لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درد دندان در شب را چگونه درمان کنیم؟

درد دندان در شب را چگونه درمان کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درد دندان در شب را چگونه درمان کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد دندان در شب می تواند خواب و استراحت کردن را برای افراد، بسیار دشوار کند. به همین دلیل، یافتن روشی برای تسکین درد دندان، مهم است. همه انسان ها تایید می کنند که دندان درد، آزاردهنده و دردناک است، به خصوص اگر در شب و زمانی که می خواهید بخوابید، بروز‌ پیدا کند.

با این حال، تعدادی روش درمانی وجود دارد که ممکن است به افراد در به دست آوردن آرامش و داشتن یک خواب با کیفیت، کمک کند. از جمله این روش ها، عبارت اند از:

  • مصرف مسکن ها
  • استفاده از کمپرس سرد
  • حتی فشار دادن یک شی فلزی بر روی دندان

در این مقاله، در مورد روش های تسکین‌ خانگی دندان درد شبانه، مطالب مفیدی آورده شده است.

9 روش درمان خانگی برای رفع دندان درد شبانه

درمان دندان درد های شبانه، ممکن است دشوارتر باشد. زیرا در شب، سرگرمی ها و کارهای زیادی برای حواس پرتی فرد از درد دندان خود، وجود ندارد. با این حال، افرادی که با دندان درهای شبانه مواجه می شوند، می توانند روش های زیر را برای تسکین درد دندان خود، امتحان کنند:

داروهای ضد درد دهان و دندان

به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که مصرف داروهای ضد درد دهان و دندان، ممکن است به درمان دندان درد های شبانه، کمک کنند. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil) یک راه سریع و ساده برای بسیاری از افراد است که ممکن است به طور موثر، دندان درد خفیف تا متوسط ​​را کاهش دهد.

توجه به این نکته مهم ضروری است که همواره، باید میزان داروی مصرفی تان، مطابق با دوز توصیه شده توسط پزشک یا اطلاعات موجود بر روی بسته بندی دارو باشد. در صورتی که دندان درد شبانه تان شدید باشد. بهتر است به دندانپزشک مراجعه کرده و در مورد مصرف مسکن های قوی تر، با او مشورت کنید.

استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد

درد دندان در شب را چگونه درمان کنیم؟ | پزشکت

استفاده از کمپرس سرد ممکن است به کاهش درد دندان کمک کند. استفاده از یک کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله، و قرار دادن آن در طرف آسیب دیده صورت یا فک، به منقبض شدن رگ های خونی در ناحیه مورد نظر، کمک می کند. باد بدانید که انقباض رگ های خونی، می تواند درد را کاهش داده و به فرد اجازه دهد که با آسودگی بیشتری بخوابد.

استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه مورد نظر، به مدت 15-20 دقیقه و هر چند ساعت یک بار در شب نیز، ممکن است به پیشگیری از بروز درد دندان در هنگام خواب، به افراد کمک کند.

قرار دادن سر در ارتفاع مناسب

جمع شدن خون در سر ممکن است باعث بروز درد و التهاب ناخواسته در سر و دهان، و به خصوص دندان ها شود. در مورد برخی از افراد، بالا بردن سر، با استفاده از یک یا دو بالش اضافی، ممکن است درد را به میزان زیادی، کاهش دهد. در چنین شرایطی، احتمالا فرد خواهد توانست که با راحتی بخوابد.

مصرف پمادهای دارویی برای کاهش درد

استفاده از برخی از پمادهای دارویی نیز، ممکن است به کاهش درد دندان کمک کنند. ژل ها و پمادهای بی حس کننده OTC که حاوی موادی مانند بنزوکائین هستند، ممکن است ناحیه مورد نظر را، بی حس کنند. به این نکته مهم باید توجه داشته باشید که بنزوکائین، برای استفاده در کودکان و خردسالان مناسب نیست.

شست و شوی دهان با آب نمک

درد دندان در شب را چگونه درمان کنیم؟ | پزشکت

یک آبکشی ساده دهان با آب نمک، جزو روش های درمانی خانگی پر طرفدار برای رفع دندان درد به حساب می آید. آب نمک، یک محصول طبیعی است که خاصیت ضد باکتریایی دارد. بنابراین ممکن است التهاب را کاهش دهد. این خاصیت آب نمک، به نوبه خود، به محافظت از دندان های آسیب دیده در برابر عفونت، کمک می کند.

شستشو با آب نمک همچنین ممکن است به حذف هرگونه ذرات غذا یا بقایای گیر کرده در دندان یا لثه، کمک کند.

شستشوی دهان با پراکسید هیدروژن

پریودنتیت یک عفونت جدی لثه است که عموماً در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. این عفونت، می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند درد، خونریزی لثه و دندان هایی شود که در حفره آن ها، عوامل عفونی، باعث بروز مشکل شده اند.

در یک مطالعه، پژوهشگران دریافتند که شستشو دهان، با دهانشویه پراکسید هیدروژن، به کاهش پلاک و علائم پریودنتیت کمک می کند. مصرف کنندگان، همیشه باید پراکسید هیدروژن را، با قسمت های مساوی از آب رقیق کنند. علاوه براین، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که باید محلول را در دهان بریزید، اما آن را به هیچ عنوان نباید ببلعید.

نکته مهم درباره این دهان شویه ها، این است که استفاده از محلول های پراکسید هیدروژن، برای کودکان مناسب نیست. زیرا ممکن است آنها به طور تصادفی، محلول حاوی پراکسید هیدروژن را ببلعند. به این ترتیب، با بلعیدن محلول، ممکن است عوارض جانبی نا مطلوبی بروز پیدا کند.

استفاده از چای نعناع برای کاهش درد دندان

شست و شوی دهان با چای نعناع و یا مکیدن کیسه های حاوی چای نعناع نیز ممکن است به طور موقت، در از بین بردن درد دندان ها، موثر باشد. محققان اثبات کرده اند که نعناع، حاوی ترکیبات ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است. منتول، که یک ماده فعال در نعناع است، ممکن است اثر بی حسی خفیفی روی نواحی حساس دندان های فرد، داشته باشد.

استفاده از میخک برای کاهش درد دندان

اوژنول، که یکی از ترکیبات اصلی موجود در میخک است، می تواند درد دندان را کاهش دهد. نتایج یک کارآزمایی بالینی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نشان داد افرادی که بعد از کشیدن دندان، از اوژنول بر روی لثه و حفره دهان خود استفاده کرده اند. در طول بهبود، درد و التهاب کمتری داشته اند.

اوژنول به عنوان یک مسکن عمل می کند، به این معنی که ناحیه آسیب دیده را بی حس می کند. برای استفاده از میخک جهت کاهش درد دندان، میخک های آسیاب شده را در آب خیس کنید تا خمیر شود. سپس، خمیر را روی دندان بمالید. یا آن را در یک کیسه چای خالی قرار داده و آن را در دهان قرار دهید.

از طرف دیگر، جویدن ملایم یا مکیدن یک حبه میخک و سپس اجازه دادن به آن برای قرار گرفتن در نزدیکی دندانی که دردناک است، ممکن است به تسکین درد کمک کند. البته، استفاده از این روش درمانی خانگی، برای کودکان مناسب نیست. زیرا ممکن است محلول حاوی میخک را بیش از حد ببلعند. در صورت بلعیدن، طعم میخک های بلعیده شده می تواند تند و دردناک باشد.

استفاده از سیر برای کاهش درد دندان

درد دندان در شب را چگونه درمان کنیم؟ | پزشکت

به گفته کارشناسان، اثر ضد باکتریایی سیر ممکن است به از بین بردن باکتری های دهان و دندان کمک کند. سیر یک ماده غذایی محبوب خانگی است که برخی افراد، از آن برای تسکین درد دندان های خود استفاده می کنند. از آن جایی که تهیه سیر آسان است، جزو روش های پرطرفدار محسوب می شود‌.

آلیسین، که ترکیب اصلی سیر است، دارای یک اثر ضد باکتریایی قوی است. این ماده موثره، ممکن است به از بین بردن باکتری های موجود در دهان که منجر به ایجاد حفره و درد در دندان های فرد می شوند، کمک کند. بنابراین، استفاده از سیر می تواند مفید باشد.

به سادگی، جویدن یک حبه سیر و اجازه دادن به سیر جویده شده، برای قرار گرفتن در کنار دندان، ممکن است به تسکین درد فرد کمک کند. با این وجود، طعم سیر خام برای برخی از افراد می تواند بسیار تند و نامطلوب باشد. بنابراین ممکن است این راه حل برای همه افراد مناسب نباشد.

علل بروز درد شبانه دندان

پوسیدگی دندان ها، علت بسیار شایع دندان درد است. در صورت عدم درمان، ممکن است که پوسیدگی دندان، منجر به ایجاد حفره در ساختار دندان های فرد شود. بنابراین، درمان زود هنگام پوسیدگی دندان، برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی تر، ضروری است.

حفره زمانی ایجاد می شود که اسید ها و باکتری های مختلف، مینای دندان را شکسته و بافت های ظریف داخل دندان را از بین ببرند. این شرایط، می تواند عصب دندان را در معرض عوامل خارجی قرار داده و باعث بروز درد خفیف تا شدید در فرد مبتلا شود.

همچنین، ممکن است که عفونت های سینوسی، باعث بروز درد دندان در برخی از افراد شوند. این عارضه، با تخلیه عفونت از سر ایجاد می شود. علائمی مانند درد و فشار ناشی از عفونت نیز ممکن است در شب، بیشتر از ساعات روز، باعث بروز درد در فرد شود.

سایر علل احتمالی بروز دندان درد، عبارت اند از:

  • ضربه به فک
  • رشد دندان عقل
  • بیماری های لثه
  • آبسه های دندانی
  • دندان قروچه در شب
  • گیر کردن غذا در دندان یا لثه
  • عدم پر کردن دندان های پوسیده

چرا بعضی از دندان درد ها بیشتر در شب بروز پیدا می کنند؟

درد دندان در شب را چگونه درمان کنیم؟ | پزشکت

علاوه بر این که بروز دندان درد، می تواند در روز نیز دردناک باشد. اما ممکن است به نظر برسد که این درد، در شب بدتر می شود. یکی از عللی که ممکن است باعث بروز درد شود، این است که وقتی فردی دراز کشیده است، خون به سمت سر سرازیر می شود. این خون اضافی در ناحیه دندان، ممکن است درد و فشاری را که افراد از دندان درد عادی احساس می کنند، افزایش دهد.

یکی دیگر از علل بدتر شدن بسیاری از دردها در شب، این است که حواس پرتی ها و کارهای سرگرم کننده کمتری در شب وجود دارد. با عدم تمرکز بر چیزهای دیگر، به جز درد دندان، ممکن است فرد به سختی بخوابد.

زمان مراجعه به دندانپزشک

در صورت وجود علائم عفونت در دهان، دندانپزشک ممکن است مصرف محصولات آنتی بیوتیک را توصیه کند.

افرادی که شب ها دچار دندان درد می شوند، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنند. استفاده از هرگونه درمان خانگی فقط برای تسکین موقت در دندان ها است. اگر درد دندان، با علائم دیگری که ناشی از عفونت هستند، همراه باشد، ممکن است فرد برای از بین بردن عفونت، به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

وقتی دندان ترک خورده یا پوسیده، باعث بروز درد می شود، فرد باید به دندانپزشک خود مراجعه کند. آن ها قادر خواهند بود که یک راه حل دائمی برای رفع دندان درد پیدا کنند. نادیده گرفتن علائم پوسیدگی دندان، مانند دندان درد، ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی تری، از جمله آبسه، بیماری لثه و از دست دادن دندان، شود.

سخن آخر

ابتلا به دندان درد، یک تجربه دردناک است. اگرچه بسیاری از داروهای خانگی، می توانند تسکین موقت ایجاد کرده و به فرد، برای خوابیدن کمک کنند. اما این روش های تسکینی، راه حل های دائمی برای رفع درد نیستند. هر کسی که بیش از 1 یا 2 روز، بدون بروز علائم عفونت سینوس، دچار درد دندان می شود. باید برای تشخیص و درمان کامل به دندانپزشک مراجعه کند.

دندان های فرد ممکن است نیاز به پاکسازی حفره داشته یا گزینه های دیگری مانند ایجاد کانال ریشه یا کشیدن دندان، توسط دندانپزشک انجام شود.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326133

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز