لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا نیاز به سمعک دارم؟

آیا نیاز به سمعک دارم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا نیاز به سمعک دارم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آیا نیاز به سمعک دارم؟ اگر از سمعک استفاده نکنم شنوایی من بدتر می شود؟ آیا مصرف دارو می تواند جایگزین سمعک شود؟ این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر ممکن است ذهن افراد بیماری که برای آنها سمعک تجویز می شود را درگیر کند. گوش شما به سه قسمت مختلف گوش بیرونی، گوش میانی و داخلی تشکیل شده است.

اگر هرگونه تغییر شکل یا مشکلی در گوش خارجی یا گوش میانی وجود داشته باشد، بیشتر آنها را می توان با داروها یا روش های خاصی کنترل کرد. در موارد معدودی مانند عفونت گوش خارجی یا میانی، رسوب موم گوش، جسم خارجی در مجرای گوش، سرطان گوش خارجی یا میانی و قطع سه استخوان موجود در گوش میانی، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

به دلیل وجود هرگونه عارضه، در صورتی که جراحی انجام نشود و بیمار ترشح گوش نداشته باشد، پزشک توصیه می کند از سمعک برای جبران کمبود شنوایی استفاده کند. اگر مشکل در گوش داخلی یا عصب شنوایی باشد .در این صورت شنوایی سنجی شما نوع حسی-عصبی را نشان می دهد. پزشک ممکن است سمعک را به شما پیشنهاد کند .زیرا هیچ گزینه درمانی قابل توجهی وجود ندارد. علاوه بر این، اگر سمعک ها موثر واقع نشوند، پزشک ممکن است کاشت حلزون گوش را توصیه کند. کاشت حلزون در صورت کم شنوایی در کودکان از بدو تولد بسیار رایج است.

علائم کاهش شنوایی چیست؟

آیا نیاز به سمعک دارم؟ | پزشکت

ممکن است متوجه تعدادی از علائم هشدار دهنده اولیه و تغییراتی در رفتار خود شوید که می تواند مربوط به کاهش شنوایی باشد، از جمله:

  • در درک تلفن با مشکل روبرو می شوید.
  • فکر می کنید که مردم خیلی آرام صحبت می کنند.
  • همه گفتگوهای فیلم ها یا هنگام تئاتر زنده را درک نکنید.
  • تلویزیون یا رادیو را با صدای بلندتر از سایر افراد ترجیح دهید.
  • وقتی نمی توانید چهره افراد را ببینید، در درک آنها مشکل دارید.
  • خود را بیش از گذشته بی تاب، تحریک پذیر، ناامید یا گوشه گیر کنید.
  • به طور مکرر از مردم بخواهید که گفته های خود را تکرار کنند، مخصوصاً در موقعیت های پر سر و صدا
  • برای شنیدن مکالمه ها، به ویژه هنگامی که در یک محیط گروهی هستید، به خودتان فشار می کنید.

 آیا می توانم مدتی صبر کنم و سپس از سمعک استفاده کنم؟

اگر می خواهید مدت زمانی را صبر کنید و بعد از سمعک استفاده کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که منظقه شنوایی مغزممکن است مدت زمان زیادی تحریک نشود. بنابراین به تدریج، آن منطقه محروم می شود، که به آن محرومیت شنوایی می گویند. در این شرایط وقتی از سمعک استفاده کنید، شاید تاثیر زیاد موثری نداشته باشد. درست این شرایط شبیه این است که شما مدت طولانی از دستان خود استفاده نمی کنید. دستان در حالت استراحت هستند، بنابراین دفعه دیگر که می خواهید چیزی را با دستان خود بلند کنید، احساس خواهید کرد انجام چنین کاری برای شما بسیار دشوار شده است.

 من نمی خواهم از سمعک استفاده کنم، می توانید قطره گوش یا دارو به من بدهید؟

داروها و درمان جراحی فقط برای مشکلات گوش خارجی و میانی در دسترس است. بیشتر کاهش شنوایی به دلیل مشکلات گوش داخلی است که قابل برگشت نیست. اگر مشکل و یا آسیبی در ناحیه عصب شنوایی فراتر از گوش داخلی رخ دهد، بیمار مجبور است تحت عمل جراحی قرار بگیرد. اما اگر کاهش شنوایی به دلیل آسیب سلول های موی حلزون (بخشی مهم از گوش داخلی) رخ دهد، بنابراین هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

 گاهی اوقات، اگر درمان بین 72 ساعت انجام شود، استفاده از استروئیدهای بین اتانامپانی می تواند تا حدودی موثر باشد. اما حتی پس از استفاده از استروئیدها، درجاتی از کاهش شنوایی وجود دارد.

 اگر نتیجه آزمایش شنوایی سنجی با صدای خالص، کاهش شنوایی در هر دو گوش را نشان می دهد، باید از سمعک در هر دو گوش استفاده کرد. استفاده از یک سمعک به تنهایی تعادل شنوایی را برهم می زند. در این شرایط حتی ممکن است گفتار فرد غیر طبیعی به نظر برسد زیرا فقط یک گوش او عملکرد مناسبی دارد محرومیت شنوایی حتی اگر از یک سمعک استفاده می کنید، می تواند هر دو گوش را تحت تاثیر قرار دهد.

 آیا می توانم سمعک جیبی استفاده کنم؟ نمی خواهم زیاد هزینه کنم؟

آیا نیاز به سمعک دارم؟ | پزشکت

بیماری های گوش و حلق و بینی

سمعک های دیجیتال گران هستند، اما سمعک های مدل جیبی سیمی منسوخ شده اند و با توجه به تقویت خاص فرکانس به درستی کار نمی کنند. سمعک های جیبی صداها را با هم تقویت می کند. کاهش شنوایی طولانی مدت ممکن است بر توجه، تمرکز، جامعه پذیری و غیره تأثیر بگذارد. اگر نتوانید حرف های اطرافیان خود را به درستی بشنوید ممکن است دچار انزوا و گوشه گیری و افسردگی شوید.

 آیا واقعاً لازم است از سمعک استفاده کنم؟

در صورت کم شنوایی مربوط به سن یا فردی که مدت زیادی دچار کم شنوایی است، همیشه این باور نادرست وجود دارد که شاید فرد مقابل آرام صحبت می کند و ما با دیدن دهان طرف مقابل شروع به خواندن لب می کنیم. اما این شرایط می تواند به تدریج منجر به کم شنوایی طرف مقابل شود. چون در این وضعیت فرد تمایل دارد بلندتر از حد معمول صحبت کند و یا صدای تلویزیون را زیاد کند. درخواست تکرار و پاسخ نادرست به اطرافیان برخی از علائم کم شنوایی است. بنابراین بهتر است در صورت بروز علائم کم شنوایی و نیاز به خرید سمعک، تصمیم خود را به تاخیر نیاندازیم.

آیا درمانی برای کاهش شنوایی حسی-عصبی وجود دارد؟

 برخی تحقیقات برای بازگرداندن کم شنوایی در اثر آسیب در حلزون گوش در حال انجام است، اما هنوز تکمیل نشده است. استفاده از استروئیدهای بین اتانپانکی ممکن است برخی از نتایج را نشان دهد، اما آنقدرها هم موثر نیستند و درمان فقط برای کاهش شنوایی ناگهانی (طی 72 ساعت پس از کاهش شنوایی) انجام می شود. با توجه به عوارض جانبی استفاده از استروئید، از آن به طور گسترده ای استفاده نمی شود.

آیا می توانم از سمعک دیگران استفاده کنم؟

آیا نیاز به سمعک دارم؟ | پزشکت

ممکن است میزان کم شنوایی در افراد مختلف، متفاوت باشد، یا دیگران شاید از سمعک مناسب استفاده نکرده باشد، یا برنامه نویسی سمعک به درستی انجام نشده باشد. بررسی و تنظیمات سمعک باید قبل از نصب آن به صورت اختصاصی بر روی افراد انجام شود.

اگر کاهش شنوایی من به دلیل موم گوش باشد، آیا بعد از تمیز کردن به درستی می شنوم؟

 در طی اتوسکوپی، پزشک می تواند موم را تشخیص دهد، و شما می توانید کانال گوش خود را بر روی صفحه مانیتور مشاهده کنید. در صورت وجود موم، به راحتی توسط پزشک برداشته می شود. اما تصور اینکه همه کاهش شنوایی به دلیل رسوب موم است اشتباه است.

آیا سمعک به گوش آسیب می رساند؟

 امروزه سمعک های قابل برنامه ریزی دیجیتالی را می توان با توجه به میزان کم شنوایی برنامه ریزی و خریداری کرد. علاوه بر این، سر و صدای ناگهانی توسط سمعک های قابل برنامه ریزی به طور خودکار مسدود می شود. بنابراین، استفاده از سمعک های قابل برنامه ریزی دیجیتال هیچ ضرری ندارد. سمعک های غیر دیجیتال یا مدل جیبی ممکن است در بعضی موارد به شنوایی و گوش آسیب برساند. هرگز سراغ تقویت کننده های صدا نروید، زیرا قطعاً به شنوایی و گوش شما آسیب می رساند.

به یک یا دو سمعک نیاز دارم؟

آیا نیاز به سمعک دارم؟ | پزشکت

اگر کم شنوایی در هر دو گوش وجود داشته باشد، استفاده از دستگاه در هر گوش بیشتر سود می برد، شبیه به استفاده از عینک با دو لنز. همیشه استثنائاتی در مورد قاعده کلی وجود دارد. از مزایای سمعک در هر گوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی بهبود یافته برای درک گفتار در نویز پس زمینه
  • تقویت کمتر در هر سمعک احتمال بازخورد را کاهش می دهد (سوت سمعک).
  • تلاش شنیداری کمتری دارید بنابراین در پایان روز کمتر خسته می شوید

اگر احساس می کنید قدرت شنوایی تان کم شده و دیگر مثل قبل خوب نمی شنوید. بهتر است در مورد استفاده از سمعک با پزشک مشورت کنید. احتمالاً پزشک نیز پس از معاینه در صورت وجود مشکل یا برای تشخیص دقیق تر شما را به یک پزشک گوش، حلق و بینی یا شنوایی سنجی ارجاع دهد. متخصص گوش، حلق و بینی پزشکی است که در تشخیص اختلالات گلو، بینی و گوش تخصص داشته و می تواند شدت و علت کم شنوایی تان را به دقت مورد بررسی و درمان قرار دهد. پزشک شنوایی سنج نیز یک فرد متخصص است که میزان از دست رفتن شنوایی تان را مورد ارزیابی قرار داده و نوع و درجه کم شنوایی را به دقت اندازه گیری می کند.

حرف آخر

 به هیچ وجه معالجه و نیاز به سمعک خود را به تأخیر نیندازید. هیچ چیزی را پیش بینی نکنید و فقط با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. منزوی نگه داشتن بیمار مبتلا به کم شنوایی وضعیت را بدتر می کند. سمعک ها فقط باید توسط شنوایی شناس با تجربه برنامه ریزی شوند.

توجه داشته باشید که برخلاف عینک، سمعک شنوایی شما را به حالت عادی اصلاح نمی کند. در عوض، سمعک ها برای تقویت اصوات در یک طیف خاص از صدا محدوده ای که شنوایی وجود دارد، عمل می کنند. در این اصوات می توان صداهای گفتاری یا محیطی مانند زنگ زدن، آواز پرندگان، مکالمه از میزهای اطراف در یک رستوران یا سر و صدای زیاد ترافیک را مشاهده کرد.

در حالی که امروزه فناوری سمعک بسیار عالی است، دستگاه ها هنوز هم “کمکی” هستند و نمی توانند سیگنال گفتاری مورد نظر را از صدای پس زمینه و همچنین مغز و دو گوش عملکرد طبیعی ما جدا کنند. بنابراین، استفاده از استراتژی های ارتباطی هنگام استفاده از سمعک در محیط های گوش دادن دشوار بسیار مهم است.

منابع:

https://www.icliniq.com/articles/ear-health/do-i-really-need-hearing-aids

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/5269-hearing-do-i-need-hearing-aids

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز