لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمانعمومی و داخلی

تاثیر ورزش بر بیماری ها

تاثیر ورزش بر بیماری ها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تاثیر ورزش بر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، آسم یا کمر درد یا درد مفاصل کاملا مشخص شده است. اگر به بیماری مزمن مبتلا هستید، ورزش منظم می تواند به شما در مدیریت علائم و بهبود سلامت کمک کند. در این شرایط ممکن است درباره ورزش سوالاتی از قبیل اینکه چند وقت یکبار می توانم ورزش کنم؟ کدام تمرینات برای من بی خطر هستند، را از خودتان داشته باشید.

انواع ورزش های موثر بر بیماری ها

تاثیر ورزش بر بیماری | پزشکت

ورزش هوازی موثر بر بیماری

ورزش هوازی می تواند به بهبود سلامت قلب و استقامت شما کمک کرده و در کاهش وزن موثر باشد. تمرین با شدت زیاد به طور کلی برای اکثر افراد ایمن و موثر است و انجام دادن آنها به زمان کمی نیاز دارد. حتی فعالیت هایی مانند راه رفتن، جزء ورزش با شدت بالاتر نیز به حساب می آیند.

تمرینات قدرتی و تاثیر بر بیماری

تمرینات قدرتی می تواند قدرت و استقامت عضلات را بهبود بخشد، انجام فعالیت های روزمره را آسان تر کند، کاهش قدرت عضلانی مربوط به بیماری را کاهش دهد و منجر به ثبات مفاصل شود.

تمرینات انعطاف پذیری و بیماری ها

تمرینات انعطاف پذیری به شما کمک می کنند تا بتوانید وضعیت حرکت کردن مفاصل خود را بهبود ببخشید، بنابراین آنها می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. حتی این تمرینات ممکن است در کاهش خطر سقوط و جلوگیری از افتادن شما موثر باشند.

تاثیر ورزش بر بیماری های مزمن

تاثیر ورزش بر بیماری | پزشکت

اگر به بیماری مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، آسم یا کمر یا درد مفاصل مبتلا هستید ورزش می تواند فواید مهمی برای سلامتی شما داشته باشد. با این حال، بهتر است که قبل از شروع یک تمرین ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. او ممکن است در مورد اینکه چه ورزش هایی برای شما مناسب هستند و چه موارد باید هنگام ورزش رعایت کنید، توصیه هایی داشته باشد.

بیماری قلبی و ورزش

ورزش منظم می تواند به بهبود سلامت قلب شما کمک کند. بررسی های اخیر نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری قلبی، اغلب تمرینات متناوب را به خوبی تحمل می کنند. برای افرادی که فشار خون بالا دارند، ورزش می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری و احتمال پیشرفت بیماری قلبی را کاهش دهد.

دیابت و ورزش

ورزش منظم به انسولین کمک می کند تا به طور موثرتری سطح قند خون شما را کاهش دهد. فعالیت بدنی همچنین می تواند در کنترل وزن و تقویت انرژی بدن موثر است. اگر دیابت نوع 2 دارید، ورزش می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد.

آسم و ورزش

در برخی موارد، ورزش می تواند در کنترل دفعات و شدت حملات آسم موثر باشد.

کمردرد و ورزش

فعالیت های منظم هوازی با شدت کم می تواند باعث افزایش قدرت و استقامت در کمر شود و عملکرد عضلات را بهبود بخشد. تمرینات عضلات شکم و پشت (تمرینات تقویت کننده هسته) ممکن است با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به تسکین علائم ناشی از کمر درد کمک کند.

آرتروز و ورزش

ورزش می تواند درد را کاهش دهد. حتی به حفظ قدرت عضلات در مفاصل آسیب دیده کمک کند و سفتی مفصل را کاهش دهد. همچنین می تواند عملکرد جسمی و کیفیت زندگی افرادی که آرتروز دارند را بهبود بخشد.

سرطان و ورزش

ورزش می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان را بهبود بخشد و همچنین ممکن است تناسب اندام آنها را بهبود بخشد. ورزش همچنین می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کاهش دهد. علاوه بر آن،فعال بودن از نظر جسمی خطر ابتلا به چندین سرطان معمولاً را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد بزرگسالانی که در فعالیت های بدنی بیشتری شرکت می کنند، خطر ابتلا به سرطان های زیر را کاهش می دهند:

  • ریه
  • کلیه
  • مثانه
  • پستان
  • آندومتر
  • مری (آدنوکارسینوم)
  • روده بزرگ (پروگزیمال و دیستال)
  • معده (آدنوکارسینومای کاردیا و غیر کاردیا)
زوال عقل و ورزش

ورزش می تواند باعث بهبود شناخت در افراد مبتلا به زوال عقل شود و افرادی که به طور منظم فعال هستند کمتر در معرض خطر زوال عقل و اختلال شناختی قرار می گیرند.

تاثیر فوری ورزش بر بیماری چیست؟

تاثیر ورزش بر بیماری | پزشکت

ورزش و سلامت مغز

برخی از مزایای فعالیت بدنی بر سلامت مغز درست بعد از یک جلسه فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید اتفاق میفتد. مزایا شامل بهبود تفکر یا شناخت برای کودکان 6 تا 13 ساله و کاهش احساس اضطراب کوتاه مدت برای بزرگسالان است. فعالیت بدنی منظم می تواند در بهبود تفکر، یادگیری و تمرکز فرد به ویژه سالمندان موثر باشد. همچنین خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را کاهش داده و به خواب بهتر کمک می کند.

کنترل وزن

اگر می خواهید وزن مناسب داشته باشید یا وزن خود را حفظ کنید، بهتر است رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید. هر دو این عامل در حفظ وزن بدن، از دست دادن وزن اضافی بدن یا کاهش موفقیت آمیز وزن نقش اساسی دارند. وقتی کالری بیشتری از طریق خوردن و نوشیدن دریافت می کنید وزن اضافه می کنید. تعادل کالری بین مقدار کالری که دریافت و مصرف می کنید، خیلی  مهم است. برای رسیدن یا حفظ وزن سالم شاید لازم باشد بیشتر از دیگران فعال باشید و بیشتر ورزش کنید.

برای حفظ وزن خود 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​(مثلاً 30 دقیقه در روز، 5 روز در هفته) را ادامه دهید. شواهد علمی قوی نشان می دهد که فعالیت بدنی می تواند به شما کمک کند با گذشت زمان وزن خود را حفظ کنید. با این حال، میزان دقیق فعالیت بدنی مورد نیاز برای انجام این کار مشخص نیست زیرا از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. این احتمال وجود دارد که برای حفظ وزن خود نیاز به انجام بیش از 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​در هفته داشته باشید.

کدام ورزش برای بیماری مطمئن هستند؟

تاثیر ورزش بر بیماری | پزشکت

پزشک شما ممکن است تمرینات خاصی را برای کاهش درد یا ایجاد قدرت توصیه کند. بسته به شرایط و وضعیتی که دارید، شاید لازم باشد از انجام برخی تمرینات به طور کامل یا در هنگام بدتر شدن علائم خود اجتناب کنید. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد قبل از شروع ورزش با یک متخصص طب فیزیکی یا کاردرمانی مشورت کنید.

  • به عنوان مثال اگر کمردرد دارید، بهتر است فعالیت های هوازی با تأثیر کم مانند پیاده روی و شنا را انتخاب کنید. این نوع فعالیت ها باعث خستگی و لرزش کمر نمی شود.
  • اگر مبتلا به آسم ناشی از ورزش هستید، حتماً هنگام ورزش یک دستگاه استنشاقی را همراه خود نگه دارید.
  • اگر مبتلا به آرتروز هستید، ورزش هایی که برای شما بهتر است به نوع آرتروز و درگیر شدن مفاصل بستگی دارد.با دکتر یا یک فیزیوتراپیست خود همکاری کنید تا یک برنامه ورزشی مناسب را به شما آموزش دهد.

چند وقت یکبار، باید ورزش کنم؟

قبل از شروع یک تمرین معمول، بهتر است که با پزشک خود در مورد مدت زمان جلسات ورزشی خود مشورت کنید تا میزان شدت بی خطر تمرینات ورزشی را برای شما مشخص کند.

به طور کلی، سعی کنید حداقل پنج روز در هفته حدود 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه داشته باشید. به عنوان مثال، بیشتر روزهای هفته حدود 30 دقیقه پیاده روی سریع را امتحان کنید. حتی می توانید فعالیت های بدنی را به قسمت های کوتاهی از زمان تقسیم شده در طول روز تقسیم کنید.  انجام دارن هر فعالیتی بهتر از این است که هیچ کاری نکنید.

اگر توانایی انجام این میزان فعالیت را ندارید، تمرینات را تا آنجا که می توانید انجام دهید. حتی یک ساعت در هفته فعالیت بدنی نیز می تواند فواید سلامتی داشته باشد. اگر مدتی فعالیتی نداشته اید، تمرینات خود را به تدریج شروع کنید.

توصیه های احتمالی پزشک قبل از ورزش

تاثیر ورزش بر بیماری | پزشکت

بسته به شرایط و وضعیتی که دارید، پزشک ممکن است برخی نکات و اقداماتی را برای قبل از ورزش توصیه کند.

  • به عنوان مثال اگر مبتلا به دیابت هستید، به خاطر داشته باشید که فعالیت بدنی باعث کاهش قند خون می شود.قبل از هر فعالیتی سطح قند خون خود را بررسی کنید. اگر از داروهای انسولین یا دیابت که قند خون را کاهش می دهد استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد قبل از ورزش میان وعده بخورید تا از افت قند خون جلوگیری شود.
  • اگر آرتروز دارید، قبل از ورزش دوش آب گرم بگیرید. گرما می تواند مفاصل و عضلات شما را کند. حتی دردی را که ممکن است قبل از شروع داشته باشید تسکین دهد. همچنین، حتماً کفشی را انتخاب کنید که در هنگام ورزش ضربه و ثبات ایجاد کند.

عوارض ناشی از ورزش چیست؟

با پزشک خود در مورد اینکه چه نوع ناراحتی را در حین ورزش یا بعد از آن انتظار دارید و همچنین نکاتی برای به حداقل رساندن درد خود مشورت کنید. از او بپرسید که چه نوع یا درجه ای از درد ممکن است طبیعی باشد و چه دردی می تواند نشان دهنده یک مسئله جدی تر باشد. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، هنگام بروز علائمی مانند سرگیجه، تنگی نفس غیرمعمول، درد قفسه سینه یا ضربان قلب نامنظم باید ورزش کردن را متوقف کنید.

حرف آخر

شروع یک تمرین منظم ورزشی می تواند سخت باشد. فعالیت بدنی منظم یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید. هر کس می تواند مزایای سلامتی فعالیت بدنی را تجربه کند. سن، توانایی ها، قومیت، شکل یا اندازه در تاثیر ورزش مهم نیست.

اگر از تمرینات شدید و افزایش سطح فعالیت بدنی خود می ترسید، بهتر است بدانید که فعالیت هوازی با شدت متوسط مانند راه رفتن سریع برای اکثر افراد به طور کلی ایمن است.

برای اینکه به روال خود ادامه دهید، بهتر است در هنگام ورزش کردن از یکی از دوستان و اعضاء خانواده بخواهید شما را همراهی کنند. همچنین از پزشک بخواهید که به افرادی که بیماری مشابه شما را دارند، یک برنامه ورزشی توصیه کند. برای داشتن انگیزه، فعالیت هایی سرگرم کننده را انتخاب کنید. اهداف واقعی خود را مشخص کرده و پیشرفت خود را جشن بگیرید. هر گونه نگرانی در مورد برنامه ورزشی خود از شروع کار تا ادامه آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

منابع:

https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/pa-health/index.htm

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/exercise-and-chronic-disease/art-20046049

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز