لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه 

راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه | پزشکت

فهرست مطالب

راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه می توانند برای از بین بردن پلاک های روی دندان موثر باشند. اما از بین بردن جرم دندان کمی دشوار تر است و راه کار های ارائه شده ممکن است زیاد موثر نباشند. اما به طور کلی داروهای زیر به کند شدن رشد باکتری های پلاک کمک کرده و دندان های شما را برای مدت طولانی تری سالم نگه دارد.

پلاک به لایه شفاف یا زرد کم رنگ اشاره دارد که روی دندان ها، لثه ها، زبان و سایر سطوح داخل دهان شما ایجاد می شود. این ماده از بزاق، بقایای غذا و مایعاتی تشکیل شده است که باکتری های دهان را تغذیه می کند.

اگر روزانه دهان را به درستی تمیز نکنید، این باکتری ها با سرعت به رشد خود ادامه می دهند. حتی پلاک بیشتری ایجاد می کنند. پلاک چسبناک می تواند با گذشت زمان پس از مخلوط شدن با کلسیم از بزاق شما سفت شود. رسوبات زرد یا قهوه ای به نام تارتار یا جرم روی دندان ایجاد کند.

برخلاف پلاک، که می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان از بین برد، دفع جرم بسیار دشوارتر است. معمولاً به یک تمیز کردن حرفه ای دندان و مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد.

داروهای جایگزین ضد پلاک مانند جوش شیرین و آلوئه ورا ممکن است ساینده تر از خمیردندان باشند و باید با احتیاط استفاده شوند.

روغن کشیدن، برای از بین بردن پلاک دندان

عمل روغن کشیدن برای بهداشت دهان و دندان به مدت طولانی برمی گردد. نتایج مثبتی در کاهش بار باکتریایی در دهان به همراه داشته است. اگرچه این تکنیک را می توان با استفاده از انواع روغن های خوراکی انجام داد. روغن نارگیل با توجه به خواص ضد میکروبی قوی آن، بهترین گزینه است. روغن نارگیل دارای اسید لوریک است که به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل و از رشد عوامل بیماری زا در دهان جلوگیری می کند.

یک مطالعه نشان داد که کلرهگزیدین مانند دهانشویه رایج در کاهش رشد استرپتوکوکوس موتانس، که عمدتا مسئول تشکیل پلاک است، موثر است.

دهان خود را با 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص شستشو دهید. حداقل 15 تا 20 دقیقه در دهان بچکانید تا قبل از بیرون ریختن روغن، روی همه دندان ها و لثه ها شسته شود. همچنین می توانید لثه های خود را روزانه با چند قطره روغن نارگیل ماساژ دهید. می توانید از روغن کنجد گرم به عنوان جایگزین روغن نارگیل استفاده کنید. به هیچ عنوان نباید روغن را غرغره یا بلعید. زمان ایده آل برای روغن کشیدن باید قبل از مسواک زدن در صبح باشد.

یکی از راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه، مسواک زدن با جوش شیرین

راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه | پزشکت

جوش شیرین یک ساینده ملایم است که می تواند پلاک را از بین ببرد و مانع فرسوده شدن مینای دندان شود. همچنین ممکن است به عنوان یک لایه بردار ملایم برای از بین بردن لکه های روی دندان شما عمل کند. جوش شیرین به عنوان یک عامل قلیایی عمل می کند. حتی می تواندpH  بزاق شما را خنثی کرده و دهان شما را برای باکتری های پلاک ساز غیرقابل رشد کند. چندین مطالعه استفاده از پودرهای دندانی یا خمیردندان حاوی جوش شیرین را برای برداشتن پلاک و بهداشت کلی دهان و دندان در مقایسه با خمیردندانی که فاقد آن هستند توصیه کرده اند.

یک بار در هفته دندان های خود را با مقدار کمی جوش شیرین مسواک کنید. اما به یاد داشته باشید که دهان و دندان های خود را پس از آن کاملاً بشویید. جوش شیرین هنوز یک ماده نسبتاً تند است که نباید بیش از حد یا برای مدت طولانی استفاده شود زیرا ممکن است مینای دندان را در طول زمان فرسایش دهد.

یکی دیگر از راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه، مالیدن آلوئه ورا به دندان هاست.

آلوئه ورا با مبارزه با بوی بد دهان، که ناشی از تجمع باکتری ها در دهان است، طراوت را به دهان می رساند. مطالعات نشان داده است که آلوئه ورا به اندازه دهانشویه کلرهگزیدین که به طور مرتب استفاده می شود در مبارزه با پلاک و التهاب لثه موثر است. آلوئه ورا به دلیل خاصیت ضد میکروبی شناخته شده است، که ممکن است برای رفع پلاک و تجمع جرم در دهان به دلیل رشد بیش از حد باکتری ها مورد استفاده قرار گیرد.

خمیر برگ آلوئه ورا را به مدت 10 دقیقه روی دندان ها و لثه های خود بمالید. سپس آن را با آب سرد بشویید. برای تاثیرگذاری بیشتر، این درمان موضعی را دو بار در روز استفاده کنید.

از چای سبز به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

چای سبز مملو از دوز سنگین کاتچین و پلی فنول بوده که ممکن است سلامت دهان و دندان شما کمک کند. دهانشویه چای سبز ممکن است با مهار فعالیت باکتری های دهان، خطر تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان را کاهش دهد. چای سبز به عنوان یک معجون درمانی مفید شناخته می شود. دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است. علاوه بر این، چای سبز دارای مقدار قابل توجهی فلوراید است که فقط به قدرت محافظ دندان آن می افزاید.

در واقع، برخی از مطالعات فعالیت ضد پلاک چای سبز را با انواع مختلفی از دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین مقایسه کرده اند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مقیاس وسیع مورد نیاز است. تا به طور قطعی اثرات مفید چای سبز در مبارزه با پلاک دندان مشخص شود. قبل از استفاده از آن به عنوان دهانشویه برای از بین بردن پلاک، یک فنجان چای سبز آماده کنید و بگذارید تا دمای اتاق خنک شود.

از خمیر دندان حاوی کرن بری استفاده کنید.

راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه | پزشکت

کرنبری مملو از تانن هایی است که دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی هستند. هر دو می توانند در حفظ سلامت دهان و دندان شما نقش بسزایی داشته باشند. این می تواند تجمع پلاک و رسوب را کاهش داده و چندین عفونت سیستمیک را که میکروارگانیسم های دهان می توانند ایجاد کنند، دفع کند.

کرنبری مانع چسبیدن باکتری های تولید کننده پلاک به سطح دندان می شود. حتی حذف پلاک را آسان تر کند.

چندین مطالعه تأثیر دندان های حاوی قره قاط را در کاهش رشد میکروب های دهان، به ویژه استرپتوکوکوس که باعث ایجاد پلاک می شود، نشان داده است. با این حال، برای اثبات قطعی این ادعاها، مطالعات وسیع تری نیاز است. دهانشویه کرن بری می تواند به اندازه عامل ضد باکتریایی سنتی مورد استفاده در دهانشویه ها به نام کلرهگزیدین موثر باشد. حتی می تواند مزایای موضعی و سیستمیک را به همراه داشته باشد.

برای کاهش میزان پلاک و بهبود سلامت کلی دهان و دندان خود از دهانشویه بر اساس قره قاط استفاده کنید یا آب کرن بری مصرف کنید.

احتیاط: آب قره قاط نسبتاً اسیدی است و حاوی قند یا کربوهیدرات های نامطلوب است که در صورت مصرف زیاد می تواند مضر باشد.

پنیر بیشتری بخورید.

یکی از راه های خنثی سازی محیط اسیدی دهان، خوردن بیشتر محصولات لبنی مانند پنیر است که در مقیاس pH بالا است. پنیر همچنین سرشار از مواد معدنی دندان ساز مانند کلسیم و فسفات است که می تواند به دندان های شما در برابر آسیب ناشی از پلاک کمک کند.

محصولات لبنی مانند پنیر و ماست بدون قند اضافی می توانند به حفظ PH سالم دهان، تقویت دندان ها و جلوگیری از رشد باکتری های تشکیل دهنده پلاک کمک کنند.

از آب پرتقال و پوست آن استفاده کنید.

راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه | پزشکت

از پوست و آب پرتقال می توان برای از بین بردن رسوبات سرسخت از روی دندان استفاده کرد.

اسید سیتریک موجود در آب پرتقال می تواند رسوبات ته نشین شده را تجزیه کند و به این ترتیب حذف آن آسان تر می شود. هنگامی که رسوبات نرم شد، می توانید آن را با پوست فیبری پرتقال پاک کنید.

یک مطالعه نشان داد که ویتامین C موجود در پرتقال به تقویت دندان ها کمک کرده و بدن را در پاکسازی باکتری های موجود در جرم کمک می کند. کمی آب پرتقال را روی تمام دندان های خود بمالید و اجازه دهید حدود 5 دقیقه بماند تا پلاک ها نرم شوند. دهان خود را با دهانشویه بشویید.

مقداری برگ گواوا را بجوید.

گواوا به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است که به از بین بردن پلاک تجمع یافته روی دندان ها و لثه ها کمک کرده و تورم لثه و درد ناشی از آن را کاهش می دهد. چند برگ گواوا را بشویید و آنها را کاملاً بجوید تا آب آنها دندان ها، زبان و لثه های شما را بپوشاند قبل از اینکه آنها را بیرون بریزید. این کار را هر روز انجام دهید تا تشکیل پلاک روی دندان ها کاهش یابد.

دهان خود را با سرکه سفید بشویید.

سرکه سفید دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند از تجمع باکتری های دهان جلوگیری کند، که در نهایت منجر به تشکیل پلاک و جرم می شود. علاوه بر این، اسید استیک موجود در سرکه می تواند به زنگ زدایی مینای دندان و نرم شدن رسوبات برای حذف آسان کمک کند. 2 قاشق چایخوری سرکه سفید و ½ قاشق چایخوری نمک را در ½ فنجان آب مخلوط کنید. از این محلول به عنوان دهانشویه دو بار در روز برای کاهش تجمع پلاک استفاده کنید.

احتیاط: از سرکه سفید رقیق نشده برای تمیز کردن دندان های خود استفاده نکنید زیرا بسیار قوی است و می تواند مینای دندان را به مرور زمان دچار فرسایش کند.

نکات مراقبت از خود برای حفظ سلامت دهان و دندان

راه های از بین بردن پلاک دندان در خانه | پزشکت

در اینجا برخی از بایدها و نبایدهای مهم برای رعایت بهداشت دهان و دندان ذکر شده است:

  • به طور منظم به معاینه دندان بپردازید. ترجیحاً هر 6 ماه یکبار دندانهای خود را معاینه و تمیز کنید.
  • زبان خود را تمیز کنید. هنگام مسواک زدن حتماً زبان خود را دور دهان بمالید تا بقایای مواد غذایی برداشته شود. رشد بیش از حد باکتری ها که در نهایت باعث تجمع پلاک می شوند را مهار کنید.
  • مرتباً از نخ دندان استفاده کنید. دندان های خود را به طور مرتب نخ دندان بکشید زیرا به بیرون آوردن آلودگی از مناطقی که معمولاً خارج از دسترس مسواک است کمک می کند.
  • از دهانشویه حاوی کلرهگزیدین استفاده کنید. از دهانشویه حاوی کلرهگزیدین استفاده کنید تا دوز اضافی پاک کننده را به حفره دهان خود بدهید. همچنین می توانید دهانشویه با عصاره مریم گلی را امتحان کنید، که به ویژه در برابر استرپتوکوکوس موتانس، عامل اصلی تشکیل پلاک دندانی موثر است.
  • دهان خود را بعد از هر وعده غذایی بشویید. بعد از هر وعده غذایی دهان خود را بشویید تا غدد بزاقی فعال شوند. قرقر کردن آب در دهان که با افزایش ترشح بزاق همراه می شود، به حذف هرگونه باکتری یا ذرات غذا از دهان کمک می کند.
  • از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. در حالت ایده آل، از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید یکی از بهترین عوامل محافظ دندان است. تریکلوزان یکی دیگر از اجزای مطلوب در محصولات خوراکی است که به مبارزه با باکتری های تشکیل دهنده پلاک کمک می کند. شما می توانید انواع مختلفی از خمیردندان ها را در بازار پیدا کنید که به طور خاص برای کنترل پلاک یا رسوب طراحی شده اند.
روزی دوبار مسواک بزنید.

مسواکی را انتخاب کنید که دارای موهای نایلونی نرم با لبه های گرد است. هر 2-3 ماه یکبار آن را تعویض کنید. هنگام مسواک زدن، مسواک را با زاویه 45 درجه در برابر خط لثه نگه دارید. تا حداکثر تمیزکاری انجام شود و تمیز کردن سطوح داخلی دندانها که دارای رسوبات عمده پلاک هستند را فراموش نکنید. پس از مصرف غذاهای شیرین، چرب و چسبناک دندان های خود را مسواک بزنید. بعد از خوردن غذاهای پر از قند، چرب و چسبناک، دندان های خود را مسواک بزنید. زیرا برخی از عوامل اصلی ایجاد پلاک دهان هستند.

از مصرف هرگونه غذا یا نوشیدنی بعد از مسواک زدن اجتناب کنید. از خوردن هرگونه غذا یا نوشیدنی بعد از مسواک زدن اجتناب کنید. زیرا این امر  اثر مسواک زدن را از بین می برد.

نکات تغذیه ای برای حفظ سلامت دهان و دندان

رعایت یک رژیم غذایی متعادل و مناسب و غنی از مواد مغذی برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها ضروری است. در اینجا چند غذای مفید برای حفظ سلامت دهان و دندان وجود دارد:

  • غذاهای تند می توانند غدد بزاقی شما را در تولید بزاق بیشتر تحریک کنند، که به تمیز کردن طبیعی دندان ها و لثه ها کمک می کند.
  • غذاهای فرآوری شده معمولاً سرشار از نشاسته و شکر هستند. به عنوان غذا برای باکتری های دهان عمل می کنند. در نتیجه باعث تشکیل پلاک می شوند. مصرف انها را به حداقل برسانید.
  • سبزیجات چلیپایی، نیاز به جویدن زیاد دارند و بافت کمی ضخیم دارند. حتی می تواند پلاک را از دندان و لثه پاک کند. مصرف آنها را افزایش دهید.
  • جویدن یک میوه ترد مانند سیب یا انجیر می تواند به افزایش تولید بزاق در دهان کمک کرده و سطوح دهان شما را تمیز کند. این کار را یک ساعت بعد از صرف غذا انجام دهید تا بقایای مواد غذایی که روی دندان ها، لثه ها یا زبان شما چسبیده است را از بین ببرید. خشکی دهان بستر مناسبی برای رشد باکتری های پلاک ایجاد می کند. بنابراین بسیار مهم است که با نوشیدن مایعات زیاد در طول روز بدن خود را به خوبی حفظ کنید.
سخن آخر

اگر متوجه شدید که دندان های شما زرد می شوند. وقت خود را برای تمیز کردن آنها تلف نکنید. درمان زودهنگام برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط کلیدی است. زیرا هنگامی که پلاک محکم می شود و رسوب می کند، برداشتن آن سخت تر می شود.  تمیز کردن بیش از حد دندان های شما با مسواک سفت، قوی یا روزانه، نتیجه ای ندارد. حتی می تواند به ساختار حساس دندان شما آسیب برساند. برای هر نوع تمیز کردن قوی، باید به جای این که خودتان آن را در خانه انجام دهید. به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

منبع: https://www.emedihealth.com/oral-health/teeth-gums/remove-plaque-and-tartar

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز