لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

روکش دندان چیست و انواع آن کدامند؟

روکش دندان چیست و انواع آن کدامند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

روکش دندان چیست و انواع آن کدامند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


روکش دندان برای افرادی که می خواهند زیبایی دندان های خود را به طور قابل توجه بهبود ببخشند، اما مجبور به کشیدن آنها نشوند روند مناسبی است. متداول ترین مواد استفاده شده در انواع روکش ها پرسلن و رزین کامپوزیت و سرامیک است و هنگامی که توسط یک دندانپزشک زیبایی کهنه کار  با تجربه استفاده می شود، هر یک از این سه ماده می تواند لبخند را زیباتر کند. بر همین اساس، ما تصمیم گرفته ایم در این مقاله سه روکش دندان چینی، کامچوزیتی و سرامیکی را با هم مقایسه کنیم.

روکش چینی

با وجود اینکه روکش های سرامیکی و کامپوزیت دارای ویژگی ها و مزایای متعددی هستند، اما در زمینه دوام، نمی توانند با نوع چینی آن رقابت کنند. به هر حال، روکش های پرسلن واقعی از 100 درصد پرسلن ساخته شده اند و نیاز به کانتور دندان هایی دارند که قرار است قبل از چسباندن به آنها از نظر زیبایی مورد تایید قرار گیرند.

دوام و سختی روکش های چینی دندان

اگرچه تکنولوژی رزین کامپوزیت از دهه 1980 پیشرفت های چشمگیری داشته است، اما واقعیت این است که پرسلن ماده قوی تری از این دو است. روکش های پرسلن که به خوبی از طریق بهداشت منظم دندان نگهداری می شوند، می توانند بین 10 تا 15 سال یا حتی یک عمر دوام داشته باشند. این در مقایسه با عمر کوتاه 5 تا 7 سال برای کامپوزیت یا روکش رزین است. از جنبه مثبت آنها رزین ارزان تر است تا امکان استفاده مجدد از آنها آسان تر شود.

قیمت و کار آماده سازی روکش چینی

قیمت و کار آماده سازی رزین کامپوزیت نصف چینی است در حالی که چینی سرامیکی یا سرامیکی تقریبا به همان قیمت می باشد. مزیت سرامیک از نظر استحکام و مقرون به صرفه بودن است. ونیرهای رزینی تا اندازه چینی دوام دارند تا با ارزش آنها مطابقت داشته باشد. بیشتر هزینه های مربوط به روکش های چینی به جای خود مواد به کار آماده سازی مربوط می شود. سرامیک بیشتر سفارشی است و نیاز به تهیه کمتری نسبت به رزین یا پرسلن دارد.

زیبایی شناسی و ظاهر طبیعی روکش چینی

روکش دندان چیست و انواع آن کدامند؟ | پزشکت

در زیبایی روکش های چینی تردیدی وجود ندارد. پرسلن وقتی به صورت روکش شکل می گیرد به طور طبیعی شبیه دندان های سالم به نظر می رسد. برخلاف رزین کامپوزیت و روکش های سرامیکی که نیاز به آزمایشگاه های دندانپزشکی دارند تا آنها را به شکل پوسته های دندان مصنوعی درآورند. به طور خاص، دندانهای طبیعی دارای کیفیت شفافی هستند که پرسلن می تواند همانند پوسته سختی شبیه به آنها باشند.

مقاومت در برابر لکه و آسیب روکش چینی

این ماده همچنین به دلیل استحکام و مقاوم بودن نسبت به لکه و در برابر تراشه مقاوم است. آنها مقاوم در برابر رنگ آمیزی، سختی خوردن غذا هستند، استفاده از لعاب روی آنها، پس از اتمام روش، ظاهر درخشان و براق به آنها می بخشد.

مواد رزین بیشتر متخلخل یا جاذب هستند. برهمین اساس رنگ مواد غذایی که می خورید راحت تر به این روکش ها می چسبد، بنابراین نیاز به تلاش بیشتری برای تمیز کردن دارد.

بدون نیاز به پولیش و تنظیم رژیم غذایی

برای پیشگیری از لکه روی روکش های چینی نیازی به تنظیم رژیم غذایی خود ندارید. این در مورد روکش های رزینی صدق نمی کند. شما همچنین باید از دندانپزشک خود بخواهید تا روکش های کامپوزیت را بیشتر صیقل دهد تا جلوه چینی یا زیبایی دندان را بدست آورد.

پرسلن، حتی بدون لعاب، به طور طبیعی مانند دندان به نظر می رسد یا از ابتدا ظاهر دندانهای سفید مرواریدی و سالم دارد. برای به دست آوردن رنگ طبیعی دندان و ظاهر آن ، کمی بیشتر به تلاش و صیقل دادن واقعی نیاز دارد.

زمان انتظار طولانی تر و آماده سازی دندان طبیعی

اگر چه روکش های پرسلن به اندازه روکش های سرامیکی یا رزینی به تنظیم و پرداخت نیاز ندارند، ولی دندان های طبیعی که قرار است آنها را بپوشانند نیاز دارند. بسیاری از کارهای مقدماتی و کانتورینگ در روند روکش پرسلن دخیل هستند. حتی ممکن است لازم باشد روکش موقت استفاده کنید. این امر نیاز به فرزکاری مواد چینی به جای چاپ سه بعدی روکش ها و با دقت دیجیتالی دارد.

روکش های سرامیکی

روکش دندان چیست و انواع آن کدامند؟ | پزشکت

روکش های سرامیکی مانند پل ها و ایمپلنت ها از مواد سرامیکی رنگ دندان مانند زیرکونیا استفاده می کنند که در برابر عفونت های باکتریایی مقاوم هستند. آنها کمتر به تجمع پلاک و باکتری می پردازند و در برابر تحریک لثه ها یا دندان های طبیعی مجاور مقاومت می کنند.

روکش های سرامیکی مانند رزین های دیگر و پرسلن، جلوی دندان ها را می پوشانند و به آن ها سیمان می زنند تا به طور دائمی تصویر دندان های نامرتب، شکسته یا خرد شده را تغییر دهند. آنها همچنین می توانند یکپارچگی ساختاری دندان فرسوده، آسیب دیده یا مجموعه ای از دندان ها را تقویت کنند. نحوه انجام این کار چیزی است که آن را از رزین و پرسلن جدا می کند. این دو ویژگی از نظر دوام و مقرون به صرفه است.

دندان های سرامیکی نیاز به آماده سازی و کانتور دندان های طبیعی زیرین را به حداقل می رساند تا وضعیت کامل این روکش ها به دندان های اصلی برسد. چاپ دندان با قالب یا اسکن دندانپزشکی دیجیتال انجام می شود. از آنجا، یک مدل گچ یا CAD از دندان ها ساخته می شود. این مدل به تکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی در ساخت روکش نهایی یا ایجاد موم کمک می کند. از واکس برای سنتز روکش های سرامیکی و انجام آخرین مراحل روی آنها استفاده می شود.

انتخاب رنگ در روکش های سرامیکی

در واقع می توانید رنگ روکش را انتخاب کنید. یا بهتر بگویم، دندانپزشک با توجه به ترجیحات سفیدی دندان تصمیم می گیرد. به عبارت دیگر، رنگ نهایی روکش های سرامیکی با توصیه های دندانپزشک و الزامات بیمار تعیین می شود. در صورت تمایل به سفیدتر شدن دندان ها، پزشک آن را در نظر خواهد گرفت. رنگ پوست نیز در نظر گرفته می شود تا روکش های نهایی هنگام هل دادن، غیر طبیعی یا خارج از محل به نظر نرسند.

حداقل آماده سازی دندان

ادعای اصلی شهرت روکش های سرامیکی این واقعیت است که حداقل میزان مینای دندان لازم است تا آنها را محکم به سطح دندان های قدیمی بکشد.

آماده سازی دندان ها بستگی به روش آماده سازی، موقعیت دندان، نوع نمای مورد استفاده و فناوری موجود دارد. بسته به این که لثه ها و دندان ها تحت تاثیر قرار می گیرند یا خیر، شاید بیهوشی لازم باشد. این بستگی به میزان مینای دندان دارد که باید برداشته شود. روکش سرامیکی سفارشی تر از روکش پرسلن آسیاب شده است. هر چند به اندازه پرسلن سخت است، به طوری که از همان مواد در دندانپزشکی ایمپلنت استفاده شده است. این بدان معناست که گرچه قیمت آن از رزین کامپوزیت گرانتر است، اما  مقرون به صرفه تر است. 

روکش رزین

روکش دندان چیست و انواع آن کدامند؟ | پزشکت

مواد کامپوزیت رزین فقط موادی نیستند که برای پر کردن دندان استفاده می شوند. آنها همچنین می توانند برای روکش به کار روند. آنها دوام کمتری نسبت به نمونه های چینی و سرامیکی خود دارند. همچنین از هر دو ماده متخلخل تر هستند و آنها را در برابر رنگ و لکه ای شدن آسیب پذیرتر می کند. با این حال، ترمیم مستقیم رزین برای بسیاری از افراد یک گزینه باقی می ماند زیرا به طور متوسط برای 5 تا 7 سالی که روکش به طور متوسط دوام می آورد، خوب کار می کند.

قیمت یا مقرون به صرفه بودن روکش رزین

مقرون به صرفه بودن یا هزینه، اصلی ترین مزیت روکش های رزینی کامپوزیت نسبت به چینی و حتی سرامیکی است. به طور متوسط، روکش های چینی دو برابر رزین ها قیمت دارند. قیمت گذاری برای بسیاری از افراد یک ملاحظه حیاتی است، زیرا بیمه دندانپزشکی آنها معمولاً حداقل یا بدون پوشش برای این روش دندانپزشکی و زیبایی است. شما برای هر روکش از جیب خود هزینه پرداخت خواهید کرد، بنابراین شاید نتوانید حتی یک روکش پرسلن تهیه کنید.

مواد مناسب برای روکش رزین

روکش دندان چیست و انواع آن کدامند؟ | پزشکت

انتخاب نوع مناسب مواد رزین کامپوزیت نیاز به پاسخگویی به چندین سوال دارد. آیا ترمیم در ناحیه زیبایی لبخند یا قسمت خلفی دندان قرار دارد؟ علاوه بر این، آیا ترمیم جایگزین بخشی یا تمام سطح صورت دندان می شود؟ پزشک باید خواص موادی را که استفاده می کند نسبت به شرایط منحصر به فرد یا وضعیت دندان هایی که می خواهید بهبود یا تقویت کنید، درک کند. به این ترتیب نوع رزین کامپوزیتی بهترین میزان صیقل پذیری، استحکام و جابجایی را دارد.

میکروفیل

این نوع رزین حدود 30 تا 40 سال است که استفاده می شود. آنها حاوی حدود 35 تا 50 درصد ذرات پرکننده دی اکسید سیلیکون هستند که از 0.02 تا 0.04 میکرومتر متغیر است. به دلیل کوچک بودن اندازه پرکننده، آنها می توانند درخشندگی مینای دندان را تقریباً با برتری که پرسلن پس از صیقل دادن کامل به ارمغان می آورد، تقلید کنند. با این حال، هر چه که از نظر زیبایی می توانند به دست آورند، می توانند قدرت کلی خود را از دست بدهند، مانند تیز کردن گرافیت مداد به حدی که نوک آن به راحتی می شکند. این برای ترمیم های دهانه رحم و ترمیم های قدامی کلاس V مناسب تر است.

هیبریدها

هیبریدها رزین های کامپوزیتی هستند که قابلیت صیقل پذیری مناسبی را برای مواد غیر چینی یا غیر سرامیکی فراهم می کنند. این رایج ترین نوع روکش برای ترمیم های خلفی است، جایی که نیروهای نیش بسیار قوی تر هستند. حتی می توانند روکش های معمولی دندان های جلو را از هم جدا کنند. اندازه ذرات پرکننده آن از 0.04 تا 5.00 میکرومتر است. همچنین، حدود 70 تا 80 درصد وزن این رزین از آن مجموعه ناهمگن ذرات پرکننده تشکیل شده است. این محصول به دلیل وجود سایه ها و کدورت های متعدد و همچنین ناتوانی در حفظ براقیت در طول زمان در مقایسه با پر کننده های میکرو، شناخته شده است.

نانو پرکن ها و نانوهیبریدها

رزین ها تا حد استفاده از “فناوری نانو” در قالب نانو پرکن و نانوهیبرید پیشرفت کرده اند. این جدیدترین دسته از رزین های کامپوزیت برای روکش ها به کامپوزیت اضافه شده است. از 5 نانومتر تا 75 نانومتر ذرات “نانومر” و 0.6 تا 1.4 میکرومتر “نانو خوشه” آگلومرات به عنوان پرکننده های رزین تشکیل شده است. مشابه پر کننده های میکرو، این نانوپرکن ها را می توان صیقل داد تا شبیه مینای دندان چینی یا واقعی باشد. علاوه بر این، براقیت یک روکش رزینی صیقلی نانو را می توان برای مدت زمان طولانی تری در مقایسه با فرمولاسیون کامپوزیت های قدیمی مانند ریزپرکن ها و هیبریدها حفظ کرد.

سخن آخر

روکش های چینی بهترین انتخاب برای کیفیت از نظر زیبایی و دوام عملکردی 10-15 سال است. این واقعا معادل بیولوژیکی دندانهای سالم و صیقلی است. دومین گزینه برای روکش روکش سرامیکی یا پرسلن سرامیکی (سرامیک مصنوعی مانند پرسلن) است. آنها به دلیل زیبایی چینی و استحکام بیولوژیکی خود، و این که به لثه آسیب نمی رسانند و مانند رزین کامپوزیت رنگ نمی گیرند، معروف هستند. اگرچه ونیرهای رزینی فقط 5-7 سال عمر می کنند. اما پیشرفت هایی مانند نانو پرکننده ها آنها را نسبت به قبل قوی تر کرده است. حتی آنها را به جایگزین های ارزشمندی برای انتخاب گران قیمت روکش های چینی تبدیل می کند.

منبع:

https://www.thantakit.com/porcelain-ceramic-resin-dental-veneers/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز