لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مصرف آسپرین در بیماری کرونا

مصرف آسپرین در بیماری کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

مصرف آسپرین در بیماری کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی از محققین در مقالات خود مصرف آسپرین در بیماری کرونا را به عنوان “درمان موفقیت آمیز” برای COVID-19 معرفی کرده اند. این درمان می تواند زندگی بیماران را نجات دهد. اما تعداد زیادی از شواهد تحقیقاتی نشان می دهد که: COVID-19 باعث اختلال در لخته شدن خون می شود. بر همین اساس داروهای رقیق کننده خون ممکن است در درمان این بیماری موثر باشند.

هنگامی که COVID-19 برای اولین بار شیوع پیدا کرد، تصور می شد این بیماری یک بیماری تنفسی معمولی است. به نظر می رسید فقط منجر به بروز علائمی مانند تب، گلودرد، سرفه خشک و ذات الریه و تجمع مایعات در ریه ها می شود. با این حال، 30-70٪ از بیماران COVID-19 بستری در بخش های مراقبت ویژه، دچار لخته شدن خون شدند.

به نظر می رسد: این میزان لخته شدن خون در مقایسه با افرادی که به دلایلی غیر از COVID-19 در بیمارستان بستری هستند، بسیار بیشتر از حد انتظار است.

آیا بیماری کرونا منجر به تشکیل لخته های خونی می شود؟

مصرف آسپرین در بیماری کرونا | پزشکت

لخته شدن خون در رگ ها اغلب در پاها و ریه ها آمبولی ریوی دیده می شود. تقریباً از هر چهار بیمار COVID-19 در بخش مراقبت های ویژه، یک نفر آمبولی ریوی را تجربه می کند. در آمبولی ریه، شریان های ریه مسدود می شوند.

لخته شدن خون شریانی مرتبط با COVID-19 می تواند منجر به سکته مغزی به خصوص در جوانان شود. حتی به نظر می رسد COVID-19 باعث ایجاد لخته های ریز خون می شود. لخته های خون می تواند رگ های کوچک ریه ها را مسدود کند. این لخته های خون میکرو ممکن است علت اصلی کاهش سطح اکسیژن بیماران مبتلا به COVID-19 باشد.

به نظر می رسد لخته های خون با خطر بیشتری برای مرگ ناشی از COVID-19 همراه هستند. احتمال بروز علائم لخته شدن خون با ورود به بخش مراقبت های ویژه بیشتر هم می شود.

آیا داروهای رقیق کننده خون درمان استاندارد COVID-19 در بیمارستان محسوب می شوند؟

مصرف آسپرین در بیماری کرونا | پزشکت

در بیماری کرونا، احتمال لخته شدن خون بسیار زیاد است. تمام افرادی که با COVID-19 در بیمارستان بستری می شوند باید از دوز کم داروی رقیق کننده خون، برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده کنند. این دوز پیشگیری کننده، رقیق کننده خون در اکثر بیمارستان های استرالیا تجویز می شود.

با این حال، در بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا، علی رغم استفاده از داروهای رقیق کننده خون با دوز پایین، لخته شدن خون هنوز هم رخ می دهد. به همین ترتیب، این یک بحث جدی است که آیا افرادی که با COVID-19 شدید در بیمارستان بستری شده اند، باید از دوزهای رقیق کننده خون بالاتری استفاده کنند؟

بیماری ژنتیک

مطالعه ای که اخیراً از ایالات متحده انجام شده نشان می دهد: بیمارانی که در بیمارستان بستری شده و داروهای رقیق کننده خون با دوز کامل تجویز می کنند شانس زنده ماندن بیشتر دارند.احتمالا این بیماران نیاز این بیماران به دستگاه های تنفسی کمتر است. با این حال، این یافته باید قبل از توصیه به طور کلی دوز بالاتر تأیید شود.

چندین درمان رقیق کننده خون دیگر نیز در افراد مبتلا به COVID-19 ارزیابی می شود. آسپرین معمولاً برای افرادی که در معرض خطر سکته مغزی یا حمله قلبی هستند تجویز می شود. اکنون مطالعاتی در حال بررسی است که آیا آسپرین می تواند خطر لخته شدن خون را در افراد مبتلا به COVID-19 کاهش دهد. در ایالات متحده، برخی از داروهای قوی تر ضد لخته نیز در افراد با COVID-19 شدید آزمایش می شوند. اما داروهای رقیق کننده خون بدون خطر نیستند. این روش درمانی می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

آیا برای جلوگیری از لخته شدن خون باید از آسپرین استفاده کنم؟

مصرف آسپرین در بیماری کرونا | پزشکت

هیچ مدرکی وجود ندارد که؛ از آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون، برای جلوگیری از لخته شدن خون در جمعیت عادی استفاده شود. همچنین، هیچ مدرکی وجود ندارد که بیماران مبتلا به علائم خفیف کرونا که در خانه بستری شده اند، برای جلوگیری از لخته شدن خون نیازی به آسپرین داشته باشند. از آنجا که رقیق کننده خون می تواند باعث خونریزی، نباید آن را بدون تجویز پزشک مصرف کرد.

برای افرادی که به دلیل دیگری داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، ادامه مصرف طبیعی این داروها خصوصاً در صورت تشخیص COVID-19 از اهمیت زیادی برخوردار است.

در صورت بروز علائم، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که: آزمایش COVID-19 انجام دهید. با پزشک خود در مورد درمان وضعیت خود، از جمله بستری شدن در بیمارستان و سپس در مورد داروهای رقیق کننده خون مشورت کنید.

در اوایل ویروس کرونا، برخی از رسانه ها گزارش دادند که: مصرف برخی داروهای فشار خون می تواند سطح مولکول های سطح سلول های ما را تغییر دهد و ابتلا به ویروس کرونا را برای افراد آسان تر کند. اما بررسی ها نشان داده است که این گزارش ها بر اساس حدس و گمان بوده است. حتی هیچ مدرکی برای تأیید آنها وجود ندارد. ما اکیداً به مردم توصیه می کنیم که تمام داروهای خود را مصرف کنند. مگر اینکه پزشک آنها دستور دیگری را برای مصرف داروها تجویز کرده باشد.

مصرف داروهای قلبی خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

مصرف آسپرین در بیماری کرونا | پزشکت

مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ACE و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) معمولاً برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می شوند. اگر داروی شما نام شما به -پریل ختم شود، یک داروی مهار کننده ACE است و اگر به -سارتان ختم شود، یک ARB است.

در ابتدای ماه سپتامبر، نتایج آزمایش BRACE-CORONA تأیید کرد که ادامه استفاده از این دارو در صورت ابتلا به Covid-19 برای افرادی که قبلاً از یک مهار کننده ACE یا ARB استفاده می کنند بی خطر است. مطالعه BRACE-CORONA که در برزیل انجام شد، 659 نفری را که از بیمارستان مهار ACE یا ARB استفاده می کردند را مورد بررسی قرار دادند. نیمی از شرکت کنندگان به طور تصادفی برای ادامه مصرف داروهای خود به صورت عادی انتخاب شدند و از نیمی دیگر خواسته شد که مصرف دارو خود را به مدت 30 روز قطع کنند.

در پایان این آزمایش، 95٪ از افرادی که به استفاده از مهار کننده ACE یا ARB خود ادامه داده بودند، زنده ماندند و از بیمارستان مرخص شدند، در حالی که در گروه دیگر 91.8٪ از بیماران زنده ماندند. این نتایج نشان می دهد که ادامه استفاده از یک مهار کننده ACE یا ARB در بیمارستان همراه با ابتلا به بیماری Covid-19 بی خطر است.

بر همین اساس، متخصصان تأیید می کند: افراد در صورت تجویز این داروها برای بیماری قلبی یا گردش خون، نباید مصرف این داروها را قطع کنند.

اگر وارفارین مصرف می کنید، پزشک ممکن است داروی شما را تغییر دهد. مهم است که مصرف هیچ کدام از داروهای تجویز شده خود را قطع نکنید. قطع داروهای قلبی می تواند وضعیت شما را بدتر کند و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد. اگر پیوند قلب انجام داده اید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید به مصرف داروهای خود، همچنان ادامه دهید.

آیا داروی فشار خون یا نارسایی قلبی من می تواند ویروس کرونا را شدیدتر ایجاد کند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مهارکننده های ACE  یا  ARB   علائم بیماری کرونا را بدتر کند؛ اما از طرفی هم قطع دارو می تواند خطرناک باشد و وضعیت شما را بدتر کند. بررسی ها نشان داده است که هیچ مدرکی در رابطه با مصرف این نوع دارو و تشدید Covid-19 وجود ندارد.

دکتر سونیا بابو-نارایان، در این زمینه می گوید: علی رغم برخی گمانه زنی ها در رسانه ها، هیچ مدرکی مبنی بر افزایش مهارکننده های ACE یا ARB در موارد شدیدتر Covid-19 وجود ندارد. در حقیقت آخرین شواهد حتی نشان می دهد که آنها ممکن است در جلوگیری از عوارض ویروس در افراد مبتلا به فشار خون مفید باشند.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا، آیا هنوز باید داروی فشار خون خود را مصرف کنم؟

مصرف آسپرین در بیماری کرونا | پزشکت

بیماران مبتلا به کرونا که بنابر هر دلایلی داروهای فشار خون مصرف می کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که در هر شرایطی مصرف داروهای خودشان را باید ادامه دهند. مصرف دارو را فقط درصورت تایید پزشک می توان قطع کرد.

از طرفی هم محققان و متخصصان قلب معتقدند: هیچ کس نباید بدون مشورت با پزشک خود آسپرین مصرف کند زیرا استفاده روزانه از آسپرین می تواند عوارض جانبی بسیار جدی از جمله خونریزی از دستگاه گوارش و مغز ایجاد کند. بر همین اساس، اصلا درست نیست که افراد، به طور خودسرانه آسپرین مصرف کنند.

اگر به بیماری قلبی یا گردش خون مبتلا هستید و یا به شخصی که این مشکل را دارد توجه می کنید و می خواهید با کسی در مورد ویروس کرونا ویروس Covid-19 صحبت کنید، می توانید از متخصصین با تجربه در بیماری های قلبی و عروقی مشورت بگیرید. شما می توانید با نصب برنامه پزشکت، به صورت مشاوره های نوشتاری، صوتی و تصویری از خدمات مشاوره آنلاین پزشکت استفاده کنید.

آیا باید آسپرین مصرف کنم یا ایبوپروفن؟

مصرف آسپرین در بیماری کرونا بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های قلبی و گردش خون از آسپرین با دوز کم استفاده می کنند. در اوایل سال جاری، گزارش هایی حاکی از آن بود که مصرف ایبوپروفن می تواند با خطر بیشتر Covid-19 شدیدتر مرتبط باشد. اما کارشناسان نتیجه گرفتند که هیچ مدرکی در رابطه با مصرف ایبوپروفن و خطر ابتلا به Covid-19 یا ایجاد علائم شدید وجود ندارد.

در حال حاضر، افرادی که به طور منظم از ایبوپروفن برای مدیریت یک بیماری استفاده می کنند، باید طبق توصیه پزشک مصرف دارو خود را ادامه دهند.

در ماه آوریل، کارشناسان توصیه هایی را ارائه دادند. آنها تأكید كردند كه مصرف ایبوپروفن برای افراد با علائمی مانند تب و سردرد بی خطر است. با این حال، پاراستامول اولین انتخاب دارو برای درمان تب ناشی از هرگونه عفونت است. حتی بهترین انتخاب برای درمان علائم Covid-19 است.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/news/coronavirus-and-your-health/coronavirus-and-heart-medication

https://medicalxpress.com/news/2020-05-blood-thinners-treatment-covid-science.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز