لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تیروئید چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟

تیروئید چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تاثیر تیروئید بر قلب، می تواند منجر به بروز برخی مشکلات قلبی شود. عملکرد نادرست غده تیروئید و یا تولید بیش از حد یا کمتر از حد طبیعی آن می تواند منجر به کم کاری یا پر کاری تیروئید شود. علاوه بر آن وضعیت و عملکرد نادرست آن ممکن است در بروز مشکلات قلبی نقش داشته باشد.

غده تیروئید پروانه ای شکل که در قاعده گلو قرار دارد، هورمون هایی را آزاد می کند که بر روی هر عضوی به ویژه قلب در بدن شما تأثیر می گذارد. هورمون تیروئید بر قدرت و سرعت ضربان قلب، فشار خون و سطح کلسترول را تحت تأثیر قرار می دهد. در نتیجه، عملکرد نادرست غده تیروئید می تواند منجر به بروز بیماری قلبی شده یا بیماری قلبی را بدتر کنند.

تیروئید غده ای کوچک و پروانه ای شکل است که در وسط گردن تحتانی، درست زیر حنجره قرار دارد. این غده هورمون های تیروئید تولید می کند که بر عملکرد هر سلول، بافت و اندام در بدن تأثیر می گذارد. این هورمون ها به تنظیم ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و سرعت تبدیل غذا به انرژی کمک می کنند.

 تخمین زده می شود که 6٪ از مردم ایالات متحده به بیماری تیروئید مبتلا هستند. حدود 80٪ دارای تیروئید کم کار یا کم کاری تیروئید هستند. وقتی سطح تیروئید کاهش می یابد، تمام سیستم های بدن کند خواهد شد. حتی باعث ایجاد یک سری علائم می شوند که شامل خستگی، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، یبوست و خشکی پوست است. اما این علائم در افراد با افزایش سن بسیار شایع هستند.

بعلاوه، برخی از افراد بالای 60 سال با سطح تیروئید پایین علائم کلاسیک را ندارند. تشخیص کم کاری تیروئید می تواند به خصوص مشکل باشد. عوامل خاصی احتمال بروز مشکلات تیروئیدی در افراد را بیشتر می کند.

مطالعه بیشتر: روغن های ضروری برای تیروئید

تیروئید چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟ | پزشکت

تاثیر کم کاری تیروئید و بیماری های قلبی

کم کاری تیروئید نقطه مقابل، پرکاری تیروئید است. این شرایط در مواردی اتفاق میفتد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید مورد نیاز را بدن تولید نمی کند و غده به اصطلاح کم کار یا کم تحرک است. هورمون های تیروئید مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن می باشد. اگر سطح تیروکسین کم باشد، بسیاری از عملکردهای بدن کند می شود. تیروئید کم کار و یا کم کاری تیروئید با کاهش فعالیت غده تیروئید مشخص می شود. این وضعیت منجر به کمبود هورمون های تیروئیدی و کاهش سرعت متابولیسم در بدن خواهد شد.

کم کاری تیروئید و بیماری های قلبی

کم کاری تیروئید واقعی شایع نیست. این بیماری بین 1٪ تا 2٪ افراد، بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. این افراد به وضوح به هورمون تیروئید جایگزین نیاز دارند، که باید علائم آنها را کاهش دهد و از قلب آنها محافظت کند.

با این حال، افراد بسیار بیشتری  تقریباً 20٪ از زنان 65 سال به بالا  مبتلا به کم کاری تیروئید خفیف یا تحت بالینی مبتلا هستند. درمان این بیماری معمول است اما بحث برانگیز است.

در رابطه تاثیر تیروئید بر قلب ، لازم است بدانیم که کم کاری تیروئید می تواند به چندین روش بر روی قلب و سیستم گردش خون تأثیر بگذارد. هورمون تیروئید ناکافی ضربان قلب  را کند می کند. از آنجا که باعث انعطاف پذیری کمتر عروق نیز می شود، فشار خون برای گردش خون در بدن افزایش می یابد. افزایش سطح کلسترول، که منجر به تنگ شدن رگ ها می شود، یکی دیگر از پیامدهای احتمالی پایین بودن سطح تیروئید است.

یکی دیگر از علائم غیر قلبی(درد عضلانی) نیز ممکن است مرتبط باشد. درد عضلانی می تواند یکی از علائم کم کاری تیروئید و همچنین عارضه جانبی داروهای استاتین کاهش دهنده کلسترول باشد. این بیماری به میالژی مرتبط با استاتین معروف است. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که کم کاری تیروئید در افرادی که تحمل استاتین را ندارند بیشتر دیده می شود. برخی از متخصصان معتقدند که درمان کم کاری تیروئید ممکن است میالژی مربوط به استاتین را تسکین یا کاهش دهد.

مطالعه بیشتر: مشکلات تیروئید در نوجوانان 

تیروئید چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟ | پزشکت

کم کاری تیروئید تحت بالینی و بیماری های قلبی

برای تشخیص مشکلات تیروئید، پزشکان به آزمایش خون متکی هستند که هورمون محرک تیروئید (TSH) را اندازه گیری می کند و توسط غده هیپوفیز در مغز آزاد می شود. TSH به غده تیروئید شما می گوید چه مقدار هورمون تیروئید باید تولید کند. بنابراین TSH بالا نشان دهنده پایین بودن سطح هورمون تیروئید است.

مقدار TSH نرمال بین 0.45 و 4.12 میلی لیتر واحد بین المللی در لیتر (mIU / L) است. TSH کمی بالا (بین حدود 4 تا 9 میلی لیتر در لیتر) اما سطح طبیعی تیروکسین T4، هورمون اصلی تیروئید در بدن کم کاری تیروئید تحت بالینی محسوب می شود.

در افراد بدون علائم، آزمایش معمول TSH توصیه نمی شود زیرا شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد. اما از آنجا که دو علامت اصلی کم کاری تیروئید (خستگی و افزایش وزن) بسیار رایج است، برخی از پزشکان بیماران را برای هر مورد آزمایش می کنند. همچنین، سطح TSH به طور معمول با افزایش سن، اندکی افزایش می یابد. برای افرادی که TSH 10 یا بالاتر دارند، تردیدی نیست که باید تحت درمان قرار بگیرن. یک قرص روزانه هورمون مصنوعی تیروئید (لووتیروکسین) سطح هورمون تیروئید را تثبیت می کند، اگرچه یافتن دوز مناسب ممکن است به آزمایش و خطا و چندین آزمایش خون تکرار نیاز داشته باشد.

 بسیاری از مقادیر TSH غیرطبیعی بین 4 تا 9 میلی لیتر در لیتر است که نشان دهنده کم کاری تیروئید تحت بالینی است. برای این افراد اصولا درمانی تجویز نمی شود.

آیا درمان کم کاری تیروئید تحت بالینی مفید است؟

 یک مطالعه در سال 2017 در مجله پزشکی نیوانگلند نشان می دهد پاسخ این سوال مثبت است. محققان به طور تصادفی 700 نفر از افراد 65 سال به بالا را که مبتلا به کم کاری تیروئید تحت بالینی هستند، مصرف هورمون تیروئید یا دارونما را تعیین کردند. بعد از یک سال، هیچ تفاوتی در علائم و کیفیت زندگی بین دو گروه مشاهده نشد.

اما به نظر می رسد کم کاری تیروئید اثرات نامطلوبی بر سطح کلسترول دارد، بنابراین  درمان کم کاری تیروئید به نفع سلامت قلب و عروق است.

مطالعه بیشتر: شایع ترین عوارض جراحی تیروئید 

تیروئید چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟ | پزشکت

تاثیر پر کاری تیروئید و بیماری های قلبی

مشکل مخالف، پرکاری تیروئید، یا هورمون بیش از حد تیروئید، بسیار کمتر شایع است، که کمتر از 1٪ از جمعیت را درگیر می کند. اما این نیز می تواند به قلب آسیب برساند.

علائم کلاسیک پرکاری تیروئید شامل بی خوابی، عدم تحمل گرما، تعریق زیاد، کاهش وزن، گرسنگی شدید و شل شدن مدفوع است. هورمون تیروئید بیش از حد باعث ضربان قلب بیشتر و سریعتر می شود و ممکن است ریتم های غیر طبیعی قلب را تحریک کند. یکی از آنها فیبریلاسیون دهلیزی است که یک ریتم بی نظم در حفره های فوقانی قلب می باشد. علائم مرتبط با آن تپش قلب، آگاهی ناگهانی از ضربان قلب است. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است فشار خون بالا نیز داشته باشند. در فرد مبتلا به گرفتگی و سفتی عروق قلب، ترکیبی از یک ضربان قلب شدید و فشار خون بالا ممکن است منجر به درد قفسه سینه یا آنژین شود.

پرکاری تیروئید زمانی اتفاق میفتد که غده تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروئید ایجاد کند یا دوز داروی تیروئید بیش از حد باشد. هورمون اضافی تقریباً هر سیستم بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این علائم اغلب شامل عصبی بودن، تپش قلب ناشی از ضربان قلب سریع، احساس گرما در هنگام راحتی دیگران، مشکل خواب و کاهش وزن می باشد.

در صورت عدم درمان، پرکاری تیروئید باعث ضربان قلب می شود. حتی تحت تاثیر هورمون تیروئید قلب مجبور است بیشتر فعالیت کند. این وضعیت می تواند منجر به هر یک از چندین مشکل شود:

یکی از موارد تاثیر تیروئید بر ریتم های غیر طبیعی قلب می باشد.

چندین اختلال در ریتم قلب می تواند ناشی از تحریک بیش از حد تیروئید باشد. رایج ترین آنها تاکی کاردی سینوسی، ضربان قلب غیر طبیعی سریع است. در این شرایط، قلب در هر دقیقه 100 ضربان دارد. فیبریلاسیون دهلیزی، یک ریتم نامنظم در حفره های فوقانی قلب است.

یکی از موارد تاثیر تیروئید فشار خون بالا می باشد.

در پرکاری تیروئید، رگ های خونی شل می شوند و فشار خون دیاستولیک را کاهش می دهند (عدد دوم یا پایین در فشار خون). اما مقدار بیش از حد هورمون تیروئید نیز باعث افزایش نیروی انقباض قلب و افزایش فشار سیستولیک (عدد اول یا بالا) می شود.

درد قفسه سینه یکی از موارد تاثیر تیروئید بر قلب است.

 هر زمان که قلب با قدرت بیشتری می تپد و خون بیشتری پمپ می کند، عضله قلب به اکسیژن بیشتری احتیاج دارد. اگر فرد مبتلا به پرکاری تیروئید نیز گرفتگی عروق کرونر داشته باشد، ممکن است درد قفسه سینه را بنام آنژین تجربه کند، این درد زمانی رخ می دهد که عروق کرونر تنگ شده نتوانند خون اضافی مورد نیاز عضله قلب را حمل کنند.

نارسایی قلبی یکی از موارد تاثیر تیروئید بر قلب است.

تیروئید پرکار می تواند باعث نارسایی قلبی شود. نارسایی قلبی، بیماری است که در آن قلب نمی تواند خون کافی برای تأمین نیازهای بدن پمپ کند. درمان پرکاری تیروئید تقریباً همیشه باعث بهبودی قلب شما می شود.

تیروئید چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟ | پزشکت

چه کسی در معرض مشکلات تیروئید است؟

عوامل زیر احتمال بروز مشکل تیروئید را تحت تأثیر قرار می دهد:

  • نژاد. سفیدپوستان نسبت به سیاه پوستان میزان کم کاری تیروئید بیشتری دارند.
  • جنسیت. زنان پنج تا هشت برابر بیشتر از مردان در معرض مشکلات تیروئید هستند.
  • سن. شیوع کم کاری تیروئید با افزایش سن، به خصوص پس از 60 سالگی افزایش می یابد.
  • سابقه خانوادگی. افرادی که بستگان درجه یک آنها (والدین یا خواهر و برادر) دچار تیروئید کم کار یا پرکار هستند، در معرض خطر بیشتری برای یک مشکل مشابه قرار دارند.
  • سابقه بیماری. مشکلات تیروئید در میان افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی خاصی از بیماری ها دارند، از جمله دیابت نوع 1، بیماری آدیسون، کم خونی مخرب، آرتریت روماتوئید، موهای خاکستری زودرس، درمان های پرتوی سر و گردن و ویتیلیگو بیشتر اتفاق میفتد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. بسیار عالی..خیلی متن بالا به من کمک کرد..
    دیگه ترسی بخاطر تپش قلبم ندارم..
    بخاطر کم کاری تیروئید پزشکم دوز دارو رو بیشتر کرد..و این مشکل برای من پیش اومده..ان شاءالله با مصرف درست دارو خوب میشم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز