لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلی

چگونه هیستامین بدن خود را کاهش دهیم؟

چگونه هیستامین بدن خود را کاهش دهیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

احتمالاً در مورد آنتی هیستامین ها چیزهایی شنیده اید. آنتی هیستامین‌ ها داروهایی هستند که علائم آلرژی را  کاهش می دهند. اما هیستامین چیست؟

هیستامین‌ نوعی ماده شیمیایی است که توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می شود. هیستامین به بدن شما کمک می کند تا از شر سایر مواد شیمیایی که بدن شما را آزار می دهند خلاص شوید. مهم ترین عاملی که هیستامین بر علیه آن ها فعالیت می کند، یک ماده آلرژن یا حساسیت زا است.

هیستامین ها فرآیندی را شروع می کنند که نهایتا منجر به دفع آلرژن ها از بدن می شود. این کار را می تواند به وسیله ترشحات پوستی و از روی پوست نیز انجام دهند. حتی هیستامین ممکن است باعث عطسه، التهاب یا خارش شود. هر واکنشی که برای دفع ماده آلرژن یا حساسیت زا لازم است، توسط histamine انجام می شود. هیستامین ها بخشی از سیستم دفاعی بدن شما هستند.

هنگامی که به آلرژی مبتلا می شوید، برخی از عوامل محرک و حساسیت زا، مانند گرده، مو و خز حیوانات خانگی یا گرد و غبار که ذاتاً بی خطر به نظر می رسند، توسط سیستم ایمنی بدن ما به عنوان یک محرک شناخته شده و بدن بر علیه آن ها پاسخ ایمنی ایجاد می کند.

این کار بدن برای حفظ امنیت و سلامتی شما مناسب و موثر است. اما واکنش بیش از حد سیستم ایمنی باعث بروز پاسخ های غیر طبیعی و شدید هم می شوند. در چنین شرایطی است که افراد مجبورند از دارو های آنتی هیستامین برای کاهش علائم خود استفاده کنند.

غذاها و هیستامین ها

چگونه هیستامین بدن خود را کاهش دهیم؟ | پزشکت

اگر به آلرژن های غذایی حساسیت داشته باشید، وقتی به طور تصادفی چیزی را که نباید بخورید یا بنوشید، مصرف می کنید، این غذا ها در روده شما گوارش پیدا کرده و نهایتا باعث بروز واکنش های آلرژیک در بدن می شوند.

برخی غذاها نیز به طور طبیعی دارای مقادیر بالای histamine هستند. این غذا ها شامل غذاهای تخمیر شده و حاوی الکل هستند. برخی از افراد ممکن است نسبت به این موارد حساسیت داشته باشند.

“مسمومیت با هیستامین” ممکن است در برخی موارد اتفاق بیفتد. مصرف ماهی هایی که قبل از پختن آنها در دمای مناسب نگهداری نشده و فاسد شده باشند، ممکن است منجر به بروز این نوع از histamine شود. این ماهی ها می توانند سطح بالایی از هیستامین را در بدن تان ایجاد کرده و حتی می تواند شما را بیمار کند. پزشکان این اختلال را “مسمومیت ماهی اسکومبروتوکسین” یا SFP می نامند.

افراد مبتلا به آلرژی ممکن است با استفاده از عصاره های گیاهی طبیعی و غذاهایی که به عنوان antihistamine  عمل می کنند، تسکین پیدا کنند. در این مقاله، ما تعدادی از بهترین آنتی هیستامین های طبیعی را معرفی کرده و درباره ویژگی های آن ها اطلاعاتی ارائه می دهیم.

همه ما در بدن خود histamine داریم و به طور طبیعی آنها فقط باعث بروز آلرژی های جزئی فصلی می شوند. با این حال، شما ممکن است نسبت به این مواد شیمیایی حساس باشید. آلرژی  می تواند مشکلات جدی و تاثیر گذاری در زندگی روزمره شما ایجاد کند. از آنجا که بیشتر هیستامین ها از طریق غذا وارد بدن می شوند، بهترین پیشگیری برای آلرژی ناشی از هیستامین تغییرات رژیم غذایی است. راهکار های زیر را امتحان کنید تا هیستامین رژیم غذایی خود را کاهش داده و احساس بهتری داشته باشید.

غذاهای مفید برای کاهش هیستامین

چگونه هیستامین بدن خود را کاهش دهیم؟ | پزشکت

به طور کلی، هر غذای حاوی مواد نگهدارنده دارای میزان زیادی هیستامین است. یعنی غذاهای تازه و بدون نگه دارنده بهترین غذا برای رفع آلرژی شما هستند. سعی کنید تا جایی که می توانید از وعده های غذایی تازه استفاده کنید تا سطح هیستامین بدن شما پایین بیاید.

گوشت، مرغ و ماهی همگی غذاهای خوبی هستند، به شرطی که تازه و فاقد مواد نکه دارنده باشند. غذاهای منجمد، مانند گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات، به شرطی که تازه منجمد شده و مواد نگهدارنده اضافی نداشته باشند نیز معمولاً خوب هستند.

میوه ها و سبزیجات

بیشتر میوه ها و سبزیجات بی خطر هستند. مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای رشد و حفظ سلامتی بدن را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

برخی موارد استثنا در مورد میوه ها و سبزیجات نیز وجود دارد. به طور کلی، آووکادو، موز و گیاهان زراعی، مرکبات، بادمجان و اسفناج همگی سرشار از هیستامین هستند، بنابراین تا جای ممکن باید از مصرف این مواد پرهیز کنید.

غلات سبوس دار

غلات سبوس دار به طور طبیعی دارای هیستامین کمتری هستند، بنابراین نباید حساسیت غذایی ایجاد کنند. در صورت تمایل می توانید نان، ماکارونی، برنج، جو دوسر و غذا های تهیه شده از آرد را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

نان ترش و محصولات تخمیر شده دارای هیستامین بیشتری نسبت به نان های سبوس دار هستند، بنابراین بهتر از مصرف این موارد خودداری کنید.

محصولات تهیه شده از غلات کامل و گندم کامل سفید، گزینه های مفید و موثری هستند، بنابراین اگر معمولاً دوست دارید نان و برنج بخورید به این نوع غذاها توجه بیشتری داشته باشید.

جایگزین های شیر و تخم مرغ

محصولات لبنی مانند پنیر و شیر سطح هیستامین موجود در بدن شما را افزایش می دهند، اما جایگزین های شیر و لبنیات معمولا بی خطر هستند. به جای استفاده از شیر های رایج در بازار، می توانید در رژیم غذایی خود از انواع غذا های جایگزین مانند شیر سویا، جو دوسر یا نارگیل استفاده کنید. تخم مرغ های تازه نیز موارد خوبی هستند.

بعضی از افراد شیر بز یا گوسفند را بهتر از شیر گاو تحمل می کنند، بنابراین اگر دوست دارید در رژیم غذایی روزانه خود لبنیات بیشتری مصرف کنید، می توانید این موارد را امتحان کنید. پنیرهای تهیه شده از  شیر بز و گوسفند نیز در بازار وجود دارد.

غذاهای محرک و آلرژی زا

چگونه هیستامین بدن خود را کاهش دهیم؟ | پزشکت

هر نوع ماده نگه دارنده موجود در فرآورده های غذایی، موجب افزایش هیستامین می شوند. غذا هایی مانند گوشت پخته شده یا دودی، سوسیس، کالباس، انواع کنسرو یا هر غذای غنی شده با سرکه از جمله این موارد هستند.

غذاهای رایج تخمیر شده شامل ماست، کفیر، کلم ترش و ترشی نیز معمولا آلرژن هستند. وعده های غذایی منجمد شده معمولاً مواد نگهدارنده زیادی دارند، بنابراین تا می توانید از مصرف این موارد صرف نظر کنید.

مرکبات

گرچه مرکبات خوشمزه و سالم هستند، اما می توانند باعث افزایش هیستامین بدن شوند. در صورت داشتن آلرژی از مصرف پرتقال، لیمو، لیمو ترش، گریپ فروت و غذاهای مشابه خودداری کنید.

این مورد درباره آب مرکبات نیز صدق می کند. از مصرف بیش از حد  آب پرتقال و لیموناد خود داری کنید. به یاد داشته باشید که در هر شرایطی باید مقدار زیادی میوه های غیر مرکبات در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر برای تأمین کلیه مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی بدن تان مهم است.

لوبیا و حبوبات، گوجه فرنگی، بادمجان، اسفناج و آووکادو

سبزیجات معمولاً بسیار مفید و موثر هستند، اما در صورت عدم تحمل هیستامین می توانند برای افراد مضر باشند. بیشتر سبزیجات غذاهای خوبی هستند، اما گوجه فرنگی، بادمجان، اسفناج و آووکادو معمولا هیستامین زیادی در بدن آزاد می کنند. اکثر حبوبات و همچنین لوبیا دارای هیستامین زیادی هستند، بنابراین در صورت داشتن آلرژی باید از مصرف آن ها خودداری کنید.

شیر و پنیرها

این محصولات لبنی تمایل زیادی به افزایش هیستامین بدن دارند. مصرف این مواد غذایی را قطع کنید یا از سایر غذا های جایگزین لبنی استفاده کنید تا علائم آلرژی خود را کاهش دهید. به یاد داشته باشید که هنوز می توانید از جایگزین های شیر، مانند سویا یا نارگیل استفاده کنید.

آجیل ها و مغز های درختی، دارچین و شکلات

در صورت ابتلا به آلرژی، مراقب باشید از مصرف مغز های درختی و همچنین محصولاتی مانند دارچین و شکلات خودداری کنید.

شراب و آبجو

هر دو این نوشیدنی ها مواد نگهدارنده زیادی به ویژه سولفیت دارند. این دو محصول بیشتر از سایر نوشیدنی های الکلی باعث افزایش هیستامین بدن شما می شوند.

از نظر علمی تمامی محصولات الکلی موجب افزایش سطح هیستامین بدن شما می شوند، بنابراین اگر آلرژی دارید باید از مصرف تمام نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.

درمان های پزشکی برای کاهش هیستامین

چگونه هیستامین بدن خود را کاهش دهیم؟ | پزشکت

در صورت مشاهده علائم عدم تحمل هیستامین با یک پزشک تماس بگیرید. عدم تحمل هیستامین به سختی قابل تشخیص است و شما نمی توانید آن را خودتان در خانه تشخیص دهید. آزمایش و معاینه توسط پزشک تنها راه مطمئن برای تشخیص این بیماری است. اگر مشکوک به ابتلا به اختلال عدم تحمل هیستامین هستید، با یک پزشک تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند‌.

علائم اصلی عدم تحمل هیستامین مانند سایر آلرژی های فصلی است. ممکن است پس از خوردن غذاهای غنی از هیستامین دچار عطسه، خارش چشم، احتقان، سردرد و کهیر شوید.  همچنین برخی از افراد همچنین مشکلات دستگاه گوارش مانند نفخ، اسهال یا یبوست را تجربه می کنند.

هیچ تست آزمایشگاهی قابل اعتمادی برای تشخیص عدم تحمل هیستامین وجود ندارد، بنابراین پزشک احتمالاً پیشنهاد می کند تا از یک رژیم غذایی ایمن و بدون هیستامین استفاده کنید تا مشخص شود آیا این امر باعث بهبودی شما می شود یا خیر.

برای کنترل علائم آلرژی می توانید از آنتی هیستامین استفاده کنید. داروهای آنتی هیستامینی، هیستامین ها را در بدن شما مهار کرده و از ایجاد عوارض توسط آنها جلوگیری می کنند. اگر با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی علائم شما بهتر نشد، با یک پزشک مشورت کنید تا دارو مناسب شما را تجویز کند‌.

دارو های آنتی هیستامینی رایج شامل لوراتادین، ​​دیفن هیدرامین و ستیریزین است.

بدون مشورت با یک پزشک از این دارو ها استفاده نکنید‌. این دارو ها برای مصرف طولانی مدت مناسب نیستند‌.

پزشک ممکن است آنتی هیستامین های قوی تری برای شما تجویز کند.

اگر در تعیین رژیم غذایی مناسب برای خود مشکل دارید با یک پزشک مشورت کنید. رعایت  رژیم غذایی کم هیستامین سخت است. با یک پزشک تماس گرفته و در مورد علائم خود با او مشورت کنید. آنها می توانند برای شما یک برنامه غذایی مناسب تنظیم کنند.

سخن آخر

عدم تحمل هیستامین به طور متفاوتی در افراد مختلف ظاهر می شود و همه افراد توسط غذاهای مشابه تحریک نمی شوند. از آنجا که رژیم غذایی بدون هیستامین سخت و فشرده است، تا زمانی که عدم تحمل هیستامین در شما تشخیص داده نشده است، آن را شروع نکنید. اگر بدون راهنمایی پزشک رژیم درمانی را شروع کنید، ممکن است دچار سوءتغذیه شوید.

بدون مشورت با یک پزشک، هرگز به صورت خود سرانه از دارو های آنتی هیستامینی استفاده نکنید. داروهای بدون نسخه یا OTC  و داروهای آنتی هیستامین تجویز شده، برای تسکین علائم آلرژی موثر هستند، اما می توانند عوارض جانبی مانند خواب آلودگی و حالت تهوع ایجاد کنند. در نتیجه، برخی از افراد تمایل دارند روش های طبیعی را امتحان کنند.

منابع:

https://www.webmd.com/allergies/what-are-histamines

https://www.wikihow.com/Reduce-Histamine-in-Your-Body

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

15 دیدگاه

      1. سلام من روی بینیم و گونه هام قرمز میشود خواستم بدونم از هیستامین میتونه باشه؟

  1. سلام بنده دچار خارش چشم و التهاب و عفونت شدم دکتر خوبی سراغ ندارم برای درمان داروهای انتی هیستامینم جوابگو نیستن خیلی شدیده نظر شما چیه

  2. در پاراگراف سوم کلمهٔ منبر نوشتی، که اشتباهه و بایدبنویسی منجر.

  3. سلام من از وقتی واکسن کرونا روز دوم را زدم عطسه وابریزش دارم چندبار دکتر هم رفتم گفتن حساسیت فصلی و هنوز خوب نشدم شما می تونید راهنمایی کنید.واصلا سال های قبل اینجوری نبودم

    1. سلام احتمال دارد مربوط به سرماخوردگی و یا عوارض واکسن باشد.

  4. سلام دختر من هر روز پوستش کهیر میزنه ودکتر قرص آنتی هیستامین نوشت چکار کنم که دیگه نیاز به قرص نداشته باشه

  5. با سلام
    برج 7 سال قبل دچار اسهال استفراغ بهمراه تب شدیدی شدم ( احتمالا کرونا ) بعد از خوب شدن دچار کهیر شدید مزمن شدم پیش دکتر پوست رفتم آزمایش بیوپسی انجام دادم توی جواب ( کهیر واسکولیت دارویی ) داد انواع آزمایش های مختلف را انجام دادم پیش دکتر پوست بیمارستان رازی ،پیش دکتر روماتولوژی رفتم . قرص پردینوزل 6 تا روزی -نئوتادین – فکسوفنادین – سیتریزین -لوراتادین -هم خوردم ولی خوب نشدم و بیماری ادامه دارد پیش دکتر آلرژی مرتضی فلاح پور رفتم توی جواب گفت من سالم هست ولی فقط سیستم بدنم بهم خورده قرص فکسوفنادین 180 روزی 3 عدد و سیتریزین 1/5 میخورم ولی هر روز کهیر میزنم 1402/02/23
    کی میشه سیستم بدنیم تنظیم بشه خسته شدم

  6. سلام ممنون از پست مفید. من از وقتی آسترازنکا زدم هر روز سردرد های شدید یکطرف سر دارم که هیچ پزشکی قادر به درمانش نشده تا به حال. سردرد با اسهال همراهه و معمولا بعد از اون خوب میشه. علت اصلی اش هم خیلی از همین خوراکی های هست که گفتین ولی پزشکها میگن میگرن هست اما همه داروهای میگرن هیچ تاثیری روی بهبودش نداشته. میشه از DAO Supplements استفاده کنم. راهکاری هست خیلی آزار دهنده هست…

  7. سلام من وقتی بعضی فعالیت مانند ورزش یا احساس هیجانی بهم دست بده کهیر رو بدنم ظاهر میشه و تمام بدنم سر تا پا خارش شدید پیدا میکنه بعد یه مدت کوتاه دوباره از بدنم نا پدید میشود وقتی این حسو پیدا میکنم دوباره روی بدنم ظاهر میشه
    آیا اینی که روی دنم ظاهر میشه و همراه باخارش هست و بعدا نامیدید میشه آلرژی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز