لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم اولیه دیابت نوع 2 چیست؟

علائم اولیه دیابت نوع 2 چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علائم اولیه دیابت نوع 2 چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علائم اولیه دیابت نوع 2 ممکن است به تدریج بروز کند زیرا دیابت نوع 2 اغلب به آرامی و طی چند سال رخ می دهد. در هنگام تشخیص، افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند ممکن است علائم کمی در این بیماری نشان دهند یا هیچ علائمی نداشته باشند.

از آنجا که علائم به آرامی ایجاد می شوند، دیابت نوع 2 معمولاً ممکن است به دنبال معاینات پزشکی معمول یا آزمایشات غربالگری برای شرایط غیر مرتبط تشخیص داده شود. دیابت نوع 2 باعث افزایش بیش از حد سطح قند خون و بروز برخی عوارض جانبی جدی شود. شناخت علائم و نشانه های اولیه این بیماری مزمن می تواند منجر به تشخیص زودهنگام و درمان فوری شود که خطر عوارض شدید را کاهش می دهد.

دیابت نوع 2 یک بیماری شایع است. گزارش 2017 از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) نشان داده است که 30،300،000 بزرگسالان در ایالات متحده دارای دیابت نوع 2 هستند. این گزارش همچنین تخمین زده است که 84.1 میلیون بزرگسال آمریکایی دیگر به دیابت مبتلا هستند. در افراد مبتلا به دیابت، قند خون بیش از حد طبیعی است، اما پزشکان هنوز آنها را دیابت نمی دانند. طبق CDC، افراد مبتلا به دیابت غالباً در صورت عدم درمان، طی 5 سال دچار دیابت نوع 2 می شوند.

شروع دیابت نوع 2 می تواند به تدریج صورت بگیرد و علائم در مراحل اولیه خفیف باشد. در نتیجه، بسیاری از افراد ممکن است متوجه بیماری خودشان نشوند.

در این مقاله، علائم و نشانه های اولیه دیابت نوع 2 و اهمیت تشخیص به موقع را بررسی می کنیم.

شایع ترین علائم اولیه دیابت نوع 2

علائم اولیه دیابت نوع 2 چیست؟ | پزشکت

علائم و نشانه های اولیه دیابت نوع 2 می تواند شامل موارد زیر باشد:

تکرر ادرار

ادرار مکرر و یا بیش از حد نیز به عنوان پلی اوریا شناخته می شود. علامت تکرر ادرار این است که سطح قند خون شما به اندازه کافی بالا رفته و به داخل ادرار ریخته می شود. وقتی کلیه های شما نتوانند مقدار گلوکز را تحمل کنند، اجازه می دهند مقداری از آن به ادرار منتقل شود. در صورت بالا رفتن قند خون، کلیه ها سعی می کنند با فیلتر کردن آن در خون، قند اضافی را از بین ببرند. این امر می تواند منجر به تکرر ادرار در فرد، به ویژه شب شود.

تشنگی بیشتر

تکرر ادرار که برای از بین بردن قند اضافی از خون ضروری است، می تواند منجر به از دست دادن آب اضافی بدن شود. با گذشت زمان، این وضعیت می تواند باعث کم آبی بدن و  احساس تشنگی بیشتر از حد معمول در فرد شود.

احساس گرسنگی یا تشنگی زیاد و مداوم

گرسنگی یا تشنگی مداوم می تواند نشانه های اولیه دیابت نوع 2 باشد. افراد دیابتی اغلب انرژی کافی از غذایی که می خورند، دریافت نمی کنند. سیستم هضم غذا را به یک قند ساده به نام گلوکز که بدن از آن به عنوان سوخت استفاده می کند، تجزیه خواهد کرد. در افراد دیابتی، مقدار کافی از این گلوکز از جریان خون به سلول های بدن منتقل نمی شود. در نتیجه، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 غالباً صرف نظر از اینکه اخیراً غذا خورده اند، دائماً احساس گرسنگی می کنند.

احساس خستگی زیاد

دیابت نوع 2 می تواند بر میزان انرژی فرد تأثیر بگذارد و احساس خستگی یا ضعف در وی ایجاد کند. این خستگی در نتیجه حرکت ناکافی قند از جریان خون به سلول های بدن ایجاد می شود.

تاری دید

افزایش بیش از حد قند در خون می تواند به رگ های خونی کوچک چشم آسیب برساند. حتی ممکن است باعث تاری دید شود. این تاری دید می تواند در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و ممکن است به صورت گاه به گاه بروز پیدا کند.

در صورت عدم درمان به موقع دیابت نوع 2، آسیب به این رگ های خونی شدیدتر می شود. حتی ممکن است در نهایت کاهش دید دائمی رخ دهد.

بهبودی کند بریدگی ها و زخم ها

مقادیر بالای قند در خون می تواند به اعصاب و رگ های خونی بدن آسیب برساند که ممکن است گردش خون را مختل کند. در نتیجه، بهبود حتی بریدگی ها و زخم های کوچک ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. بهبود آهسته زخم همچنین خطر عفونت را افزایش می دهد.

سوزن سوزن شدن و بی حسی یا درد در دست ها یا پاها

علائم اولیه دیابت نوع 2 چیست؟ | پزشکت

سطح بالای قند خون می تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد و به اعصاب بدن آسیب برساند. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، این می تواند منجر به درد یا احساس گزگز یا بی حسی در دست و پا شود. این بیماری به عنوان نوروپاتی شناخته می شود و در صورت عدم درمان دیابت در فرد، ممکن است با گذشت زمان بدتر شده و عوارض جدی تری به دنبال داشته باشد.

 لکه های تیره روی پوست 

به تغییر رنگ تیره و مخملی در چین های پوست شما آکانتوز نیگریکانس گفته می شود. این یکی دیگر از علائم هشدار دهنده اولیه دیابت نوع 2 است. این بیماری بیشتر در زیر بغل، گردن و کشاله ران وجود دارد و پوست نیز ضخیم می شود.

این امر به دلیل وجود بیش از حد انسولین در خون ایجاد می شود که در افراد دیابتی نوع 2 معمول است زیرا مقاومت به انسولین اصلی ترین ماده اولیه دیابت نوع 2 است.

خارش و عفونت های مخمری

قند اضافی در خون و ادرار، می تواند مواد غذایی مورد نیاز برای مخمرها را فراهم  کند و منجر به بروز عفونت شود. عفونت های مخمری معمولاً در مناطق گرم و مرطوب پوست مانند دهان، نواحی دستگاه تناسلی و زیر بغل ایجاد می شوند. نواحی آسیب دیده معمولاً دارای خارش هستند، اما ممکن است فرد دچار سوزش، قرمزی و درد نیز شود.

اهمیت تشخیص زود هنگام دیابت نوع 2

علائم اولیه دیابت نوع 2 چیست؟ | پزشکت

شایع ترین عوارض دیابت درمان نشده، شامل رتینوپاتی دیابتی، بیماری کلیوی (نفروپاتی)، نوروپاتی دیابتی و مشکلات ماکرو واسکولار است. این عوارض می تواند در طولانی مدت بروز کنند و جان بیمار را به خطر بیاندازند. به طور کلی، اگر مبتلایان به دیابت نوع 2، برای درمان و کنترل وضعیت خود تلاش نکنند، ممکن است با عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت جدی روبرو شوند. این در حالی است که همین بیماران به راحتی می توانند با رعایت برنامه غذایی، ورزش و مصرف داروهای مورد نیاز و مشورت با یک پزشک حرفه ای در این زمینه از بروز این عوارض جلوگیری کنند.

تشخیص زودهنگام ممکن است در پیشگیری  از بروز عوارض موثر باشد. تشخیص علائم اولیه دیابت نوع 2 به درمان موثر بیماری کمک می کند. درمان مناسب، ایجاد تغییر در سبک زندگی و کنترل سطح قند خون می تواند سلامتی و کیفیت زندگی فرد را تا حد زیادی بهبود بخشد و خطر بروز عوارض جانبی را کاهش دهد. سطح قند خون مداوم بالا بدون درمان، می تواند منجر به عوارض شدید و جدی شود، از جمله:

  • سکته
  • مشکلات پا
  • بیماری قلبی
  • آسیب عصبی، یا نوروپاتی
  • بیماری چشم یا از دست دادن بینایی
  • مشکلات جنسی در مردان و زنان
  • بیماری کلیه، که ممکن است فرد به دیالیز نیاز داشته باشد.

دیابت درمان نشده می تواند منجر به سندرم غیر قندس هیپرگلیسمی هیپراسمولار (HHNS) شود، که باعث افزایش شدید و مداوم سطح قند خون خواهد شد. یک بیماری یا عفونت معمولاً باعث HHNS می شود که می تواند بیمار به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشد. این عارضه ناگهانی بیشتر در سالمندان رخ می دهد. تحت کنترل نگه داشتن سطح قند خون برای پیشگیری از برخی از این عوارض مهم است. هر چه سطح قند خون، کنترل نشده باقی بماند، خطر ابتلا به سایر بیماری ها نیز بیشتر است.

عوامل خطر دیابت نوع 2

علائم اولیه دیابت نوع 2 چیست؟ | پزشکت

هر کسی ممکن است به دیابت نوع 2 مبتلا شود، اما عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به فرد را افزایش دهند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • سابقه پیش دیابت
  • زندگی بی تحرک
  • اضافه وزن یا چاقی
  • 45 سال سن یا بیشتر
  • داشتن یک رژیم غذایی ناسالم
  • داشتن سابقه خانوادگی دیابت
  • سابقه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • سابقه پزشکی دیابت بارداری، بیماری قلبی یا سکته مغزی

پیش آگهی دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یک بیماری شایع است که باعث بالا رفتن سطح قند خون می شود. علائم و نشانه های اولیه می تواند شامل تکرر ادرار، افزایش تشنگی، احساس خستگی و گرسنگی، مشکلات بینایی، ترمیم زخم کند و عفونت های مخمری باشد.

هر کسی که علائم و نشانه های احتمالی دیابت را تجربه می کند باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کند. به خصوص اگر عوامل خطر دیگری برای ایجاد این بیماری داشته باشد. تشخیص و درمان به موقع دیابت نوع 2 می تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد و خطر عوارض شدید را کاهش دهد.

مدیریت دیابت در بیماران مبتلا به دیابت، از نظر روانی می تواند به اندازه مدیریت جسمی تاثیر داشته باشد. بررسی ها نشان می دهد که استفاده از روند های درمانی مشاوره ای، به ویژه مشاوره آنلاین می تواند در کاهش علائم افسردگی در مبتلایان به بیماری دیابت نقش زیادی داشته باشد. در مشاوره آنلاین در بیماران دیابتی، دسترسی به خدمات روانشناسی خاصی که توسط روانشناسان ارائه می گردد مدیریت دیابت را افزایش می دهد.

داشتن یک سیستم پشتیبان و حمایتی برای کنترل علائم دیابت نوع 2 در مبتلایان به این بیماری کاملا ضروری و مهم است. افراد با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین می توانند با متخصصین با تجربه در این زمینه در ارتباط باشند. حتی با یادگیری راهکار ها و آموزش های لازم وضعیت بیماری خود را کنترل کنند. پزشکت، به عنوان  بزرگترین و اولین جامعه پزشکی آنلاین بین بیمار و پزشک با ارائه خدمات مشاوره آنلاین توسط کادری مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره آنلاین به مبتلایان به دیابت است. برای استفاده از خدمات مشاوره آنلاین پزشکت کافی است این برنامه را از همین الان روی تلفن همراه خود نصب کنید.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323185#risk-factors

 

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز