لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کرونا و ویتامین B

کرونا و ویتامین B | پزشکت

فهرست مطالب

آیا ویتامین B، کرونا را درمان می کند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رابطه کرونا و ویتامین B از جایی اهمیت پیدا می کند که بررسی ها نشان داده است که کمبود ویتامین B می تواند به طور قابل توجهی عملکرد سلول ها و سیستم ایمنی بدن را مختل کند، منجر به التهاب و طوفان سیتوکنین در مبتلایان به کرونا شود.

بیماری ویروس کرونا (COVID-19) توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می شود. در ژانویه 2020، سازمان بهداشت جهانی COVID-19 را به عنوان یک اورژانس بهداشت عمومی و نگرانی های بین المللی اعلام کرد. در مارس 2020، COVID-19 به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی شناخته شد که مسئول آلوده شدن بیش از 20 میلیون و بیش از 700000 مرگ است.

علائم کرونا عبارتند از تب، سرفه، خستگی، سردرد، اسهال، آرترومیالژیا، ذات الریه جدی بینابینی می شود. حتی می تواند منجر به سندرم پریشانی تنفسی حاد، انعقاد خون ناشی از سپسیس و اختلال عملکرد چند ارگان شود. علاوه بر این، پیشرفت شدید COVID-19 منجر به طوفان سیتوکین با تولید بیش از حد سیتوکین های پیش التهاب می شود.

پیش از این، شیوع ویروس های مشابهی که به خانواده ویروس β-کرونا تعلق دارند، به ترتیب در سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) و به عنوان سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) به ترتیب رخ داده است.

در حال حاضر، هیچ درمان دارویی برای تایید ویروس SARS-CoV-2 وجود ندارد. تا زمانی که این موارد در دسترس نباشند، باید یک تغذیه مناسب و متعادل را برای عملکرد مناسب بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن در نظر گرفت.

ویتامین B و کرونا و سایر ویتامین ها

عناصر ریز مغذی، ویتامین C و ویتامین D به دلیل خاصیت ضد التهابی و حمایت از ایمنی در طی همه گیر شدن مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. سطح پایین ویتامین های D و C منجر به انعقاد خون می شود. سیستم ایمنی را سرکوب می کند و باعث لنفوسیتوپنی می شود.

شواهد نشان داده است که میزان مرگ و میر در بیماران COVID-19 با غلظت کم ویتامین D بیشتر است. بعلاوه، مکمل ویتامین C باعث افزایش شاخص اکسیژن رسانی در بیماران آلوده به COVID-19 می شود. به طور مشابه، کمبود ویتامین B می تواند به طور قابل توجهی عملکرد سلول ها و سیستم ایمنی بدن را مختل کند، و منجر به التهاب ناشی از هایپرهوموسیستئینمی شود.

بر همین اساس، متخصصان معتقدند که تامین ویتامین B مورد نیاز در مبتلایان به کرونا از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا این ویتامین نقشی اساسی در عملکرد سلول، متابولیسم انرژی و عملکرد ایمنی مناسب دارد.

به طور کلی ویتامین B می تواند در موارد زیر نقش فعالی داشته باشد:

  • از انعقاد خون جلوگیری می کند.
  • عملکرد تنفسی را بهبود می بخشد.
  • سطح سیتوکین پیش التهاب را کاهش می دهد.
  • مدت زمان بستری در بیمارستان را کاهش می دهد.
  • فعال سازی مناسب پاسخ های سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

بنابراین، وضعیت ویتامین B باید در بیماران COVID-19 ارزیابی شود. چون ویتامین B می تواند به عنوان یک مکمل غیر دارویی برای درمان های فعلی استفاده شود.

ویتامین B 1 (تیامین) و کرونا

کرونا و ویتامین B | پزشکت

تیامین قادر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است و بررسی ها نشان داده شده که خطر دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، اختلالات مرتبط با پیری، بیماری های کلیوی، سرطان، اختلالات روانی و اختلالات تخریب عصبی را کاهش می دهد. کمبود تیامین بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد و التهاب را افزایش می دهد و منجر به پاسخ های آنتی بادی نابجا می شود.

از آنجا که بدن برای از بین بردن ویروس SARS-CoV-2 به آنتی بادی ها و مهمتر از همه سلول های T نیاز دارد، کمبود تیامین می تواند به طور بالقوه منجر به پاسخ آنتی بادی ناکافی و در نتیجه علائم شدیدتر شود. از این رو، احتمالاً سطح کافی تیامین به واکنش سیستم ایمنی مناسب در طی عفونت SARS-CoV-2 کمک می کند. علاوه بر این، علائم COVID-19 بسیار شبیه بیماری ورم ریوی ناشی از ارتفاع زیاد است.

استازولامید معمولاً برای جلوگیری از بیماری در ارتفاع زیاد و ادم ریوی تجویز می شود و متعاقباً سطح اکسیژن را افزایش می دهد. تیامین همچنین به عنوان یک بازدارنده ایزوآنزیم کربنیک آنیدراز عمل می کند بنابراین، دوزهای بالای تیامین که در مراحل اولیه COVID-19 به افراد داده می شود، می تواند به طور بالقوه هیپوکسی را محدود کرده و بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد.

برای تعیین اینکه آیا دوزهای بالای تیامین می تواند به درمان بیماران مبتلا به COVID-19 کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است.

ویتامین B 2 (ریبوفلاوین) و کرونا

ریبوفلاوین همراه با اشعه ماورا UV بنفش باعث آسیب غیرقابل برگشت به اسیدهای نوکلئیک مانند DNA و RNA می شود و از رشد عوامل بیماری زای میکروبی پیشگیری می کند. بررسی ها نشان داده که ریبوفلاوین و نور ماوراء بنفش در برابر ویروس MERS-CoV موثر است. حتی می تواند در برابر SARS-CoV-2 نیز مفید باشد. در حقیقت، ریبوفلاوین می تواند شیوع و برخی خطرات ناشی از COVID-19 را به شدت کاهش دهد.

ویتامین B 3 (نیکوتینامید، نیاسین) و کرونا

کرونا و ویتامین B | پزشکت

نیاسین به عنوان یک عنصر سازنده NAD و NADP عمل می کند که هر دو این عناصر در طول التهاب سیستمیک مزمن حیاتی هستند:

  • NAD به عنوان یک کوآنزیم در مسیرهای مختلف متابولیکی عمل می کند. افزایش سطح آن برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها ضروری است.
  • NADدر مراحل اولیه التهاب آزاد می شود و دارای خواص تعدیل سیستم ایمنی است.

بررسی ها نشان می دهد که این دو عنصر به کنترل طوفان التهابی در بیماران مبتلا به COVID-19 کمک کند. علاوه بر این، نیاسین نفوذ نوتروفیل را کاهش می دهد. حتی در بیماران مبتلا به آسیب ریوی ناشی از ونتیلاتور اثر ضد التهابی نشان می دهد.

در همسترها، نیاسین و نیکوتین آمید از آسیب بافت ریه جلوگیری می کند.

علاوه بر این، نیکوتین آمید همانند سازی ویروس (ویروس واکسن، ویروس نقص ایمنی انسانی، ویروس های انتروویروس، ویروس هپاتیتB) را کاهش می دهد. حتی مکانیسم های دفاعی بدن را تقویت می کند. با توجه به نقش محافظتی و تقویت ایمنی ریه نیاسین، می توان از آن بعنوان یک درمان کمکی برای بیماران COVID-19 استفاده کرد.

ویتامین B 5 (اسید پانتوتنیک) و کرونا

اسید پانتوتنیک دارای تعدادی عملکرد است، از جمله:

  • بهبود زخم
  • کاهش التهاب
  • بهبود سلامت روان
  • کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

اگرچه مطالعات محدودی در مورد تأثیرات اسید پانتوتنیک بر سیستم ایمنی بدن وجود دارد، اما این ویتامین برای تحقیقات آینده مناسب است.

ویتامین B 6 (پیریدوکسال 5-فسفات، پیریدوکسین)

پیریدوکسال 5′-فسفات (PLP) یک فرم فعال پیریدوکسین است و یک فاکتور اساسی در مسیرهای مختلف التهابی با کمبود منجر به بی نظمی سیستم ایمنی است. در طول التهاب، استفاده از PLP منجر به کاهش آن می شود. حتی بررسی ها نشان می دهد بیماران COVID-19 با التهاب بالا ممکن است کمبود این ویتامین را داشته باشند.

سطح پایین PLP در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و افراد سالمندان و مبتلایان به کرونا شدید مشاهده شده است.

عدم تنظیم پاسخ های ایمنی و افزایش خطر انعقاد خون نیز در بین بیماران COVID-19 مشاهده شده است. در یک پیش چاپ اخیر پیشنهاد شده است که مکمل PLP علائم COVID-19 را با تنظیم پاسخ های ایمنی، کاهش سیتوکین های پیش التهاب و جلوگیری از انعقاد پذیری بیش از حد کاهش می دهد.

در حقیقت، بررسی ها نشان داده شد که سطح PLP باعث کاهش ناهنجاری در تجمع پلاکت ها و تشکیل لخته خون می شود.

بیماران COVID-19 اغلب با فعال شدن یک پاسخ سلول T بیش از حد و ترشح سیتوکین های پیش التهاب به ویروس پاسخ می دهند. PLP می تواند در کاهش طوفان سیتوکین به بیماران کرونایی کمک کند.

ویتامین B 9 (اسید فولیک، فولات)

کرونا و ویتامین B | پزشکت

فولات یک ویتامین ضروری برای سنتز DNA و پروتئین و مناسب برای سیستم ایمنی بدن است. فورین آنزیمی است که با عفونت های باکتریایی و ویروسی مرتبط است و برای درمان عفونت ها استفاده شده است. اخیراً، بررسی ها نشان داده که اسید فولیک می تواند فورین را مهار و از اتصال توسط پروتئین سنبله SARS-CoV-2 و ورود سلول و گردش ویروس جلوگیری می کند. بنابراین پیشنهاد شده که اسید فولیک می تواند برای مدیریت بیماری تنفسی مرتبط با COVID-19 در مراحل اولیه مفید باشد. بنابراین، اسید فولیک ممکن است به عنوان یک روش درمانی برای مدیریت COVID-19 استفاده شود.

ویتامین B 12 (کوبالامین) و کرونا

کرونا و ویتامین B | پزشکت

ویتامین B 12 برای سنتز گلبول های قرمز خون، سلامت سیستم عصبی، سنتز میلین، رشد سلولی و سنتز سریع DNA ضروری است. اشکال فعال ویتامین B 12 هیدروکسو، آدنوزیل و متیل کوبالامین است. ویتامین B 12 به عنوان تعدیل کننده میکروبیوتای روده عمل می کند.

کمبود B 12 اسید متیل مالونیک و هموسیستئین را بالا می برد. در نتیجه التهاب، گونه های اکسیژن واکنش پذیر و استرس اکسیداتیو افزایش می یابد.

با این حال، SARS-CoV-2 می تواند در متابولیسم ویتامین B 12 تداخل ایجاد کند. بنابراین تکثیر میکروبی روده را مختل می کند.

علاوه بر این، B 12 کمبود می تواند منجر به بروز اختلالات سیستم عصبی تنفسی، گوارشی و مرکزی شود. با کمال تعجب، یک مطالعه اخیر نشان داد که مکمل های متیل کوبالامین توانایی کاهش آسیب و علائم مربوط به COVID-19 را دارند.

یک مطالعه بالینی انجام شده در سنگاپور نشان داد که در بیماران COVID-19 که به آنها مکمل ویتامین B 12 (500 میکروگرم)، ویتامین D (1000 واحد بین المللی) و منیزیم داده شده است از شدت علائم COVID-19 کاسته و مکمل ها به میزان قابل توجهی نیاز به اکسیژن و مراقبت های ویژه را کاهش می دهند.

سخن آخر

ویتامین B نه تنها به ایجاد و حفظ یک سیستم ایمنی سالم کمک می کند. بلکه می تواند به طور بالقوه از علائم COVID-19 جلوگیری کرده و یا عفونت SARS-CoV-2 را درمان کند. رژیم نامناسب تغذیه ای خطر بروز عفونت ناشی از کرونا را افزایش می دهد. بنابراین، یک رژیم غذایی متعادل برای تقویت سیستم ایمنی لازم است. برای سرکوب فعالیت نادرست سیستم ایمنی بدن که می تواند به طوفان سیتوکین منجر شود، مقرون به صرفه است.

مصرف کافی ویتامین برای عملکرد مناسب بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است. به طور خاص، ویتامین B با کاهش تنظیم سیتوکین ها و التهاب های پیش التهاب، کاهش تنفس و مشکلات دستگاه گوارش، جلوگیری از انعقاد انعقاد خون، پاسخ ایمنی را تعدیل می کند.

منبع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7428453/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز