لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خطر کرونا بیخ گوش شب یلدا

خطر کرونا بیخ گوش شب یلدا | پزشکت

فهرست مطالب

خطر کرونا بیخ گوش شب یلدا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خطر کرونا و شب یلدا، زنگ هشدار را برای موج دیگری از شیوع این عفونت کشنده و خطرناک را به صدا در می آورد. دورهمی های شب یلدا، می تواند خطر بروز کرونا را به خصوص در بین پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها، به مراتب افزایش دهد.

شاید به رسم سنت های قدیمی تصمیم بگیریم امسال هم مثل سال های قبل در کنار بزرگان خود دورهم جمع شویم. اما خطر کرونا در بیخ گوش شب یلدا و همین دور همی ها، می تواند جان همه افراد خانواده را به خطربیاندازد. حتی امکان دارد با موج دیگری از شیوع کرونا، خاطره شب یلدا را برای ما تا یک عمر تلخ و غم انگیز کند. بر همین اساس مقاقات بهداشتی و کارشناسان توصیه می کنند: در طی بیماری همه گیر کرونا در شب یلدا در خانه بمانید. کارشناسان می گویند: هنوز راه هایی برای ادامه سنت های خانوادگی وجود دارد.

توصیه های کارشناسان برای پیشگیری از بروز کرونا در شب یلدا

کارشناسان بهداشت از مردم می خواهند که از مسافرت در این تعطیلات خودداری کنند. شیوع و موارد  ابتلا به COVID-19 همچنان رو به افزایش است.

کارشناسان می گویند: والدین باید اهمیت این وضعیت را برای کودکان خود توضیح دهند. حتی از آنها بخواهند امسال از حضور در دورهمی ها خودداری کنند. طبق توصیه های کارشناسان بهتر است، مراسم شب یلدا را به صورت چت های تصویری برگزاری کنید.

این در حالی است که با تمام توصیه ها و هشدار ها باز هم به نظر می رسد بسیاری از خانواده ها تلاش می کنند که سنت های قدیمی خود را در طی بحران کرونا ادامه دهند. آنها ادعا می کنند: خطرات و مزایا این دورهمی ها را می دانند. اما آنها می توانند تعادل بین این دو را برقرار کنند.

کارشناسان توصیه می کنند که مردم به مسافرت نروند. اما با این حال می توانند مراسم و دورهمی های خود را به صورت چت های تصویری برگزار کنند. آنها به مردم می گویند ارتباط خودشان را از به خصوص با پدربزرگ و مادربزرگ و سایر افراد در گروه های پر خطر محدود نکنند.

دکتر جورجیا گاوراس، روانپزشک ارشد در نیویورک، در این باره می گوید: COVID-19 چیزهای زیادی را از جمله شغل، سلامتی یا حتی زندگی آنها از مردم گرفته است. این در حالی است که مردم برای بروز احساسات خود و بهبود روابط عاطفی به فرصت هایی برای دور هم جمع شدن نیاز دارند. بر همین اساس به مردم توصیه می کنیم که برای مراسم ها و دورهمی های خود جایگاهی را در نظر بگیرند. از قبل برای یک تماس تلفنی یا تصویری، برای به اشتراک گذاشتن دستور العمل ها یا آشپزی با هم و همچنین تماس در طول وعده غذایی از قبل برنامه ریزی کنید.

خطر کرونا بیخ گوش شب یلداست، خطرات دورهمی را فراموش نکنید.

خطر کرونا بیخ گوش شب یلدا | پزشکت

طبق بررسی های صورت گرفته کارشناسان توصیه می کنند: افرادی که قصد برگزاری مراسم های دورهمی را دارند، بهتر است خطرات دورهمی را در نظر بگیرند. حتی اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

اگر قصد برگزاری مراسم و دورهمی های شب یلدا را دارید، بهتر است افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و ماسک نمی زنند را به دورهمی های خود دعوت نکنید. حتی از اعضای خانواده ای که علائم ابتلا به ویروس را داشته اند، بخواهید در دورهمی شرکت نکنند.

بیماری ژنتیک

توجه داشته باشید کارشناسان هشدار داده اند که ویروس کرونا در این فصل از سال به علت تغییرات آب و هوایی می تواند شیوع بیشتری داشته باشد. به همین دلیل است که کارشناسان بهداشت تأکید می کنند: ما باید از حضور در دورهمی های خانوادگی اجتناب کنیم.

خطر کمبود کادر درمان و تخت بیمارستان در موج بعد از یلدا

علاوه بر تمام هشدار ها برای دورهمی های شب یلدا، کارشناسان و مقامات بهداشتی هشدارهای جدی تر و جداگانه ای را در مورد وضعیت سلامتی مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و افراد پرخطر صادر کرده اند. بسیاری از مبتلایان به کرونا ممکن است هیچ گونه علائم خاصی را نداشته باشند. حتی بدون اینکه خودشان اطلاع داشته باشند ویروس را به دیگران منتقل می کنند. با افزایش دورهمی های خانوادگی ممکن است شیوع کرونا در موج دیگر افزایش پیدا کند. حتی مقامات بهداشتی هشدار داده اند احتمال دارد در موج شیوع کرونا بعد از دورهمی های خانوادگی شب یلدا با کمبود تخت های بیمارستانی و کادر درمان روبرو شویم.

این در حالی است که طی برگزاری مراسم شب یلدا و حضور در دورهمی های شب یلدا، آمار تصادفات رانندگی و بروز حمله های قلبی و سکته های مغزی هم افزایش پیدا خواهد کرد.

چگونه شب یلدا با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

خطر کرونا بیخ گوش شب یلدا | پزشکت

کارشناسان توصیه می کنند برای برگزاری سنت ها و رسوم قدیمی خود در بحران کرونا از از تماس های ویدئویی برای برقراری ارتباط با همدیگر استفاده کنید.

آنها معتقدند که بزرگان فامیل باید برای دورهمی های شب یلدا محدودیت های معقول و منطقی را تعیین کنند. آنها باید از فرزندان خود بخواهند از حضور در منازل آنها خودداری کنند. والدین باید به کودکان خود توضیح دهند که امسال باید این مراسم را به گونه ای دیگر برگزار کنند. شاید والدین و کودکان و حتی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها از این شرایط ناامید و ناراخت شوند. اما دورهمی در بحران کرونا دلیل خوبی برای ریسک کردن نیست.

رعایت راهکارهای زیر در یلدا می تواند از بروز موج دیگری از کرونا پیشگیری کند:

  • حفظ سلامت و مراقبت از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها
  • توضیح دادن برای کودکان و آگاه کردن آنها به عواقب دورهمی ها
  • رعایت دستورالعمل های ماندن در خانه و عدم شرکت در دورهمی ها
  • استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی در دورهمی های احتمالی حتی در طی مراسم باید به افراد یادآوری شود که ماسک بزنند یا فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

به دعوت های شب یلدا، نه بگوییم.

خطر کرونا بیخ گوش شب یلدا | پزشکت

شاید رد کردن دعوت به جلسه دورهمی برای شما آسان نباشد. اما با برخی راهکار ها به راحتی می توانید با کمال احترام دعوت سایرین را رد کنید. بهتر است به حفظ سلامتی خودتان و اعضاء خانواده تان فکر کنید. حتی می توانید مراسم شب یلدا را بدون دعوت از سایر دوستان و اعضاء فامیل، در خانه خودتان به تنهایی برگزار کنید. اما اگر برای نه گفتن به دعوت های دیگران مشکل دارید و نمی توانید دعوت آنها را رد کنید بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

با احترام به دعوت میزبان «نه» بگوییم.

هنگامی که به قصد دارید به یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بگویید که نمی خواهید در دورهمی شرکت کنید، بهتر است قبل از نه گفتن از دعوت آنها قدردانی و تشکر کنید. سپس نگرانی های خود را توضیح دهید و بگویید تصمیم گرفته اید در این مراسم شرکت نکنید. اما از توضیح زیاد درباره دلیل عدم شرکت در آن خودداری کنید. گفتن جزئیات بیش از حد در مورد ترس از شیوع کرونا ممکن است در این شرایط مناسب نباشد. بهتر است خیلی کوتاه و ساده دعوت دیگران را رد کنید. مثلا بگویید: من نمی خواهم در این مراسم شرکت کنم. اما منتظر یک فرصت بهتر برای دورهم جم شدن در یک زمان دیگر هستم.

اما با گفتن جزئیات در مورد شیوع بیماری کرونا و خطر دورهمی در بروز این بیماری می تواند اوضاع را بدتر کند. شاید میزبان با شنیدن این حرف ها فکر کند که قصد تنبیه و اهانت به او را دارید. بهتر است به احساسات دیگران احترام بگذاریم.

شاید بعد از نه گفتن به میزبان احساس گناه و یا ناراحتی کنید. اما باید در تصمیم خودتان قاطع باشید. باید به این موضوع فکر کنید که خود شما مسئول حفظ جان و سلامتی خودتان و اعضاء خانواده تان هستید.

از میزبان بخواهید برنامه های خودش را تغییر دهد.

خطر کرونا بیخ گوش شب یلدا | پزشکت

اگر دوست دارید که در دورهمی ها شرکت کنید قبل از اینکه در مراسم حضور پیدا کنید از میزبان بپرسید: آیا سایر مهمان ها پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده اند؟ یا خود میزبان برای رعایت پروتکل های بهداشتی چه تمهیداتی را در نظر گرفته است؟

نیازی نیست که برای آنها توضیح دهید که شما چه فکر و ایده هایی داری. یا چه معیارهایی برای شما مهم هستند. فقط از آنها بپرسید که آیا برای حضور در مراسم باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم؟ یا باید حتما ماسک بزنیم؟ با این سوال ها می توانید نتیجه بگیرید که میزبان مسئله را جدی گرفته است یا نه.

اگر با میزبان به اندازه کافی راحت هستید، روراست باشید. به او بگویید که ترجیح می دهید دورهمی خارج از منزل باشد. زیرا هوای داخلی و مجاورت آن خطر انتقال COVID-19 را افزایش می دهد.

اگر شما میزبان دورهمی های شب یلدا هستید و قصد دارید مراسم را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کنید بهتر است یادداشتی را برای مهمانان خود بفرستید یا شخصاً با آنها تماس بگیرید. به آنها بگویید که قصد دارید مراسم را در فضای باز انجام دهید و همه باید ماسک بزنند. از همه مهمان ها بخواهید چندین روز قبل از دور همی خودشان را در خانه قرنطینه کنند. تا احتمال ابتلا به ویروس را کاهش دهند. حتی اگر برخی از مهمان ها تصمیم گرفته اند در این مراسم شرکت نکنند، بهتر است به تصمیم آنها احترام بگذارید. بدانید برخی از افراد قصد توهین و اهانت را ندارند. آنها فقط محتاط هستند.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/how-to-stay-safe-while-trying-to-balance-thanksgiving-traditions-with-covid-19-precautions

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز