لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان | پزشکت

فهرست مطالب

لکه های سفید روی دندان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

لکه های سفید روی دندان ناشی از فلوروز دندان، هیپوپلازی مینا، بهداشت نامناسب دندان و خوردن بیش از حد غذاهای اسیدی با طعم شیرین می باشد. اگر چه وجود لکه های سفید روی دندان می تواند منجر به زشتی وضعیت ظاهری آنها شود اما به ندرت نیاز به درمان دارند؛ اما برخی از افراد به دلیل وجود لکه های سفید روی دندان از لبخند زدن اجتناب می کنند… این بیماری که از نظر پزشکی به عنوان هیپوکالیسم یا ترشح بیش از حد کلسیم شناخته می شود. بسیار شایع است و در افراد در هر سنی رخ می دهد.

لکه های سفید روی دندان می تواند منجر به پوسیدگی یا خراب شدن دندان شود. در حقیقت، لکه های سفید روی دندان ها اولین علامتی است که نشان می دهد دندان های شما شروع به پوسیدگی کرده اند.

علل لکه های سفید روی دندان

چندین دلیل احتمالی ایجاد لکه های سفید روی دندان، عبارتند از:

  • فلوروز دندان. در برخی شرایط مصرف بیش از حد فلوراید، دردوران کودکی منجر به بروز این مشکل می شود. معمولا بروز این شرایط یک بیماری بی ضرر است.
  • هیپوپلازی مینای دندان. این شرایط زمانی اتفاق میفتد که مینای دندان فرد به درستی تشکیل نشود. مانند فلوئوروز، هیپوپلازی فقط در دوران کودکی زمانی زخ می دهد که دندان های فرد هنوز در حال رشد هستند. با این حال، می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

از دیگر دلایل ایجاد لکه های سفید روی دندان می توان به عدم رعایت بهداشت دندان، به خصوص هنگامی که شخصی از بریس استفاده می کند، یا غذاهای اسیدی یا شیرین بیش از حد می خورد، اشاره کرد.

درمان لکه سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان | پزشکت

چندین روش درمانی برای لکه های سفید روی دندان وجود دارد. مناسب بودن این روش های درمانی ممکن است به علت اصلی ایجاد لکه ها و وضعیت دندان های فرد بستگی داشته باشد. برخی از درمان های پزشکی برای لکه های سفید روی دندان عبارتند از:

 میکرو ابریژن مینا

برخی از افراد ممکن است بتوانند برای درمان لکه های سفید خود از میکرو ابریژن استفاده کنند. در طی این روش، دندانپزشک مقدار کمی مینای دندان را از بین می برد تا ظاهر لکه های سفید کاهش یابد. این درمان حرفه ای به طور معمول باعث سفید شدن دندان می شود که می تواند دندان ها را از نظر رنگ یکنواخت تر نشان دهد.

سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها می تواند به کاهش لکه های سفید و سایر لکه ها کمک کند. انواع محصولات سفید کننده دندان مانند نوار و خمیر بدون نسخه (OTC) در دسترس است. افرادی که دارای لکه های سفید هستند نیز می توانند برای درمان های سفید کننده حرفه ای به دندانپزشک مراجعه کنند.

روکش دندان

روکش های دندان، پوششی نازک و محافظ است که به سطح جلوی دندان های فرد متصل می شود. آنها می توانند لکه های سفید و سایر لکه ها را پنهان کنند. روکش های دندانی باید از نظر حرفه ای توسط دندانپزشک نصب شود.

فلوراید موضعی

یک دندانپزشک ممکن است، فلوراید موضعی رابر روی دندان های افرادی که هیپوپلازی مینا دارند، تجویز کند.

رزین کامپوزیت

برای افراد مبتلا به هیپوپلازی مینا، دندانپزشک ممکن است از رزین کامپوزیت برای پر کردن حفره ها و پیوند مینای خارجی دندان استفاده کند. اگر افراد تعداد زیادی لکه سفید روی دندان های خود داشته باشند، این روش ممکن است زیاد مناسب نباشد.

درمان های خانگی برای لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان | پزشکت

برخی راهکار ها و درمان های خانگی برای از بین بردن لکه های سفید بر روی دندان موثر هستند که عبارتند از:

بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید.

یکی از دلایل اصلی ایجاد لکه های سفید به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. از این رو، اولین گامی که باید برای از بین بردن لکه های زشت بردارید، رعایت بهداشت دهان و دندان است.

در حقیقت، لکه های سفید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور کامل و منظم به راحتی قابل پیشگیری است. روزانه دو بار مسواک بزنید و مطمئن شوید که تمام سطوح مختلف دندان های خود را مسواک زده اید. همچنین برای تمیز نگه داشتن دندان های خود از یک شستشوی فلوراید استفاده کنید.

از آنجا که مسواک زدن طبیعی در هنگام استفاده از بریس ممکن است دشوار باشد، می توانید از مسواک های مخصوص و همچنین نخ دندان استفاده کنید که به شما کمک می کند تا راحت تر مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

خمیر دندان Eggshell درست کنید.

پوسته تخم مرغ حاوی مقدار کافی کلسیم است و خمیر دندان ساخته شده از پوسته تخم مرغ می تواند به تقویت و حتی بازسازی دندان ها کمک کند. برای درمان لکه های سفید دندان، خمیر دندان پوسته تخم مرغ درست کنید. بررسی ها نشان می دهد که یک محلول ساخته شده از پودر پوسته تخم مرغ به بازسازی مینای دندان افرادی که دچار ضایعات دندان شده اند کمک می کند. پوسته تخم مرغ را بجوشانید، خشک کنید و خرد کنید. در یک کاسه کوچک، پودر پوسته تخم مرغ، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1 تا 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل، چند قطره روغن نعناع فلفلی اضافه کنید.

آن را در یک شیشه کوچک ذخیره کرده و روزانه از آن به عنوان خمیر دندان معمولی برای مسواک زدن استفاده کنید. استفاده از این خمیر دندان برای از بین بردن لکه های سفید دندان باید تا چند ماه ادامه یابد.

از دهانشویه چای سبز استفاده کنید.

چای سبز می تواند به عنوان یک عامل فعال برای ترمیم مجدد دندان ها باشد. این ماده از اسید گالیک، اسید کلروژنیک و فلاونوئیدها، برخی مواد مغذی مفید و مواد معدنی مورد نیاز برای ترمیم دندان ها تشکیل شده است.

به علاوه، کاتچین های موجود در آن در جلوگیری از تجمع پلاک ها نقشی اساسی دارند. کاتچین ها به نوبه خود از ایجاد لکه های سفید روی دندان شما جلوگیری می کند. کاتچین منبع طبیعی فلوراید است، بنابراین دندان های شما را کمتر در معرض اسید قرار می دهد.

  • 1 کیسه چای سبز را در یک فنجان آب گرم قرار دهید. بعد از 5 دقیقه، کیسه چای سبز را خارج کنید.
  • اجازه دهید چای کمی خنک شود.
  • از چای خنک به عنوان دهانشویه استفاده کنید.
  • بعد از آن دهان خود را با آب گرم بشویید.
  • از این دهانشویه 2 یا 3 بار در روز استفاده کنید.
دهان خود را با محلول سرکه سفید بشویید.

لکه های سفید روی دندان | پزشکت

سرکه سفید حاوی اسید استیک است که می تواند از تخریب مینای دندان جلوگیری کند. حتی ممکن است از تجمع پلاک جلوگیری و آن را کاهش دهد. تجمع پلاک دندان، یکی از دلایل ایجاد لکه های سفید روی دندان است. سرکه سفید همچنین باکتری های موجود در دهان را از بین می برد و بوی بد دهان را درمان می کند.

2 قاشق چایخوری سرکه سفید و 1 قاشق چایخوری نمک را کاملاً در نصف فنجان آب گرم مخلوط کرده و از آن برای شستشوی دهان دو بار در روز استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

برای حفظ سلامت دهان و دندان و از بین بردن لکه های سفید روی دندان، باید سعی کنید رژیم غذای سالم داشته باشید. ویتامین ها و مواد معدنی زیادی وجود دارد که برای دندان های شما مهم هستند. رژیم غذایی مناسب خطر کمبود مواد معدنی را کاهش می دهد که می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید بر روی دندان های شما شود. وقتی صحبت از غذا برای دندان ها می شود، غذاهای غنی از کلسیم بسیار مهم هستند. کلسیم به محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی دندان و همچنین لکه های سفید کمک می کند. شیر، محصولات شیر ​​و همچنین سبزیجات سبز سرشار از کلسیم هستند.

همراه با کلسیم، ویتامین A، ویتامین های گروه B و ویتامین D نیز برای دندان های شما مهم هستند.

از خشکی دهان جلوگیری کنید.

لکه های سفید روی دندان | پزشکت

تا حد ممکن خشکی دهان را به حداقل برسانید تا این لکه ها کاهش یافته و از آن جلوگیری شود. در حقیقت، خشکی دهان یکی از دلایل اصلی ایجاد این مشکل است. خشکی دهان منجر به تجمع باکتری ها در دهان می شود. اسید حاصل از باکتری ها به دندان حمله می کند و در نتیجه لکه های سفید ایجاد می شود.

از آنجا که بزاق برای جلوگیری از خشکی دهان مهم است، برای تقویت تولید بزاق باید مایعات مصرفی خود را افزایش دهید. آبرسانی مناسب باعث می شود بدن شما بزاق بیشتری تولید کند. در طول روز مقدار کافی آب بنوشید. همچنین از میوه ها و سبزیجات پایه آب مانند آناناس، هندوانه و خیار استفاده کنید. از نوشیدنی های کافئین دار، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های الکلی خودداری کنید، زیرا می توانند منجربه کم آبی بدن شوند.

غذاهای اسیدی نخورید.

خوردن بیش از حد غذاهای اسیدی یکی دیگر از دلایل عمده ایجاد لکه های سفید روی دندان است. غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند مینای دندان های شما را از بین ببرند. مینا، دندان های شنا را در برابر آسیب محافظت می کند و اگر لایه خارجی آن ساییده یا برداشته شود، باعث ایجاد لکه های سفید و سایر مشکلات دهانی می شود.

از این رو، پرهیز از مصرف بیش از حد غذاهای اسیدی یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد لکه های سفید روی دندان است. برخی از غذاهای اسیدی که باید از آنها اجتناب کنید آب نبات ترش، لیمو، پرتقال، گریپ فروت، نوشابه گازدار و لیموناد است.

از طرفی هم باید مصرف غذاهای سرشار از اسید فیتیک را محدود کنید، زیرا باعث کاهش جذب کلسیم، روی و آهن می شود. غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک هستند، برنج قهوه ای، لوبیا، نخود فرنگی، غلات، دانه ها و مغزها هستند.

از روغن نارگیل استفاده كنيد.

کشیدن روغن بر روی دندان ها روشی قدیمی است که در حفظ بهداشت دهان و دندان موثر است. کشیدن روغن به از تجمع پلاک ها و ایجاد حفره جلوگیری می کند. این به نوبه خود خطر این لکه ها را کاهش می دهد. بررسی ها نشان می دهد استفاده از روغن از تجمع باکتری ها در دهان جلوگیری می کند. برای استفاده از روغن بر روی دندان ها، یکی از بهترین روغن هایی که می توانید استفاده کنید روغن نارگیل فوق بکر است.

  • 1 یا 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بسیار بکر را در دهان خود قرار دهید.
  • روغن را تا 20 دقیقه در دهان خود بچرخانید، سپس آن را تف کنید.
  • در آخر دهان خود را بشویید و سپس مطابق معمول مسواک بزنید.
  • این کار را هر روز صبح و با معده خالی انجام دهید.

سایر راهکارها برای کاهش لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان | پزشکت

  • برای معاینه منظم دندانپزشکی هر شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • برای محافظت از دندان هایتان در برابر مواد شیمیایی ناخواسته از نوشیدن الکل خودداری کنید.
  • مسواک زدن خشک یا مسواک زدن با آب ساده نیز می تواند برای تمیز کردن دندان های شما موثر باشد.
  • کسانی که سیگار می کشند باید سیگار را ترک کنند، زیرا سیگار برای سلامت دهان و دندان شما مضر است.
  • بعد از هر وعده غذایی، دهان و همچنین دندان های خود را کاملاً تمیز کنید تا ذرات غذایی که بین دندان ها گیر کرده اند از بین بروند.
  • کودکان زیر 6 سال فقط باید از مقدار خمیر دندان های حاوی فلوراید به اندازه نخود استفاده کنند. همچنین مطمئن شوید که آن را قورت نمی دهند.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/how-to/remove-white-spots-teeth.html

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322112#preventive-tips

[advisers limit=3 online =true skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. سلام من 16 سال سن دارم و از وقتی که کودک بودم یه لکه زرد روی دندان نیش من به وجود اومده و یه لکه سفید هم روی دندان جلوییم داشتم که الان میشه گفت کمرنگ تر شده ولی من وقتی به پزشک مراجعه کردم گفتن که بخاطر کمبود کلسیمه ولی الان روی دو دندان نیشم و یکی از دندانای پایینم ازشون زده و واقعا احساسا میکنم وقتی میخندم یا حرف میزنم خیلی جلب توجه میکنه و این یه مسئله ای هستش که واقعا داره منو اذیت میکنه لطفا اگه میشه منو راهنمایی کنید الان من نمیدونم این لکه ها جرمه- کلسمیه اصلا چی هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز