لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تسکین درد دندان عقل

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

فهرست مطالب

15 راه برای تسکین درد دندان عقل

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دندان عقل سومین دندان آسیاب و آخرین دندانی است که در قسمت انتهای دهان رشد خود را کامل می کنند. این دندان ها بین سنین ۱۷ تا ۲۵ ساگی شروع به بیرون آمدن می کنند. این دندان ها از قسمت استخوان فک به سمت بالا حرکت کرده و با شکافتن قسمتی از لثه نمایان می شوند. در این هنگام لثه ممکن است ملتهب شود و منطقه آسیب دیده با خون ریزی همراه باشد. حتی با دندان درد و سردرد همراه گردد. در این قسمت 15 روش که به درمان و تسکین درد دندان عقل  کمک می کند، پرداخته می شود.

درمان برای تسکین درد

1. شست و شو با آب نمک

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

یکی از محبوب ترین درمان ها برای درد دندان عقل شست و شو با آب نمک است.

لثه ها را با آب نمک گرم شست و شو دهید. کلرید سدیم محلول در آب به بهبود وضعیت لثه ها و برای از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند. دندان عقل گاهی به دیگر دندان ها آسیب می زند. خمین طور کیست پس از عمل جراحی دندان عقل و کشیدن آن ایجاد می شود. بنابراین استفاده از آب نمک به حفظ سلامت دهان و از بین بردن باکتری ها کمک می کند.

۲. نعناع

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

برگ نعناع حاوی روغن های است که می تواند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کند.

با خیساندن یک گلوله پنبه در عصاره نعناع و سپس مالیدن آن به قسمتی از لثه، که در آن ناحیه  احساس درد می کنید، باعث تسکین درد شما خواهد شد. چای نعناع همچنین می توانید به عنوان یک دهان شویه پس از سرد شدن استفاده شود. که استفاده از دهان شویه چاع نعناع سرد شده به اندازه خود نعناع ضد التهاب بوده و به کاهش درد دندان عقل کمک می کند.

۳. روغن میخک

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

میخک به عنوان مسکن همه دردها و به ویزه دندان درد شناخته شده است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که روغن میخک نقش ویژه ی در کاهش درد دارد. همین طور این روغن می تواند با مبارزه و از بین بردن باکتری های موجود در دهان از التهاب لثه جلوگیری کند. شما می توانید روغن میخک را خریداری کرده و یا با جوشاندن چهار تا شش برگ از میخک، آب میخک را تهیه کرده و به وسیله آن دهان خود را شستشه و یا لثه خود را ماساژ دهید.

۴. آلوئه ورا

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

آلوئه ورا گیاهی است که به طور کلی غیر سمی است و می تواند برای تسکین و کاهش التهاب در اطراف منطقه دندان عقل دردناک خود که تلاش برای رشد و بیرون آمدن دارد، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین کمک به ترمیم لثه که به هنگام بیرون آمدن دندان عقل آسیب دیده است، می شود. شما می توانید ژل آلوئه ورا خالص را به پشت دهان خود که دندان عقل قرار دارد، بمالید که این امر  به تسکین دردتان کمک  می کند.

۵. روغن درخت چای

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

ثابت شده است که روغن درخت چای، یک عامل قدرتمند ضد باکتری بوده و برای از بین بردن باکتری های موجود در دهان شما مفید است. اما به دلیل اینکه عصاره بسیار قوی است، آن را هرگز نباید به طور مستقیم بر روی دندان های خود بمالید. لازم است که  روغن درخت چای را با روغن نارگیل، رقیق نمایید که یکی دیگر از ضد باکتری ها می باشد. استفاده از آن برای درمان التهاب لثه بسیار مفید است. روغن درخت چای نباید بلعیده شود، بنابراین استفاده از این روغن در کودکان نباید انجام گیرد. پس از مصرف روغن  رقیق شده (روغن درخت چای با روغن نارگیل) مطمئن شوید که شما  دهان خود را به طور کامل شسته اید. در صورت عدم شست و شوی کامل دهان با توجه به قوی بودن روغن درخت چای لثه شما اذیت خواهد شد.

۶. سیر خرد شده و زنجبیل

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

سیر خرد شده، یکی از موثر ترین عوامل از ین برنده باکتری ها که باعث ایجاد عفونت در لثه می شود می باشد.

محققان مشاهده کرده اند، هنگامی که سیر با زنجبیل رنده شده ترکیب می شود به مراتب موثرتر می گردد. شما می توانید با کوبیدن سیر و اضافه کردن زنجبیل به آن، ترکیبی خمیری درست کرده و آن را برای از بین بردن عفونت بر روی لثه خود مالش دهید.

۷. آسپرین

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

آسپرین معمولا هنگام سر درد از آن استفاده می شود، همچنین گاهی ممکن است به تسکین درد دندان کمک کند.

مطالعه اخیر نشان داده، که افرادی که دچار درد در ناحیه دندان هستند با مصرف آسپرین موجب  کاهش درد می گردد. در هنگام استفاده از آسپرین به برچسب روی آن توجه کرده و ازمصرف دوزهای بالا جدا خودداری کنید. از مصرف آسپرین به هنگام احساس هر نوع درد بدون تجویز پزشک به صورت جدی خودداری نمایید.

۸. نعناع خشک

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

نعناع خشک، یک ضد درد طبیعی است و هنگامی که شما آن را لمس می کنید، احساس خنک کننده ای را در  پوست ایجاد می کند. اگر شما می خواهید با استفاده از نعناع خشک به عنوان یک درمان برای درد دندان عقل خود استفاده کنید، قبل از مالش دادن مستقیم آن به منطقه آسیب دیده، نعناع خشک را  با دهان شویه حاوی الکل رقیق کنید.

۹. زردچوبه

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

زردچوبه برای قرن ها به عنوان ادویه استفاده شده است و به عنوان درمان طبیعی برای دردمعده استفاده می شود.

خصوصیات ضد درد و ضد التهابی بالقوه زردچوبه آن را به عنوان یک درمان برای درد دندان تبدیل کرده است. یک منبع توصیه می کند، مالش زردچوبه به طور مستقیم بر روی لثه ملتهب و یا شست و شو دهان خود با آب به دست آمده از جوشاندن ۵ گرم زردچوبه و دو میخک می تواند به تسکین درد دندان کمک کند.

۱۰. دما درمانی

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

ترمو تراپی یا دما درمانی با استفاده از یک بسته یخ و یا پد گرم و اعمال آن بر روی گونه ها می تواند کمک به کاهش درد، التهاب و تورم کند. گرما می تواند به بهبود درمان با تسکین تنش و افزایش جریان خون کمک کند. اعمال گرما و یا سرما بر روی منطقه آسیب دیده به مدت ۱۵ دقیقه و استفاده مجدد آن پس از ۱۵ دقیقه به طور منظم از این درمان استفاده کنید و درمان خود را با کمپرس آب سرد تمام کنید.

۱۱. گندم

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

گندم قدرتمندترین شفا دهنده است و می تواند برای درمان درد دندان عقل مورد استفاده قرار گیرد.

مقدار کلروفیل بالا در گندم به کاهش التهاب و جلوگیری از رشد باکتری هایی که باعث عفونت می شوند کمک کند. همین طور می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و به التیام زخم کمک کند.

۱۲. روغن پونه کوهی

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

روغن پونه کوهی شفا دهنده قدرتمند است که می تواند باکتری ها را از بین ببرد و از عفونت پیشگیری می کند.

همین طور درد، ورم و التهاب را کاهش می دهد. روغن پونه کوهی با داشتن موادی به نام کارواکرول به تسکین درد بسیار کمک می کند. روغن پونه کوهی بسیار قوی است. باید همیشه به درستی رقیق شود. یک قطره از این روغن را با یک قاشق روغن حامل (روغنی که عطر و رایحه کمی دارد و با ترکیبات روغن های ضروری تداخل نمی کند.) رقیق کرده و با پنبه یا انگشت روی لثه خود روزی دوبار ماساژ دهید.

۱۳. اسانس آویشن

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

آویشن به عنوان یک داروی سنتی برای تسکین درد، التهاب و تب است که ممکن است برای تسکین درد دندان عقل در حال در آمدن استفاده شود. استفاده از عصاره آویشن در درمان علائم التهاب لثه و درد ناشی از در آمدن دندان موثر است. رقیق کردن چند قطره از اسانس آویشن با روغن حامل و استفاده از پنبه یا انگشتان دست خود برای اعمال آن بر روی دندان و لثه ها چند بار در روز و همچنین با اضافه کردن آن به یک لیوان آب گرم می توانید محلول دهان شویی تهیه کرده و از آن استفاده کنید.

۱۴. فلفل هندی

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

به فلفل هندی، کپسایسین گفته شده است و برای از بین بردن درد و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده برای درمان انواع مختلف درد. هم در انسان و هم حیوانات بسیار موثر واقع شده است. گاهی اوقات اثر بی حس کنندگی در فیبرهای عصبی را نیز به همراه دارد. فلفل هندی (کپسای سین) بسیار آلرژی زاست. بهتر است قبل از استفاده از آن مقداری کمی را مورد استفاده قرار دهید. رقیق کردن چند قطره از عصاره خالص فلفل هندی یا روغن آن با یک فنجان آب را می توانید با پنبه و یا انگشت بر روی لثه ی خود روزی چند بار ماساژ دهید.

۱۵. روغن اسطوخودوس

۱۴ راه برای تسکین درد دندان عقل | پزشکت

شفا دهنده قدرتمند است و باعث تسکین درد، کاهش باکتری و تسکین التهاب می شود.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ بر حیوانات خبر از نقش تسکینی و ضد التهابی این ماده می دهد.

رقیق کردن یک قطره از روغن اسطوخودوس با یک قاشق چای خوری از روغن حامل و استفاده از پنبه و یا انگشتان برای ماساژ آن بر روی منطقه آسیب دیده، چندین بار در روز و یا اضافه کردن دو قطره از روغن اسطوخودوس با یک فنجان آب گرم و تهیه دهان شویه برای استفاده، از راه هایی است که می توان از این روغن برای تسکین درد استفاده نمود.

منبع: https://www.healthline.com/health/wisdom-teeth-pain-relief#1

[advisers limit=5 skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز