لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

دندانپزشکی، بیماری های دهان و دندان

روش صحیح مسواک زدن دندان ها

روش صحیح مسواک زدن دندان ها را یادبگیرید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

روش صحیح مسواک زدن دندان ها در رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان به شما کمک کرده و از بروز عوارض احتمالی پیشگیری می کند. وقتی مردم به بهداشت و سلامت دهان و دندان اهمیت چندانی نمی دهند، منجر به ضعف بهداشت دهان و دندان می شود که باعث ایجاد پلاک، حفره، سوزش لثه و خرابی مینای دندان می شود. در واقع، بهداشت دهان و دندان ضعیف یک مشکل رایج در سراسر جهان است.

بهداشت ضعیف دهان فقط به مشکلات داخل دهان مربوط نمی شود. در حقیقت، این بیماری با مشکلات جدی سلامتی مانند دیابت، بیماری های قلبی، سکته مغزی، زایمان زودرس و سایر بیماری های اصلی مرتبط است .علاوه بر این، می تواند بر لبخند شما تأثیر بگذارد، که برای ظاهر، اعتماد به نفس، روابط و موفقیت شما در زندگی بسیار مهم است. وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان به میان می آید، مسواک زدن صحیح دندان ها مهمترین جزء است. اما متأسفانه بسیاری از افراد دندانهای خود را به روش صحیح یا در مدت زمان مناسب مسواک نمی زنند.

 موارد زیر عوامل موثر در روش صحیح مسواک زدن هستند که باید به آنها توجه داشته باشید.

مدت زمان مناسب و فرکانس مسواک زدن

مسواک زدن هر روز فقط راهی برای تمیز نگه داشتن دهان نیست. این راهی است برای حفظ سلامت کل بدن شما محسوب می شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا مسواک زدن دو بار در روز، برای 2 دقیقه در هر زمان را توصیه می کند. هنگامی که به درستی مسواک می زنید ، تجمع پلاک و باکتری هایی که در غیر این صورت می توانند بین دندان ها و زبان شما جمع شوند را از بین می برید. این می تواند از بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و همچنین سیستم ایمنی قوی تر و شیوه زندگی سالم تری را ارتقا دهد.

شما باید دندانهای خود را حدود دو دقیقه در روز دو بار مسواک بزنید، اول صبح و دوباره قبل از خواب شب. مطالعه ای که در سال 2016 در دندانپزشکی مبتنی بر شواهد منتشر شد به این نتیجه رسید که مسواک زدن کمتر از دو بار در روز خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. این اثر مستقل از وجود فلوراید در خمیردندان است.

انتخاب مسواک مناسب

روش صحیح مسواک زدن دندان ها را یادبگیرید. | پزشکت

انواع و اندازه های مختلف مسواک در بازار موجود است. شما باید مسواکی را انتخاب کنید که خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نباشد. مسواک باید به راحتی در دست شما قرار گیرد و سر آن به قدری کوچک باشد که به راحتی به همه دندان های شما، به ویژه دندان های پشت برسد. نکته مهم دیگر این است که موها باید نرم باشند.

می توانید مسواک دستی یا برقی انتخاب کنید. مسواک برقی برای برخی می تواند گزینه بهتری باشد زیرا بسیاری از آنها دارای تایمر هستند، به طوری که برس به طور خودکار برای زمان تعیین شده کار می کند.

مطالعه ای که در سال 2016 در مجله مجارستانی Fogorvosi Szemle منتشر شد، گزارش می دهد که یک مسواک الکترونیکی نسبت به مسواک های دستی معمولی قدرت شکستن پلاک را بهتر ارائه می دهد.

موهای مسواک دستی با گذشت زمان از بین می روند و انعطاف پذیری و کارایی خود را از دست می دهند. بنابراین، مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار عوض کنید، یا به محض اینکه موها شروع به بیرون ریختن و شکل خود را از دست می دهند.

خمیر دندان مناسب

پس از تهیه مسواک مناسب، تمرکز شما بر روی نوع خمیردندان باید متمرکز شود. از یک خمیردندان با غلظت مناسب فلوراید استفاده کنید. این به حذف پلاک و همچنین تقویت مینای دندان کمک می کند.

 هنگام خرید خمیردندان، به دنبال خمیری باشید که حداقل 1350 قسمت در میلیون (ppm) فلوراید داشته باشد. با این حال، نباید برای کودکان زیر 3 سال استفاده شود. به غیر از فلوراید، خمیر دندان با کیفیت خوب ممکن است حاوی مواد فعال برای کمک به بهبود حساسیت دندان، سفید شدن دندان ها یا کاهش التهاب لثه یا ایجاد تارتار باشد.

به هر حال، خمیردندان نباید بلعیده شود، زیرا خوردن زیاد آن می تواند عوارض جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

نخ دندان

روش صحیح مسواک زدن دندان ها را یادبگیرید. | پزشکت

داشتن تنها مسواک و خمیر دندان کافی نیست، زیرا نخ دندان کشیدن به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد. استفاده از نخ دندان پلاک های تجمع یافته، باکتری ها و ذرات غذایی را که بین دندان ها گیر کرده اند از بین می برد. مسواک شما نمی تواند به برخی از قسمت های دندان شما برسد، اما نخ دندان می تواند.

همیشه باید روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید. مطالعه ای که در سال 2015 در بهداشت دهان و دندان و دندانپزشکی پیشگیرانه منتشر شد گزارش می دهد که استفاده از نخ دندان و مسواک زدن از نظر آماری پیشرفت های قابل توجهی را نسبت به مسواک زدن و به دنبال آن استفاده از نخ دندان در ارتباط با کنترل پلاک را نشان می دهد.

دهانشویه با کیفیت خوب

دهانشویه با از بین بردن باکتری های مضر در دهان می تواند به کاهش یا کنترل پلاک، التهاب لثه، بوی بد دهان و پوسیدگی دندان کمک کند. مطالعه ای که در سال 2013 در آکادمی دندانپزشکی عمومی منتشر شد نشان می دهد که استفاده از دهانشویه های کشنده میکروب علاوه بر مسواک زدن معمولی دندان می تواند پلاک و التهاب لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد تا مسواک زدن به تنهایی. طبق ADA، کودکان زیر 6 سال نباید از دهانشویه استفاده کنند، مگر اینکه توسط دندانپزشک تجویز شود.

مراحل مسواک زدن صحیح

روش صحیح مسواک زدن دندان ها را یادبگیرید. | پزشکت

وقتی مسواک، خمیر دندان، نخ دندان و دهانشویه مناسب را انتخاب کردید، وقت آن رسیده است که تکنیک مسواک زدن خود را کامل کنید. در اینجا مراحل مسواک زدن مناسب آورده شده است.

  • مرحله 1. مسواک خود را خیس کرده و فقط مقدار خمیر دندان به اندازه نخود را روی آن فشار دهید.
  •  مرحله 2. سر مسواک را روی دندان های خود قرار دهید. سپس نوک مو را با زاویه 45 درجه در برابر خط لثه کج کنید.
  • مرحله 3. سطوح بیرونی تک تک دندانهای لثه بالا و پایین را به آرامی مسواک زده و موها را در برابر خط لثه نگه داشته و مسواک را با حرکات دایره ای کوچک حرکت دهید. در هر نقطه حدود 12 تا 15 ثانیه وقت بگذارید.
  • مرحله 4. برای مسواک زدن سطوح داخلی تمام دندان های خود از همین تکنیک استفاده کنید.
  • مرحله 5. سطوح گزنده دندان ها را مسواک بزنید.
  • مرحله 6. سطح داخلی دندانهای جلویی را تمیز کنید، برس را به صورت عمودی کج کنید و چندین حرکت بالا و پایین انجام دهید.
  • مرحله 7. در نهایت، زبان خود را مسواک بزنید. با از بین بردن باکتری های تجمع یافته در سطح زبان، به مبارزه با بوی بد دهان کمک می کند.
  • مرحله 8. پس از مسواک زدن، هرگونه خمیردندان اضافی را تف کرده و دهان و دندان های خود را با آب معمولی بشویید.
  • مرحله 9. با کشیدن نخ دندان بین دندان های مجاور، دندان های خود را نخ بکشید، تا جایی که به ناحیه بین دندان ها و لثه ها می رود تا غذا و پلاک از بین برود. دوباره با آب معمولی بشویید. (قبل از مسواک زدن نیز می توان از نخ دندان استفاده کرد.)
  • مرحله 10. در نهایت، زمان استفاده از دهانشویه است. چند قاشق غذاخوری دهانشویه را قبل از تف کردن به اطراف دهان خود بچرخانید.

نکات تکمیلی برای روش صحیح مسواک زدن

هرگز دندان های خود را خیلی محکم مسواک نزنید. زیرا ممکن است به لثه های شما آسیب برساند.

  • به هر حال مسواک خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • مسواک زدن را کنار نگذارید، زیرا به دلیل رشد باکتری ها می تواند باعث بوی بد دهان شود.
  • خمیر دندان یا دهانشویه را قورت ندهید.
  • هرگز از خلال دندان برای حذف غذای گیر افتاده از بین دندان های خود استفاده نکنید. زیرا ممکن است به لثه های شما آسیب برساند که می تواند منجر به عفونت شود.
  • پس از نوشیدن نوشابه یا آب میوه های اسیدی، حداقل 30 دقیقه قبل از مسواک زدن صبر کنید.
  • بعد از هر وعده غذایی، آب را در دهان خود بچکانید تا ذرات غذا گیر کرده شل شود.
  • حداقل هر شش ماه برای معاینه دهان و دندان مناسب به دندانپزشک مراجعه کنید.

توصیه های آخر برای مسواک زدن بهتر

روش صحیح مسواک زدن دندان ها را یادبگیرید. | پزشکت

پس از اتمام مسواک زدن، مسواک را برای چند ثانیه زیر آب جاری بشویید تا هرگونه باکتری از مسواک خارج شود. هنگامی که کاملاً شستشو داده نشوید، در واقع دفعه بعد که از آن استفاده می کنید باکتری های بیشتری را وارد دهان خود می کنید. همراه با شستشو، مسواک خود را در جایی نگه دارید که به راحتی خشک شود تا از رشد باکتری جلوگیری شود.

اکنون که روش صحیح مسواک زدن را می دانید، هر روز کمی تمرین به شما کمک می کند تا بتوانید از دهان و دندان خود به خوبی مراقبت کنید. در واقع، این یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای حفظ سلامت کلی دهان و دندان انجام دهید.

مسواک شما باید هر 3 تا 4 ماه یکبار تعویض شود. اگر مسواک شما بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته باشد، موها ممکن است ساییده شوند و مسواک زدن تا حدودی کارایی خود را از دست می دهد.

یک خمیردندان حاوی فلوراید برای اکثر بزرگسالان بهترین انتخاب است. فلوراید دندان های شما را در برابر پوسیدگی تقویت می کند. برخی از کودکان بسیار کوچک نباید از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنند. با این حال ، ADA هنوز توصیه می کند که:

  • کودکان زیر 3 سال که اولین دندانهایشان درآمده می توانند از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک دانه برنج استفاده کنند.
  • کودکان 3 تا 6 ساله می توانند از مقدار خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه نخود استفاده کنند.

اگر نگران بلعیدن خمیردندان هستید، خمیردندان های مخصوص بدون فلوراید برای بچه های کوچکتر نیز در دسترس است. می توانید آنها را خریداری کنید.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/know-correct-way-brush-teeth.html

https://www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/how-to-brush-your-teeth#tools

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز