لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شکستگی فک، از علائم تا گزینه های درمان آن

شکستگی فک، از علائم تا گزینه های درمان آن | پزشکت

فهرست مطالب

شکستگی فک، از علائم تا گزینه های درمان آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شکستگی فک یا شکستگی فک پایین، یک آسیب شایع در صورت است. فقط در این شرایط ممکن است بینی بیشتر شکسته شود. شکستگی فک دهمین شکستگی استخوان شایع در بدن انسان است. شکستگی ها (شکستگی در استخوان) عموماً ناشی از نیروی مستقیم یا ضربه به استخوان فک (فک پایین) است.

دررفتگی استخوان فک به این معنی است که مفصل گیجگاهی فکی (جایی که فک با جمجمه متصل می شود) از جای خود منتقل می شود. استخوان فک ممکن است شکسته شود یا نشود، اما حتی اگر شکستگی وجود نداشته باشد، ممکن است علائمی شبیه شکستگی استخوان فک رخ دهند. مردان تقریبا سه برابر بیشتر از زنان دچار شکستگی فک می شوند. افراد بین 20 تا 30 سال بیشتر به این نوع از شکستگی مبتلا شوند. حدود 42 درصد از شکستگی های استخوان فک تنها در یک طرف فک رخ می دهد. درصد زیادی از بیماران مبتلا به شکستگی استخوان فک دچار یک یا چند مورد از موارد زیر شده اند: سر، گردن، صورت، چشم ها و بینی.

قبل از قرن نوزدهم، بیشتر شکستگی های فک با پیچ های خارجی درمان می شد و بهبودی آنها ضعیف و احتمال عفونت مکرر وجود داشت و تنظیم مجدد استخوان فک برای تسهیل موقعیت طبیعی دندان ها به ندرت انجام می شد. فشارهای طبیعی بر استخوان فک ناشی از جویدن غذا به بهبود شکستگی کمک نکرده و بسیاری از مردم بر اثر ضعف یا عدم درمان کافی جان خود را از دست دادند. در اواخر دهه 1880، تثبیت استخوان فک با میله ها، صفحات و پیچ ها آغاز شد. تثبیت استخوان فک طی سالهای بعد بیشتر اصلاح شده است و شامل تثبیت سفت و صاف با تراز مناسب دندان با کاهش باز با ثابت شدن صفحه و پیچ می شود، اگرچه گاهی اوقات ممکن است تغییراتی در روش آن انجام شود.

علل شکستگی فک

شکستگی فک، از علائم تا گزینه های درمان آن | پزشکت

اگرچه ممکن است شکستگی استخوان فک به دلایل متعدد پاتولوژیک (به عنوان مثال سرطان، از دست دادن استخوان از طریق عفونت ها) رخ دهد، اما بیشتر شکستگی ها از موارد زیر رخ می دهد:

  • حملات (ضربه به صورت)
  • سقوط (اولین بار زمین خوردن)
  • تصادفات وسایل نقلیه موتوری
  • آسیب های ناشی از ورزش (بوکس، فوتبال)

اکثر شکستگی های فک پایین (استخوان فک) در مردان جوان بالغ (20 تا 30 سال) رخ می دهد و بیشتر آنها در بدن، کندیل و نواحی زاویه ای استخوان فک رخ می دهد.

علائم شکستگی فک

در اکثر بیماران، علائم و نشانه های شکستگی استخوان فک بلافاصله پس از آسیب به فک شروع می شود. شایع ترین علامت آن درد فک است.

ممکن است مردم احساس کنند دندان های شما به درستی با هم قرار نگرفته اند (به این می گویند نادرست انسداد). یا حتی ممکن است نتوانید فک خود را در طول باز کنید، در صحبت کردن یا جویدن غذا دچار مشکل یا تورم یا جابجایی فک شوید.

چانه یا لب پایین ممکن است به دلیل آسیب به عصبی که از فک پایین عبور می کند بی حس شود. در داخل دهان، خونریزی یا تغییر در ساختار طبیعی دندان ها یا هر دو می تواند نشانه شکستگی فک باشد. همچنین ممکن است کبودی در زیر زبان یا حتی بریدگی در مجرای گوش به دلیل حرکت به عقب استخوان فک شکسته ایجاد شود.

آبریزش و ناتوانی در بستن دهان ممکن است دیده شود. اگر بعد از آسیب دیدگی به فک یا صورت، دندان های فرد به طور صحیح با هم قرار نگیرند، در صورت خونریزی در داخل دهان، درد شدید، مشکلات در صحبت کردن یا تورم، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

فک شکسته بهتر است در بیمارستان ارزیابی شود. بنابراین، اکثر پزشکان به فرد توصیه می کنند که به اورژانس مراجعه کند. عوارض جدی شکستگی فک مشکل تنفس به دلیل از دست دادن حمایت از زبان است. بنابراین، هر گونه علامت بیماری تنفسی باید فوراً به مراکز درمانی مراجعه شود.

روش های تشخیص فک شکسته

شکستگی فک، از علائم تا گزینه های درمان آن | پزشکت

پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در صورت نیاز اشعه ایکس را تجویز می کند. هیچ آزمایش خون برای تشخیص این وضعیت لازم نیست مگر اینکه بیماری زمینه ای مشكوكی وجود داشته باشد كه می تواند در تروما نقش داشته باشد (به عنوان مثال، زمین خوردن به دلیل مشكلات پزشکی) یا مجبور شوید برای رفع شکستگی به اتاق عمل مراجعه كنید. 

معاینه فیزیکی شامل بررسی کلی صورت برای تغییر شکل، کبودی یا تورم است. مرحله بعدی با احساس استخوان فک از طریق پوست شروع می شود.

پزشک حرکت فک پایین را بررسی می کند. پس از اتمام معاینه خارجی، پزشک داخل دهان را بررسی می کند. از بیماران خواسته می شود که گاز بگیرند تا دندان های آنها از نظر هم ترازی مورد ارزیابی قرار بگیرد. پزشک از نظر ثبات استخوان فک را بررسی می کند. با آزمایش تیغه مستقیم، پزشک ممکن است یک تیغه زبان (یک چوب چوبی صاف) بین دندان های بالا و پایین قرار داده و ارزیابی کند که آیا بیمار می تواند تیغه را در جای خود نگه دارد یا خیر.

بهترین روش تشخیص، اشعه ایکس پانوراما فک پایین است که به طور کامل اطراف استخوان فک را بررسی می کند. در صورت منفی بودن اشعه ایکس اولیه و مشکوک بودن پزشک به شکستگی فک در بیمار ممکن است سی تی اسکن انجام شود.

درمان و جراحی فک شکسته

بسیاری از افرادی که درد فک دارند شکستگی فک نخواهند داشت و با داروهای ضد درد و دستورالعمل هایی برای رژیم غذایی نرم و پیگیری پزشک معالجه می شوند.

افرادی که دچار شکستگی هستند نیاز به ارزیابی بیشتری دارند. بسیاری از شکستگی های استخوان فک با مشکلات لثه یا آسیب بافتی همراه است و باید به عنوان شکستگی باز در نظر گرفته شود. آنها با آنتی بیوتیک درمان می شوند. احتمالاً نیاز به مداخله جراحی یا سیم کشی دندان ها با هم دارند.

  • افراد ممکن است واکسن کزاز دریافت کنند.
  • درد باید به طور موثر توسط پزشک کنترل و مدیریت شود.
  • بسیاری از شکستگی های فک پایین پایدار هستند و تنها درمان مورد نیاز سیم کشی دندان های بالا و پایین به هم است. این کار بیشتر توسط جراح فک و صورت انجام می شود.
  • شکستگی های ناپایدار تر اغلب نیاز به جراحی دارند. روش های جراحی با استفاده از صفحات در سراسر محل شکستگی و پیچ هایی برای اتصال صفحات (یا میله های نازک سوراخ شده) به استخوان ممکن است به برخی از بیماران این امکان را بدهد که حرکت طبیعی فک پایین را داشته باشند و کمی بعد از عمل غذا بخورند.

پیگیری فک شکسته

شکستگی فک، از علائم تا گزینه های درمان آن | پزشکت

بسیاری از شکستگی های فک نیاز به جراحی دارند. به همین دلیل، بیماران ممکن است نیاز به پیگیری با یک جراح دهان داشته باشند. زمان بهبود با نوع شکستگی متفاوت است. به طور کلی، زمان متوسط برای ترمیم شکستگی استخوان فک حدود شش هفته طول می کشد. همه آنتی بیوتیک ها باید طبق دستور مصرف شوند.

تمام توصیه های مربوط به رژیم را دنبال کنید. اغلب بیماران هنگام بهبودی از شکستگی فک وزن خود را از دست می دهند. زیرا بسیاری از بیماران تنها در صورتی می توانند غذاهای پوره شده یا مخلوط شده را از طریق نی ببلعند که فک پایین برای تسهیل بهبودی بسته شود. پزشک ممکن است به بیمار پیشنهاد کند که با یک متخصص تغذیه مشورت کند. تا بتواند رژیم غذایی مناسبی تا بهبود فک ایجاد کند.

عوامل خطر فک شکسته و پیشگیری

از آنجا که شایع ترین علل شکستگی فک ناشی از تصادفات و برخورد با وسایل نقلیه موتوری است، بهترین پیشگیری این است که با دقت رانندگی کنید. گام واقع بینانه تری که می توان برداشت، پوشیدن وسایل حفاظتی در بسیاری از انواع فعالیت های ورزشی است. علاوه بر این، آن دسته از بیمارانی که بیماری زمینه ای دارند که ممکن است منجر به زمین خوردن شود، باید آن شرایط را درمان کرده و توصیه های فردی را برای جلوگیری از زمین خوردن رعایت کنند.

پیش آگهی فک شکسته

شکستگی فک، از علائم تا گزینه های درمان آن | پزشکت

بسته به ماهیت و محل شکستگی، شکستگی ممکن است با جراحی برطرف شود. برخی از شکستگی ها نیازی به جراحی ندارند. با تغییر رژیم غذایی و کنترل درد بهتر مدیریت می شوند. برخی از افراد ممکن است بر اساس آسیب خود نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند.

عوارض فک شکسته

اگرچه بسیاری از بیماران با شکستگی استخوان فک اغلب دچار مشکلات موقتی در غذا خوردن (جویدن) و صحبت کردن هستند. اما این عوارض معمولاً با گذشت زمان (روزها تا هفته ها) بدون عوارض بعدی با درمان مناسب برطرف می شوند. با این حال، برخی از بیماران ممکن است از عوارض فوری انسداد مجاری تنفسی، خونریزی و جذب غذا، خون یا مایع به ریه ها رنج ببرند که می تواند جدی و خطرناک باشند. برخی از افراد ممکن است دچار عفونت فک یا صورت، نادرست انسداد (نامرتب) دندان ها یا هر دو شوند. به خصوص اگر شکستگی ناپایدار باشد و درمان به تاخیر بیفتد یا مناسب نباشد. بهبود ضعیف برخی از شکستگی ها ممکن است منجر به دررفتگی TMJ شود.

هرگونه شکستگی می تواند با بروز عوارض جانبی همراه باشد که در نهایت فرد را مجبور به مراجعه به متخصصین پزشکی و حتی جراح می کند. این در حالی است که با یک تعیین وقت برای مشاوره آنلاین و فوری با متخصص و جراح فک و صورت می توان از بروز این عوارض پیشگیری کرد.

منبع:

https://www.emedicinehealth.com/broken_jaw/article_em.htm

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز