لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علل درد پشت گوش چیست؟

علل درد پشت گوش چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در درد پشت گوش که تسکین پیدا نمی کند به دنبال علت اصلی آن باشید تا بتوانید راه های مقابله با آن را پیدا کنید. بیشتر افراد در دوره ای از زندگی خود دچار سردردهای مختلفی شده اند. اما همه سردردها شبیه هم نیستند. در حقیقت، بیش از 300 نوع سردرد وجود دارد. بروز درد یا نوعی سردرد به طور انحصاری در پشت گوش غیرمعمول است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درد پشت گوش و زمان مراجعه به پزشک، ادامه مطلب را بخوانید.

اگر درد استخوان پشت گوش را تجربه می‌کنید، بهتر است از متخصص گوش آنلاین کمک بگیرید.

نورالژی پس سری از علل درد پشت گوش-پزشکت

چه عواملی باعث درد پشت گوش می شود؟

چندین علل برای درد پشت گوش وجود دارند، از جمله:

نورالژی پس سری

نورالژی پس سری نوعی سردرد است که در اثر آسیب دیدگی و یا عصب های گردن شما ایجاد می شود. زمانی که گردن خود را برای مدت طولانی خمیده نگه دارید، ممکن است اعصاب در این قسمت تحریک شوند. همچنین نورالژی پس سری می تواند به دلیل آرتروز در گردن و شانه ها باشد.

نورالژی پس سری ممکن است باعث درد و ضربان در گردن، پشت یا در یک طرف سر و پشت گوش شود. برخی از افراد در ناحیه پیشانی یا پشت چشم احساس درد می کنند. حتی این وضعیت می تواند باعث حساسیت پوست سر شود. درد معمولاً از گردن شروع و به سمت بالا منتشر می شود.

درمان نورالژی پس سری:

نورالژی پس سری با مسکن ها و داروهای ضد التهاب قابل درمان است. مسدود کننده های عصبی موضعی و شل کننده های عضلانی نیز ممکن است مفید باشند. در موارد شدید، می توان کورتیکواستروئیدها را مستقیماً به محل درد تزریق کرد.

از آنجا که نورالژی پس سری به دلیل مشکلات گردن ایجاد می شود، سعی کنید از نگه داشتن طولانی مدت سر و گردن در یک وضعیت خودداری کنید. اگر با لپ تاپ یا دستگاه دستی کار می کنید، سعی کنید موقعیت خود را تغییر دهید و مرتباً به بالا و اطراف نگاه کنید. درمان های تکمیلی نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ماساژ
  • آرامش و مراقبه
  • فیزیوتراپی و ورزش
  • گرما درمانی برای گردن

مطالعه بیشتر: علت گلو و گوش درد همزمان چیست؟

ماستوئیدیت

استخوان ماستوئید در پشت گوش شما قرار دارد. ماستوئیدیت زمانی رخ می دهد که باکتری ها باعث عفونت یا التهاب استخوان می شوند. ماستوئیدیت می تواند نتیجه عفونت گوش میانی درمان نشده باشد. هر کسی ممکن است به ماستوئیدیت مبتلا شود، اما این بیماری در کودکان بیشتر دیده می شود. علائم ماستوئیدیت شامل قرمزی، تورم و ترشح از گوش است. این می تواند منجر به سردرد، تب و از دست دادن شنوایی در آن گوش شود.

بیماری های گوش و حلق و بینی

درمان ماستوئیدیت:

ماستوئیدیت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر عفونت به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است آنتی بیوتیک به صورت وریدی دریافت کنید. در صورت عدم موفقیت ممکن است لازم باشد گوش میانی تخلیه شود. این عمل به عنوان میرینگوتومی شناخته می شود. موارد بسیار شدید ممکن است نیاز به برداشتن بخشی از استخوان ماستوئید داشته باشد که به عنوان ماستوئیدکتومی شناخته می شود.

برای ویزیت آنلاین با پزشک متخصص همین الان کلیک کنید.

TMJ از علل درد پشت گوش-پزشکت

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

مفصل گیجگاهی فکی، مفصلی است که به باز و بسته شدن فک شما کمک می کند. این مفصل در اثر هر گونه آسیب دیدگی یا تحریک ناشی از آرتروز، نمی تواند به راحتی باز شود. هنگام حرکت دهان، مفصل می تواند خرد و ترک بخورد.

اختلال TMJ معمولاً جویدن را دشوار می کند. هنگام حرکت فک ها ممکن است احساس صدای کلیک یا صدای تکان خوردن را بشنوید. اختلال مفصل گیجگاهی فکی معمولاً شامل درد در ناحیه فک نیز می شود. در بعضی موارد، مفصل ممکن است قفل شود بنابراین شما نمی توانید دهان خود را باز یا بسته کنید. این وضعیت می تواند گذرا و یا نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

مطالعه بیشتر: علت درد گوش و فک همزمان چیست؟

درمان TMJ:

اگر TMJ دارید، رفتارهای خاصی مانند دندان قروچه می تواند باعث بدتر شدن آن شود. چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به TMJ کمک کند، از جمله:

  • فیزیوتراپی
  • جراحی مفصل باز
  • جراحی آرتروسکوپی
  • تزریق کورتیکواستروئید
  • مسکن های ضدالتهاب
  • آتل های دهانی یا محافظ دهان
  • از بین بردن مایع مفصل، معروف به آرتروسنتز

درمان های تکمیلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • طب سوزنی
  • تکنیک های مراقبه و آرامش

مشکلات دندانی

مشکلات دهان و دندان شما می تواند باعث درد شود. کاملاً ممکن است که درد در پشت گوش شما ناشی از دندان نهفته یا آبسه ای یا مسئله دندان دیگر باشد. علائم مشکلات دندانی ممکن است شامل بوی بد دهان، حساسیت لثه یا مشکل در جویدن باشد.

در صورتی که درد گوش شما به علت مشکلات دندانی مانند التهاب درد عصب دندان، عفونت لثه یا فرسایش دندان‌ها باشد، درمان مشکلات دندانی می‌تواند به تسکین درد گوش کمک کند. در این موارد، بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی برای مشکلات دندانی شما قرار دهد و درمان مناسب را تعیین کند.

  • با استراحت و درمان، درد ناشی از نورالژی پس سری باید بهبود یابد. فشار مداوم بر روی گردن می تواند باعث بازگشت علائم شود.
  • علائم ماستوئیدیت باید طی چند روز پس از شروع آنتی بیوتیک بهبود یابد. بیشتر افراد بهبودی کامل پیدا می کنند. برای اطمینان از از بین رفتن عفونت، باید دوره کامل آنتی بیوتیک را ادامه دهید، حتی اگر علائم بهبود یافته باشد.
  • در برخی موارد، TMJ می تواند بدون درمان بهتر شود. زمان بهبودی به شدت شرایط و نحوه درمان بستگی دارد.
  • درد های مزمن ممکن است نیاز به مدیریت طولانی مدت داشته باشند.

مطالعه بیشتر: گوش درد

تشخیص علت درد پشت گوش-پزشکت

در درد پشت گوش چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درد در پشت گوش ممکن است در هر فردی رخ دهد. لزوماً نیاز به مراجعه به پزشک ندارد. اما در صورت بروز علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • شما تب می کنید.
  • درد تشدید می شود.
  • شما کاهش وزن غیر قابل توضیح دارید.
  • شما مشکوک به عفونت گوش هستید.
  • قبلاً تحت درمان قرار گرفته اید، اما بهبودی احساس نمی کنید.

در صورت داشتن موارد زیر، فوراً به دنبال درمان و مراجعه به پزشک باشید:

  • تشنج
  • بی حالی
  • قفل شدن فک
  • درد ناگهانی و شدید سر
  • گیجی یا تغییر در شخصیت
  • تب بالا، حالت تهوع، یا استفراغ

اینها می تواند نشانه هایی از یک بیماری جدی باشد.

تشخیص علل درد در پشت گوش

دلایل اصلی سردرد پشت گوش اغلب با هم تداخل دارند. برای تشخیص مناسب بسیار مهم است تا بتوان شرایط را به طور مناسب درمان کرد.

پزشک احتمالاً با معاینه بدنی، از جمله معاینه گوش، تشخیص علت اصلی درد در پشت گوش را شروع می کند. همچنین ممکن است به کشت ادرار و برخی آزمایش های خون نیاز داشته باشید. اگر پزشک عمومی تشخیص دهد که التهاب یا عفونت گوش دارید، ممکن است به یک متخصص گوش، حلق و بینی (گوش و حلق و بینی) ارجاع داده شوید. اگر پزشک شما به نورولوژی پس سری شک کند، ممکن است یک مسدود کننده عصب بیهوشی به شما بدهد. اگر این روش موجب تسکین درد می شود، پزشک شما می تواند تشخیص نورولوژی پس سری را تأیید کند.

برای تشخیص اختلال TMJ، پزشک احتمالاً شما را به یک جراح متخصص یا دهان و دندان ارجاع می دهد. تشخیص ممکن است با استفاده از آزمایشات تصویربرداری انجام شود. اگر سردرد مداوم و بدون دلیل واضحی دارید، مرحله بعدی ممکن است مراجعه به متخصص مغز و اعصاب باشد. پس از گرفتن شرح حال از علائم و انجام معاینه عصبی، تشخیص ممکن است شامل آزمایش های تصویربرداری باشد، مانند:

  • اشعه ایکس
  • توموگرافی رایانه ای (اسکن CT یا CAT)
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

برای معاینه دقیق به دندانپزشک مراجعه کنید. این می تواند به شما کمک کند مسائل دندانی به عنوان دلیل سردرد شما رد و یا حتی تایید شود.

مطالعه بیشتر: علت درد گوش بیرونی 

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصان آنلاین گوش مشورت نمایید.

درمان خانگی درد پشت گوش با کمپرس گرم-پزشکت

درمان خانگی درد پشت گوش 

درد پشت گوش می‌تواند به دلیل متعددی از جمله عوامل عضلانی، التهابی یا عفونی باشد. اما در موارد کلی، می‌توانید به روش‌های زیر برای تسکین درد پشت گوش اقدام کنید:

  1. استراحت: استراحت کافی داشته باشید و روش‌های آرامشی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید. استرس و نگرانی می‌توانند درد را تشدید کنند، لذا آرامش ذهنی می‌تواند به تسکین درد کمک کند.
  2. کمپرس گرم: اگر گردن درد هم دارید، گرما درمانی ممکن است به شل شدن عضلات گردن کمک کند. از دستمال یا حوله‌ای گرم استفاده کنید. کمپرس گرم می‌تواند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کند.
  3. مصرف داروهای ضد التهاب: در صورت نیاز و با مشورت پزشک، می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آیبوپروفن استفاده کنید.

در صورتی که درد پشت گوش شما مزمن است یا با سایر علائم همراه است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق درد شناسایی شود و درمان مناسب صورت گیرد.

چگونه بفهمم آیا درد پشت گوش من ناشی از عفونت گوش است یا خیر؟

تشخیص دقیق علت درد پشت گوش شامل ارزیابی توسط پزشک متخصص است. اما در صورتی که می‌خواهید بفهمید آیا درد پشت گوش شما ناشی از عفونت گوش است یا خیر، ممکن است به موارد زیر توجه کنید:
  1. علائم عفونت گوش: در صورتی که در کنار درد پشت گوش، علائم دیگری نیز مانند درد گوش، خارش، قرمزی، تورم، ترشحات غیرعادی (مانند صورت گیری مایع یا عفونتی) در گوش داشته باشید، احتمالاً علت درد شما عفونت گوش است.
  2. تاریخچه عفونت گوش: اگر در گذشته به عفونت گوش مبتلا بوده‌اید و درد پشت گوش همراه با علائم قبلی شما رخ داده است، احتمالاً نشانه‌ای از عفونت گوش است.
  3. ارتباط درد با تغییرات در گوش: در صورتی که درد پشت گوش شما با تغییرات در گوش همراه باشد، مانند افزایش درد با فشار به گوش یا تغییر در شنوایی، احتمالاً مرتبط با مسائل گوشی است.

مهم است بدانید که این نکات فقط معیارهای محتمل هستند و تشخیص نهایی توسط پزشک متخصص بر اساس ارزیابی شما و شرح حال دقیق شما قابل تأیید است. بنابراین، توصیه می‌شود در صورتی که دچار درد پشت گوش هستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.

مطالعه بیشتر: عفونت گوش داخلی 

چگونه می توان از درد در پشت گوش پیشگیری کرد؟

برای کاهش خطر تشدید درد در پشت گوش، این نکات را امتحان کنید:

  • به اندازه کافی استراحت کنید. استرس و خستگی از عوامل خطرناک سردرد هستند.
  • رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. حذف وعده های غذایی می تواند منجر به بروز درد و سر درد شود.
  • مراقب وضعیت قرارگیری بدن خود باشید. خم شدن یا نگه داشتن سر و گردن در یک وضعیت برای مدت طولانی می تواند منجر به تحریک اعصاب شود.
  • استفاده از دستگاه های دستی را محدود کنید. هنگامی که از یک وسیله دستی استفاده می کنید، تمایل دارید که گردن خود را در یک شیب رو به پایین ناجور نگه دارید. اگر تمام روز روی میز کار می کنید، بلند شوید و هر ساعت چند دقیقه راه بروید. وقفه های مکرر می تواند از سفتی گردن و شانه های شما جلوگیری کند.

سخن آخر

دلایل مختلفی برای ایجاد درد در پشت گوش وجود دارد. با درمان پزشکی مناسب می توان این سردردها را تسکین داد.

به طور کلی، سردردهای پشت گوش نگران کننده نیست. در بسیاری از موارد، افراد هنگام استراحت و مصرف دارو طبق دستورالعمل یا دستورالعمل، تسکین درد را تجربه می کنند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به سردرد در پشت گوش باید با تشخیص و درمان مناسب تسکین علائم را به طور کامل یا تقریباً کامل انجام دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز