لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خونریزی مقعد بعد از زایمان

خونریزی مقعد بعد از زایمان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خونریزی مقعد بعد از زایمان ، اکثرا بدون درمان خاصی خود به خود خوب می شود. بواسیر، رگ های متورم داخل راست روده یا پوست اطراف مقعد است. بواسیر معمولاً در اثر فشار زیاد بر روی رکتوم ایجاد می شوند. در دوران بارداری، جنین فشار زیادی را به این ناحیه وارد می کند. در نتیجه، خونریزی از مقعد می تواند هم در دوران بارداری و هم بعد از آن ایجاد شود. این عارضه به خصوص پس از زایمان واژینال شیوع بیشتری دارد.

خونریزی مقعدی به خونریزی از راست روده، روده بزرگ یا مقعد اشاره دارد. معمولاً به صورت خون قرمز روشن در مدفوع، توالت فرنگی یا دستمال توالت نشان داده می شود. برخی از زنان ممکن است خونریزی مقعدی پس از زایمان، همراه با درد و ناراحتی، پس از سزارین یا زایمان واژینال را تجربه کنند.

علائم خونریزی از مقعد

خونریزی مقعد بعد از زایمان | پزشکت

خونریزی از مقعد می تواند منجربه بروز علائم زیادی شود، از جمله:

  • التهاب مقعد
  • خارش مقعد
  • خونریزی حین اجابت مزاج

خونریزی از مقعد معمولاً خود به خود از بین می رود. بسته به اندازه، موقعیت و شدت آنها، ممکن است تسکین علائم از چند روز تا چند هفته طول بکشد. گاهی خونریزی از مقعد با یک لخته خونی دردناک همراه است که به عنوان بواسیر ترومبوز شناخته می شود. گرچه این لخته ها خطرناک نیستند، اما می توانند بسیار دردناک باشند. یک پزشک می تواند این نوع بواسیر را با روش داخلی کم تهاجمی درمان کند.

راه های درمانی زیادی برای خونریزی از مقعد وجود دارد. خانم های باردار می توانند برای کسب آگاهی از نوع روند درمانی مناسب با خود با یک پزشک مشورت کنند. علاوه بر این، برخی از بواسیرها که مزمن می شوند، چندین ماه یا بیشتر طول می کشند. این موارد معمولاً توسط پزشک قابل درمان هستند.

علل خونریزی مقعدی پس از زایمان

دلایل احتمالی خونریزی مقعدی پس از زایمان، عبارتند از:

  • خونریزی از مقعد یا التهاب رگ های راست روده و مقعد. خونریزی از مقعد در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه سوم بارداری و چند هفته اول پس از زایمان شایع است.
  • شکاف های مقعدی. مدفوع سخت همچنین می تواند باعث ایجاد ترک در پوست اطراف مقعد شود که به شکاف های مقعدی معروف است. این موارد می توانند دردناک باشند و باعث خونریزی شوند.

زمان ضرورت مراجعه به پزشک در هموروئید

اگر می دانید که بواسیر دارید، دیگر نیازی به مراجعه به پزشک نیست مگر اینکه خیلی دردناک شود یا بعد از چند هفته از بین نمی رود و همچنان علائم شما ادامه داشته باشد. همچنین در صورت احساس توده سختی در مقعد خود باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است بواسیر ترومبوز باشد. در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • تغییر در رنگ مدفوع
  • سرگیجه یا تنگی نفس
  • خون تازه در مدفوع شما
  • عدم کنترل محل عبور مدفوع
  • عدم کنترل محل عبور مدفوع
  • رشد غیر عادی در منطقه مقعد
  • درد هنگام دفع مدفوع یا ادرار کردن
  • خونریزی قابل توجه رکتوم که مداوم یا شدید است.

ممکن است پزشک برای تعیین علت وجود خون در مدفوع آزمایشات آزمایشگاهی یا آزمایشات تصویربرداری را تجویز کند.

پیشگیری خونریزی از مقعد در بارداری

خونریزی مقعد بعد از زایمان | پزشکت

برای پیشگیری از خونریزی از مقعد در طول دوران بارداری بهتر است از یبوست جلوگیری شود. یبوست می تواند احتمال بواسیر و شقاق مقعدی را کاهش دهد. این موارد دلایل اصلی خونریزی مقعدی پس از زایمان هستند. علاوه بر آن اقدامات زیر می تواند در جلوگیری از بواسیر پس از زایمان موثر باشند:

  • وزن بدن را سالم حفظ کنید.
  • تمرینات منظمی مانند پیاده روی و شنا را انجام دهید و یوگا نیز تمرین کنید.
  • آب زیادی بنوشید. هیدراته ماندن و مصرف آب کافی به جلوگیری از یبوست نیز کمک می کند.
  • پس از مشورت با پزشک خود از مکمل پروبیوتیک یا مکمل فیبر، کرم های خونریزی از مقعد، شیاف، پماد یا اسپری بدون نسخه استفاده کنید. آنها می توانند خارش و ناراحتی را در ناحیه رکتوم تسکین دهند.
  • فعالیت هایی را که باعث ایجاد فشار مقعدی می شوند را محدود کنید. خونریزی از مقعد به طور کلی به دلیل فشار وارد شده بر ناحیه مقعد رخ می دهد. عوامل خطری که بروز آن را افزایش می دهد، احتمالاً چاقی، برداشتن وسایل سنگین، یبوست، فشار برای داشتن مدفوع یا نشستن روی صندلی توالت برای مدت طولانی است.
  • به رژیم غذایی خود فیبر اضافه کنید. فیبرها به نرم شدن مدفوع کمک می کنند و از طرفی باعث افزایش حجم آن می شوند. یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به درمان و جلوگیری از یبوست کمک کند. چون یبوست باعث بدتر شدن خونریزی از مقعد می شود. غذاهای حاوی فیبر بالا شامل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است. رژیم غذایی فیبر غذایی بخورید که شامل نان غلات کامل، لوبیا، غلات، میوه های تازه و سبزیجات در رژیم غذایی روزمره شما باشد.

پیش آگهی خونریزی مقعد پس از زایمان

یافتن قطره یا رگه های خون در مدفوع پس از زایمان، کاسه توالت یا بافت در طی چند روز اول پس از زایمان امری عادی است. خونریزی مقعدی پس از بارداری معمولاً یک مشکل جدی نیست زیرا عوامل ایجاد کننده آن (خونریزی از مقعد یا شکاف مقعدی) به خودی خود برطرف می شوند. در برخی موارد، هنگامی که آنها برطرف نمی شوند، پزشک ممکن است با بررسی علائم و نشانه های شما، شدت بیماری را تشخیص دهد. در موارد شدید، ممکن است یک جراحی جزئی توصیه شود.

درمان خانگی خونریزی از مقعد پس از زایمان

خونریزی مقعد بعد از زایمان | پزشکت

بیشتر موارد خونریزی از مقعد به خودی خود برطرف می شود، اما برای تسریع در زمان بهبودی و کاهش ناراحتی، راهکارهای مختلفی وجود دارند که می توانید آنها را در نظر بگیرید.

در اینجا چند روش درمانی طبیعی وجود دارد که استفاده از آنها در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است:

از فشار دادن اجتناب کنید.

فشار در هنگام اجابت مزاج، فشار بیشتری را به ناحیه رکتوم وارد می کند. برای تسریع در روند بهبودی مراقب باشید هنگام نشستن روی توالت زیاد فشار نیاورید.

مقعد را خیس کنید.

با خیساندن مقعد خود در آب گرم حمام به مدت 10 تا 15 دقیقه، دو تا سه بار در روز، درد و تحریک آن را تسکین دهید. می توانید در وان حمام خود بنشینید. بهتر است از وان سیتز که یک وان آب کوچک است و روی صندلی توالت قرار دارد استفاده کنید. نشستن در حمام sitz حدود 10 تا 15 دقیقه پس از هر بار اجابت مزاج یا دو تا سه بار در روز می تواند علائم شمار را تسکین دهد. نمک Epsom را به آب اضافه کنید تا به کاهش تورم و درد کمک کند.

منطقه را تمیز نگه دارید.

تمیز نگه داشتن ناحیه مقعدی به جلوگیری از هرگونه تحریک اضافی که مانع روند بهبودی می شود، کمک می کند.

تمایل به دفع مدفوع را کنترل نکنید.

این کار می تواند درد و ناراحتی ناشی از خونریزی از مقعد را تشدید کرده و منجر به خشک شدن مدفوع شود. زمان صرف شده در توالت را محدود کنید. زیرا نشستن طولانی مدت به وریدهای مقعدی فشار وارد می کند که می تواند باعث افزایش خونریزی شود. روی یک کوسن نرم یا بالش بنشینید تا از فشار مقعد جلوگیری شود. نشستن روی تختخواب یا صندلی گهواره ای راحت تر از نشستن روی صندلی پشت صاف است.

روش کگل را تمرین کنید.

تمرینات کگل می تواند به بهبود گردش خون در منطقه بافت رکتوم و پرینه کمک کند. آنها همچنین در تقویت عضلات واژن و کف لگن موثر هستند.

ناحیه مقعدی را با استفاده از یک دستمال نرم و بدون بو تمیز کنید. دستمال مرطوب بدون عطر نسبت به دستمال توالت خشک است می تواند تاثیر بیشتری در تسکین علائم خونریزی از مقعد داشته باشد.

از کمپرس سرد استفاده کنید.

مقداری یخ را با پارچه تمیز بپیچید. آن را روی خونریزی از مقعد قرار داده و حدود ده دقیقه آن را نگه دارید. کمپرس یخ به کاهش تورم و ناراحتی کمک می کند. روش های سرد و گرم را به طور متناوب استفاده کنید. با کمپرس یخ شروع کرده و آن را با یک وان گرم سیتز دنبال کنید.

داروهای موضعی و مکمل ها همچنین می توانند به درمان علائم خونریزی از مقعد کمک کنند. خانم ها بهتر است در دوران بارداری یا شیردهی، قبل از استفاده از هرگونه روش درمانی جدید بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنند.

درمان های پزشکی بواسیر پس از زایمان

خونریزی مقعد بعد از زایمان | پزشکت

برخی از روش های درمانی که یک پزشک ممکن است برای درمان بواسیر در بارداری توصیه کند، عبارتند از:

  • مکمل های فیبر
  • نرم کننده های مدفوع
  • دستمال مرطوب دارویی
  • پماد و شیاف های خونریزی از مقعد
سخن آخر

 خونریزی از مقعد در حین یا بعد از بارداری، به ویژه پس از زایمان واژینال، طبیعی است. بیشتر خونریزی از مقعدها طی چند هفته به خودی خود برطرف می شوند، هرچند ممکن است برخی از آنها ماه ها طول بکشند. اگر درمان های خانگی، مانند خوردن فیبر بیشتر و خیساندن محل، کمکی نکرد یا به فکر می کنید مشکل شما بدتر شده است، با یک پزشک مشورت کرده و از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و مشورت با یک متخصص حرفه ای ارزش این را دارد که از عواقب احتمالی بیماری درمان نشده خود جلوگیری کنید.

اگر از گفتن مشکل خود به صورت حضوری با یک پزشک خجالت می کشید و همین امر باعث می شود که مشکل خود را نادیده بگیرید، نگران نباشید. خدمات مشاوره ای غیرحضوری و آنلاین پزشکت، ارتباط شما با متخصصین زیادی را راحت تر کرده است. با یک تماس می توانید به صورت صوتی، تصویری و حتی نوشتاری با متخصصین حرفه ای ما در ارتباط باشید. در هنگام مشاوره با مشاورین پزشکت امکان ارسال عکس و آزمایشات تشخیصی هم وجود دارد و می توانید هر مشکلی در زمینه سلامتی خود و کودک دلبندتان را با متخصصین زنان و زایمان مطرح کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز