لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلی

آیا دیابتی ها می توانند عسل بخورند؟

آیا دیابتی ها می توانند عسل بخورند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی افراد عسل را به قهوه و چای خود اضافه کرده و یا از آن به عنوان شیرین کننده استفاده می کنند. اما آیا عسل برای افراد دیابتی بی خطر است؟ یا آیا دیابتی های می توانند عسل بخورند؟ پاسخ اولیه مثبت است، اما فقط در برخی شرایط دیابتی ها می توانند عسل بخورند. افرادی که مبتلا به دیابت هستند مجبورند میزان کربوهیدرات و قند خود را کنترل کنند.

اما ما نمی گوییم که آنها باید به طور کلی از خوردن شیرینی جات پرهیز کنند. مصرف عسل در یک حد متوسط نه تنها بی خطر است، بلکه دارای خواص ضد التهابی بوده که ممکن است عوارض دیابت را نیز کاهش دهد.

دیابت نوعی بیماری است که با قند خون بیش از حد یا سطح قند خون مشخص می شود. به همین دلیل، افراد دیابتی مجبورند میزان کربوهیدرات خود را کنترل کرده و به کنترل سطح قند خون خود کمک کنند.

عسل برای دیابتی ها بهتر است یا شکر؟

آیا دیابتی ها می توانند عسل بخورند؟ | پزشکت

شکر یک کربوهیدرات است که به بسیاری از افراد دیابتی گفته می شود در مصرف آن احتیاط کنند. با این حال، انواع مختلفی از قند وجود دارد و افراد دیابتی ممکن است تعجب کنند که برخی از انواع قند، مانند عسل، برای آنها بهتر از قند سفید است.

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که توسط زنبورهای عسل از شهد تهیه می شود. ماده اولیه آن از آب و دو قند فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است که بین 30٪ تا 35٪ گلوکز و حدود 40٪ فروکتوز است.

اجزای باقی مانده قندهای دیگر و مقدار ناچیز (حدود 0.5٪) ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. هر قاشق غذاخوری عسل حاوی حدود 17 گرم کربوهیدرات و 60 کالری است.

اما، شکر سفید یا ساکارز از 50٪ گلوکز و 50٪ فروکتوز تشکیل شده است. شکر سفید حاوی 13 گرم کربوهیدرات در هر قاشق غذاخوری، بدون ویتامین و مواد معدنی است.

عسل چیست؟

عسل مایعی غلیظ و طلایی رنگ است که توسط زنبورهای عسل و سایر حشرات تولید می شود. عسل از شهد درون گلها تهیه می شود. شهد از ساکارز (شکر)، آب و سایر مواد تشکیل شده است. تقریباً 80 درصد آن کربوهیدرات و 20 درصد آب است.

اگرچه این یک شیرین کننده طبیعی است. اما هر قاشق چای خوری عسل کمی بیشتر از قند کربوهیدرات و کالری دارد. بر اساس دپارتمان کشاورزی ایالات متحده، 1 قاشق غذاخوری عسل خام حدود 60 کالری و 17 گرم کربوهیدرات دارد.

عسل همچنین حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن، ویتامین C، فولات، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. همچنین یک آنتی اکسیدان محسوب می شود. آنتی اکسیدان موادی هستند که از آسیب سلول جلوگیری کرده و آن را کند می کنند.

انواع عسل

عسل خام به عسل فیلتر نشده نیز معروف است. عسل خام را از یک کندو خارج کرده و سپس صاف می کنند تا ناخالصی های آن را از بین ببرند.

از طرف دیگر، عسل فرآوری شده فرآیند فیلتراسیون را طی می کند. همچنین پاستوریزه (در معرض حرارت زیاد) می شود تا مخمرهای آن از بین برده شوند و ماندگاری بیشتری پیدا کند. عسل فرآوری شده نرمتر است. اما فرآیند فیلتراسیون و پاستوریزاسیون برخی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های آن را از بین می برد.

در ایالات متحده حدود 300 نوع مختلف عسل وجود دارد. این نوع از طریق منبع شهد یا به عبارت ساده تر، آنچه زنبورها می خورند تعیین می شود. به عنوان مثال، عسل زغال اخته از گل بوته بلوبری بازیابی می شود، در حالی که عسل آووکادو از شکوفه های آووکادو تهیه می شود. منبع شهد بر طعم عسل و رنگ آن تأثیر می گذارد.

عسل چه تاثیری بر قند خون دارد؟

آیا دیابتی ها می توانند عسل بخورند؟ | پزشکت

از آنجا که عسل یک قند طبیعی و یک کربوهیدرات است، پس منطقی است که به نوعی بر قند خون شما تأثیر بگذارد. با این حال، هنگامی که با قند سفره مقایسه می شود، به نظر می رسد که عسل تأثیر کمتری دارد.

مطالعه در سال 2004 اثرات عسل و قند بر سطح قند خون مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه افراد مبتلا و بدون دیابت نوع 1 مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان دریافتند که در گروه افراد دیابتی، عسل باعث افزایش اولیه قند خون 30 دقیقه پس از مصرف می شود. با این حال، سطح قند خون شرکت کننده بعداً کاهش یافت و به مدت دو ساعت در سطوح پایین تری باقی ماند.

این محققان را بر این باور دارد که عسل، برخلاف قند سفره، ممکن است باعث افزایش انسولین شود. انسولین، هورمون مهم برای کنترل قند خون است.

از طرفی هم یک مطالعه اثر قند خون عسل را در مقایسه با گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده کرد و میزان قند خون شرکت کنندگان را در یک و دو ساعت پس از مصرف اندازه گیری کرد. محققان دریافتند که با مصرف عسل، سطح قند خون در یک ساعت به اوج خود می رسد و به دنبال آن کاهش می یابد.

دو ساعت پس از مصرف عسل، سطح قند خون نسبت به ساعت اول کمتر بود. از طرف دیگر، میزان قند خون با بلعیدن گلوکز در ساعت اول بیشتر از عسل بود و حتی در ساعت دوم نیز به افزایش خود ادامه داد.

از آنجا که عسل اوج کوتاهتری در سطح قند خون به نمایش می گذارد، می توان نتیجه گرفت که عسل اثر قند خون کمتری نسبت به گلوکز دارد. با این حال، برای تأیید این ادعا، تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا عسل می تواند از دیابت جلوگیری کند؟

حتی اگر عسل ممکن است سطح انسولین را افزایش دهد و به افراد دیابتی در کنترل قند خون کمک کند، اما به نظر نمی رسد هیچ تحقیق قطعی در مورد حمایت از عسل به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از دیابت وجود داشته باشد.

محققان ارتباط احتمالی بین عسل و شاخص قند خون پایین را بررسی کرده اند. در تحقیقی که بر روی 50 نفر مبتلا به دیابت نوع 1 و 30 فرد فاقد دیابت نوع 1 انجام شد، محققان دریافتند که در مقایسه با قند، عسل اثر تری بر روی قند خون همه شرکت کنندگان دارد. همچنین سطح پپتید C  افزایش می دهد. سطح پپتید C  را بدن هنگام تولید انسولین در جریان خون آزاد می شود.

سطح طبیعی پپتید C به این معنی است که بدن انسولین کافی تولید می کند. برای تعیین اینکه آیا می توان از عسل برای پیشگیری و درمان دیابت استفاده کرد یا خیر، مطالعات بیشتری لازم است.

در صورت ابتلا به دیابت آیا خوردن عسل خطر دارد؟

آیا دیابتی ها می توانند عسل بخورند؟ | پزشکت

به خاطر داشته باشید که عسل شیرین تر از شکر است. در صورت جایگزین کردن شکر با عسل، به مقدار کمتری از عسل نیاز پیدا می کنید.

از آنجا که عسل می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد، تا زمانی که دیابت کنترل نشود از مصرف آن و سایر شیرین کننده ها خودداری کنید.

عسل باید در حد متوسط ​​مصرف شود. قبل از استفاده از آن به عنوان شیرین کننده اضافه شده، با پزشک خود کنید.

اگر دیابت شما به خوبی کنترل شده است و می خواهید عسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، عسل طبیعی، خالص یا خام را انتخاب کنید. عسل خام آن برای افراد دیابتی بی خطر است زیرا عسل طبیعی هیچ قند اضافی ندارد.

با این حال، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند، نباید عسل خام مصرف کنند، زیرا پاستوریزه نیست. به نوزادان کمتر از 12 ماه نباید به دلیل خطر بوتولیسم نوزاد عسل داده شود. بوتولیسم ممکن است توسط عسل خام و عسل پاستوریزه به نوزادان منتقل شود. هیچ محدودیتی در مصرف عسل برای افراد 1 سال به بالا وجود ندارد.

عسل خام معمولاً فرآوری نشده است، در حالی که بیشتر عسل موجود در فروشگاه های مواد غذایی فیلتر شده و یا پاستوریزه شده است. اگر نگران بیماری های ناشی از غذا هستید، عسل پاستوریزه خریداری کنید.

اگر عسل فرآوری شده را از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید، ممکن است حاوی شکر یا شربت نیز باشد. شیرین کننده اضافه شده می تواند بر قند خون شما تأثیر متفاوتی بگذارد.

چگونه با خیال راحت از عسل همراه با دیابت لذت ببریم؟

عسل در عین طبیعی بودن، همچنان به عنوان قند اضافه شده در رژیم غذایی محسوب می شود. با این وجود، در صورت مصرف درست و به اندازه آن و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب، می تواند با خیال راحت از آن لذت ببرد. یک رژیم غذایی غنی از فیبر از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، مغزها، دانه ها و حبوبات به مدیریت صحیح سطح قند خون کمک می کند.

برخی افراد عسل خام را ترجیح می دهند، که هیچ قند اضافی نخواهد داشت. عسل خام ممکن است مقادیر کمی از گرده داشته باشد، در حالی که گرده و سایر مواد جامد از عسل فیلتر شده خارج می شوند.

در صورت ابتلا به دیابت آیا خوردن عسل فوایدی دارد؟

آیا دیابتی ها می توانند عسل بخورند؟ | پزشکت

یکی از فواید خوردن عسل این است که می تواند سطح انسولین شما را افزایش دهد و به کنترل قند خون کمک کند.

جایگزینی شکر با عسل نیز با توجه به اینکه عسل منبع آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد التهابی بوده نیز می تواند مفید باشد.

یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند بدن را در متابولیسم قند بهبود بخشد، و خواص ضد التهابی موجود در عسل می تواند عوارض دیابت را کاهش دهد. التهاب می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود و در این شرایط ممکن اس بدن واکنش مناسبی به انسولین نشان ندهد.

مانند هر شیرین کننده دیگر، عسل به دلیل توانایی افزایش سطح قند خون، باید به اندازه مصرف شود. اگر دیابت شما به خوبی کنترل نشده باشد، بهتر است مصرف عسل را محدود کنید.

سخن آخر

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که می تواند روی شاخص گلیسمی شما تأثیر مثبت بگذارد. اما مانند هر نوع شیرین کننده، مصرف به اندازه مناسب و در حد متعادل آن بسیار مهم است. قبل از افزودن عسل به رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید. عسل برای همه مناسب نیست، از جمله افرادی که باید سطح قند خون خود را کاهش دهند. اگر عسل می خورید، مطمئن شوید که عسل ارگانیک، خام یا خالص است و حاوی قندهای اضافه نیست.

اگر دیابت شما به خوبی کنترل نشده باشد، بهتر است عسل و سایر قندهای اضافه شده در رژیم غذایی خود را محدود کنید.

منابع:

https://www.verywellhealth.com/honey-and-diabetes-5115267

ttps://www.healthline.com/health/diabetes/honey-and-diabetes

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز