لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های غدد

سطح TSH طبیعی در زنان چه میزان است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سطح TSH طبیعی در زنان بزرگسال غیر باردار 0.5 تا 5.0، mIU / لیتر است. سطح TSH زنان ممکن است به دلیل نوسان سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی، بارداری یا بعد از یائسگی کمی خارج از حد طبیعی باشد. در سه ماهه اول بارداری، سطح کل T3 و T4 بالا رفته و سطح TSH کاهش می یابد. بالا رفتن T4 و T3 نیز در سه ماهه اول بسیار نرمال بوده و در سه ماهه دوم به حالت طبیعی برمی گردد.

با این حال، زنان پنج تا هشت برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری های تیروئید هستند، که ممکن است با شیوع بیشتر بیماری خود ایمنی در زنان مرتبط باشد. بیماری تیروئید می تواند باعث مشکلاتی در چرخه قاعدگی، باردار شدن و حاملگی شود.

تیروئیدیت پس از زایمان (التهاب تیروئید)، یک بیماری خود ایمنی تیروئید است که در طول سال اول پس از زایمان رخ می دهد و حتی می تواند تا 10٪ از زنان را تحت تأثیر قرار دهد. تیروئیدیت پس از زایمان اغلب به خودی خود برطرف می شود. بیماری های خود ایمنی تیروئید در دوران بارداری، احتمالاً به دلیل تغییر وضعیت ایمنی در دوران بارداری بهبود می یابند.

میزان TSH غیر طبیعی به چه معناست؟

 

سطح غیرطبیعی تیروئید || پزشکت

سطح غیر طبیعی TSH می تواند نشان دهنده اختلال عملکرد تیروئید یا بیماری غده هیپوفیز باشد. سطح غیر طبیعی TSH و هورمون تیروئید معمولاً شرایط زیر را نشان می دهد:

نمودار سطح غیرطبیعی تیروئید و شرایط احتمالی

شرایط احتمالی نتایج آزمایشگاه
کم کاری تیروئید اولیه TSH بالا، هورمونهای تیروئید پایین
کم کاری تیروئید تحت بالینی TSH بالا، هورمونهای طبیعی تیروئید
پرکاری تیروئید اولیه TSH کم، هورمونهای زیاد تیروئید
پرکاری تیروئید تحت بالینی TSH کم، هورمونهای طبیعی تیروئید
تیروئیدیت TSH کم، هورمون تیروئید بالا و به دنبال آن

TSH بالا، هورمون تیروئید پایین

بیماری هیپوفیز TSH کم، هورمونهای کم تیروئید
پرکاری تیروئید زودرس یا خفیف TSH کم، سطح طبیعی هورمون تیروئید

بیشتر بدانیم: پرکاری تیروئید

هورمون تیروئید چیست؟

هورمون های تیروئید با استفاده از ید، ماده معدنی موجود در بسیاری از غذاها و به وفور در غذاهای دریایی توسط غده تیروئید ترشح می شوند. غده تیروئید، غدد درون ریز پروانه ای شکل است که در قاعده جلوی گردن قرار دارد. غدد درون ریز، شبکه ای از اندام ها هستند که هورمون های مختلف لازم برای عملکرد طبیعی بدن را تولید و آزاد می کنند.

هورمون های تیروئید، میزان متابولیسم بدن را تنظیم می کنند. بنابراین نقش اصلی در عملکرد صحیح هر اندام در بدن دارند. هورمونهای تیروئید برای رشد طبیعی مغز و بدن در نوزادان ضروری است. هورمونهای تیروئید، دمای بدن را تنظیم کرده و به عملکرد طبیعی کلیه اندام ها از جمله مغز، قلب و عضلات کمک می کنند.

هورمون های تیروئید به دو شکل در بدن یافت می شوند:

  • تیروکسین (T4): تیروکسین تقریباً 95٪ هورمون تیروئید را که در خون گردش می کند تشکیل می دهد.
  • تری یدوتیرونین (T3): T3 حدودا 5٪ هورمون تیروئید را تشکیل می دهد و با حذف یک اتم ید از T4 بیشتر در کبد یا کلیه تشکیل می شود.

فقط یک درصد کوچک از هورمون های تیروئید به صورت آزاد یافت می شوند و می تواند وارد سلول ها شده و متابولیسم را فعال کنند. بیش از 99.95٪ T4 و 99.5٪ T3 به پروتئین های موجود در خون متصل هستند. پروتئین ها به عنوان یک سیستم ذخیره سازی برای هورمون های تیروئید عمل می کنند و میزان در دسترس بودن T4 و T3 آزاد را برای عملکرد متابولیک تنظیم می کنند.

TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) چیست؟ 

هورمون محرک تیروئید (TSH) هورمونی است که غده تیروئید را برای تولید هورمون های تیروئید تحریک می کند. با کاهش سطح T4 و T3 در خون، غده هیپوفیز TSH بیشتری ترشح می کند و با افزایش سطح T4 و T3 ترشح TSH را کاهش می دهد. منطقه هیپوتالاموس مغز، فعالیت غده هیپوفیز را تنظیم می کند.

سطح TSH طبیعی در بزرگسالان چقدر است؟ 

سطح TSH طبیعی در بزرگسالان || پزشکت

سطح TSH طبیعی در بزرگسالان ممکن است بسته به سن، جنس، برخی شرایط خاص پزشکی یا داروها متفاوت باشد. استرس و رژیم غذایی نیز می تواند در نوسان سطح TSH نقش موثری داشته باشد.

در برخی شرایط مانند افراد سالمند، یا یک بیمار با سابقه سرطان تیروئید یا اختلال غده هیپوفیز، متخصص غدد درون ریز می تواند سطح TSH را در یک میزان مناسبی حفظ کند.

برای مشاوره آنلاین با متخصص غدد کلیک کنید.

محدوده های طبیعی TSH و سطح هورمون تیروئید در یک بزرگسال که برای آزمایش طبیعی بودن عملکرد تیروئید در آزمایش خون اندازه گیری می شوند، عبارتند از:

tsh نرمال چه عددی است ؟

سطح TSH در یک بزرگسال به طور معمول در محدوده 0.5 تا 5.0 mIU / لیتر (واحد های بین المللی میلی در لیتر) است. سطح TSH بالاتر از 5.0 معمولاً نشان دهنده تیروئید کم کار ( کم کاری تیروئید ) و سطح TSH کمتر از 0.4 نشان دهنده وجود بیش از حد هورمون تیروئید و تیروئید بیش از حد فعال ( پرکاری تیروئید ) است. دامنه طبیعی ممکن است در آزمایشگاه های مختلف کمی متفاوت باشد.

در صورت تمایل می توانید مقاله شایع ترین علائم کم کاری تیروئید را مطالعه کنید.

سطح کل T4 

این آزمایش هم T4 متصل به پروتئین و هم T4 آزاد را اندازه گیری می کند. سطح کل T4 طبیعی در بزرگسالان در محدوده 5.0 تا 12.0 mcg / dL (میکروگرم / دسی لیتر) است. T4 بالا نشان دهنده پرکاری تیروئید و T4 پایین نشان دهنده کم کاری تیروئید است.

سطح آزاد T4 (FT4)

آزمایش FT4 ممکن است روش دقیق تری برای تعیین عملکرد تیروئید باشد زیرا بر خلاف T4 کل، سطح T4 آزاد تحت تأثیر پروتئین های اتصال دهنده قرار نمی گیرد. سطح طبیعی FT4 در محدوده 0.7 تا 1.9 ng / dL (نانوگرم / دسی لیتر) قرار می گیرد.

سطح کل T3

اگر T4 طبیعی باشد و فرد علائم پرکاری تیروئید داشته باشد، آزمایشات T3 کل برای تأیید پرکاری تیروئید انجام می شود. مجموع T3 در بزرگسالان در محدوده 80 تا 220 ng / dL است. T3 آزاد در برخی شرایط ممکن است اندازه گیری شود، اما نتایج اغلب قابل اعتماد نیستند.

اگر آزمایش های فوق نتایج مشخص و قطعی نداشته باشند، ممکن است پزشک آزمایشات دیگری را برای تعیین عملکرد تیروئید تجویز کند، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش جذب رزین T3 (T3RU) : اندازه گیری ظرفیت اتصال پروتئین هورمونهای تیروئید.
  • آزمون T4 (FT4I) : نسبت T4 آزاد در مقایسه با T4 متصل به پروتئین.

علل غیر تیروئیدی برای سطح غیر طبیعی TSH چیست؟

برخی از داروها، مکمل ها، بیماری های غیر تیروئیدی و سایر عوامل می توانند باعث غیرطبیعی بودن آزمایش تیروئید شوند. در این شرایط بهتر است آزمایشات تیروئید را دوباره تکرار کنید. برخی از دلایل احتمالی غیر تیروئیدی برای تغییرات گذرا در سطح TSH شامل موارد زیر است:

  • بیماری هایی مانند عفونت، سرطان، بیماری کلیوی یا نارسایی قلبی
  • داروهایی که برای بیماری های قلبی یا سرطان استفاده می شود.
  • روزه گرفتن یا گرسنگی می تواند باعث کاهش سطح TSH شود.
  • بیوتین، یک مکمل معمولاً مورد استفاده برای رشد مو و ناخن می تواند در نتایج آزمایش تیروئید تداخل ایجاد کند.
  • افرادی که در معرض موش هستند، به عنوان مثال، محققان آزمایشگاهی و دامپزشکان، ممکن است آنتی بادی هایی را در برابر پروتئین های موش ایجاد کنند و ممکن است نتایج غیرقابل پیش بینی در آزمایشات تیروئید خودشان داشته باشند.

چه سطح TSH نیاز به درمان دارد؟

انجمن تیروئید آمریکا توصیه می کند در صورتی که سطح TSH زیر 0.1 mIU / L باشد، بیماران با سن بالاتر از 65 سال باید تحت درمان پرکاری تیروئید قرار گیرند. بیمارانی که کمتر از 65 سال دارند، زنان یائسه یا افراد با شرایط بیماری (بیماری های همزمان) مانند بیماری قلبی یا پوکی استخوان یا علائم پرکاری تیروئید باید تحت درمان قرار بگیرند.

در صورتی که بیمار زیر 65 سال باشد و علائمی نداشته باشد. پرکاری تیروئید تحت بالینی با سطح TSH بین 0.1 تا 0.4 mIU / L با سطح T3 و T4 طبیعی بهتر است فقط کنترل شود. بیماران بالای 65 سال و یا افراد زیر 65 سال مبتلا به بیماری های زمینه ای یا علائم پرکاری تیروئید بسته به شرایطشان ممکن است تحت درمان قرار بگیرند.

اگر سطح TSH به طور مداوم در 10.0 mIU / L بالا بماند، حتی اگر T4 طبیعی باشد و بیمار علائمی نداشته باشد، پزشکان معمولاً درمان کم کاری تیروئید را شروع می کنند. سطح تیروئید معمولاً با تغییرات دوز مناسب به صورت دوره ای کنترل و بهینه می شود.

اگر فرد آزمایش مثبت آنتی بادی تیروئید داشته باشد، علائمی را تجربه کند یا در معرض خطر ابتلا به کم کاری تیروئید باشد (کم کاری تیروئید تحت بالینی که به معنی سطح TSH 5.0 تا 10.0 mIU / L و T4 طبیعی است) ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

سخن آخر

شواهد فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهد که افزایش خفیف سطح TSH را می توان با آزمایش های دوره ای کنترل کرد و ممکن است بیمار در این شرایط نیازی به درمان نباشد. در برخی شرایط، مانند بارداری، افزایش سطح TSH ممکن است به خودی خود برطرف شود. همچنین مشخص شده است که سطح TSH با افزایش سن به تدریج افزایش می یابد و به نظر نمی رسد سطح TSH خفیف بالا در افراد بالای 80 سال باعث افزایش مرگ و میر شود.

منبع
medicinenet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز