لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

سندرم آلفا گال 

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سندرم آلفا گال (Alpha-gal syndrome) نوعی حساسیت غذایی به گوشت قرمز است که اخیراً شناسایی شده است. در ایالات متحده ، این وضعیت اغلب از زمانی شروع می شود که نیش کنه به نام لون استار، یک مولکول قند به نام آلفا گال را به بدن منتقل می کند. در برخی از افراد این مولکول قند وارد شده به بدن یک واکنش سیستم ایمنی در بدن فرد ایجاد می کند که بعداً در هنگام خوردن گوشت قرمز، واکنش های آلرژیک خفیف تا شدید به وجود می آید.

کنه لون استار (Lone star) عمدتاً در جنوب شرقی ایالات متحده یافت شده و بیشتر موارد مبتلا به سندرم آلفا گال در این ناحیه شناسایی می شوند. به نظر می رسد که این بیماری به مناطق دور دست تر مثل شمال و غرب آمریکا نیز در حال گسترش است زیرا این کنه ها همراه با گوزن ها در سرتاسر آمریکا در حال حرکت هستند. البته مواردی از ابتلا به بیماری سندرم آلفا گال در اروپا، استرالیا و آسیا نیز شناسایی شده که کنه ای به غیر از لون استار مسئول انتشار مولکول های آلفا گال بوده است.

اکنون محققان بر این باورند که برخی از افرادی که واکنش های آنافیلاکتیک مکرر و غیر قابل توضیح داشته و نتیجه انواع دیگر آزمایش های آلرژی برای آن ها منفی است، ممکن است دچار سندرم آلفا گال شده باشند. در حال حاضر هیچ درمانی به جز پرهیز از مصرف گوشت قرمز برای این افراد مبتلا وجود ندارد.

علت سندرم آلفا گال

سندرم آلفا گال | پزشکت

بیشتر افراد مبتلا به سندرم آلفا گال در ایالات متحده آمریکا زندگی کرده و هنگامی که کنه لون استار آن ها را نیش می زند دچار این بیماری می شوند. البته نیش انواع دیگر کنه نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود به همین خاطر بعضی از مبتلایان در کشورهای اروپایی، استرالیا و آسیا زندگی می کنند.

گزش کنه

اعتقاد بر این است که کنه های به وجود آورنده سندرم آلفا گال، ناقل مولکول های آلفا گالی هستند که از خون حیواناتی مثل گاوها و گوسفندان دریافت کرده اند. زمانی که این کنه ناقل یک انسان را می گزد، این آلفا گال ها از طریق کنه به انسان منتقل شده و در نتیجه فرد دچار سندرم آلفا گال خواهد شد. به دلایل ناشناخته بدن برخی از افراد نسبت به این مولکول ها واکنش شدید ایمنی نشان داده و باعث می شود تا این افراد دیگر نتوانند گوشت قرمز مصرف کنند. در صورتی که افراد مبتلا به سندرم آلفا گال از گوشت قرمز استفاده کنند، واکنش های متوسط تا شدید حساسیتی به سراغ آن ها خواهد آمد. همچنین افرادی که به این بیماری دچار می شوند ممکن است به مرور زمان علائم در آن ها شدت گرفته و بعد از مدتی واکنش های حساسیتی شدیدتری از خود بروز دهند.

عوامل خطر بیماری آلفا گال

سندرم آلفا گال | پزشکت

پزشکان هنوز اطلاعات دقیقی در مورد بیماری آلفا گال نداشته و نمی دانند که چرا بعضی از افراد بعد از در معرض این مولکول قرار گرفتن دچار علائم سندرم آلفا گال شده و بعضی ها دچار این بیماری نمی شوند. البته این بیماری بیشتر در جنوب شرقی ایالات متحده و بخش هایی از نیویورک، نیوجرسی و انگلستان شیوع داشته است.

در نتیجه اگر در این مناطق زندگی کرده یا وقت خود را در این مناطق سپری می کنید در نتیجه در معرض خطر بیشتری قرار خواهید داشت:

  • زمان زیادی را در بیرون از منزل می گذرانید.
  • چندین بار مورد گزش کنه لون استار قرار گرفته اید.
  • ابتلا به ناهنجاری سلول ماست مانند ماستوسیتوز پوستی (indolent systemic mastocytosis)

در طی 20 تا 30 سال گذشته، کنه لون استار در شمال غربی Maine و غرب تگزاش و اوکلاهما آمریکا بیشتر بوده و در نتیجه احتمال ابتلای افراد ساکن در این مناطق بیشتر از دیگر مناطق خواهد بود.

علائم سندرم آلفا گال

سندرم آلفا گال | پزشکت

علائم و نشانه های واکنش آلرژیک آلفا گال اغلب با سایر آلرژی های غذایی مقایسه می شود. برای مثل بیشتر واکنش ها به آلرژن های غذایی شایع مثل بادام زمینی یا صدف در عرض چند دقیقه بعد از قرار گرفتن در معرض آلرژن اتفاق می افتد. اما در سندرم آلفا گال، علائم و نشانه های این سندرم معمولاً به فاصله 3 تا 6 ساعت بعد از خوردن گوشت قرمز نمایان می شود.

علائم شایع سندرم آلفا گال شامل موارد زیر می شود:

  • عطسه
  • سردرد
  • آبریزش از بینی
  • خس خس سینه یا تنگی نفس
  • درد شکم، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ
  • کهیر، خارش پوستی، پوسته پوسته شدن (اگزما)
  • تورم لب ها، صورت، زبان، گلو یا سایر قسمت های بدن
  • آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید که باعث محدودیت های تنفسی شده و می تواند کشنده باشد.

پزشکان بر این باورند که احتمالاً تأخیر بین زمان خوردن گوشت قرمز و بروز واکنش حساسیتی در فرد یکی از دلایلی است که باعث شده تا همین اواخر این بیماری کاملاً نادیده گرفته شود. شاید ذهن هیچ کسی نتواند ارتباط احتمالی خوردن استیک شب و کهیرهای نیمه شب را باور کند.

زمان ضرورت مراجعه به پزشک

در صورتی که بعد از خوردن غذا یا چندین ساعت بعد از خوردن غذا دچار علائم حساسیت شدید بهتر است به پزشک عمومی یا پزشک متخصص تشخیص و درمان آلرژی ها مراجعه کنید. اگر در مناطقی مثل جنوب شرقی ایالات متحده یا سایر مناطق جهان که در آن سندرم آلفا گال شایع است زندگی می کرده و ساعات زیادی از روز را بیرون از منزل هستید، بهتر است بعد از بروز این واکنش ها گوشت قرمز را برای مدتی از برنامه غذایی خود حذف کنید و ببینید که آیا مجدداً شاهد بروز علائم هستید یا خیر.

در صورت بروز علائم زیر بهتر است سریعاً با اورژانس تماس بگیرید:

عوارض سندرم آلفا گال

سندرم آلفا گال | پزشکت

ابتلا به سندرم آلفا گال می تواند باعث بروز آنافیلاکسی ناشی از غذا در فرد شود. آنافیلاکسی عارضه است که برای درمان نیاز به تزریق اپی نفرین (آدرنالین) داشته و باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید.

علائم آنافیلاکسی شامل موارد زیر می شود:

  • نبض سریع
  • سرگیجه یا حالت غش
  • افت شدید فشار خون (حالت شوک)
  • محدودیت و بسته شدن راه های هوایی
  • تورم گلو که تنفس را دشوار تر می کند.

پیشگیری سندرم آلفا گال

سندرم آلفا گال | پزشکت

یکی از کلیدی ترین نکات برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، پرهیز از گزیده شدن توسط کنه ها است. می توانید با پوشیدن لباس، شلوارهای بلند و دافع حشرات در مناطق جنگلی تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم بعد از گذراندن ساعات طولانی در محیط های جنگلی، حتماً تمامی قسمت های بدن خود را بررسی کنید تا کنه به بدن شما نچسبیده باشد.

اقدامات مراقبتی
  • پوشاندن. هنگامی که مشغول قدم زدن یا تفریح در مناطق جنگلی هستید حتماً کفش پوشیده و از لباس های بلند استفاده کنید. پوشیدن پیراهن آستین بلند، کلاه و دستکش در چنین مناطقی اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین از قدم زدن در مناطق پر از چمن های بلند پرهیز کرده و حیوانات خود را در چنین مناطقی رها نکنید.
  • از دافع حشرات استفاده کنید. در طول زمانی که در جنگل و علف زارها به سر می برید از دافع حشرات استفاده کنید. حتی برای کودکان خود نیز باید از اسپری های دافع حشرات برای همه قسمت های بدن به جز دست، دهان و چشم های کودک استفاده کنید. دقت کنید که این دافع حشرات ممکن است شیمیایی باشند به همین خاطر باید طبق دستور العمل درج شده روی محصول از آن استفاده کنید.
  • مراقب کنه ها باشید. برای جلوگیری از نفوذ کنه ها به داخل حیاط منازل، الوارهای چوب را زیر نور خورشید نگهداری کرده و با استفاده از دستگاه چمن زنی، چمن های حیاط را در فواصل زمانی مشخصی کوتاه کنید.
  • بلافاصله بعد از ورود به خانه دوش بگیرید. به خاطر داشته باشید که کنه ها تا ساعت ها پس از نشستن بر روی بدن فرد قربانی او را نمی گزند. به همین خاطر بهتر است از فرصت استفاده کرده و بلافاصله بعد از ورود به منزل دوش بگیرید. دوش گرفتن و خشک کردن بدن با حوله می تواند باعث کنده شدن کنه ای شود که هنوز خود را به بدن فرد متصل نکرده است.
  • کنه را به محض مشاهده با موچین جدا کنید. در صورتی که متوجه وجود کنه بر روی بدن خود شدید، بهتر است آن را با استفاده از موچین از قسمت سر یا دهان گرفته و جدا کنید و سپس با دقت محل گزش کنه را ضد عفونی کنید.

تشخیص سندرم آلفا گال

سندرم آلفا گال | پزشکت

پزشکان می توانند با استفاده از تاریخچه شخص و آزمایشات پزشکی خاص ، سندرم آلفا گال را تشخیص دهند. پزشک احتمال روند تشخیص را با پرسیدن سؤالاتی در مورد قرار گرفتن شما در معرض کنه، علائم و زمان بروز علائم بعد از خوردن گوشت قرمز شروع خواهد کرد. همچنین پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق تر بدن فرد را نیز مورد معاینه قرار دهد.

آزمایش های دیگری که ممکن است برای تشخیص سندرم آلفا گال مورد استفاده قرار گیرد شامل موارد زیر می شود:

  • آزمایش خون. آزمایش خون می تواند میزان آنتی بادی های آلفا گال موجود در جریان خون شما را اندازه گیری کرده و به تشخیص سندرم آلفا گال کمک کند. این آزمایش اهمیت بسیار زیادی در تشخیص این بیماری دارد.
  • بررسی پوست. برای اینکار پزشک ممکن است قسمتی از پوست بدن شما را در معرض گوشت قرمز تازه یا عصاره این ماده قرار دهد تا واکنش پوست شما نسبت به آن را بسنجد. در صورت واکنش آلرژیک شاهد بروز کهیر در قسمت مورد آزمایش قرار گرفته خواهید بود.

درمان سندرم آلفا گال

سندرم آلفا گال | پزشکت

مانند تمامی حساسیت های غذایی دیگر، سندرم آلفا گال نیز با محدودیت های غذایی قابل درمان خواهد بود. به همین خاطر همیشه در هنگام خرید مواد غذایی محتویات داخل محصول را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که از گوشت قرمز یا مواد گوشتی در داخل آن استفاده نشده باشد. بهتر است از پزشک معالج خود بخواهید تا لیست مواد غذایی که باید در رژیم غذایی خود از آن پرهیز کنید را در اختیار شما قرار دهد. زیرا نام برخی از طعم کننده ها و عصاره های گوشتی متفاوت است. حتی باعث می شود تا شناخت آن ها به عنوان مواد غذایی با پایه گوشت کار دشواری باشد.

هنگام غذا خوردن در رستوران ها و دورهمی ها نیز باید بیشتر احتیاط کنید. بسیاری از مردم هیچ اطلاعی در مورد این حساسیت نداشته و حتی تصور این را نمی کنند که کسی ممکن است به گوشت حساسیت داشته باشد. در صورتی که احتمال می دهید یک ماده غذایی ممکن است باعث بروز حساسیت در شما شود، بهتر است اصلاً آن را امتحان نکنید. اما در صورتی که دچار واکنش حساسیتی شدیدی شده باشید باید سریعاً به اورژانس مراجعه کرده و تزریق اپی نفرین داشته باشید. البته پزشک ممکن است سرنگ مخفی را روی بدن فرد نصب کند که در صورت فشار دادن یک دکمه مقدار مشخصی از اپی نفرین وارد جریان خون فرد شود. بهتر است در این مورد با پزشک معالج خود صحبت کنید.

علائم سندرم آلفا گال ممکن است به مرور زمان کاهش یافته یا به کلی ناپدید شوند. حتی بعضی از افراد مبتلا بعد از گذشت 1 تا 2 سال از این بیماری قادر خواهند بود تا مجدداً گوشت قرمز را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

آمادگی برای ملاقات با پزشک

سندرم آلفا گال | پزشکت

برای اینکه بیشترین استفاده را از ملاقات با پزشک ببرید، بهتر است با آمادگی کامل وارد مطب شوید. از آن جایی که مدت زمان ملاقات با پزشک کوتاه بوده و حرف های زیادی برای گفتن خواهید داشت. در نتیجه بهتر است با آمادگی کامل به پزشک مراجعه کرده و از این زمان کوتاه نهایت استفاده را ببرید.

بهتر است قبل از حضور در مطب موارد زیر را آماده کنید:

  • لیستی از تمامی علائم و نشانه های بیماری را تهیه کنید. همه نشانه های مربوط و غیر مربوط به بیماری خود را یادداشت کرده و همراه خود داشته باشید.
  • اطلاعات مهم شخصی را یادداشت کنید. بهتر است استرس ها و تغییرات اخیری که در زندگی تان افتاده است را یادداشت کنید.
  • لیستی از تمامی داروهای مصرفی خود تهیه کنید. نام تمامی داروها، مکمل ها و ویتامین های که مصرف می کنید را همراه با میزان مصرف خود یادداشت کنید.
  • دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را همراه ببرید. گاهی اوقاتت به خاطر سپردن تمامی موارد و اطلاعاتی که پزشک در اختیارتان قرار می دهد، کار دشواری است. در نتیجه بردن همراه به یادآوری اطلاعات مهم و نکات کمک زیادی خواهد کرد.
  • سؤالات خود را یادداشت کنید. تمامی سؤالات مربوط و غیر مربوطی که به ذهنتان رسیده و قصد پرسیدن آن ها از پزشک را دارید را یادداشت کرده و همراه خود به مطب ببرید.
سوالات بیمار از پزشک

همچنین بهتر است در مورد سندرم آلفا گال سؤالات زیر را مطرح کنید:

  • بهترین روش درمانی چیست؟
  • آیا باید به متخصص مراجعه کنیم؟
  • آیا نیاز به تزریق خودکار اپی نفرین خواهم داشت؟
  • چه چیز دیگری ممکن است باعث بروز این علائم شود؟
  • آیا جایگزینی عمومی برای دارویی که تجویز می کنید وجود دارد؟
  • به چه آزمایش هایی برای تشخیص و تأیید این سندرم نیاز دارم؟
  • آیا این علائم به دلیل حساسیت به گوشت قرمز ایجاد می شود؟
  • آیا بروشور یا برگه چاپ شده در مورد این بیماری دارید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟
سوالات بیمار از پزشک

پزشک در حین معاینه ممکن است برای تشخیص دقیق تر سؤالات زیر را مطرح کند که بهتر است آمادگی پاسخ گویی به آن ها را داشته باشید:

  • علائم تا چه میزان شدید است؟
  • در کدام منطقه زندگی می کنید؟
  • از چه زمانی شاهد بروز علائم بودید؟
  • آیا عاملی باعث بهبود علائم شما می شود؟
  • آیا بیشتر وقت خود را در بیرون از منزل می گذرانید؟
  • آیا عاملی باعث شدت گرفتن علائم شما می شود؟
  • ایا فقط گوشت قرمز دچار بروز علائم حساسیت شما می شوند؟
  • بعد از خوردن گوشت قرمز چه مدت زمانی طول کشید تا علائم ظاهر شوند؟
  • قبل از بروز علائم از چه نوع گوشتی استفاده کرده و چه میزان از آن خورده اید؟
  • آیا در گذشته دچار گزش کنه شده اید؟ چند بار این اتفاق افتاده و آن کنه ها چه ظاهری داشتند؟
  • آیا از داروهای ضد حساسیت بدون نسخه مثل آنتی هیستامین ها استفاده می کنید؟ مصرف این داروها کمکی به بهبود علائم کرده است؟
 خلاصه

سندرم آلفا گال نوعی حساسیت غذایی به گوشت قرمز است که اخیراً شناسایی شده است. در ایالات متحده ، این وضعیت اغلب از زمانی شروع می شود که نیش کنه به نام لون استار، یک مولکول قند به نام آلفا گال را به بدن منتقل می کند. در برخی از افراد این مولکول قند وارد شده به بدن یک واکنش سیستم ایمنی در بدن فرد ایجاد می کند که بعداً در هنگام خوردن گوشت قرمز، واکنش های آلرژیک خفیف تا شدید به وجود می آید. مانند تمامی حساسیت های غذایی دیگر، سندرم آلفا گال نیز با محدودیت های غذایی قابل درمان خواهد بود. به همین خاطر همیشه در هنگام خرید مواد غذایی محتویات داخل محصول را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که از گوشت قرمز یا مواد گوشتی در داخل آن استفاده نشده باشد.

منبع: 

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/alpha-gal-syndrome/symptoms-causes/syc-20428608

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز