لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بهبودی از ویروس کرونا

بهبودی از ویروس کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

بهبودی از ویروس کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بهبودی از ویروس کرونا ممکن است زمان بر باشد. مدت زمان بهبودی در بیماری ناشی از ویروس کرونا در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. پس بهتر است فرایند بهبودی خود را با دیگران مقایسه نکنید. حتی ممکن است علائم شما با دیگران متفاوت باشد، بنابراین همه افراد به یک شکل تحت تأثیر ویروس کرونا قرار نمی گیرند.

برای بهبود سلامت جسمی و روانی خودتان بهتر است:

  • غذاهای سالم بخورید.
  • به بدن خود گوش دهید.
  • خواب را در اولویت قرار دهید.
  • تعادل بین فعالیت و استراحت را حفظ کنید.

بهبودی خستگی ناشی از کرونا

بهبودی از ویروس کرونا | پزشکت

در طی بهبودی از هر بیماری، از جمله ویروس کرونا، ممکن است خستگی را تجربه کنید. خستگی بر روی زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد.

شما از انرژی برای تمرکز، توجه، حل مسئله، صحبت و تصمیم گیری استفاده می کنید. خستگی یعنی شما انرژی جسمی، ذهنی و عاطفی کمتری برای انجام این کارهای روزمره دارید. روش هایی وجود دارد که به شما کمک می کند خستگی خودتان را کنترل کنید.

برنامه کاری خود را برنامه ریزی کنید.

سعی کنید برنامه کاری خود را به قسمت های کوچک تقسیم کرده و برای شروع، اهداف ساده ای را تعیین کنید. در حین انجام کار بین فعالیت ها استراحت کنید و فقط کاری را انجام دهید که احساس می کنید قادر به انجام دادن آن هستید.

می توانید یک دفترچه یادداشت روزانه داشته باشید، و هر فعالیتی را که انجام داده اید یادداشت کنید. با این کار می توانید سطح انرژی خود را پیگیری کرده و از فعالیت هایی که باعث خستگی شما می شوند تا بهبودی کامل پس از بیماری، خودداری کنید.

اگر هنگام تلاش برای افزایش فعالیت خود احساس خستگی و ناراحتی بیشتری می کنید، کار خود را افزایش ندهید. در عوض، با انجام دادن آنچه قادر به انجام آن هستید بدون افزایش خستگی کار کنید. اگر خستگی شما در طول روز بیشتر شد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

بهتر است که از نشستن بیش از حد در یک وضعیت خودداری کنید. هر ساعت از جای خودتان بلند شوید یا یک لیوان آب بخورید و حرکت کنید. به یاد داشته باشید که از وسایل کمکی مخصوص راه رفتن که لازم دارید استفاده کنید.

بهبودی درد ناشی از کرونا

روش هایی برای کنترل بدن درد که ممکن است به دنبال ویروس کرونا تجربه کنید، وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید:

بیماری ژنتیک
  • سرعت خود را حفظ کنید. اگر درد شما در هنگام کار کردن بیشتر و شدیدتر می شود، می توانید کار خود را به زمان دیگری موکول کنید.
  • سعی کنید آرام باشید. شاید انجام این کار کمی سخت باشد، اما به دنبال راهکارهایی برای کاهش درد خود باشید و استرس خود کاهش دهید.
  • به طور منظم ورزش لذت بخش داشته باشید. حتی مقدار کمی مانند پیاده روی نیز باعث می شود احساس بهتری داشته باشید و عضلات و مفاصل را قوی نگه دارید.
  • کارهایی را که لذت می برید را انجام دهید. این باعث می شود احساس خوبی داشته باشید و می تواند درد را کاهش دهد.

تنگی نفس و بهبودی آن در کرونا

بهبودی از ویروس کرونا | پزشکت

بعد از ابتلا به بیمار کرونا ممکن است که در نفس کشیدن مشکل دارید و هنگام راه رفتن دچار تنگی نفس می شوید. به این حالت نفس نفس زدن می گویند. اگر ویروس کرونا داشته باشید، حتی اگر نیازی به بستری در بیمارستان نداشته باشید، این وضعیت ممکن است رخ دهد. حتی می تواند یک احساس ترسناک باشد اما چندین راهکار وجود دارد که می توانید برای کاهش تنگی نفس خود انجام دهید.

استفاده از یک موقعیت مناسب به شما کمک می کند تا عضلات تنفسی شما بهتر کار کنند و تنگی نفس کمتری داشته باشید. احساس ترس و وحشت اغلب تنگی نفس شما را بدتر می کند. بنابراین، سعی کنید در یک موقعیت کاملا آرام قرار بگیرید.

دراز کشیدن روی شکم در صورت بهبودی از ویروس کرونا می تواند باعث کاهش تنگی نفس شود. قرار دادن بالش زیر سینه یا لگن ممکن است باعث راحتی این حالت شود.

تکنیک های مدیریت تنگی نفس
  1. در حالی که کمر تان به جایی تکیه داده است، در وضعیتی آرامی بنشینید.
  2. یک دست را روی شکم خود قرار دهید.
  3. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید.
  4. همانطور که نفس می کشید، اجازه دهید شکم شما بلند شود.
  5. هنگامی که به آرامی نفس می کشید، شکم خود را شل کنید.

این تمرین ممکن است برای کمک به کاهش نفس نفس زدن بسیار مفید باشد.

در تمرین دیگر برای بهبود وضعیت تنفسی خود بهتر است از طریق بینی نفس بکشید. به آرامی و با لب های جمع شده از دهان نفس بکشید، درست مثل زمانی که سوت می زنید یا شمع را خاموش می کنید. اگر دیدید که تنگی نفس شما بهبود نمی یابد، با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

بهبودی سرفه ناشی از کرونا

بهبودی از ویروس کرونا | پزشکت

سرفه واکنش بدن در محافظت از ریه ها و خلاص شدن از شر چیزهایی است که باعث تحریک آنها می شود. این عملکرد طبیعی و مهمی است. برخی از عفونت های ویروسی می توانند منجر به بروز سرفه خشک شوند. زیرا در این وضعیت ریه های ما تحریک شده اند. اما سرفه ها باید به تدریج در طول دوره نقاهت شما از بین برود. مشخص نیست که چه مدت پس از ویروس کرونا ممکن است سرفه کنید.

سرفه خشک یکی از رایج ترین علائم ویروس کرونا است، اما برخی از افراد ممکن است سرفه همراه با بلغم (مخاط ضخیم) داشته باشند. کنترل سرفه ممکن است دشوار باشد اما چند روش برای کنترل آنها وجود دارد.

با نوشیدن جرعه های کوچک آب در طول روز خود را به خوبی هیدراته کنید. در زمانی که احساس می کنید شروع به سرفه می کنید، جرعه های کوچک مایعات بنوشید. ممکن است فقط به چند جرعه جرعه نیاز داشته باشید این می تواند گلو شما را آرام کند. مکیدن یک شیرینی شیرین نیز ممکن است موثر باشد.

اگر در نزدیکی خود نوشیدنی ندارید، در هنگام سرفه، مرتباً آب دهان خود را قورت دهید. برای تسکین گلو می توانید یک نوشیدنی گرم مانند عسل و لیمو بنوشید.

استنشاق بخار می تواند به افزودن رطوبت به گلو و بینی کمک کند. آب داغ را در یک کاسه بریزید و سپس سر خود را روی ظرف قرار دهید. در صورت راحتی، سر و کاسه خود را با حوله بپوشانید. نیازی به افزودن چیزی نیست، بخار به تنهایی کافی است.

اگر آبریزش بینی دارید، در صورت نیاز بینی خود را بشویید. سعی کنید بو نکشید.

از مواردی که باعث سرفه می شوند خودداری کنید، از جمله:

  • سیگار کشیدن
  • خوشبو کننده های هوا
  • شمع های با بوی قوی
  • عطرهای قوی یا دئودورانت ها

    بهبودی مشکلات خواب ناشی از کرونا

    بهبودی از ویروس کرونا | پزشکت

    در طول هر بیماری فرد به خواب و استراحت بیشتری نیاز دارد. زیرا بدن شما با عفونت مبارزه می کند. در طول دوران بهبودی، داشتن الگوی خواب آشفته نیز کاملا طبیعی است. ممکن است برای بازگشت به یک روال خوب نیاز به تلاش بیشتری داشته باشید.

    با استفاده از رعایت بهداشت خواب می توانید به بازگشت به یک الگوی خواب بهتر خود کمک کنید:

    • اطمینان از تاریک بودن اتاق خواب
    • داشتن دمای مناسب برای اتاق خواب
    • وقت گذاشتن برای استراحت بعد از شب
    • پرهیز از خوردن میان وعده یا غذای زیاد در اواخر شب
    • سعی می کند تقریباً هر روز در یک ساعت مشخص بیدار شوید.
    • اجتناب از نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه قبل از خواب
    • حداقل 2 ساعت قبل از خواب از صفحه نمایش مانند تلفن یا لپ تاپ خودداری کنید.

    اگر در طول روز بسیار احساس خستگی می کنید و در تلاش برای بیدار ماندن هستید، یک چرت 30 دقیقه ای می تواند در بهبود خواب شبانه به شما کمک کند.

    بهبودی از اضطراب و افسردگی ناشی از کرونا

    ناخوشایند بودن و احساس بیماری می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. اگر در طول بهبودی از بیماری کرونا احساس می کنید در زمینه بهداشت روان خود به کمک بیشتری نیاز دارید، می توانید با یک روان شناس مشورت کنید.

    علاوه بر آن، همه افراد در دوره ای از زندگی خود دچار اضطراب می شوند. از طرفی هم وقتی در معرض خطر یا تهدید هستیم، بروز اضطراب کاملا یک واکنش طبیعی است. اضطراب زمانی شروع می شود که نتوانیم اوضاع را کنترل کنیم. تجربه یک رویداد استرس زا مانند ویروس کرونا یا بستری شدن در بیمارستان می تواند باعث اضطراب شود.

    ممکن است دائما نگران باشید که امکان دارد این وضعیت دوباره رخ دهد و این باعث می شود که نسبت به آینده اضطراب بیشتری داشته باشید. این کاملا واکنش طبیعی است. اضطراب از طرق مختلف بر افراد تأثیر می گذارد. ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

    • فلاش بک
    • تغییر روحیه
    • مشکل خواب
    • عدم تمرکز
    • تنفس کم عمق
    • کاهش سرعت تنفس
    • مشکل در به خاطر سپردن چیزها

    بازگشت به کار بعد از بهبودی کرونا

    اثرات طولانی مدت ویروس کرونا برای همه متفاوت خواهد بود. بازگشت شما به کار بعد از بهبودی از بیماری کرونا به موارد زیر بستگی دارد:

    • نوع شغل شما
    • احساس و وضعیت جسمی شما
    • سطح انعطاف پذیری ارائه شده توسط کارفرمای شما

    مهم این است که برای مدیریت بازگشت به کار خود با کارفرمای تان مشورت کنید. برخی از افراد پس از بهبودی از ویروس کرونا، نیاز به بازگشت به صورت مرحله ای به محل کار خود دارند. بازگشت مرحله ای به این معنی است که شما به تدریج ساعت ها و روزهای کار خود را افزایش می دهید.

    به دنبال بیماری خود سعی نکنید خیلی سریع به کار خود برگردید. هنگام بازگشت به کار، ممکن است احساس خستگی بیشتری کنید. این طبیعی است. در طول این مدت، بهتر است سعی کنید هم در محل کار و هم در خانه سرعت خود را حفظ کنید.

    منبع:

    https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/infections-and-poisoning/coronavirus-covid-19/coronavirus-covid-19-longer-term-effects-long-covid

    همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

    به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

    0 / 5. تعداد رای ها: 0

    هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

    0

    مقالات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز