لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

همه چیز در مورد گزگز گلو

همه چیز در مورد گزگز گلو | پزشکت

فهرست مطالب

همه چیز در مورد گزگز گلو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


گزگز گلو ، احساسی در گلو، چیزی بین قلقلک و خارش  است که اغلب با سرفه خشک همراه بوده و همه افراد در بعضی از مواقع آن را تجربه کرده اند. هدف از این سرفه، خلاص شدن از شر مخاط، ماده استنشاق شده یا تحریک کننده دیگری است که باعث قلقلک  یا گزگز گلو می شود. اما مسئله این است که سرفه همیشه باعث از بین رفتن قلقلک در گلو نخواهد شد. نکته کلیدی در خلاص شدن از شر قلقلک در گلو، درک علت آن و تدوین راهکارهای درمانی مناسب است.

حقایقی در مورد گزگز در گلو:

  • گزگز در گلو غالباً یک واکنش آلرژیک است.
  • گزگز در گلو نسبت به سایر اشکال گلو درد ناخوشایند است.
  • اگرچه نادر است، اما گزگز در گلو و سرفه مزمن می تواند نشانه سرطان گلو باشد.
  • بر اساس یک نظرسنجی، سرفه رایج ترین علامتی است که به پزشکان مراقبت های اولیه گزارش شده است.

گزگز در گلو ممکن است به دلیل التهاب حنجره، سینوزیت یا گلودرد باشد. سرفه واکنش طبیعی به ماده خارجی یا تحریک گلو است. با این حال، سرفه ناشی از گلودرد می تواند مزمن و طولانی شود. سپس یک پزشک این وضعیت را به عنوان گزگز گلو طبقه بندی می کند.

علت های گزگز گلو

در بیشتر موارد، این شرایط تحریک کننده است و می تواند به دلیل موارد زیر باشد:

همچنین، بیماری ریفلاکس معده، که در غیر این صورت GERD یا ریفلاکس اسید شناخته می شود، می تواند منجر به سرفه مزمن و گزگز در گلو شود.  تقریباً از هر 5 آمریکایی 1 نفر ممکن است علائم GERD داشته باشد و GERD ممکن است با یک مورد از هر 4 مورد سرفه مزمن مرتبط باشد.

گزگز گلو، چه حسی ایجاد می کند؟

گزگز یا قلقلک در گلو می تواند مانند گرفتگی و لکه خارش یا خشن در پشت دهان احساس شود. ممکن است افراد گرفتار صدا باشند و در گفتار مشکل داشته باشند. اگر بلغم در گلو باشد، گلو می تواند احساس تحریک و درد کند. همچنین ممکن است افراد احساس کنند گویی در گلوی خود توده ای دارند که اغلب به دلیل تورم لوزه ها است.

درمان گزگز گلو چیست؟

همه چیز در مورد گزگز گلو | پزشکت

درمان گزگز گلو بیشتر به علت اصلی آن بستگی دارد. راهکارهای درمانی بسته به علت آن، عبارتند از:

خلط در گلو

بهترین راه برای درمان گز گلو در بلغم گلو، پرداختن به علت اصلی این افزایش تولید مخاط است. علل شایع آلرژی، GERD و عفونت های باکتریایی یا ویروسی است. در برخی موارد، نمی توان علت بلغم گلو را تشخیص داد، و درمان های خانگی به طور کلی توصیه معمول است.

گلو درد

گلودرد می تواند در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد شود. بین 15 تا 30 درصد موارد در کودکان و 5 تا 20 درصد موارد بزرگسالان، گلودرد استرپتوکوکی است. این ها توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می شوند و نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارند. با این حال، اکثر موارد گلودرد ویروسی است و با داروهای ضد التهاب بدون نسخه، استراحت و داروهای خانگی قابل درمان است.

آلرژی

برای خلاص شدن از شر قلقلک یا گزگز در گلو که به دلیل آلرژی است، فرد باید علت ایجاد آلرژی را شناسایی کرده و از آن اجتناب کند. شناسایی یک ماده آلرژیک می تواند با کمک متخصص آلرژی انجام شود. هنگامی که جلوگیری از مواد حساسیت زا، مانند گرده در هوا امکان پذیر نیست، داروهایی که شامل آنتی هیستامین هستند می توانند به کاهش تحریک کمک کنند.

بیماری های گوش و حلق و بینی
عفونت سینوس

عفونت سینوس، که در اصطلاح دیگر به آن سینوزیت گفته می شود، یکی دیگر از دلایل عمده گزگز گلو است.اگر سرماخوردگی بیش از 10 روز طول بکشد، یا شروع به بهتر شدن کند اما دوباره بدتر شود، ممکن است به این معنی باشد که سینوس ها آلوده شده اند.

عفونت های ناشی از باکتری ممکن است با آنتی بیوتیک درمان شوند در حالی که عفونت های ویروسی با مسکن های بدون نسخه و درمان های بینی برطرف می شوند.

کمبود آب بدن

افزایش تولید بزاق می تواند به کاهش علائم کم آبی بدن و از بین بردن گزگز ناشی از گلو کمک کند. Popsicles و تکه های یخ همچنین می توانند به آرامش گلو مانند کمک کنند، همچنین استفاده از یک مرطوب کننده برای اضافه کردن رطوبت به هوایی که فرد تنفس می کند.

گرد و خاک

محرک های محیطی، مانند گرد و غبار، آلودگی هوا و دود سیگار، همگی می توانند باعث گزگز گلو شوند. یکی از بهترین راههای حل این مسئله ترک سیگار و محدود شدن در معرض دود است.

بیماری رفلاکس (برگشت) اسید معده به مری

رفلاکس را می توان با مخلوطی از داروها و تغییر سبک زندگی، مانند خوابیدن با سر بالا و اصلاح عادات غذایی و آشامیدنی، درمان کرد. این مراحل به افراد کمک می کند تا گزگز گلو را که ناشی از ریفلاکس اسید است، کنترل کنند.

آسم

آسم نوعی بیماری مزمن ریوی است که مجاری تنفسی ملتهب و باریک می شود و تنفس را دشوار می کند. برای برخی افراد، گزگز در گلو و سرفه مزمن از علائم اصلی آسم در آنها است. افراد مبتلا به آسم برای تهیه و دنبال کردن یک برنامه درمانی که بتواند علائم آنها را کنترل کند، نیاز به همکاری نزدیک با پزشک خود دارند.

درمان های خانگی برای گزگز گلو  کدامند؟

همه چیز در مورد گزگز گلو | پزشکت

داروهای خانگی، از جمله لیمو گرم و چای عسل، ممکن است برای تسکین گز گلو توصیه شود. از آنجا که گزگز در گلو یک علامت شایع است و معمولاً با شرایط جدی سلامتی ارتباط ندارد، بسیاری از مبتلایان برای تسکین به درمان های خانگی روی می آورند.

تنوع گسترده ای از این موارد برای انتخاب وجود دارد، از جمله:

  • سوپ داغ
  • چای زنجبیلی
  • استراحت فراوان
  • نوشیدن آب بیشتر
  • اجتناب از کافئین
  • چای داغ با لیمو یا عسل
  • مریم گلی برای رفع ناراحتی گلی
  • راههای هوایی را با بخار گرم، دوش یا حمام گرم کنید.
  • استفاده از یک مرطوب کننده برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد هوا
  • با آب نمک غرغره کنید. توجه داشته باشید بیش از 1/2 قاشق چای خوری نمک به 8 اونس آب اضافه نکنید و آن را در دهان خود غرغره کنید. بعد از مدت کوتاهی غرغره کردن، آن را تف کنید

برای گزگز گلو چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

همه چیز در مورد گزگز گلو | پزشکت

گرچه خارش گلو معمولاً یک فوریت پزشکی نیست، اما می تواند یک علامت ناراحت کننده باشد. اگر خارش گلو شما بدتر شد و با خس خس سینه، دشواری در تنفس یا بلع دردناک همراه بود، فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید. همچنین اگر علائم شما با گذشت زمان یا درمان های خانگی بهبود نیافت، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

یک پزشک با سوال در مورد سابقه پزشکی شما، شرایط ایجاد کننده خارش گلو را تشخیص می دهد. آنها همچنین از شما سوال خواهند کرد که در صورت احساس خارش گلو چه اتفاقی می افتد. به عنوان مثال، اگر خارش گلو شما پس از بیرون رفتن رخ دهد، می تواند نشان دهنده حساسیت به گرد و غبار یا گرده در فضای باز باشد.

اگر پزشک شما به آلرژی غذایی مشکوک است، ممکن است از شما بخواهد یک ژورنال غذا تهیه کنید. در ژورنال، غذاهایی را که می خورید و علائمی که بعد از خوردن آنها احساس می کنید ردیابی می کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش آلرژی را توصیه کند. این می تواند شامل قرار گرفتن پوست در معرض مقادیر کمی از تحریک کننده های شناخته شده باشد. اگر پوست به یک ماده تحریک کننده خاص واکنش نشان دهد، این نشان دهنده آلرژی است. برخی از آزمایش های آلرژی را می توان از طریق آزمایش خون نیز انجام داد.

اگر خارش گلو شما به آلرژی مربوط باشد، یک آنتی هیستامین می تواند به جلوگیری از پاسخ التهابی بدن کمک کند. آنتی هیستامین های بدون نسخه (OTC) موجود است.

اگر آنها علائم شما را تسکین ندهند، ممکن است پزشک دارویی قوی تر یا دارویی که به روشی متفاوت عمل کند را برای شما تجویز کند.

چه عواملی خطر بروز گزگز گلو را افزایش می دهند؟

همه چیز در مورد گزگز گلو | پزشکت

آلرژن ها، از جمله شوره حیوانات، ممکن است از عوامل خطر محسوب شوند. قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا و غذاهایی که بسیاری از افراد به آنها حساسیت دارند می تواند از جمله عوامل خطر محسوب شود.

کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا موارد زیر را به عنوان آلرژن های رایج شناسایی می کند:

  • غبار
  • کپک قارچی
  • نیش حشرات
  • شوره حیوانات
  • گرده، معمولاً از علفها و علفهای هرز است

همچنین، بسیاری از افراد به غذاهای زیر حساسیت دارند:

  • آجیل
  • صدف
  • دانه ها
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی

افرادی که از گز گلو در رنج هستند ممکن است تصمیم بگیرند که با یک متخصص آلرژی کار کنند تا مشخص شود آیا آلرژی باعث تحریک گلو آنها شده است یا خیر. به همین ترتیب، آنها ممکن است بخواهند یاد بگیرند که از ایجاد واکنش آلرژیک جلوگیری کنند.

منابع:

 https://www.medicalnewstoday.com/articles/319802#risk-factors

https://www.healthline.com/health/itchy-throat#home-remedies

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز