لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

مراقبت های بعد از کشیدن دندان | پزشکت

فهرست مطالب

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مراقبت های بعد از کشیدن دندان می تواند به چندین عامل مختلف بستگی داشته باشد. زیرا ریشه های بعضی از دندانها نسبت به دندانهای دیگر عمیق تر است و ترمیم آنها طولانی تر است. با این حال، بیشتر افراد متوجه می شوند که درد آنها پس از حدود 3 روز کاهش می یابد. یکی از مهمترین جنبه های مراقبت های بعدی، حفظ لخته خونی است که در سوکت محل دندان قبلی وجود دارد.

مراقبت از این لخته خون نکته اساسی در روند بهبودی است و به شما در جلوگیری از عوارض دردناکی مانند خشک شدن محل دندان کشیده شده کمک می کند. اما به طور کلی، استفاده از کمپرس سرد ممکن است به کاهش درد پس از کشیدن دندان کمک کند.

کشیدن دندان چیست؟

کشیدن دندان شامل خروج کامل دندان از دهان است. افراد ممکن است به دلایل زیادی از پوسیدگی دندان گرفته تا شلوغی دندان نیاز به کشیدن دندان داشته باشند. دندانپزشک یا جراح دندانپزشکی عمل کشیدن را در کلینیک خود انجام داده و سپس برخی از دستورالعمل ها را برای مراقبت از ناحیه هنگام بهبودی به فرد می دهد.

در حین ملاقات، جراح دندانپزشکی، ماده بی حسی قوی را به اطراف دندان تزریق می کند تا از احساس درد در فرد جلوگیری کند. سپس آنها از یک سری ابزارها برای شل شدن دندان قبل از بیرون آوردن آن استفاده می کنند. پس از برداشتن دندان، آنها گاز را روی محل کشیدن دندان قرار می دهند تا به کنترل خونریزی و لخته شدن کمک کند. در این مقاله درباره مراقبت های بعدی دندان کشیدن بیشتر بدانید. ما همچنین یک جدول زمانی بهبود عمومی ارائه می دهیم و توضیح می دهیم که چه زمانی باید با دندانپزشک صحبت کنید.

دندانپزشکان به طور کلی برای کشیدن دندان در کودکان، آنها را تحت بیهوشی عمومی قرار می دهند، به این معنی که کودک بیهوش خواهد شد و در طول جراحی چیزی احساس نخواهد کرد. با این حال، روند بهبودی در کودکان مشابه با بزرگسالان است.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان در روزهای 1–2

مراقبت های بعد از کشیدن دندان | پزشکت

بیشتر مراقبت های بعدی در چند روز اول پس از کشیدن دندان، به ایجاد لخته خون و مراقبت از دهان متمرکز است. همانطور که برخی از متخصصان متذکر می شوند، خونریزی سطح پایین تا 24 ساعت پس از کشیدن دندان کاملا طبیعی است. با این حال، خونریزی بیش از حد پس از این مرحله نیاز به درمان دارد.

برخی راهکار ها برای مراقبت از دندان کشیده شده برای 2 روز اول آن، عبارتند از:
  • استراحت کافی داشته باشید: بهتر است حداقل در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان استراحت کنید.
  • گاز را در صورت لزوم عوض کنید: بهتر است که حداقل چند ساعت اولین گاز را در دهان بگذارید تا لخته ایجاد شود. بعد از این، می توانید گاز را هر چند بار که لازم است عوض کنید.
  • از شستن دندان اجتناب کنید: تا آنجا که ممکن است از شستن، غرغره کردن هر چیز در دهان خودداری کنید. این اقدامات ممکن است هر لخته ای را که تشکیل می شود را از بین ببرد و بر زمان بهبود تأثیر بگذارد.
  • از نی استفاده نکنید: استفاده از نی فشار زیادی را به زخم بهبود دهنده وارد می کند، که می تواند به راحتی لخته خون را از بین ببرد.
  • تف نکنید: تف کردن باعث ایجاد فشار در دهان می شود که ممکن است لخته خون را از بین ببرد.
  • از دمیدن بینی یا عطسه خودداری کنید: اگر جراح دندان را از نیمه بالایی دهان خارج کرده است، دمیدن بینی یا عطسه می تواند باعث ایجاد فشاری در سر شود که ممکن است لخته خون در حال رشد را از بین ببرد.
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن همان فشار استفاده از نی را در دهان ایجاد می کند. بهتر است از مصرف سیگار در کل روند بهبودی خودداری کنید. اما به طور کلی در طی دو روز اول سیگار نکشید که لخته خون تشکیل می شود.
  • مسکن ها را مصرف کنید: مسکن های بدون نسخه ممکن است به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  • سر خود را بلند کنید: هنگام خوابیدن از بالش های اضافی برای بلند کردن سر استفاده کنید. این کار باعث جمع شدن خون در سر و طولانی شدن زمان بهبودی شود.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان در روزهای 3 تا 10

مراقبت های بعد از کشیدن دندان | پزشکت

هنگام بهبودی از کشیدن دندان، فرد باید سعی کند غذاهای نرم بخورد. نکاتی برای مراقبت های بعد از روز سوم تا دهم شامل موارد زیر است:

  • شستشوی نمکی: وقتی لخته در محل خودش تشکیل شده، دهان را به آرامی با محلول نمکی گرم یا کمی نمک در آب گرم بشویید. این مخلوط در از بین بردن باکتری های دهان موثر است، حتی می تواند از بروز عفونت جلوگیری کند.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به روش معمول: دندان ها را مثل همیشه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، اما مراقب باشید که از نخ دندان در محل دندان کشیده شده کاملاً اجتناب کنید. محلول نمکی و هر دهان شویه دارویی که دندانپزشک توصیه می کند برای پاکسازی این ناحیه کافی است.
  • غذاهای نرم بخورید: در طول کل روند بهبودی، افراد باید غذاهای نرم بخورند که نیازی به جویدن زیاد ندارند. مصرف سوپ، ماست، سس سیب و غذاهای مشابه را در نظر بگیرید. از خوردن نان تست سخت، چیپس و غذاهای حاوی دانه ها خودداری کنید.

مراقبت های بعدی کشیدن چندین دندان

گاهی اوقات، جراحان دندانپزشکی باید همزمان چندین دندان را با هم بکشند. هنگام کشیدن چند دندان، به احتمال زیاد جراح به جای استفاده از بی حسی موضعی، بیهوشی عمومی را توصیه می کند.

بنابراین فرد در تمام مراحل بیهوش خواهد شد. مراقبت از کشیدن دندان های متعدد ممکن است چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر دندان ها در طرف های مختلف دهان کشیده شوند. دندانپزشکان ممکن است دستورالعمل های خاصی برای این موارد داشته باشند و بیمار باید بعد از مدت کوتاهی پس از عمل جراحی، دوباره به پزشک مراجعه کنید. آنها همچنین ممکن است از مواد کمک کننده لخته شدن در محل های کشیدن دندان استفاده کنند. کمک کننده لخته شدن قطعات کوچکی از مواد طبیعی هستند که به لخته شدن کمک می کنند. بدن کمک های لخته شدن را با خیال راحت از بین می برد و به مرور زمان آنها را جذب می کند.

مراقبت های بعدی برای کشیدن دندان عقل

مراقبت های بعد از کشیدن دندان | پزشکت

به طور کلی، دندانپزشکان هنگامی که فرد جوان است و احتمال دارد بهبودی سریع تر صورت بگیرد، دندان های عقل را برمی دارند. با این حال، ممکن است زمان بهبودی برای کشیدن دندان عقل بسیار بیشتر از دندان معمولی باشد. حتی احتمال دارد فرد نیاز به مرخصی بیشتر از کار یا تحصیل داشته باشد. این جراحی به طور معمول شامل برداشتن چند دندان است. حتی ممکن است فرد در حین عمل تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد. در بسیاری از موارد، دندانپزشکان از تکنیک های دیگری، مانند بخیه های محلول یا کمک به لخته شدن برای بهبودی بعد از این جراحی ها استفاده می کنند.

برداشتن دندان عقل یکی از رایج ترین جراحی های دندانپزشکی است. بهبودی کامل پس از برداشتن دندان عقل ممکن است تا 2 هفته طول بکشد. مراقبت مناسب از زخم می تواند به فرد کمک کند تا در اسرع وقت بهبود یابد.

برخی از افراد برای کمک به بستن زخم ممکن است به بخیه نیاز داشته باشند.

معمولاً بعد از حدود 1 هفته جراح دندان بخیه ها را برمی دارد. گاهی اوقات، جراحی باعث کبودی، تورم و درد می شود که برای بهبودی نیز زمان لازم است. بهبودی پس از جراحی دندان عقل به تدریج انجام می شود، اما افراد باید هر روز شاهد پیشرفت های خاصی باشند.

روند بهبودی کشیدن دندان عقل

  • 24 ساعت اوللخته های خون تشکیل می شود.
  • 2 تا 3 روز: تورم دهان و گونه ها باید بهبود یابد.
  • 7 روز: دندانپزشک می تواند بخیه های باقی مانده را برطرف کند.
  • 7 تا 10 روز: سفتی و درد فک باید برطرف شود.
  • 2 هفته: هرگونه کبودی خفیف باید بهبود یابد.

زمان بازیابی برای همه متفاوت خواهد بود. اگر لخته های خون از زخم جدا شده و یا زخم آلوده شود، بهبود ممکن است بیشتر طول بکشد.

درمان های خانگی برای درد پس از کشیدن دندان

مراقبت های بعد از کشیدن دندان | پزشکت

احساس درد و تورم پس از کشیدن دندان معمول است. برخی از داروهای خانگی ممکن است درد را در هر مرحله از روند بهبودی کاهش دهند.

درمان های خانگی برای درد دندان پس از کشیدن دندان، عبارتند از:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID): NSAID ها مانند ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن (Aleve) ممکن است به کاهش تورم و درد کمک کنند.

کیسه های یخ: استفاده از کیسه یخ حوله ای بسته بندی شده روی دندان به مدت 20 دقیقه در یک زمان ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند

شستشو با آب شور: به عنوان بخشی از یک برنامه مراقبت روزانه، شستشو با آب نمک ممکن است به از بین بردن باکتری های دهان و کاهش تورم و درد کمک کند.

پس از کشیدن دندان چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟

اگر فردی پس از کشیدن دندان تب، حالت تهوع یا درد شدیدی دارد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرد. روند طبیعی بهبودی بسته به طیف وسیعی از عوامل از جمله سن فرد و سیگار کشیدن و ممکن است 10 روز طول بکشد.

علائمی که فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند، عبارتند از:

  • تب شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ترشح زخم  یا احساس بوی بد
  • درد و تورم که با گذشت زمان بدتر می شود.
  • خونریزی که با گذشت زمان بهبود نمی یابد.
  • درد شدیدی که به گوش منتقل می شود.
سخن آخر

کشیدن دندان برای پیشگیری از عوارض آینده دندان، مشکلی را کاملاً از بین می برد. پس از کشیدن دندان، مراقبت های مناسب پس از آن ضروری است، زیرا به بهبود لخته شدن و محافظت از محل کشیدن در طی روند بهبود کمک می کند. اکثر مواد کشیدن دندان ساده باید طی 7 تا 10 روز بهبود یابند. در صورت بروز هر گونه علائم بعد از کشیدن دندان، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326147

[advisers limit=3 online =true skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

4 دیدگاه

  1. دوستان واقعا حواستون باشه پیش دکتر خوب برید. حتی دندون کشیدنم اگه طرف دکتر نباشه ممکنه به کشتن بده ادمو.
    ما که توی اراک رفتیم پیش دکتر نعمت بی گناه دندون عقل کشیدیم، برامون آنتی بیوتیک ننوشت کلا عفونت کرد، بلایی دو هفته به سرمون اومد که نپرس. مثلا متخصص فک هم بود.

  2. سلام
    من دندون ۵ پایین را کشیدم‌ ولی قبل از کشیدن چون دندون ۶ کمی پوسیده بود فکر میکردم درد مال همون دندون ۶ باشه ولی دکتر با گرفتن عکس گفتن دندون ۵ به عصب رسیده و باید اون کشیده بشه ولی الان دندون کناری با فشار دادن کمی درد داره این طبیعی است؟یا ممکنه دکتر دندون رو اشتباه کشیده باشن؟همسن امروز دندونم رو کشیدم

    1. سلام با رادیوگرافی دندان پوسیده مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز