لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فرق ایمونوتراپی و شیمی درمانی

فرق ایمونوتراپی و شیمی درمانی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ایمونوتراپی و شیمی درمانی دو روش درمانی متداول برای سرطان هستند. هر دو نوع درمان، شامل استفاده از داروها برای پیشگیری از رشد سلول های سرطانی است. اگرچه آنها هدف یکسانی دارند، اما روش دستیابی به آنها متفاوت است.

  • ایمونوتراپی توانایی سیستم ایمنی بدن را برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی افزایش می دهد.
  • شیمی درمانی مستقیما بر روی سلولهای سرطانی تأثیر می گذارد تا از تکثیر آنها جلوگیری شود.

تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است هر دو روش درمانی را به طور همزمان یا علاوه بر سایر درمان های سرطان مانند پرتودرمانی یا جراحی توصیه کند.

برای آشنایی بیشتر با عوارض شیمی درمانی روی لینک کلیک کنید.

فرق ایمونوتراپی و شیمی درمانی | پزشکت

ایمونوتراپی چیست؟

سلول های سرطانی، سلول های غیر عادی هستند که به صورت غیرقابل کنترل، تکثیر می شوند. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن شما سلول های غیر طبیعی را از بین می برد، اما  بسیاری از انواع سلول های سرطانی می توانند خودشان را از سیستم ایمنی بدن مخفی کنند.

سلول های سرطانی می توانند به روش های مختلف خودشان را از دید سیستم ایمنی بدن مخفی کنند، از جمله:

  • سلول های سرطانی ممکن است تغییرات ژنتیکی خاصی داشته باشند که باعث عدم تشخیص آنها شود.
  • سلول های سرطانی ممکن است حاوی پروتئین هایی باشند که سلول های سیستم ایمنی بدن را غیرفعال می کنند.
  • سلول های سرطانی با تغییر سلول های اطراف خود می توانند در سیستم ایمنی بدن تداخل ایجاد کنند.

ایمنی درمانی در سالهای اخیر به یکی از گزینه های درمان سرطان که به طور فزاینده ای در دسترس و حیاتی است، تبدیل شده است.

ایمونوتراپی می تواند به تنهایی یا در ترکیب با انواع دیگر درمان سرطان انجام شود. در حال حاضر ثابت شده است که این یک روش درمانی موثر برای بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان است، و آن را امیدوار کننده ترین رویکرد جدید درمان سرطان از زمان اولین شیمی درمانی در دهه 1940 است.

ایمنوتراپی یا ایمنی درمانی به سیستم ایمنی بدن  کمک می کند تا سلول های سرطانی را تشخیص داده و آنها را از بین ببرد.

داروهای ایمونوتراپی به سیستم ایمنی بدن کمک خواهند کرد تا سرطان را تشخیص داده و از بین ببرد. هدف از انجام ایمونوتراپی ایجاد گروهی از سلول های T است که به طور خاص سرطان را هدف قرار می دهند. سلول های T نوع خاصی از گلبول های سفید خون هستند که به مهاجمان خارجی حمله می کند.

بسیاری از دانشمندان خوش بین هستند که ایمونوتراپی  می تواند منجر به پیشرفت هایی در درمان سرطان شود.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی مفید برای شیمی درمانی

نحوه تحویل داروهای ایمونوتراپی

داروهای ایمنی درمانی را می توان از طریق IV، کپسول یا کرم مصرف کرد. ایمونوتراپی برای درمان طیف وسیعی از سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز به اندازه شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی مورد استفاده قرار نگرفته است.

انواع داروهای ایمونوتراپی

داروهای ایمونوتراپی را می توان به چند دسته تقسیم کرد که به طور خاص سیستم ایمنی بدن شما را هدف قرار می دهند.

مهار کننده وارسی ایمنی (Immune checkpoint inhibitors). این داروها ایست بازرسی ایمنی را مسدود می کنند. ایست های بازرسی ایمنی بخشی از پاسخ سیستم ایمنی طبیعی بدن هستند.

درمان انتقال سلول T (T-cell transfer therapy). این نوع درمان توانایی سلول های T را در شناسایی و حمله سلول های سرطانی افزایش می دهد.

آنتی بادی های مونوکلونال. آنتی بادی های مونوکلونال پروتئین هایی هستند که به سلول های سرطانی متصل می شوند و آنها را برای سیستم ایمنی بدن شما مشخص می کنند.

واکسن های درمانی. واکسن های درمانی به تقویت پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به سلول های سرطانی کمک می کنند.

تعدیل کننده های سیستم ایمنی. تعدیل کننده های سیستم ایمنی یا به طور کلی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند و یا قسمت خاصی از سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهند کرد.

مطالعه بیشتر: ایمونوتراپی و شایع ترین عوارض آن

فرق ایمونوتراپی و شیمی درمانی | پزشکت

شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی یک دارو درمانی شیمیایی است که در پیشگیری از تکثیر سلول های سرطانی موثر است. اولین داروهای شیمی درمانی در حوالی قاره آمریکا ساخته شد. شیمی درمانی به روش های زیر می تواند به درمان سرطان کمک می کند:

  • کاهش علائم
  • جمع و کوچک کردن تومورها
  • کاهش تعداد سلول های سرطانی در بدن
  • کاهش احتمال انتشار یا بازگشت سرطان

مصرف داروها در شیمی درمانی

شیمی درمانی برای هدف قرار دادن طیف گسترده ای از انواع سرطان ها استفاده می شود. با این حال، مواد شیمیایی موجود در داروهای شیمی درمانی همچنین می توانند به سلول های سالم هم آسیب برسانند، که منجر به عوارض جانبی شایع مانند ریزش مو و حالت تهوع می شود.

انواع داروهای شیمی درمانی

حداقل  150 نوع داروهای شیمی درمانی وجود دارند که می توانند برای درمان سرطان استفاده شوند. نوع دارویی که پزشک برای شیمی درمانی استفاده خواهد کرد به عواملی زیر بستگی دارد:

  • نوع سرطان
  • سن و سلامتی بیمار
  • میزان پیشرفت سرطان
  • سابقه شیمی درمانی

هر دسته از داروهای شیمی درمانی، نحوه عملکرد خاص خودشان را دارد و برخی از داروها برای برخی سرطان ها بهتر عمل می کنند.

مطالعه بیشتر: قرص شیمی درمانی زلودا

فرق ایمونوتراپی و شیمی درمانی | پزشکت

شباهت های شیمی درمانی و ایمنی درمانی

شیمی درمانی و ایمنی درمانی از بسیاری جهات شبیه به هم هستند. هر دو روش درمانی، از داروهایی استفاده می کند که این دارو ها به دنبال از بین بردن سلول های سرطانی بوده و می تواند برای درمان انواع مختلف سرطان استفاده شود.

اگرچه این دو روش هدف درمانی مشابهی دارند، اما روش تخریب سلولهای سرطانی در این روش ها متفاوت است.

  • ایمونوتراپی به دنبال افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن شما برای از بین بردن سلول های سرطانی است.
  • داروهای شیمی درمانی به طور مستقیم توانایی تکثیر سلول سرطانی را مختل می کنند.

شیمی درمانی با عدم استفاده از داروها، متوقف می شود. اما ایمونوتراپی می تواند به طور بالقوه سیستم ایمنی بدن  را تحریک کند. حتی پس از قطع درمان نیز با سرطان مبارزه کند. شیمی درمانی در شروع درمان تاثیر فوری در کوچک شدن تومور دارد. اما ایمونوتراپی اغلب طول می کشد تا اثر بگذارد.

در درمان های شیمی درمانی (و پرتودرمانی)، تومورهای مورد هدف ممکن است بلافاصله کوچک شوند. اما در ایمونوتراپی، برای ایجاد تأثیرات در سیستم ایمنی برای حمله به تومورها، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد. گاهی اوقات، حتی ممکن است در ابتدا تومورها رشد کنند، اما در واقع این تورم در اندازه می تواند به دلیل نفوذ سلول های ایمنی به تومورها باشد. این پدیده در  ایمونوتراپی طبیعی است.

در حالی که اثرات درمانی شیمی درمانی فقط تا زمانی که داروها در بدن باقی بمانند وجود دارد، اما یکی از  مهمترین جنبه های ایمونوتراپی این است که می تواند محافظت طولانی مدت در برابر سرطان را ایجاد کند.

کدام سرطان ها با ایمونوتراپی قابل درمان هستند؟

از آنجا که ایمونوتراپی قدرت طبیعی سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و به خاطر سپردن سلول های سرطانی را افزایش می دهد، این پتانسیل را دارد که در برابر هر نوع سرطان موثر باشد. ایمنی درمانی در حال حاضر منجر به پیشرفت های عمده ای در درمان بسیاری از انواع سرطان ها شده است و به عنوان اولین خط درمانی برای چندین مورد تأیید شده است. همچنین اثربخشی آن در برابر انواع سرطان که از نظر تاریخی در برابر شیمی درمانی و پرتودرمانی مقاوم بوده اند، اثبات شده است.

مطالعه بیشتر: شایع ترین سرطان ها کدامند؟

فرق ایمونوتراپی و شیمی درمانی | پزشکت

عوارض شیمی درمانی و ایمونوتراپی

هر دو نوع درمان می توانند به طور خطرناک عوارض جانبی خفیف و جدی ایجاد کنند.

شیمی درمانی سلولهایی را که به سرعت تقسیم می شوند، مانند سلولهای سرطانی، هدف قرار می دهد، اما همچنین می تواند به سلول های دیگر بدن که به سرعت تقسیم می شوند مانند مو، پوست، خون و سلول های روده آسیب برساند. آسیب به این سلول ها می تواند منجر به بسیاری از عوارض جانبی جدی مانند حالت تهوع، ریزش مو و زخم های دهان شود. رایج ترین عارضه جانبی شیمی درمانی خستگی است.

بسیاری از عوارض ایمنی درمانی ناشی از بیش فعالی سیستم ایمنی بدن است. عوارض جانبی خفیف می تواند شامل حالت تهوع، علائم شبیه آنفولانزا یا واکنش در محل تزریق باشد. در موارد جدی تر، می تواند باعث حمله سیستم ایمنی به اندام های بدن شود.

هزینه شیمی درمانی و ایمونوتراپی

هزینه شیمی درمانی و ایمونوتراپی می تواند به طور گسترده ای متغیر باشد بر اساس عواملی مانند مدت زمانی که شما به درمان نیاز دارید، نوع سرطان و میزان انتشار می تواند متفاوت باشد. هنگام در نظر گرفتن این روش های درمانی با پزشک مشورت کنید.

ایمونوتراپی و شیمی درمانی هر دو توانایی درمان های موثر سرطان را دارند. یکی لزوماً بهتر از دیگری نیست. یکی از مواردی که برای درمان سرطان شما بهترین نتیجه را دارد به عوامل زیادی از جمله محل و میزان انتشار سرطان بستگی دارد. برای انتخاب بهترین گزینه درمانی متناسب با شرایط خود بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می تواند مزایا و معایب هر روش درمانی را توضیح دهد.

طول دوره درمان ایمنی درمانی در مقابل شیمی درمانی از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و تحت تأثیر عوامل مختلفی خاص برای فرد و نوع سرطان آنها قرار دارد.

سخن آخر

شیمی درمانی و ایمونوتراپی دو نوع روش درمانی دارویی هستند که برای درمان سرطان استفاده می شوند. هدف از ایمونوتراپی تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن  است تا بتواند سلول های سرطانی را از بین ببرد. شیمی درمانی به طور مستقیم توانایی تکثیر سلول های سرطانی را مهار می کند.

هر دو نوع درمان می تواند در درمان سرطان موثر باشد. آنها ممکن است همراه با سایر روش های درمانی سرطان استفاده شوند. گزینه های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید تا بهترین گزینه ها را برای شرایط خود انتخاب کنید.

هر بیماری باید با مشاوره با آنکولوژیست و تیم مراقبت خود، گزینه درمانی سرطان را که برای آنها مناسب است، تعیین کند، این می تواند شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا ترکیبی از این یا سایر انواع درمان سرطان باشد. شناخت فرق ایمونوتراپی و شیمی درمانی اولین قدم برای تصمیم گیری درست و یافتن بهترین گزینه های درمانی موجود است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز