لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

هشدار جدید درباره مصرف آسپرین

هشدار جدید درباره مصرف آسپرین | پزشکت

فهرست مطالب

هشدار جدید درباره مصرف آسپرین

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کارشناسان با هشدار جدید درباره مصرف آسپرین به عموم مردم توصیه می کنند قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنند. کارشناسان با اعلام این هشدار می گویند، فواید مصرف آسپرین با دوز کم به صورت روزانه ممکن است در سالمندان بالای 70 سال سن خطر بروز سرطان را افزایش دهد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که خطرات استفاده روزانه آسپرین با دوز کم از مزایای آن بیشتر شده و با خطر بروز سرطان و خونریزی داخلی همراه است. هنوز بسیاری از ناشناخته ها در مورد خطرات احتمالی و فواید مصرف آسپرین روزانه وجود دارد. به نظر می رسد نظریه مصرف روزانه یک آسپرین با دوز کم روزانه برای کاهش خطر حمله قلبی دیگر ارزش مصرف آن را ندارد. قبل از این مصرف دوز کم آسپرین به طور روزانه راهی موثر برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی در نظر گرفته می شد.

عوارض مصرف روزانه آسپرین

هشدار جدید درباره مصرف آسپرین | پزشکت

تعدادی از بررسی ها در سال های اخیر نشان داده اند: كه مصرف كم دوز آسپرین به طور روزانه می تواند خطر بروز خونریزی داخلی را در بیماران افزایش دهد. نتایج این بررسی ها که در ژورنال انستیتوی ملی سرطان (JNCI) منتشر شده است، نشان می دهد که مصرف روزانه آسپرین با دوز کم می تواند پیشرفت سرطان را در بزرگسالان بالای 70 سال تسریع کند. محققان در تجزیه و تحلیل خود در مورد نزدیک به 20،000 بزرگسال مسن در استرالیا و ایالات متحده، دریافتند که مصرف روزانه آسپرین، خطر ابتلا به یک فرد در سن 70 سالگی یا مسن تر را دوبرابر می کند. در همین گروه همچنین خطر ابتلا به سرطان در سایر قسمتهای بدن حدود 20 درصد افزایش یافته است.

دکتر الینا ایوانینا، متخصص گوارش در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک سیتی است. وی در این باره می گوید: مصرف آسپرین در ایالات متحده بسیار زیاد شده است. بررسی ها نشان می دهد که حداکثر 29 میلیون آمریکایی روزانه آسپرین با دوز کم مصرف می کنند. اما نتایج بررسی ها نشان می دهد شاید مصرف روزانه آسپرین دیگر ایده خوبی برای پیشگیری از بروز حملات قلبی نباشد.

عوارض مصرف بیش از حد آسپرین

هشدار جدید درباره مصرف آسپرین | پزشکت

عوارض مصرف بیش از حد ممکن است شامل کم شنوایی موقتی، تشنج یا اغما می باشد. اگر علائمی از واکنش آلرژیک به آسپیرین مانند کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو دارید استفاده از دارو را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورتی که علائم زیر را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • توهم
  • تشنج
  • التهاب
  • استفراغ
  • درد معده
  • سردرگمی
  • تهوع شدید
  • تنفس سریع
  • سرفه خونی
  • زنگ در گوش
  • تب بیشتر از 3 روز
  • مدفوع خونی یا تیره
  • درد بیشتر از 10 روز

عوارض جانبی آسپیرین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معده ناراحت
  • سوزش سر دل
  • خواب آلودگی
  • سردرد خفیف

این دارو را به کودک یا نوجوان مبتلا به تب، علائم آنفولانزا یا آبله مرغان ندهید. این دارو می تواند باعث سندرم ری شود.

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما بی خطر است، در صورت ابتلا به موارد زیر با پزشکتان مشورت کنید:

  • آسم یا آلرژی فصلی
  • زخم معده
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • یک اختلال خون ریزی یا لخته شدن خون
  • نقرس
  • بیماری قلبی، فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب

نتایج متناقض در مصرف آسپرین

نتایج به دست آمده در مورد مصرف روزانه آسپرین می تواند کمی گیج کننده باشد. به عنوان مثال، مطالعه ای که در اوایل سال جاری در ژورنال Journal Journal of Clinical Pharmacology منتشر شد، نشان داده که مصرف روزانه آسپرین با دوز کم خطر بروز حوادث قلبی عروقی را کاهش می دهد، اگرچه این امر باعث افزایش خطر خونریزی دستگاه گوارش می شود. بر همین اساس محققان می گویند هنوز سوالات زیادی در مورد استفاده از آسپرین روزانه وجود دارد. تحقیقات بیشتری برای تأیید ارتباط و دلایل احتمالی آن لازم است.

یکی از دلایل نتایج ضد نقیض در مورد مصرف روزانه آسپرین این است كه این دارو فواید تأخیری دارد و در دراز مدت فایده های آن مشخص می شود ولی افرادی که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند مدت زمان کافی آسپرین مصرف نکرده اند. یا علاوه بر سن عوامل خطر زیادی در بروز سرطان نقش داشته باشند که در برابر آسپرین مقاوم بوده اند چون برخی از بررسی ها نشان داده اند كه آسپرین روزانه ممكن است دارای مزایای ضد سرطان باشد، اما مکانیسم واقعی تأثیر آسپرین بر سرطان تاكنون شناخته نشده است. با این حال محققان معتقدند این نتایج ضد و نقبض در مورد نقش آسپرین در بروز سرطان ها به افراد هشدار می دهد حتما قبل از مصرف در مورد مزایا و خطرات احتمالی آن با پزشک خود مشورت کنند.

شروع رژیم آسپرین با مشورت پزشک

هشدار جدید درباره مصرف آسپرین | پزشکت

  • نتایج به دست آمده در مورد مصرف روزانه آسپرین تا حدی نگران کننده است.
  • پزشکان باید از رویکرد شخصی تر و محدود کننده ای را برای تجویز آسپرین استفاده کنند.

حتی اگر آسپرین یک داروی شناخته شده ای هم باشد، بیماران باید هنگام خرید این دارو حداقل دستورالعمل های موجود در برچسب را بخوانند و از آن پیروی کنند. در واقع، بایر (شرکتی که در اواخر قرن نوزدهم آسپیرین ایجاد کرده بود) در برچسب خود اظهار داشت که  آسپرین برای همه افراد مناسب نیست، بنابراین حتما قبل از شروع رژیم آسپرین با پزشک خود مشورت کنید. مصرف کنندگان آسپرین در صورتی که علائم آنها در طی 3 روز به دلیل تب یا در 7 تا 10 روز برای درد بهبود پیدا کرده باید برای ادامه دوره درمان و مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف آسپرین  به طور خودسرانه ممنوع!

  • مصرف آسپرین دیگر برای حمله قلبی یا پیشگیری از سکته مغزی توصیه نمی شود.
  • بررسی ها نشان داده خطرات ناشی از عوارض جانبی از مزایای آن بیشتر است.

مردم نباید مصرف روزانه آسپرین را به طور خودسرانه شروع کنند. محققان توصیه می کنند کسانی که به طور روزانه آسپرین می خورند بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

افراد در مورد مصرف آسپرین، سوالات زیر را از پزشک خود بپرسند:

  • چگونه مصرف آسپرین روزانه می تواند به من سود برساند؟
  • خطرات و عوارض احتمالی مصرف روزانه آسپرین چیست؟
  • آیا مصرف روزانه آسپرین روند درمانی مناسبی برای من خواهد بود؟
  • چه مدت نیاز به مصرف آسپرین برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی دارم؟
  • آیا من داروهایی که مصرف می کنم  ممکن است با آسپرین تداخل داشته باشند؟

محققان به مصرف کننده گان فعلی اسپرین توصیه می کنند: بدون مشورت با پزشک معالج خود تحت هیچ شرایط روند درمان و مصرف دارو خود را متوقف نکنند. بررسی های جدید نشان می دهد: که حدود 23 درصد یا 29 میلیون نفر به طور روزانه برای جلوگیری از بیماری های قلبی آسپرین مصرف می کنند. از بین آنها، تقریباً 23 درصد یا 6.6 میلیون نفر، این دارو را به طور خودسرانه و بدون توصیه پزشک می خورند. علاوه بر آن نیمی از افراد سالمند آمریکایی 70 ساله و بالاتر که مبتلا به بیماری قلبی نیستند، اعتراف کرده اند که روزانه آسپرین مصرف می کنند.

توصیه به پزشکان و کادر درمان در مورد آسپرین

هشدار جدید درباره مصرف آسپرین | پزشکت

 تعداد زیادی از افراد در ایالات متحده بدون مشورت با پزشک خود آسپرین مصرف می کنند. بر همین اساس به پزشکان و کادرهای درمانی توصیه می شود که از بیماران خود در مورد مصرف آسپرین سؤال کنند. علاوه بر این، آنها باید در مورد فواید و خطرات ناشی از مصرف آسپرین، به ویژه در سالمندان و کسانی که به بیماری زخم معده دارند، توصیه ها و راهنمایی های لازم را ارائه دهند.

دکتر دیوید کاتلر، در این مورد می گوید: “شاید مصرف یک قرص آسپرین ساده و بی خطر به نظر برسد. اما تاثیر آن بر بدن انسان و اثرات آن می تواند فایده و حتی عوارض قابل توجهی به همراه داشته باشد .” آسپرین می تواند از لخته شدن جلوگیری کند. بنابراین مانع از سکته مغزی و سکته قلبی شود، اما می تواند منجر به خونریزی خطرناک و عوارض جانبی دیگر هم گردد. علاوه بر خونریزی در دستگاه گوارش، آسپرین درمانی روزانه می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. همچنین ممکن است در بعضی از افراد واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. به گفته کارشناسان بهداشت، این امر خصوصاً برای افرادی که 70 سال سن دارند نگران کننده است.

وی می گوید: بیماران سالخورده بیشتر در معرض خطر خونریزی و زخم معده هستند. اگر بیماران به طور همزمان از رقیق کننده های خون دیگر (مانند وارفارین، کلوپیدوگل)، مسکن های ضد درد NSAID (مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن) یا استروئیدها استفاده کنند خطر ابتلا به این عوارض جانبی افزایش می یابد.

موارد مصرف آسپرین

هشدار جدید درباره مصرف آسپرین | پزشکت

طبق گفته کارشناسان بهداشت، افراد خاصی می توانند از مصرف آسپرین بهره مند شوند. به عنوان مثال در بیمارانی که اگر دچار سكته مغزی یا قلبی شده اند، پزشكان ممکن است مصرف روزانه اسپرین با دوز کم را توصیه کنند. علاوه بر این، کسانی که فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا یا استنت های کرونر دارند، ممکن است به طور بالقوه از مصرف آسپرین نیز بهره مند شوند. زیرا در این افراد مزایای استفاده از آسپرین نسبت به عوارض احتمالی آن بیشتر و مهمتر است. با این حال بیماران باید برای استفاده از این داروها حتما با پزشک خود مشورت کنند. دستورالعمل هایی برای استفاده بسیاری از داروها از جمله آسپرین مشخص شده است. ولی افراد باید قبل از مصرف هر دارو به پزشک خود مراجعه کنند و در مورد خطرات احتمالی و تداخل دارویی آن مشورت بگیرند.

تداخل دارویی آسپرین 

هشدار جدید درباره مصرف آسپرین | پزشکت

اگر قبلاً از داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین، اپیکسابان (الیوکیس)، دبیگاتران (پراداکسا) یا ریواروکسابان (زارلتو) استفاده کرده اید، ترکیب آن با آسپرین ممکن است خطر عوارض عمده خونریزی را افزایش دهد. سایر داروها و مکمل های گیاهی نیز ممکن است خطر خونریزی شما را افزایش دهند.

داروهایی که می توانند با آسپرین تعامل داشته باشند، عبارتند از:

اگر شما آسپرین مصرف می کنید و به یک عمل جراحی یا کار دندانپزشکی احتیاج دارید، حتما به جراح یا دندانپزشک بگویید که روزانه آسپرین مصرف می کنید. در غیر این صورت هنگام جراحی احتمال خطر خونریزی بیش از حد را دارید. با این حال بدون مشورت با پزشک آسپیرین را متوقف نکنید. افرادی که به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند و الکل می نوشند، می توانند خطر خونریزی معده را افزایش دهند.

سخن آخر

میلیون ها بزرگسال آمریکایی در حال حاضر هر روز آسپیرین مصرف می کنند. با وجود این واقعیت که دستورالعمل های فعلی توصیه می کند که از مصرف آسپرین برای بزرگسالان مسن که بیماری قلبی ندارند استفاده شود. مصرف آسپرین می تواند در برخی افراد عوارض جانبی جدی ایجاد کند. بسیار مهم است که پزشکان از بیماران خود بپرسند که آیا قرص مصرف می کنند یا نه. آنها را در مورد خطرات و فواید احتمالی آموزش می دهند.

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/a-low-dose-aspirin-daily-use-could-increase-cancer-risk-for-seniors

https://www.healthline.com/health-news/you-can-skip-your-daily-aspirin-regimen

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

20

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

20 دیدگاه

  1. ایا اینکه گفته میشه مصرف اسپرین در طولانی مدت باعث سرطان معده میشه، واقعیت داره؟

    1. سلام مطالعات انجام شده موضوع فوق را تایید نکرده است

    2. سلام
      برای کرونا دکتر آسپرین تجویز کردن و من بجای روزی یکی روزی دوتا مصرف کردم و الان گوشم زنگ میزنه و معدم هم مشکل پیدا کرده آیا باید مصرف آسپرین قطع کنم؟ چون دکتر گفتن یک ماه باید مصرف کنم.

      1. سلام اگر یک ماه شده آسپرین را قطع نمایید.

  2. سلام بابام هفت ماه پیش سکته مغزی گذرا کرده و دکتر براش قرص اپیکسابان ۵ تجویز کرده که تا الان مرتب مصرف کرده حالا بعد از هفت ماه دکتر براش اسپرین هم نوشته ، ایا مصرف همزمان اپیکسابان و اسپرین مشکلی ایجاد نمیکنه ممنون

    1. سلام داروها را با فاصله یکساعت مصرف کنند

  3. سلام اشتباها بجای روزانه یکعدد دو عدد آسپرین ۸۰ بفاصله دوساعت مصرف کرده ام لازم است به درمانگاه مراجعه کنم متشکرم

  4. سلام من سزارین کردم و از روز پانزدهم سزارین هر چند وقت یک بار(مثلا هر دوروز یک بار یا یک روز در میان یا دورورپشت سرهم) آسپرین ۸۰ مصرف کردم و در کل ۱۵ عدد استفاده کردم و الان ۵۰ روزه که عمل شدم به نظر شما مشکلی ایجاد میکند باید به دکتر مراجع کنم؟

    1. سلام اگر آسپرین با تجویز پزشکتان بوده آن را ادامه داده و به زشکتان مراجعه فرمایید.

      1. نه با تجویز پزشک نبوده چیکار کنم به چه دکتری مراجعه کنم

  5. من فکر میکردم باید به متخصص خون برم ممنون پس باید داخلی برم.
    یعنی ممکنه مشکلی باشه؟

    1. سلام انشالله مشکلی نیست اگر موردی هم باشه قابل درمان هست.

    1. سلام در اسرع وقت به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه فرمایید.

  6. سلام من روزی یک عددقرص آسپرین درساعت2صبح بخاطر جلوگیری ازسکته بدون تجویز پزشک مصرف میکنم وهیچ گونه علائمی هم مشاهده نکردم لطفاً راهنمایی بفرمایید آیا ادامه دهم یا خیر؟ ممنون

  7. سلام اگه بادوزبالا اسپرین 80برای14سال استفاده کنیم خطری نداره بدون مشورت پزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز