لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تفاوت بین کیست و تومور چیست؟

تفاوت بین کیست و تومور چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

تفاوت بین کیست و تومور چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تشخیص تفاوت بین کیست و تومور می تواند تاثیر بسیار زیادی در اقدام زودهنگام به پزشک داشته باشد. برخی افراد هر گونه علائم را به تومور نسبت می دهند و بر همین اساس دچار نگرانی زیاد و بی مورد خواهند شد. به طور کلی، یافتن یک توده در زیر پوست می تواند تا حد زیادی نگران کننده باشد، این در حالی است که بسیاری از این توده ها بیشتر اوقات بی ضرر هستند. کیست و تومورها دو نوع ضایعه پوستی شایع بوده که تشخیص آنها از یکدیگر آسان نمی باشد، زیرا اغلب در مکان های مشابه همدیگر یافت می شوند. به عنوان مثال، هم کیست تخمدان و هم تومور تخمدان وجود دارد. با این حال، چند تفاوت اساسی بین تومور و کیست دیده می شود.

در بیشتر موارد، فقط با دیدن و مشاهده عینی نمی توان تفاوت بین کیست و تومور را تشخیص داد. با این حال، چند نشانه دیگری وجود دارد که می توانید آنها را بررسی کنید تا ببینید احتمال وجود کیست یا تومور وجود دارد. بخاطر داشته باشید که این علائم حتمی نیستند، بنابراین بهتر است که در صورت بروز هر یک از آنها حتما به پزشک مراجعه کنید.

مشخصه
کیست
تومور
رشد سریع
قرمز و متورم
جوش سرسیاه در مرکز
ترشحات سفید، زرد یا سبز
محکم
قادر به حرکت در زیر پوست است

تومورها گاهی اوقات می توانند به اندازه کافی بزرگ شوند و به بافت های اطراف فشار وارد کنند. بسته به محلی که توده شما در آن قرار دارد، ممکن است علائم دیگری مانند اختلالاتی در تنفس، حرکت مفاصل، غذا خوردن یا کنترل مثانه را تجربه کنید. در صورت مشاهده توده همراه با علائم غیرمعمول، حتی اگر فکر می کنید که با هم ارتباط ندارند، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

کیست چیست؟

کیست، کیسه کوچکی است که با هوا، مایع یا مواد دیگر پر شده است. تومور به هر ناحیه غیرمعمولی از بافت اضافی اطلاق می شود. کیست و تومورها می توانند در پوست، بافت، اندام ها و استخوان های شما ظاهر شوند.

کیست ها می توانند در هر نقطه از بدن، از جمله در استخوان ها و بافت های نرم، ایجاد شوند. بیشتر کیست ها غیرسرطانی هستند، اگرچه موارد استثنایی نیز وجود دارد. کیست ها در لمس احساس حساسیت ایجاد می کنند و ممکن است فرد به راحتی بتواند آنها را حرکت دهد.

آیا کیست، سرطانی است؟

بدون شک اولین فکری که در هنگام دیدن کیست به ذهن شما خطور می کند این است که آیا من به سرطان مبتلا شده ام؟ آیا کیست من سرطان است. در حالی که انواع خاصی از سرطان می تواند باعث ایجاد کیست شود، خود کیست ها، تقریباً همیشه خوش خیم هستند. این در حالی است که تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. تومورهای خوش خیم  در یک مکان باقی می مانند و  سایر قسمت های بدن را درگیر نمی کنند. این در حالی است که تومورهای بدخیم رشد می کنند و ممکن است باعث ایجاد تومورهای جدید در سایر قسمت های بدن  شوند.

چه عواملی باعث ایجاد کیست می شود؟

تفاوت بین کیست و تومور چیست؟ | پزشکت

انواع مختلفی از کیست وجود دارد که ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. بعضی از انواع آن مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک مربوط به یک بیماری زمینه  ای است. سایر دلایل ایجاد کیست، عبارتند از:

  • تحریک یا آسیب به فولیکول مو
  • مجرای مسدود شده در فولیکول مو
  • تخریب بافت مفصل پیوندی

برخی از انواع مختلف کیست، عبارتند از:

  • کیست های کلیه: این نوع از کیست ها در کلیه رشد می کنند.
  • کیست های کبدی: کیست های کبدی در کبد رشد می کنند.
  • کیست های پستان: کیسه های پر از مایعی هستند که فرد می تواند به راحتی زیر پوست آنها را تشخیص دهد.
  • کیست های اپیدرموئید: این کیست ها در لایه بالایی پوست ایجاد می شوند که اپیدرم نامیده می شود. می توانند روی گردن، قفسه سینه، قسمت فوقانی کمر و کیسه بیضه ایجاد شوند.
  • کیست های قطبی: این سلول ها در سلول های پایین فولیکول های مو ایجاد می شوند. مایع غلیظ داخل کیست ها اغلب حاوی کراتین است، ماده سختی که سلول های پوست تولید می کنند. کیست های قطبی معمولاً در پوست سر ایجاد می شوند.
  • کیست تخمدان: این ها روی تخمدان ها معمولاً در زمان تخمک گذاری تشکیل می شوند. آنها بی خطر هستند و اغلب علائمی ندارند. آنها گاهی منجر به درد لگن، کمر درد و نفخ می شوند.

انواع دیگری از کیست ها که کمتر شایع هستند وجود دارد.

علائم هشدار دهنده تومور و یا کیست کدامند؟

در حالی که اکثر کیست ها و تومورها ممکن است علائم خاصی را بروز ندهند، اما در صورت تغییر در کیست های خود به پزشک مراجعه کنید، از جمله:

  • خارش
  • پارگی
  • رشد سریع
  • قرمزی یا التهاب
  • خونریزی یا ترشح چرک
  • تغییر رنگ در محل کیست

علت تومور چیست؟

تفاوت بین کیست و تومور چیست؟ | پزشکت

تومورها نیز می توانند تقریباً در هر نقطه از بدن رشد کنند. آنها تمایل به رشد سریع دارند و معمولاً در لمس محکم هستند. وجود کیست و تومور در یک اندام ممکن است.

تومورها نتیجه رشد غیر طبیعی سلول است. به طور طبیعی سلول های بدن شما رشد کرده و تقسیم می شوند تا هر زمان بدن  به سلولهای جدید احتیاج داشته باشد، آنها را تامین کنند. وقتی سلولهای قدیمی می میرند سلول های جدید جایگزین آنها می شوند. هر گونه اختلال در این روند منجر به بروز تومور می شود. در این شرایط سلول های قدیمی و آسیب دیده به جای اینکه از بین بروند زنده می مانند و سلول های جدید در شرایطی که بدن به آنها نیازی ندارد  تشکیل می شوند. تقسیم مداوم این سلول های اضافی می تواند منجر به تومور شود.

بعضی از تومورها خوش خیم هستند، به این معنی که فقط در یک نقطه تشکیل می شوند. حتی در سایر قسمت های بدن انتشار پیدا نمی کنند. تومورهای بدخیم، سرطانی هستند و می توانند به بافت های مجاور سرایت کنند. با رشد تومورهای سرطانی، آنها ممکن است از بین رفته و در سراسر بدن حرکت کرده و تومورهای جدیدی ایجاد کنند.

انواع تومورها

  • آدنوم: آدنوم از بافت اپیتلیال غده ای ساخته شده اند که اندام ها و غدد را می پوشاند. نمونه هایی از این تومورها شامل پولیپ روده بزرگ، آدنوم مجاری صفراوی و آدنوم کبدی است. آنها می توانند سرطانی باشند اما معمولاً خوش خیم هستند.
  • فیبروم ها: این تومورهای خوش خیم در بافت های پیوندی یا رشته ای رشد می کنند. آنها معمولاً در رحم، داخل یا اطراف رحم ایجاد می شوند.
  • لیپوماس: این تومورهای سلول چربی غالباً در افراد بالای 40 سال ایجاد می شوند. آنها معمولاً نرم بوده و دقیقاً در زیر پوست قرار دارند. تقریباً همیشه خوش خیم هستند.
  • تومورهای بدخیم: این موارد می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند. به عنوان مثال سارکوم از بافت همبند مانند مغز استخوان ایجاد می شود. سرطان، نوع رایج دیگری از تومور بدخیم، از سلولهای اپیتلیال در روده بزرگ، کبد یا پروستات رشد می کند.

تومورها می توانند آنقدر بزرگ شوند که به اندام ها فشار وارد کنند و باعث درد و سایر علائم شوند. یک جراح معمولاً تومورهای بزرگ را از بین می برد. تومورهای سرطانی معمولاً برداشته می شوند، مگر اینکه دسترسی به آنها غیرممکن باشد یا آنقدر نزدیک به اندام حیاتی واقع شوند که برداشتن جراحی ممکن است آسیب برساند.

چگونه کیست و تومور تشخیص داده می شود؟

تفاوت بین کیست و تومور چیست؟ | پزشکت

بعضی اوقات پزشکان کیست را در حین معاینه فیزیکی تشخیص می دهند، اما اغلب برای تشخیص مطمئن تر به تصویربرداری  اعتماد می کنند. آزمایشات تصویری که برای تشخیص توده استفاده می شود، به پزشک شما کمک می کند تا جزئیاتی را از  توده کشف کند. این نوع تصویربرداری شامل سونوگرافی، سی تی اسکن، اسکن ام آر آی و ماموگرافی است.

کیست هایی که هم از نظر چشم غیر مسلح و هم در تصاویر تشخیصی صاف به نظر می رسند، تقریباً همیشه خوش خیم هستند. اگر توده دارای اجزای جامد باشد، به دلیل وجود بافت به جای مایع یا هوا، می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد.

با این حال، تنها راه برای تایید اینکه آیا کیست و یا تومور سرطانی است یا نه تجویز و انجام گرفتن بیوپسی است. بیوپسی شامل برداشتن برخی از توده ها توسط جراحی است. آنها برای بررسی سلول های سرطانی، از بافت کیست یا تومور نمونه هایی تهیه کرده و نمونه را در زیر میکروسکوپ بررسی می کنند.

اگر توده پر از مایع باشد، پزشک ممکن است از روشی به نام آسپیراسیون سوزن استفاده کند. در این روش پزشک یک سوزن بلند و نازک را به داخل توده وارد می کنند تا نمونه ای از مایع خارج شود. بسته به محل توده، بیشتر نمونه برداری ها و آزمایشات در محیط سرپایی انجام می شود.

کیست و تومور چگونه درمان می شوند؟

تفاوت بین کیست و تومور چیست؟ | پزشکت

درمان کیست و تومورها کاملاً به علت اصلی، سرطانی بودن و محل قرارگیری آنها بستگی دارد. با این حال، بیشتر کیست ها به درمان نیاز ندارند. اگر کیست دردناک است یا از شکل ظاهری آن خوشتان نمی آید، پزشک می تواند آن را برداشته یا مایعات موجود در آن را تخلیه کند. اگر کیست نیاز به تخلیه شدن داشته باشد، احتمال رشد مجدد کیست وجود دارد.

تومورهای خوش خیم، نیز معمولاً نیازی به درمان ندارند. اگر تومور در ناحیه مجاور تأثیر می گذارد یا مشکلات دیگری ایجاد می کند، ممکن است برای برداشتن آن به جراحی نیاز داشته باشید. تومورهای سرطانی تقریباً همیشه به درمان مانند برداشتن تومور با جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی نیاز دارند. در برخی موارد، ممکن است به ترکیبی از این روش های درمانی نیاز داشته باشید.

سخن آخر

تومورها و کیست ها دو نوع رشد هستند. از نظر ظاهری می توانند شبیه یکدیگر باشند اما علت های اصلی بوجود آورنده آنها با هم متفاوت است.

تشخیص تفاوت بین کیست و تومور حتی اغلب برای پزشکان دشوار است. اگر چه برخی علائم وجود دارند که با توجه به آنها می توانید توده ها را از کیست های معمولی تشخیص دهید، اما بهتر است برای تشخیص بهتر با پزشک مشورت کنید. برای تعیین اینکه فرد تومور دارد یا کیست، پزشک ممکن است از تکنیک های تصویربرداری  یا نمونه برداری استفاده کند. آنها با نمونه برداری از کیست و یا توده می توانند بهترین گزینه درمانی را برای شما توصیه کنند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/cyst-vs-tumor#takeaway

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321881

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. با درود خدمت شما
    مادر من چند روز پیش دچار خونریزی اداراری شد که به پزشک مراجعه کردیم آزمایش خون نرمال و در آزمایش ادرار خون++ و پروتئین ++ دیده شد باکتری fewو سونوگرافی نوشته
    در هر دو کلیه شن ریزه دیده شد کلیه چپ طبیعی و دارای کیست کورتیکال69میل و کلیه راست هم همان کیست 11میل دیده شد
    تصویر چند هیپراکو با حدود مشخص با گسترش اینترالومینال با با ابعاد حداکثر13*9 و در دیواره لترال راست دیده شد
    ذرات معلق هیپراکو در مثانه با احتمال rbc,wbc ,…دیده شد
    آزمایش کشت باکتری سالم و بدون هیچ مشکل
    آزمایش سیتولوژی سالم و بدون سلول خطرناک
    میشه بگید از این چه نتیجه ای میشه گرفت؟مادرم سابقه سنگ کلیه زیاد دارند
    با سپاس از شما

    1. بررسی دفع پروتیین در ادرار ۲۴ساعته و کراتینین خون و فشارخون و دیابت توصیه میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز