لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی لارنژیت

درمان خانگی لارنژیت | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی لارنژیت

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی لارنژیت می تواند برای افرادی که از این وضعیت رنج می برند حتی اطرافیان آنها موثر باشند. وقتی شخصی صدای خودش را از دست می دهد، به طور معمول به دلیل التهاب جعبه صدا یا حنجره است. پزشکان التهاب جعبه صدا را لارنژیت می نامند. استراحت صدا، اجتناب از عوامل تحریک کننده و استفاده بالقوه از داروهای تجویزی ممکن است در درمان این وضعیت موثر باشد.

التهاب حنجره حاد یا التهاب کوتاه مدت حنجره معمولا بدون درمان برطرف می شود، اما می تواند تا چند هفته طول بکشد. استفاده بیش از حد از صدا، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، یا تحریک شدید ناشی از دود و سایر آلاینده ها می تواند باعث التهاب حنجره حاد شود.

لارنژیت همچنین می تواند مزمن شود و در طولانی مدت ادامه یابد. ریفلاکس اسید، آلرژی، استعمال دخانیات و برخی از عفونت ها می توانند باعث ایجاد التهاب حنجره مزمن شوند.

در این مقاله روش هایی که فرد می تواند با سرعت بیشتری صدای خودش را برگرداند و زمان مراجعه به پزشک مورد بررسی قرار گرفته است.

برخی از درمان های خانگی لارنژیت، عبارتند از:

از سرکه سیب استفاده کنید.

سرکه سیب دارد خواص ضد میکروبی است که می تواند در پیشگیری از عفونت موثر باشد. 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را در یک لیوان کوچک آب بریزید. یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید تا این دارو قدرتمندتر شود (و طعم بسیار بهتری داشته باشد). این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز بنوشید تا زمانی که علائم شما بهبود یابد. كمي سرکه سیب را به آب نمك خود اضافه كنيد.

به خاطر داشته باشید که نوشیدنی های اسیدی می توانند حنجره را تحریک کنند. اگر التهاب حنجره شما ناشی از ریفلاکس اسید است، نباید از سرکه سیب یا هر نوع نوشیدنی اسیدی دیگری استفاده کنید.

چای با عسل را امتحان کنید.

درمان خانگی لارنژیت | پزشکت

برای گلو تحریک شده چیزی آرامتر از یک فنجان چای گرم وجود ندارد. به علاوه، چای می تواند کارهای بسیار بیشتری نسبت به تسکین دهنده داشته باشد. چای های گیاهی مانند بابونه حاوی آنتی اکسیدان هستند که می توانند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد   که بابونه همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

چای خود را با قدرت درمانی عسل فوق العاده شارژ کنید. عسل تولید مخاط را کاهش می دهد و سرفه را به همان اندازه داروهای بدون نسخه درمان می کند.

بیماری های گوش و حلق و بینی

از محرک ها پرهیز کنید.

مواد تحریک کننده ای مانند دود سیگار می توانند از بهبود التهاب حنجره پیشگیری کنند. دود سیگار، تحریک کننده تارهای صوتی است و می تواند زمان بهبودی آن را به تأخیر بیندازد.

اگر فردی سیگار می کشد، باید هنگام التهاب حنجره از مصرف سیگار پرهیز کند. همچنین توصیه می شود که به طور کلی سیگار کشیدن را ترک کنید، زیرا خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد.

فرد مبتلا به التهاب حنجره نیز باید از مصرف الکل خودداری کند زیرا این ماده، تحریک کننده است و می تواند باعث کمبود آب بدن شود.

فرد باید سعی کند از محیط های خشک و گرد و غبار، که باعث تحریک حنجره می شود، پیشگیری کند.

آب بیشتری بنوشید.

هنگام لارنژیت، فرد باید مایعات زیادی بنوشد تا از کمبود آب بدن جلوگیری کند. آب برای پیشگیری از کم آبی بدن بهترین گزینه درمانی است. با این حال، فرد همچنین می تواند مایعات گرم مانند چای و آبگوشت بنوشد، که ممکن است به تسکین التهاب حنجره نیز کمک کند.

فرد باید از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای سیاه خودداری کند، زیرا کافئین می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

دارو بدون نسخه را امتحان کنید.

داروهای بدون نسخه می تواند به کاهش ناراحتی علائم مرتبط با حنجره از علت عفونی کمک کند. استامینوفن یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن می تواند به تسکین علائم دیگری مانند سردرد، درد یا تب کمک کند.

از رطوبت ساز استفاده کنید.

درمان خانگی لارنژیت | پزشکت

رطوبت ساز هوا، به مرطوب سازی هوایی که فرد در آن تنفس می کند، به ویژه شب هنگام خواب کمک خواهد کرد. مرطوب سازی هوا در ماه های زمستان مفید است. زیرا گرمایش در محیط داخلی هوا را خشک می کند، که ممکن است باعث تحریک بیشتر شود. رطوبت حاصل از یک مرطوب کننده باعث تسکین مجاری تنفسی و بهبودی التهاب حنجره می شود.

آب نمک غرغره کنید.

بسیاری از افراد با غرغره آب گرم و نمک، از التهاب حنجره نجات پیدا می کنند. نمک به بهبود بافت های تحریک شده کمک می کند. یک قاشق چایخوری نمک به یک لیوان آب اضافه و چند بار در روز غرغره کنید تا علائم برطرف شود.

زنجبیل بخورید.

زنجبیل یک داروی طبیعی است که بسیاری از افراد از آن برای بیماری های تنفسی استفاده می کنند. قرن هاست که مردم از زنجبیل برای خواص دارویی آن استفاده می کنند.

زنجبیل می تواند به سرکوب سرفه خشک و تحریک کننده همراه با التهاب حنجره کمک کند. همچنین می تواند به رفع گرفتگی و تسکین عفونت های گلو کمک کند.

یک شخص مبتلا به التهاب حنجره می تواند زنجبیل تازه و خرد شده را در همزن یا به عنوان ماده ای در چای یا سوپ های گیاهی استفاده کند.

سیر مصرف کنید.

درمان خانگی لارنژیت | پزشکت

سیر ماده غذایی دیگری است که مردم در طول تاریخ از آن برای کمک به پیشگیری و درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند.

تحقیقات نشان می دهد که سیر حاوی خواص ضد باکتری و احتمالاً ضد ویروسی است. بنابراین، مصرف سیر ممکن است در پیشگیری از برخی عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی موثر باشد. سیر به عنوان درمان خانگی برای از دست دادن صدا موثر می باشد. سیر کاربردهای مختلفی در غذا دارد. سعی کنید آن را به سس ها، سیب زمینی سرخ کرده یا سبزیجات تفت دهید.

بخار درمانی را امتحان کنید.

به عنوان بخشی از بخار درمانی، روغن ضروری زنجبیل ممکن است به تسکین گلو کمک کند. استنشاق بخار به افزایش رطوبت در مجاری تنفسی و شل شدن مخاط و ترشحات کمک می کند. یک روش ساده و موثر برای انجام این کار دوش آب گرم است. استفاده از روغن های اساسی مانند زنجبیل یا لیمو نیز می تواند در تسکین مجاری تنفسی و گلو موثر باشد.

همچنین فرد می تواند با استنشاق بخار از یک کاسه آب جوش می توانند در تسکین التهاب گلو موثر باشد.

به صدای خود استراحت بدهید.

وقتی فردی به التهاب حنجره مبتلا شده، ضروری است که به صدای خود استراحت دهد. اگر فرد تا حد امکان از حنجره خود زیاد استفاده نکند می تواند از التهاب آن پیشگیری کرده و التهاب و تحریک سریعتر برطرف می شود. فرد باید از نجوا کردن پرهیز کند، زیرا باعث فشار بیشتری بر روی تارهای صوتی می شود.

هنگامی که به حنجره مبتلا هستید، تارهای صوتی شما متورم و تحریک شده است. آنها برای بهبودی به زمان نیاز دارند. سعی کنید از موقعیت هایی که به گفتگو یا فریاد زیاد احتیاج دارند، اجتناب کنید.

عسل را امتحان کنید.

درمان خانگی لارنژیت | پزشکت

عسل همچنین غذایی است که مردم در طول تاریخ از آن به عنوان دارو استفاده می کرده اند. شواهد نشان می دهد که عسل می تواند سرفه و ترشح مخاط را کاهش دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که عسل همچنین ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتری باشد.

بعلاوه، برخی مطالعات نشان داده اند که عسل سرفه را سرکوب می کند و همچنین بهتر از داروهای مهار کننده سرفه مانند دکسترومتورفان است.

عسل یک افزودنی ساده و خوش طعم برای چای گرم است. اگر التهاب حنجره در نتیجه بیماری ریفلاکس معده و مری باشد، در این صورت فرد می تواند تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کند.

فرد مبتلا به ریفلاکس باید از غذاهایی که علائم ریفلاکس را ایجاد می کنند، از جمله نعناع فلفلی، الکل، شکلات، غذاهای پر ادویه و غذاهای پرچرب پرهیز کند. همچنین، بهتر است حداقل 3 ساعت قبل از خواب آخرین وعده غذایی روز را بخورید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان خانگی لارنژیت | پزشکت

پزشک می تواند برای درمان عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز کند. اگرچه یک توصیه معمول نیست، اما در برخی موارد، پزشکان ممکن است داروهای تجویزی را پیشنهاد دهند .پزشک ممکن است به شخصی که علائم شدیدی برای عفونت باکتریایی احتمالی دارد، آنتی بیوتیک تجویز کند.

گاهی اوقات ممکن است یک پزشک کورتیکواستروئید نسخه ای تجویز کند، که در کاهش سریع التهاب موثر است.

پزشکان ممکن است کورتیکواستروئید را تجویز کنند. با این حال، کورتیکواستروئیدها برای همه مناسب نیستند.

لارنژیت معمولاً به هیچ درمان خاصی نیاز ندارد. این بیماری معمولاً خود محدود کننده است و باید بدون مداخله برطرف شود. اگر لارنژیت در طی دو هفته برطرف نشد، فرد باید به پزشک خود مراجعه کند. بعد از این مدت، حنجره می تواند مزمن شود. پزشک ممکن است آزمایش تشخیصی را انجام دهد و در صورت لزوم فردی را به متخصص ارجاع دهد.

سخن آخر

التهاب حنجره زمانی اتفاق میفتد که حنجره یا تارهای صوتی فرد در اثر آسیب دیدگی، عفونت یا استفاده بیش از حد ملتهب می شود. التهاب حنجره ممکن است خفیف باشد. یعنی در یک دوره کوتاه اتفاق افتاده و آثار آن کمتر از 3 هفته باقی بماند. نوع دیگر آن التهاب حنجره مزمن یا طولانی مدت است که ممکن است بعد از گذشت 3 هفته همچنان به قوت خود باقی مانده و هیچ بهبودی حاصل نشده باشد. عوامل بسیاری می تواند منجر به بروز التهاب و در نتیجه لارنژیت شود. عفونت های مسری، عوامل محیط و عفونت های باکتریایی از جمله عواملی است که زمینه ساز بروز بیماری لارنژیت در افراد شود.

از دست دادن صدا به دلیل التهاب حنجره نوعاً یک بیماری کوتاه مدت است. داروهای خانگی می توانند به تسکین علائم و تسریع در بهبودی کمک کنند.

استفاده بیش از حد از صدا، تحریک کننده ها یا عفونت می تواند باعث التهاب حنجره شود. برخی از نکات مفید برای تقویت التهاب حنجره شامل استراحت صدا و مرطوب نگه داشتن بدن است. اگر لارنژیت در طی دو هفته برطرف نشد، فرد باید با پزشک خود تماس بگیرد.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326246#using-a-humidifier

https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-laryngitis

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز