاده نمی کنند می تواند یک عامل خطر برای شیوع کروناویروس باشد.

کارشناسان هشدار می دهند که افراد سیگاری و قلیونی بیشتر در معرض ابتلا به کروناویروس قرار دارند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار و دود دسته دوم همیشه خطرناک بوده و می تواند منجر به بروز عوارض جانبی زیادی شود اما در بحران شیوع کروناویروس خطرات ناشی از آن بیشتر و حتی کشنده تر شده است. علاوه بر آن دود ناشی از قلیون ممکن است خطرناک تر باشد. اکثر افراد سیگار کشیدن را با مشکلات تنفسی و سرطان ریه مرتبط می کنند، اما استعمال دخانیات و مصرف سیگار ریسک ابتلا به انواع اختلالات مزمن را افزایش می دهند.

عوارض استعمال سیگار

استعمال سیگار تقریباً به تمام اعضای بدن آسیب می رساند و بر سلامت کلی فرد تأثیر می گذارد. استعمال سیگار بیشتر اندام های زیر را تحت تاثیر قرار می دهد:

  • کبد
  • مری
  • مثانه
  • معده
  • حنجره
  • التهاب
  • لوزالمعده
  • دهانه رحم
  • آب مروارید
  • اوروفارنکس 
  • کلیه و حالب
  • آرتریت روماتوئید
  • نای، برونش و ریه
  • روده بزرگ (کولورکتال)
  • سلامت دندان و لثه ها 
  • خون (لوسمی میلوئید حاد)
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی 
  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) 
  • استعمال دخانیات علت دیابت نوع 2 است و کنترل آن را سخت تر می کند.  
استعمال سیگار و بیماری های تنفسی

ریه های ممکن است به شدت تحت تأثیر سیگار قرار بگیرد. سیگار کشیدن می تواند باعث سرفه، خس خس کردن سینه و آسم شود. استعمال دخانیات می تواند باعث بیماری های مهلکی مانند ذات الریه، آمفیزم و سرطان ریه شود. استعمال دخانیات باعث 84٪ مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و 83٪ مرگ و میر ناشی از بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) است. COPD، یک بیماری پیشرونده و ناتوان کننده و مجموعه ای از بیماری های ریه از جمله برونشیت مزمن و آمفیزم است. افراد مبتلا به COPD به دلیل تنگ شدن مجاری هوایی و از بین رفتن بافت ریه، مشکل تنفسی دارند.

علائم معمول COPD ، عبارتند از:

  • خستگی
  • خس خس سینه
  • تورم در مچ پا یا پا
  • کاهش وزن ناخواسته 
  • عفونت های مکرر تنفسی
  • افزایش سرعت تنفس در هنگام فعالیت شدید
  • تنگی نفس بخصوص در هنگام انجام فعالیت های بدنی

در حالی که علائم اولیه در درجه اول به دلیل تنگ شدن مجاری هوایی و از بین رفتن بافت ریه اغلب به عنوان «سرفه سیگاری» رد می شود، اگر افراد به استعمال سیگار ادامه دهند و شرایط بدتر شود، این می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی آنها بگذارد. افراد مبتلا به COPD می توانند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند و قطع سیگار مؤثرترین روش برای انجام این کار است.

خطر شیوع کرونا در سیگاری ها

کارشناسان می گویند هر دو سیگار و قلیون می توانند منجر به انتقال قطعات میکروسکوپی بخار آب از ریه های مصرف کننده ها به شخص دیگر شوند. لورن خطابه، دکترا، یک متخصص در ذرات موجود در هوا در این باره می گوید هوای بازدم افراد شامل مقدار زیادی از ذرات تنفسی است که هنوز مشخص نشده که این ذرات تا چه مسافتی می توانند در هوا حرکت کنند؛ اما آنچه ما نمی دانیم این است که ذرات تا چه اندازه می توانند طی شوند.

ما می دانیم که ویروس می تواند به ذرات متصل شود و با قرار گرفتن در معرض هوا می تواند سه، چهار یا پنج بار بیشتر از آنچه که ممکن است حرکت کند. حتی تنفس طبیعی نیز می تواند باعث انتشار کرونا ویروس شود، بر همین اساس به همه افراد توصیه می کنیم که حتما از ماسک های صورت استفاده کنند تا ذرات ویروس آزادانه از طریق هوا پخش نشود. سیگاری ها اغلب با نیروی بیشتری هوای تنفسی را بازدم می کنند و ذره هایی که از ریه های آنها خارج می شود حتی ممکن است مسافت دورتری را طی کند.

خطر دود بازدمی در شیوع کرونا

خطر انتقال کرونا در سیگاری ها | پزشکت

بیماری ژنتیک

دکتر لن هوروویتز، متخصص ریه در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک، توصیه می کند:

  • از قرار گرفتن در معرض دود دسته دوم خودداری کنید.
  • در مورد سیگار هم از افرادی سیگاری تا جایی که بوی سیگار را نتوانید حس کنید دور شوید.

طبق اعلام موسسه ملی بهداشت، دود دست دوم می تواند چند ساعت در هوا بماند و تا 20 پا حرکت کند. هوروویتز می گوید که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم و استعمال سیگار درست شبیه صحبت کردن با یک بیمار یا ناقل کروناویروس می تواند خطرناک باشد. بازدم اجباری کشیدن سیگار باعث می شود دود حداقل تا فاصله دو برابری بیشتر از هنگام صحبت کردن با افراد منتقل شود. علاوه بر آن، مصرف کنندگان از والپ ها یا سیگار های الکترونیکی یا برقی در معرض پخش SARS-CoV-2 هستند.

مصرف کنندگان والپ ها فکر می کنند مصرف آن از سیگار ضرر کمتری دارد؛ اما بررسی های جدید نشان داده که خطر انتقال کروناویروس جدید در فضاهای بسته بیشتر است و از طرفی هم مصرف کننده سیگارهای الکترونیکی ترجیح می دهند در کنار هم سیگار بکشند به همین علت احتمال انتقال کرونا ویروس در این افراد زیاد است. در این شرایط نه تنها خود مصرف کنندگان در معرض خطر ابتلا به بیماری ها قرار دارند بلکه کسانی که در معرض دود دست دوم قرار گرفته اند و در کنار مصرف کنندگان قدم می زنند خطرناک است.

سیگاری ها در معرض خطر کرونا ویروس

بررسی ها نشان می دهد که افراد سیگاری در معرض خطر زیاد COVID-19 قرار دارند و حتی این افراد باعث می شود که با دود تنباکو دیگران در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس قرار بگیرند. به عنوان مثال، در یک مطالعه اخیر دانشگاه استنفورد، مشخص شد که نوجوانان و بزرگسالان جوان که از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند، پنج برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به COVID-19 مبتلا بودند. افرادی که در 30 روز گذشته هم از سیگار الکترونیکی و هم سیگار معمولی استفاده کردند تقریباً هفت برابر بیشتر از سایر افراد به این بیماری مبتلا شدند. آسیب ریه ناشی از دود سیگار و COVID-19 بسیار شبیه به هم هستند و دود سیگار ریه ها را آسیب پذیر تر می کند و احتمالاً افراد سیگار در برابر ابتلا به COVID حساس هستند، زيرا آسيب هاي اپي تليال زيادي دارند كه امكان عبور بيشتر ويروس را فراهم مي كند.

دهان شویه و کاهش خطر ابتلا به کروناویروس

خطر انتقال کرونا در سیگاری ها | پزشکت

استفاده از دهانشویه و کاهش خطر ابتلا به کرونا ویروس خبر جدیدی است که این روزها محققان با اعتقاد بر آن به عموم مردم توصیه می کنند در هنگام مراجعه به دندانپزشکی ها به عنوان یک پروتکل بهداشتی از آن استفاده کنند. محققان معتقدند که استفاده از دهانشویه ها ممکن است خطر شیوع کرونا ویروس را کاهش دهد. غرغره کردن دهانشویه ها و استفاده از آنها باعث کاهش مقادیر ذرات ویروسی در دهان و گلو می شود و احتمالاً خطر انتقال کووید 19 را در کوتاه مدت کاهش می دهد. با این حال، این مطالعه هشدار می دهد که دهانشویه ها برای درمان عفونت های COVID-19 یا محافظت از خود در برابر ابتلا به کروناویروس جدید، SARS-CoV-2 مناسب نیستند.

توصیه برای مراجعه به دندانپزشکی ها 

محققان معتقدند که استفاده از دهانشویه ممکن است در کاهش خطر ابتلا به کروناویروس کمک کند و رعایت آن در هنگام مراجعه به دندانپزشکی ها می تواند موثر باشد. شستشوی دهان باعث کاهش بار ویروسی بزاق می شود و بنابراین می تواند انتقال SARS-CoV-2 را کاهش دهد. در بررسی های صورت گرفته محققان از هشت نوع دهانشویه با مواد مختلف موجود در داروخانه های آلمان استفاده کردند. دانشمندان هر دهانشویه را با ذرات ویروس و ماده ای مخلوط کرده اند که هدف از آن بازگرداندن تأثیر بزاق دهان است. آنها سپس به مدت 30 ثانیه این ترکیب را برای شبیه سازی اثر غرغره تکان دادند و آن را در سلول های Vero E6 آزمایش کردند که به گفته محققان، «مخصوصاً گیرنده» SARS-CoV-2 هستند.

به منظور ارزیابی اثربخشی دهانشویه ها، دانشمندان قبل از افزودن آنها به سلول های آزمایشگاهی، به جای استفاده از دهانشویه، محلول های تعلیق ویروس را با محیط کشت سلولی درمان کردند. در حالی که تمام داروهای آزمایش شده تعداد ویروس اولیه را کاهش می دهند، این مطالعه نشان داده که سه دهانشویه ویروس ها را به حدی کاهش داده که پس از مدت زمان قرار گرفتن در معرض 30 ثانیه هیچ ویروس قابل شناسایی نیست. با این حال، دانشمندان هشدار دادند كه تأثیر و مدت آن در عملكرد بالینی تأیید می شود.

دهان شویه ها در درمان COVID-19 مناسب نیستند.

خطر انتقال کرونا در سیگاری ها | پزشکت

اما محققان با اعلام استفاده از دهان شویه و خطر کاهش ابتلا به کرونا ویروس در مورد اینکه دهانشویه ها برای درمان COVID-19 مناسب نیستند هشدار داده اند. آنها معتقدند استفاده از دهان شویه نمی تواند مانع از تولید ویروس در سلول ها شود، اما می تواند در کوتاه مدت بار ویروسی را کاهش دهد و این می تواند در شرایط خاص مانند دندانپزشکی ها یا در حین مراقبت پزشکی از بیماران Covid-19 مفید باشد.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.livemint.com/science/health/covid-19-doing-a-gargle-with-mouthwash-might-lower-spread-of-coronavirus-11597130020423.html

https://www.healthline.com/health-news/can-secondhand-smoke-transmit-the-novel-coronavirus#Novel-coronavirus-droplets

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز