لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فلج بل و کرونا ویروس

فلج بل و کرونا ویروس | پزشکت

فهرست مطالب

فلج بل و کرونا ویروس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

فلج بل و کرونا ویروس یکی از مواردی هست که مورد بررسی محققین عفونی و نرولوژیست ها قرار گرفت. در بیماری کرونا عمدتاً علائم تنفسی را میبینیم. با این حال، تعداد کمی از بیماران ممکن است علائم عصبی را تجربه کنند. در تعداد معدودی از بیماران مبتلا به کرونا، این علائم عصبی گزارش داده شده است.

در یک مورد گزارش ابتلا به بیماری کرونا که علائمی از فلج بل دیده شده است، مربوط به یک خانم 65 ساله بوده که به دلیل آویزان شدن صورت از سمت چپ در بیمارستان بستری می شود. معاینه فیزیکی، فلج سمت چپ صورت را نشان داد. MRI مغز هیچ اختلالی از مغز بیمار را ثبت نکرده اما CT قفسه سینه علائمی از درگیری ریه ها به عفونت تنفسی را نشان داده است. پزشکان می گویند بیمار هیچگونه تب، آبریزش بینی، سرفه و سایر علائم نداشت و سابقه سرماخوردگی قبل از شروع نداشت.

نتایج آزمایش سواب گلو برای تشخیص بیماری کرونا در این بیمار مثبت بوده است. در حالی که آنتی ژن های رایج ویروس آنفلوانزا منفی آزمایش شدند. علائم فلج چپ صورت پس از درمان ضد ویروسی برطرف شد.

این مورد ثبت شده از بیمار نشان می دهد که COVID-19 ممکن است با فلج بل ارتباط داشته باشد و منجر به بروز برخی از علائم فلج بل شود.

بررسی تاثیر کرونا در ایجاد علائم عصبی بیماران

به نظر می رسد همه گیری بیماری کرونا با چندین سندرم عصبی مرتبط بوده است. در بررسی های صورت گرفته برای علائم عصبی بیماری کرونا هشت بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. در سه بیمار، فلج صورت اولین علامت ابتلا به بیماری کرونا بود. آسیب عصبی منجر به اختلال عملکرد خفیف در پنج بیمار و علائم متوسط در سه نفر شد. در آزمایش PCR این بیماران ویروس کرونا تشخیص داده نشد. از میان این هشت بیمار، هفت نفر زن بودند.

نتایج کرونا همه این بیماران بر اساس سواب های بینی و حنجره مثبت بوده است. میانگین سنی بیماران 36 سال (دامنه 25-50 سال) بود. در سه بیمار، فلج صورت اولین علامت COVID-19 بود، در حالی که در 5 نفر باقیمانده، از 2 تا 10 روز پس از شروع سایر علائم بالینی، فلج بل ظاهر شد. همه بیماران علائم خفیف تنفسی و سیستمیک COVID-19 را تجربه کرده و هیچ یک از آنها به بستری شدن در بیمارستان نیاز نداشتند.

نتایج بررسی علائم عصبی در بیماران کرونایی

فلج بل و کرونا ویروس | پزشکت

طبق سیستم درجه بندی House-Brackmann، آسیب عصبی منجر به اختلال عملکرد خفیف (درجه 2) در پنج بیمار و متوسط (درجه 3) در سه بیماران دیده می شد.

شش نفر از هفت بیمار با استروئیدهای خوراکی (پردنیزون 60-40 میلی گرم در روز به مدت 5-7 روز) تحت درمان قرار گرفتند و یک نفر متیل پردنیزولون وریدی دریافت کرد. یک بیمار با تظاهرات خفیف، فقط 2 روز بعد با بهبود کامل مراقبت های حمایتی (روان کننده چشم) دریافت کرد.

دو بیمار به دلیل احتمال آلودگی به ویروس هرپس سیمپلکس، آسیکلوویر خوراکی همزمان با استروئیدها دریافت کردند. بهبودی کامل در پنج بیمار اتفاق افتاد، در حالی که سه نفر دیگر 30 روز پس از شروع علائم عصبی در آخرین پیگیری هنوز دارای درجاتی از ضعف صورت بودند.

بیماری ژنتیک

به طور کلی هفت نفر از هشت بیمار تحت درمان با استروئید قرار گرفتند و همه بیماران به بهبودی کامل یا جزئی از علائم رسیدند. بر همین اساس محققان معتقدند که فلج محیطی صورت باید به طیف علائم عصبی مرتبط با COVID-19 اضافه شود.

بررسی ها نشان می دهد که فلج محیطی صورت می تواند در طی دوره بالینی COVID-19 اتفاق بیفتد یا سایر علائم معمولی کرونا مانند تب و علائم تنفسی را پیش بینی کند.

فلج بل چیست؟

فلج بل و کرونا ویروس || پزشکت

فلج بل به عنوان شایعترین علت فلج محیطی صورت نیز شناخته می شود. به طور کلی فلج بل می تواند باعث ضعف و فلج عضلات صورت گردد. خشکی چشم یا دهان، تغییر مزه دهان در قسمت فلج شده یا ترشح بیش از حد بزاق یا اشک نیز از جمله علائمی است که در نتیجه بروز بیماری فلج بل اتفاق میفتد. با این حال بروز یکی از این علائم نشان دهنده مشکل عصب صورت نبوده و برای تشخیص دقیق تر بیمار باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد. علائم مشکل عصب صورت ممکن است با توجه به شدت بیماری و میزان آسیب دیدگی به عصب ها متفاوت باشد. گاهی اوقات ممکن است فقط بخشی از عصب های صورت تحت تأثیر قرار گرفته و در موارد حاد تمامی عضلات نیمی از صورت به صورت همزمان کاملاً فلج شوند.

فلج بل (Bell’s palsy) یا فلج عصب صورت ایدیوپاتیک باعث ضعف موقت و ناگهانی عضلات صورت خواهد شد. بعد از ابتلا به این بیماری نیمی از عضلات صورت فلج شده و افتادگی پیدا می کنند. به عنوان مثال فقط با نیمی از دهان تان می توانید بخندید و یکی از چشم هایتان در برابر بسته شدن مقاومت خواهد کرد.

بیماری فلج بل ممکن است در هر سن و سالی اتفاق بیفتد. علت اصلی بروز بیماری فلج بل هنوز مشخص نیست ولی بسیاری از متخصصان بر این باورند که علت اصلی بروز فلج بل التهاباتی است که در عصب های کنترل کننده عضلات نیمی از صورت اتفاق میفتد.

فلج بل شایعترین فلج عصب جمجمه است که 60٪ – 70٪ از کل علل فلج صورت یک طرفه را تشکیل می دهد. زمینه های اصلی ابتلا به فلج بل شامل سرما، خستگی، کاهش مقاومت و نقص ایمنی بدن است.

فلج بل و کرونا ویروس

فلج بل و کرونا ویروس | پزشکت

اگرچه هیچ مدرک مستقیمی در دست نیست، اما شواهد غیر مستقیم بیشتر نشان می دهد که فلج بل ارتباط تنگاتنگی با عفونت ویروس ناشی از بیماری کرونا دارد.

از طرفی هم سندرم حاد تنفسی حاد کرونا ویروس یک ویروس RNA است که قدرت انتقال آن از یک فرد به فرد بسیار زیاد است و منجر به شیوع این بیماری در بین افراد می شود.

در بررسی های اخیر، برخی از محققان اظهار داشتند که COVID-19 همچنین می تواند منجر به علائم سیستم عصبی مانند سردرد، سرگیجه، انسفالیت و غیره شود با این حال، بیماران مبتلا به COVID-19 که در ابتدا با فلج بل مراجعه می کنند، هیچ یک از این علائم را نداشته اند.

اکثر بررسی ها نشان می دهد که فلج بل به واکنش سیستم ایمنی بدن پس از عفونت ویروس مربوط می شود. فلج بل معمولاً 1-2 هفته پس از عفونت ویروس رخ می دهد.

بررسی ها نشان داده که آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) ممکن است به ویروس کرونا متصل شود. این اتصال باعث تغییرات عملکردی در گیرنده نوع 2 ACE2 / آنژیوتانسین (AT2R) و عدم تعادل در محور تنظیم کننده طوفات سیتوکین می شود. طوفان سیتوکین بیشتر سیستم عصبی و عضله اسکلتی را درگیر می کند.

از این طریق ویروس کرونا ممکن است باعث ایجاد برخی علائم عصبی از طریق مکانیسم های مستقیم یا غیرمستقیم شود. آسیب عصب صورت ممکن است به نوعی پاسخ سیستم ایمنی بدن به ویروس کرونا باشد؛ اما باید این تحقیقات در آینده تأیید شود.

به طور خلاصه، بیماران مبتلا به COVID-19 ممکن است در ابتدا با فلج بل مواجه شوند. فلج بل ممکن است به یک واکنش ایمنی ناشی از SARS-CoV-2 نسبت داده شود.

حرف آخر

فلج بل و کرونا ویروس | پزشکت

بیماری همه گیر COVID-19 میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده و چندین سندرم عصبی مرتبط با این عفونت را نشان داده است. آنوزمیا / آگروزیا، انسفالیت، انسفالوپاتی، عوارض عروقی مغزی، میلیت و سندرم گیلن باره، از جمله سایر عوارض عصبی کرونا ویروس بوده است که در تعداد قابل توجهی از بیماران دیده شده است.

فلج حاد عصب صورت معمولاً در عمل بالینی رخ می دهد و به دلیل عواقب احتمالی عملکردی و زیبایی با پریشانی زیادی همراه است. علت های بسیاری زیادی از جمله عفونت های ویروسی در بروز آن نقش دارند.

در بیشتر افراد، بروز فلج بل یک عارضه موقتی بوده و بعد از مدتی درمان می شود. علائم این بیماری معمولاً بعد از گذشت چند هفته بهبود یافته و درمان کامل بعد از گذشت 6 ماه اتفاق خواهد افتاد. البته در بعضی از موارد به خصوص ممکن است بعضی از علائم بیماری فلج بل تا انتهای عمر همراه بیمار باقی مانده و هیچ گاه بهبود نیابد. به ندرت پیش میاید که بیماری فلج بل بعد از درمان مجدداً برگشته و فرد را درگیر کند.

عضلات فلج شده ممکن است به مرور زمان کوتاه و کوچک تر شده و انقباض دائمی در بعضی از قسمت های صورت به وجود بیاورد. فیزیو تراپی به درمان چنین مشکلاتی کمک کرده و می توان با استفاده از ماساژ و ورزش عضلات صورت از بروز مجدد چنین عوارضی اجتناب کرد.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.researchsquare.com/article/rs-23216/v1

https://link.springer.com/article/10.1007/s13365-020-00912-6

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز