لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سرطان گلو در کودکان

سرطان گلو در کودکان 1 | پزشکت

فهرست مطالب

سرطان گلو در کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سرطان گلو در کودکان به رشد سرطانی سلول ها و بافت هایی در گلو گفته می شود که در حلق، لوزه، اپی گلوت (غضروف بالای لوله تنفسی) و حنجره (جعبه صدا) ایجاد می شود. این نوع سرطان در کودکان خردسال نادر است و بیشتر در بزرگسالان بالای 50 سال دیده می شود.

با این حال، اگر والدین متوجه تغییرات غیرقابل توصیفی در صدای کودک خود شوند یا کودک در بلعیدن مشکلی دارد، باید به این علائم توجه جدی شود.

این مقاله را بخوانید تا درباره علائم، نشانه ها، علل، تشخیص، درمان و میزان بقای سرطان گلو در کودکان بیشتر بدانید.

علائم و نشانه های سرطان گلو در کودکان

علائم و نشانه های سرطان گلو شبیه علائم سایر بیماری های کمتر جدی هستند، از جمله:

اگر علائم بعد از یک هفته فروکش نکرد یا مکرراً عود کرد، پس با پزشک مشورت کنید. تشخیص و درمان به موقع می تواند نتایج بهتری نسبت به مداخلات تأخیری داشته باشد.

علل سرطان گلو در کودکان

سرطان گلو در کودکان 3 | پزشکت

علت دقیق تشکیل سرطان گلو در کودکان مشخص نیست. جهش های ژنتیکی (تغییر ژن های خاص) سلول ها در گلو می تواند دلیلی برای رشد کنترل نشده سلول ها باشد. افزایش تعداد سلول ها و کاهش مرگ سلولی می تواند باعث تجمع سلول های سرطانی مضر شود.

عوامل خطر سرطان گلو در کودکان

عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به سرطان گلو را افزایش دهند:

  • مصرف زیاد الکل
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • سابقه خانوادگی سرطان گلو، و سرطان های سر و گردن
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یک عفونت ویروسی است.
  • بیماری ریفلاکس معده (GERD)، به دلیل نارسایی مجدد محتوای معده در گلو

عفونت HPV ممکن است منجر به ایجاد پاپیلوماتوز حنجره شود. این موارد رشد تومورهای خوش خیم و زگیل مانند در حنجره است و غالباً سرطانی (بدخیم) می شوند.

انواع سرطان گلو در کودکان

سرطان گلو را می توان بسته به محل سرطان در گلو به چند دسته تقسیم کرد.

سرطان نازوفارنکس: این سرطان در بخشی از گلو در پشت بینی رخ می دهد.

سرطان دهانه حلق: در این وضعیت سرطان در بخشی از گلو در پشت دهان، از جمله پایه زبان و لوزه ها رخ می دهد. سرطان لوزه ها نیز در دهانه حلق قرار دارد.

سرطان هایپوفارنکس: این شامل سرطان های قسمت تحتانی گلو در بالای نای (لوله تنفسی) و مری (لوله غذایی) است.

سرطان حنجره: سرطان های حنجره در دوران کودکی شامل سرطان حنجره یا جعبه صدا است. سرطان حنجره بسته به بخشی از حنجره آسیب دیده می تواند سه نوع باشد. آنها شامل:

  • سرطان گلوت. سرطان طناب صوتی
  • سرطان سوپراگلوت. قسمت فوقانی حنجره، از جمله اپی گلوت، که غضروفی است که ورود غذا به مجاری تنفسی را مسدود می کند.
  • سرطان ساب گلوت. سرطان قسمت تحتانی جعبه صدا را تحت تأثیر قرار می دهد.

رابدومیوسارکوم رایج ترین نوع سرطان حنجره (سرطان بافت نرم) در کودکان است، در حالی که بزرگسالان بیشتر در معرض سرطان سلول سنگفرشی هستند. همانژیوم مادرزادی ساب گلوت یک نوع متداول تومور حنجره خوش خیم (غیر بدخیم) در کودکان است.

اگرچه سرطان های گلو انواع مختلفی دارند، عوامل خطر و علائم آنها می توانند در بسیاری از موارد مشابه باشند. کودکان کوچکتر نیاز به درمان با متخصصان آنکولوژی و جراحی دارند که در درمان سرطان های کودکان تخصص دارند.

تشخیص سرطان گلو در کودکان

سرطان گلو در کودکان 2 | پزشکت

برخی آزمایشات تشخیصی برای سرطان گلو در کودکان، عبارتند از:

  • بررسی و معاینه گلو و حنجره با استفاده از آندوسکوپ یا لارنگوسکوپ: آندوسکوپی با استفاده از یک لوله نازک و روشن با یک دوربین در انتهای آن، گلو را ارزیابی می کند. لارنگوسکوپی امکان ارزیابی مستقیم از طریق لنز را فراهم می کند.
  • بیوپسی: نمونه برداری های هدایت شده با آندوسکوپی یا لارنگوسکوپی برای جمع آوری نمونه های بافت داخلی از گلو در صورت تشخیص هرگونه ناهنجاری انجام می شود. این نمونه های بافتی در آزمایشگاه ها برای یافتن سلول های سرطانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
  • نمونه برداری با سوزن ظریف: روشی برای جمع آوری نمونه از غدد لنفاوی متورم است.

اگر سرطان گلو به بیش از سطح گلو انتشار یافته است، آزمایشات تصویربرداری برای شناسایی شیوع سرطان و متاستاز انجام می شود. این آزمایشات ممکن است شامل اشعه ایکس قفسه سینه، سی تی اسکن، ام آر آی یا اسکن PET باشد.

مراحل سرطان گلو در کودکان

پس از تشخیص، سرطان گلو بر اساس میزان حمله سرطان به بافت های مجاور، غدد لنفاوی و گسترش یافته به اندام ها یا بافت های دورتر مرحله بندی می شود. مرحله بندی به تعیین گزینه های درمان کمک می کند.

انواع سرطان های گلو معیارهای مرحله بندی خاص خود را دارند. مراحل معمولاً شامل مرحله I است، جایی که سرطان به سطح گلو محدود می شود و می تواند تا مرحله IV افزایش یابد، که متاستاز سایر قسمت های بدن را درگیر می کند. سرطان های مرحله IV برای تشخیص متاستاز دور ممکن است به توموگرافی کامپیوتری، تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یا اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون نیاز داشته باشند.

مراحل اولیه پیش آگهی بهتری دارند، در حالی که مراحل بعدی ممکن است نشان دهنده سرطان پیشرفته با پیش آگهی ضعیف باشد.

درمان سرطان گلو در کودکان

سرطان گلو در کودکان 5 | پزشکت

درمان سرطان گلو بر اساس محل، نوع سرطان، مرحله و وضعیت سلامتی کودک صورت می گیرد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پرتو درمانی

در این روش درمانی از منابع انرژی زیادی مانند اشعه ایکس یا پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این کار را می توان از طریق فرایند معروف به براکی تراپی، با ماشین آلات خارج از بدن با اشعه پرتوی خارجی یا مستقیماً به سرطان با استفاده از سیم انجام داد.

پرتودرمانی به تنهایی در مراحل اولیه انجام می شود و پرتودرمانی ترکیبی با شیمی درمانی یا جراحی برای سرطان های پیشرفته مناسب است.

جراحی لیزر

این روش تخریب سلول های سرطانی با استفاده از پرتوهای باریک از نور شدید است. سرطان های حنجره و پاپیلوماتوز با جراحی لیزر درمان می شوند.

عمل جراحی

بسته به محل و مرحله سرطان گلو، پزشکان ممکن است هر یک از انواع جراحی های زیر را انتخاب کنند.

  • جراحی آندوسکوپی: این عمل برداشتن یا تراشیدن بافت سرطانی از سطح گلو با استفاده از آندوسکوپ با ابزاری خاص است. جراحی های آندوسکوپی برای مراحل اولیه سرطان، که در سطح گلو محدود می شوند، مناسب هستند.
  • لارنژکتومی: این عمل جراحی برای برداشتن حنجره (جعبه صدا) است. قسمت آسیب دیده جعبه صدا اغلب برداشته و توانایی تنفس و صحبت حفظ می شود. با این حال، در بعضی موارد، اگر به برداشتن کامل جعبه صدا نیاز باشد، ممکن است کودک به تراکئوستومی نیاز داشته باشد که ایجاد جراحی سوراخ گلو برای تنفس است. گفتار درمانی توسط یک آسیب شناس گفتاری انجام می شود که کودک را به صحبت بدون جعبه صدا آموزش می دهد.
  • فارنژوتومی: این عمل برداشتن حلق و بازسازی بخشی از گلو برای اجازه بلعیدن غذا است.
  • از بین بردن غدد لنفاوی مبتلا: در صورت وجود سلول های سرطانی، حذف جراحی غدد لنفاوی گردن توصیه می شود.

جراحی ها اغلب می توانند بر بلع و گفتار تأثیر بگذارند. همچنین ممکن است خطر خونریزی و عفونت وجود داشته باشد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی تخریب سلول های سرطانی با استفاده از دارو است. شیمی درمانی سیستمیک می تواند همراه با پرتودرمانی انجام شود.

دارودرمانی هدفمند

اینها داروهایی هستند که به طور خاص پروتئین ها یا سایر اجزای سلولهای سرطانی را هدف قرار داده و آنها را از بین می برند. Cetuximab  یا Erbitux یک آنتی بادی مونوکلونال است که برای درمان هدف در سرطان گلو استفاده می شود. این را می توان در ترکیب با رادیوتراپی یا شیمی درمانی نیز تجویز کرد.

مراقبت های حمایتی (تسکینی)

مراقبت های پزشکی است که هدف آن تسکین درد و سایر علائم می باشید. متخصصان مراقبت تسکینی می توانند مراقبت های حمایتی را قبل، در حین و بعد از سایر درمان ها انجام دهند. این نوع مراقبت ها ممکن است به بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده های آنها کمک کند.

توانبخشی پس از درمان سرطان گلو در کودکان

فرآیندهای بهبودی پس از درمان ممکن است بر اساس نوع درمانی که داده می شود متفاوت باشد. کودک شما ممکن است برای مقابله با مشکلاتی مانند به درمان های خاصی نیاز داشته باشد .این مشکلات را می توان با درمان های توان بخشی براساس توصیه پزشکان به خوبی مدیریت کرد.

پیشگیری از سرطان گلو در کودکان

هیچ روش تایید شده ای برای جلوگیری از سرطان های گلو وجود ندارد. واکسیناسیون HPV ممکن است خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی (زبان و لوزه ها) را در پایه زبان و لوزه ها در کودکان مبتلا به عفونت های HPV دهانی کاهش دهد.

پیشگیری از عفونت ویروس اپشتین بار می تواند خطر ابتلا به سرطان نازوفارنکس مانند لنفوم بورکیت و لنفوم هوچکین را کاهش دهد. اجتناب از دخانیات و الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان گلو را کاهش دهد.

پیش آگهی برای کودکان مبتلا به سرطان گلو

سرطان گلو در کودکان 4 | پزشکت

میزان بقای پنج ساله سرطان گلو بسته به محل و مرحله سرطان ممکن است متفاوت باشد. تشخیص و درمان به موقع می تواند میزان بقا را بهبود بخشد. میزان بقا در سرطان های گلوت بیشتر است که در مراحل اولیه حدود 83٪ است.

سرطان هایپوفارنکس ممکن است در مراحل اولیه، میزان بقا در حدود 59٪ کمتر باشد. میزان بقا در مراحل پیشرفته انواع سرطان های گلو کمتر است.

اگر کودک شما مبتلا به سرطان گلو تشخیص داده شده است، شما باید قوی باشید و در طول درمان از او حمایت کنید. کنترل مشکلات گفتار و بلع برای کودکان دشوار است و ممکن است به تشویق مثبت والدین و مراقبان نیاز داشته باشد.

تشخیص به موقع و درمان فوری منجر به پیش آگهی بهتر می شود.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/throat-cancer-in-children_00358898/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز