لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ترشح پشت حلق و موثرترین راهکار درمانی آن

ترشح پشت حلق و موثرترین راهکار درمانی آن | پزشکت

فهرست مطالب

ترشح پشت حلق و موثرترین راهکار درمانی آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ترشح پشت حلق، احساس وجود ترشح در پشت بینی و گلو است که توسط غدد موجود در این مناطق ایجاد می شود. افراد مبتلا به ترشح پشت حلق معمولاً احساس می کنند که باید بیش از حد طبیعی گلو خود را پاک و یا سرفه کنند. خلط بیش از حد می تواند با بروز برخی علائم دیگری همراه باشد.

بسیاری از داروهای خانگی برای درمان ترشح پشت حلق وجود دارد، اگرچه گاهی اوقات بهتر است برای درمان مناسب تر به پزشک مراجعه کنید.

ترشح پشت حلق زمانی رخ می دهد که احساس تجمع خلط در پشت گلو باعث ناراحتی فرد می شود. بینی، گلو و سینوس ها همگی به طور مداوم خلط تولید می کنند. بلغم ماده ای غلیظ و لغزنده است که به خشک شدن مجاری تنفسی در طول روز کمک می کند.

هوایی که مردم تنفس می کنند پر از میکروب، گرده گل و سایر آلاینده های محیطی است. با ورود هوا به بدن، این ذرات در صورت فیلتر نشدن می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. وظیفه خلط این است که این اجسام خارجی را به دام بیندازد و در از بین بردن آنها کمک کند.

خلط معمولاً مشکل زیادی ایجاد نمی کند. در طول روز با بزاق مخلوط و از بینی بلعیده یا دمیده می شود. با این حال، اگر بدن خلط بیش از حدی تولید کند، بسیار بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در این شرایط فرد ممکن است احساس کند که خلط از پشت حلقش ترشح می شود. این همان چیزی است که به ترشح پشت حلق معروف است.

علائم ترشح پشت حلق

علائم ترشح پشت حلق علاوه بر احساس خلط در پشت گلو، شامل موارد زیر است:

  • سرفه بیش از حد
  • گلودرد یا خارش گلو
  • تف بیش از حد یا بلعیدن خلط
  • سرفه ای که در شب بدتر می شود.
  • احساس حالت تهوع ناشی از خلط اضافی در معده

علل ترشح پشت حلق

ترشح پشت حلق و موثرترین راهکار درمانی آن | پزشکت

ترشح پشت حلق معمولاً به دلیل تغییرات خاصی در محیط یا بدن ایجاد می شود. یکی از شایع ترین دلایل ترشح پشت حلق، حساسیت است. آلرژی فصلی ناشی از آزادسازی گرده گیاهان ممکن است باعث بروز این وضعیت شود، زیرا بدن برای رهایی و از بین بردن اسپورهای گرده، خلط اضافی تولید می کند.

هوای سرد یا هوای خشک نیز می تواند باعث ترشح پشت حلق شود. تنفس هوای سرد یا خشک ممکن است بینی و گلو فرد را تحریک کند، بنابراین بدن او خلط ایجاد می کند تا معابر مرطوب و گرم شود و این تحریک را تسکین دهد.

هوای سرد همچنین با عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا، عفونت های سینوسی و سرماخوردگی همراه است. این عفونت ها علائم بسیاری از جمله خلط پشت گلو را ایجاد می کنند.

بیماری های گوش و حلق و بینی

بدن با ایجاد خلط بیشتر برای دفع میکروب ها واکنش نشان می دهد. ممکن است ناراحت کننده باشد، اما در واقع نشان می دهد بدن در برابر حمله میکروب ها به درستی عمل می کند.

سایر دلایل ترشح پشت حلق، عبارتند از:
  • دود
  • بارداری
  • خوردن غذای بیش از حد تند
  • اشیایی که در بینی گیر کرده اند.
  • شرایط مزمن تنفسی، مانند COPD
  • داروها، از جمله کنترل بارداری و داروهای فشار خون
  • مواد شیمیایی تحریک کننده ناشی از عطرها، محصولات تمیز کننده یا بخارات محیطی

انحراف بینی که در صورت کج شدن یا انحراف تیغه بینی (دیواره بین سوراخ های بینی) ایجاد می شود، می تواند تخلیه صحیح خلط را دشوار کند. این وضعیت ممکن است باعث ترشح پشت حلق شود.

بیشتر موارد ترشح پشت حلق به خودی خود برطرف می شوند. با این حال، بسته به علت آن، در صورت عدم درمان می تواند با بروز عوارضی همراه شود. در صورت ورود میکروب ها و مسدود شدن خلط بیش از حد سینوس ها یا لوله استاش که مجرای اتصال دهنده گلو به گوش میانی است، احتمال عفونت وجود دارد.

بهتر است ترشح پشت حلق، برای جلوگیری از بروز عوارض، زود درمان شود و افراد باید در صورت مشاهده علائم بیش از 10 روز، به پزشک مراجعه کنند.

درمان خلط پشت حلق

ترشح پشت حلق و موثرترین راهکار درمانی آن | پزشکت

روش های درمانی مختلفی برای درمان خلط پشت حلق وجود دارد، از جمله:

خشک کردن خلط

داروهای ضد احتقان بدون نسخه مانند فنیل افرین (احتقان سودافید PE) و سودو افدرین (سودافید) می توانند به خشک شدن خلط کمک کنند. مصرف این دارو ها برای بسیاری از افراد مفید است اما احتمال دارد برای همه مناسب نباشد.

این داروها می توانند خلط را خشک کنند و برخی از افراد ممکن است احساس کنند که بینی آنها بیش از حد خشک شده است. برخی دیگر گزارش داده اند که این داروها باعث عصبی یا گیجی شدن آنها می شود و به همین دلیل از مصرف آنها اجتناب کرده اند.

به داروهای جدید مانند لوراتادین (کلاریتین) و ستیریزین (زیرتک) آنتی هیستامین های غیر آرام بخش گفته می شود، به این معنی که احتمال خستگی در آنها کمتر است. این امر به ویژه برای افرادی که مجبور به کار یا رانندگی هستند در حالی که به خلط پشت حلق  مبتلا شده اند بسیار مفید است.

گزینه های دیگر آنتی هیستامین غیر آرامبخش بدون نسخه، شامل فکسوفنادین (آلگرا) و لوو استیریزین (زایزال) است. هر یک از این داروها عوارض جانبی دارند و ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند. فرد باید لیست داروهای قبلی خود را قبل از مصرف داروهای جدید با پزشک یا داروساز در میان بگذارد.

رقیق کردن خلط

یکی دیگر از درمان ها برای خلط پشت حلق، شامل رقیق کردن خلط است. داروهای بدون نسخه مانند گوایفنسین (Mucinex)، نیز برای این وضعیت وجود دارد. اما گزینه های غیر شیمیایی هم در دسترس هستند.

افزایش رطوبت در هوا ممکن است باعث رقیق شدن خلط شود و به آن اجازه می دهد تا از طریق مجاری به راحتی حرکت کند. استفاده از دستگاه های رطوبت ساز یا بخار کننده ها ممکن است به تخلیه خلط کمک کند، خصوصاً اگر با گرفتگی سینوس ها همراه باشد.

استفاده از اسپری های بینی

در اسپری های شور بینی از آب نمک برای از بین بردن تجمع خلط استفاده می شود. این گزینه ها ممکن است به پاک شدن مجاری تنفسی مسدود شده کمک کرده و میزان خلط را کاهش دهد.

درمان های خانگی ترشح پشت حلق

ترشح پشت حلق و موثرترین راهکار درمانی آن | پزشکت

اگر علائم ترشح پشت حلق در شب بدتر شود، بالا بردن سر هنگام خواب ممکن است برای تسکین علائم بیمار موثر باشد. یک فرد همچنین می تواند از درمان های خانگی برای درمان خلط پشت حلق استفاده کند، از جمله:

بالا بردن سر. اگر تجمع خلط در شب بدتر شود، ممکن است بالا بردن سر هنگام خواب کمی بالاتر از بقیه بدن کمک کنند. قرار دادن چند بالش زیر سر و شانه ها باعث تخلیه خلط می شود و میزان خلطی را که فرد در گلو و مجاری تنفسی احساس می کند را کاهش می دهد.

نوشیدن مایعات. بدن همچنین از طریق ترشح پشت حلق، آب از دست می دهد. نوشیدن مایعات فراوان می تواند به رقیق شدن خلط کمک کرده، جریان آن را نرم و از کمبود آب بدن جلوگیری کند.

چای های گرم و آبگوشت ها ممکن است علائم دیگری مانند گلودرد را نیز تسکین دهند و بخار ممکن است به پاکسازی سینوس ها کمک کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشح پشت حلق و موثرترین راهکار درمانی آن | پزشکت

در شرایطی که بلغم تغییر رنگ داده و به خودی خود برطرف نمی شود باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا این وضعیت می تواند نشانه ای از عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد. فرد مبتلا به خلط پشت حلق ناشی از عفونت باکتریایی ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. عفونت های ناشی از ویروس با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند.

هر کسی که بوی بد خلط یا علائم همراه با تب قابل توجه را تجربه کند باید برای تشخیص صحیح به پزشک خود مراجعه کند. همچنین، افرادی که به مدت 10 روز یا بیشتر با علائم گفته شده مواجه شده اند، برای تشخیص باید به پزشک مراجعه کنند.

پزشکان ممکن است آزمایشات دیگری را برای بررسی سایر علل مانند ریفلاکس اسید معده انجام دهند. همچنین ممکن است برای افرادی که از آلرژی مداوم رنج می برند، اسپری بینی استروئیدی تجویز کنند.

پیشگیری ترشح پشت حلق

ترشح پشت حلق و موثرترین راهکار درمانی آن | پزشکت

بهترین راه برای جلوگیری از ترشح پشت حلق این است که تا حد ممکن در معرض مواد آلرژی زا قرار نگیرید. بر همین اساس بهتر است:

  • روزانه یک داروی آلرژی مصرف کنید.
  • در صورت حساسیت به گرده گل ، قبل از خواب دوش بگیرید.
  • خانه خود را تا حد ممکن تمیز و بدون گرد و غبار نگه دارید.
  • در برابر گرد و غبار، تشک و روکش بالش خود را تمیز نگه دارید.
  • فیلترهای هوا را بر روی سیستم گرمایش و تهویه مطبوع خود به طور مرتب تغییر دهید.

در صورت آزار دهنده بودن، بیشترین خلط های پشت حلق خوش خیم هستند. اگر در کنار آن علائم دیگری را تجربه کردید، قرار ملاقات با دکتر خود را برای توصیه های درمانی در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

ترشح پشت حلق یک اتفاق رایج است. بهترین راه برای پیشگیری از آن، از بین بردن مواد حساسیت زا یا سایر عوامل محرک در هر زمان ممکن است. در اکثر موارد ترشح پشت حلق آزار دهنده است اما خود به خود برطرف می شود.

داروهای بدون نسخه و داروهای خانگی اغلب درمان های موثری برای این وضعیت هستند. افرادی که ترشح پشت حلق همراه با علائم اضافی دارند باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند. اگر فکر می کنید ریفلاکس، ریفلاکس اسید یا مشکل در بلعیدن ممکن است باعث وضعیت شما شده، پزشک می تواند آزمایشاتی را انجام دهد و داروهایی را برای بررسی سایر مشکلات سلامتی تجویز کند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319636

https://www.healthline.com/health/postnasal-drip#outlook

[advisers limit=3 online =true skill=”2″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

15

مقالات مرتبط

15 دیدگاه

  1. سلام من یه جوون۲۸ساله ام که حدود ۳ساله فقط خلط دارم انقد تو روز خلط میندازم که عادت شده برام رنگش هم سفیده وقتی غذا میخورم بعدش این اتفاق بیشتر میشه وقتی زیاد راه میرم مدام در حال خلط انداختنم انقد این اتفاق میوفته که حالت تهوع میگیرم چنتا دکتر رفتم یه سری دارو دادن ولی هیچ اتفاقی هم نیوفتاده یه مدت بود سیگار میکشیدم ولی انقد خلط مینداختم که واقعا اذیت میشدم الان یه چند وقتی هست دیگه سیگار نمیکشم ولی بازم اذیت میشم انقدر اذیتم میکنه که بعضی وقتا موقع اخ توف کردن دستمو میزارم رو گلوم که تموم شه ولی نمیشه بعد تز چند ثانیه دوباره خلط میارم از این موضوع خیلی دارم اذیت میشم خواهش میکنم کمکم کنید ????

    1. سلام خلط سفید بی بو و سفید رنگ طبیعی هست هر چند که مقدارش زیاد باشه ون وجود و خروج از خلط نشانه سلامت ریه می باشد.

    2. هرچی نوشتی کاملا و مو به مو حال و احوال منه من هفت ساله این مشکل رو دارم هرچی هم دکتر رفتم هیچ فایده ای نداشته انگار این یک حساسیت دائمی هست و درمانی نداره باید باهاش کنار بیاییم

      1. سلام اگر شدید نیست بقول خودتان با آن کنار بیایید.

  2. واقعا همین سوره انگار هیچ دکتری دانش ازبین بردن و درمانش را ندارند منم بیست وپنج ساله از ترشح خلط سفیدپشت حلق رنج میبرم و همه نوع آزمایش وسينوزيت و عکس وسی تی وو…. انجام داده ام هیچ چیز مشکوکی دال برعفونت و آلرژی نیست و گیاهان وجوشونده نیز افاقه نکرده و سرم شستشو و بخور هم افاقه نکرده چندین میلیون پولم را صرف دکتر به دکتر و پاس پاس خودشون کردم و هیچ درماني خواهشا کسی راهکاری بلده ؟

    1. من خودم هم این مشکل را دارم. سعی می کنم شیرینی جات نخورم چون خوراک باکتری ها قندهای ساده است.

  3. با عرض سلام خواهشا بنده در رفع این موضوع درمانده ام کسی پاسخ دهد خدا اجرخيرش دهد مدت سی ساله این مشکل خلط سفيدرو دارم با غذا و نون واب خوردن تشدید وبيشتر میشه هی خلط ترشح میشه مثل اينگه از گلو و حلق هرچه پایین بر ه به غباروخلط تبدیل میشه دارو وانتي بیوتیک وگیاهی و…افاقه نکرده مثل اینکه صافي در گلو باشد و خلط وغبار و بخار به آن می چسپد هی باید گلوصاف کرد وتف کرد این چه دارویی دارد که پزشکان دردرمانش ناتوانند؟

  4. سلام شستشو با آب نمک راه کار خوبی است بشرط اینکه مداومت داشته باشه البته نمک خیلی کم استفاده بشه ،اگه سرم شستشو باشه به مراتب بهتره

    1. سلام بله بخاطر خاصیت اسیدی آن به نحوی باکتری کشی انجام میدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز